جدیدترین مطالب

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

هراس وزیر دفاع آمریکا از توان تسلیحاتی ایران و ادعاهایی در حمایت از تل آویو

تهران-ایرنا- لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه در هراس از توان موشکی و پهپادی ایران و با نادیده گرفتن عملیات وعده صادق و حمله به رژیم صهیونیستی مدعی شد که ایران باید سیستم های تسلیحاتی خود را مورد بررسی قرار دهد.

Loading
5 دیماه 1395

رسانه ها؛ اردوغان درپی ایجاد منطقه امن در شمال سوریه و…

۱۳۹۵/۱۰/۰۵ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: اردوغان درپی رایزنی باترامپ برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه، تاکید دمشق بر مذاکرات سوری - سوری بدون مداخله خارجی و پیش‌شرط،اظهارات وزیرکشور ترکیه درخصوص ترور برنامه ریزی شده سفیر روسیه، احضار سفیران کشورهای رای‌دهنده به قطعنامه ضد شهرک‌سازی از سوی اسرائیل، تغییرطرح صلح سازمان ملل از سوی دولت مستعفی یمن، مشاهده ناو هواپیمابر لیائونینگ چین در دریاى چین شرقى ، اعتراض به حذف کنترل های مرزی اروپا پس از حمله برلین، هشدار هسته‌ای وزیر دفاع پاکستان به رژیم صهیونیستی ، تشدید تدابیر شدید امنیتی در آمریکا و فرانسه و سقوط هواپیمای نظامی روسیه با ۹۲ سرنشین در دریای سیاه ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که در نظر دارد با دونالد ترامپ درباره ایجاد منطقه امنیتی در شمال سوریه گفت‌وگو داشته باشد. رجب‌ طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفته که آنکارا توانایی ایجاد منطقه عاری از فعالیت‌های تروریستی را در مرز خود با سوریه دارد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: من همواره بر نیاز به ایجاد منطقه امنیتی عاری از تروریست‌ها تأکید می‌کنم. ما در این باره با آمریکا، روسیه و ایران صحبت کرده‌ایم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  معاون وزیر خارجه سوریه با تاکید براینکه دولت این کشور مذاکرات سوری- سوری بدون مداخله خارجی و پیش‌شرط را تایید می‌کند، اعلام کرد: هر قدر هم که از گروه‌های مسلح حمایت شود، باز هم سوریه پیروز خواهد شد.فیصل مقداد تاکید کرد: غرب و گروه‌های تروریستی به شکل ویژه‌ای بر حلب تمرکز کرده‌اند تا از آن به عنوان پایگاهی برای توسعه نفوذشان در سایر مناطق سوریه استفاده کرده و به این وسیله سوریه و همه منطقه را تسلیم توطئه‌های غرب و بلندپروازی‌های ترکیه کنند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزیر کشور ترکیه به خبرنگاران گفت،‌ ترور سفیر روسیه در آنکارا یک قتل طراحی شده و با نیت قبلی بود. او همچنین گفت، ترور آندری کارلوف ابتکار عمل قاتل و یا انتقام شخصی نبوده است.آندری کارلوف دوشنبه گذشته حین سخنرانی در افتتاحیه یک نمایشگاه عکس در آنکارا به ضرب گلوله از پای درآمد. فرد مهاجم که همانجا کشته شد، یک پسر ۲۲ ساله به نام مولود مرت آلتیناش از اعضای پلیس ضد شورش آنکارا بود.

خبرگزاری فارس: «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به قطعنامه ضد شهرک‌سازی‌ها در شورای امنیت سازمان ملل، سفیران کشورهای رای‌دهنده را بجز سفیر ایالات متحده، احضار کرد. همچنین رژیم صهیونیستی اعلام کرده است به تلافی تصویب قطعنامه علیه شهرک‌سازی در شورای امنیت، طی دو هفته آینده طرح ساخت بیش از 5 هزار واحد صهیونیست‌نشین دیگر در قدس اشغالی را تصویب می‌کند.

خبرگزاری فارس:  دولت آمریکا اخیرا با طرح قانون هزینه دفاعی سالانه که شامل بندی درباره تسلیح عناصر مسلح سوری به موشک‎های ضد هوایی است، موافقت کرده است. این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که قصد تجهیز عناصر مسلح در سوریه به این موشک‌ها را ندارد.طبق بیانیه کاخ سفید، در این قانون به مساله تجهیز عناصر مسلح (که آمریکا آنها را «معارضان میانه رو» می‌خواند) به سیستم‌های دفاعی هوایی پس از برداشته شدن محدودیت‌های ظاهری از تحویل سلاح و تجهیزات نظامی به تروریست‌های سوریه به دستور اوباما، اشاره شده است.

خبرگزاری فارس:  دولت مستعفی یمن مدعی است تغییرات گسترده‌ای در طرح صلح سازمان ملل که از سوی اسماعیل ولد الشیخ مطرح شده اعمال کرده است.  در حالی که گفته شده بود قرار است نشست کمیته‌های آتش‌بس در اردن به زودی برگزار شود تا مقدمه‌ای برای از سرگیری گفت‌وگوهای صلح یمن باشد، «عبدالملک المخلافی» وزیر خارجه دولت مستعفی من به روزنامه سعودی «المدینه»، گفته که تغییرات زیادی در طرح پیشنهادی سازمان ملل اعمال شده است.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:  وزارت دفاع ژاپن مى گوید نیروهاى دفاع از خود ژاپنى موفق شده اند عبور یک ناو هواپیمابر چینى در آبهاى آزاد را براى اولین بار مشاهده و تایید کنند. مقام های این وزارتخانه مى گویند خدمه یک ناوشکن نیروى دریایى دفاع از خود ناو هواپیمابر لیائونینگ را در ساعت چهار عصر شنبه به وقت محلى، در حال حرکت به سوى شرق در دریاى چین شرقى مشاهد کردند.به گفته آنها، هفت کشتى دیگر از جمله ناوشکن هاى موشک انداز و یک کشتى تدارکاتى این شناور چینى را همراهى مى کردند.

 خبرگزاری مهر:   «اولی هاینونن»، معاون مدیرکل آزانس می گوید «ترامپ» در مواجهه با برجام به داده های ۱+۵ استناد می کند و اینکه با نگاه به تاریخچه توافق هسته ای ایران، مذاکره مجدد برای رفع برخی نارضایتی ها، دور از تصور نیست. «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری منتخب آمریکا کمتر از یک ماه دیگر، سکان هدایت کاخ سفید را به دست می گیرد و به خود فرصت تحقق همه آن شعارهایی را می دهد که در طول کارزار انتخاباتی ۲۰۱۶ وعده داده بود.

خبرگزاری مهر:   رئیس کمیسیون اروپا در گفتگویی با اشاره به حادثه ترویستی برلین اظهار داشت که سیاست اروپا در قبال پناهجویان تغییر نمی کند. «ژان کلود یونکر» در گفتگو با روزنامه فرونک مدین گروپه با ابراز تاسف از وقوع حائثه تروریستی در برلین تاکید کرد که سیاست اروپا در قبال پناهجویان تغییری نخواهد داشت.وی در ادامه با بیان اینکه اروپا باید انسان هایی را که در جنگ صدمه خورده اند را پذیرا باشد، گفت: این اشتباه است که همه پناهجویان را با دید تروریست نگاه کنیم.

پارس تودی : سندیکای کارکنان گمرک فرانسه، پس از حمله تروریستی برلین به تصمیم های اروپایی در حذف کنترل های مرزی اعتراض کرد. سندیکای فرانسوی انسا – دوان Unsa – Duanes حذف کنترل های مرزی را یکی از دلایل تکرار حملات تروریستی در کشورهای اروپایی دانست.در حالی که اکنون این سوال مطرح می شود که انیس امری عامل حمله به بازار نوئل در برلین چگونه توانست آزادانه از برلین تا میلان در ایتالیا نقل مکان کند، این سندیکا فرار آسان وی را نتیجه اعمال «سیاست های غیر مسئولانه» در ده سال اخیر و حذف پست های مرزی توصیف کرد.

پرس تی وی : عربستان سعودی قصد دارد برای حل مشکلات اقتصادی و جبران کسری بودجه، حدود نیمی از سهام آرامکو، شرکت نفت دولتی این کشور و بزرگ‌ترین شرکت نفتی جهان را بفروشد. روزنامۀ الاقتصادیه، چاپ ریاض، به نقل از یک مقام رسمی سعودی که نامش ذکر نشده است، نوشت 49 درصد از سهام آرامکو طی یک دورۀ 10 ساله به فروش می‌رسد و درآمد حاصل از آن در «داخل و خارج کشور» هزینه خواهد شد.

پرس تی وی:  نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به تصویب قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل علیه روند شهرک‌سازی غیرقانونی اسرائیل در سرزمین‌های اشغال‌شده، گفته است در مناسبات این رژیم با سازمان ملل تجدیدنظر خواهد کرد. بنیامین نتانیاهو، روز شنبه (چهارم دی 1395) اعلام کرد: «به وزارت خارجه دستور داده‌ام ظرف یک ماه در همۀ مناسبات و ارتباطات خود با سازمان ملل، ازجمله کمک مالی به نهادهای وابسته به سازمان ملل و همین‌طور حضور نمایندگی سازمان ملل در اسرائیل بازنگری کند.»

دویچه وله: در پی حمله‌ به بازار کریسمس در برلین و کشف عملیات تروریستی در استرالیا، پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) نسبت به احتمال انجام حملات انتحاری از سوی افراطی ها در مجامع همگانی این کشور هشدار داد. پلیس فدرال آمریکا در بخشنامه‌ای از مسئولان مراکز محلی خود خواسته است “با هوشیاری کامل تحرکات در پیرامون گردهمایی‌های روزهای تولد مسیح و سال نو” را زیر نظر بگیرند و اقدامات امنیتی برای محافظت از کلیساها را تشدید کنند.

خبرگزاری تسنیم:  وزیردفاع پاکستان در واکنش به اظهارات وزیر جنگ سابق اسرائیل در مورد نابودی پاکستان به این رژیم هشدار حمله هسته‌ای داد. «خواجه‌ محمد‌ آصف» وزیر دفاع پاکستان، در صفحه شخصی خود در توییتر در واکنش به وزیر جنگ سابق رژیم اسرائیل گوشزد کرد که اسلام‌آباد یک دولت هسته‌ای است.این هشدار در حالی مطرح می‌شود که «موشه یلعون» وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی، پاکستان را تهدید به نابودی کرده بود.

خبرگزاری ایرنا:  «مارین لوپن» نامزد ریاست جمهوری فرانسه در مصاحبه با یک روزنامه یونانی وعده داد در صورت پیروزی در انتخابات، کشورش را از اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خارج کند. نامزد راست افراطی حزب جبهه ملی (FL) فرانسه در گفت و گو با روزنامه «دمکراسی/ Dimokratia» یونان گفت ناتو فقط برای «خدمت به منافع واشنگتن» وجود دارد و وی قصد دارد همه پرسی ای به سبک همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ( برگزیت) برگزار کند. لوپن که خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری 2017 فرانسه آماده می کند و به داشتن دیدگاه های ضد مهاجرتی و اروپاستیز شهرت دارد، هم چنین پیشنهاد داد که پرتغال، ایتالیا، اسپانیا، ایرلند و قبرس هم از اتحادیه اروپا خارج شوند.

خبرگزاری صدا و سیما:  دولت فرانسه بیش از نود هزار نیروی پلیس و ژاندارمری و ارتش را برای تامین امنیت جشن های میلاد مسیح بسیج کرده است. ژان مارک فالکون مدیرکل پلیس فرانسه گفت:‌«حملات برلین به همه نمایندگان دولت در مناطق مختلف فرانسه یادآوری کرد که باید به ارزیابی مجدد اوضاع بپردازند تا از امنیت همه بازارها به مناسبت میلاد مسیح و مراسم نیایش که نیمه شب برگزار می شود اطمینان یابند». فالکون در مصاحبه با روزنامه «ژورنال دو دیمانش» که شنبه منتشر شد افزود: خطر وقوع حملاتی شبیه به حملات برلین وجود دارد هر چند اطلاعات رسمی درباره تهدید مشخصی در دست نیست.

خبرگزاری صدا و سیما:   نوآم چامسکی در واکنش به پیام اخیر دونالد ترامپ در صفحه تویترش مبنی بر لزوم گسترش و تقویت توانایی های هسته ای این کشور گفت پیام اخیر ترامپ یکی از خطرناک ترین اظهارنظرهای وی محسوب می شود.چامسکی همچنین از طرح ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هم به علت طرح وی مبنی بر تقویت و گسترش تسلیحات هسته ای روسیه انتقاد کرد و گفت ولادیمیر پوتین برخلاف دونالد ترامپ تنها درباره مرزهای روسیه سخن می گوید اما ترامپ موضوع مرزهای مکزیک را مطرح می کند. فیلسوف و نظریه پرداز آمریکایی در ادامه گفت چنین اظهارنظرهایی نشان می دهد که ما تا چه حد به مرحله نابودی بشریت با بکارگیری فن آوری های خود نزدیک شده ایم.

یورونیوز:  یک فروند  هواپیمای روسیه در دریای سیاه سقوط کرد. این هواپیمای نظامی روسیه با ۹۲ سرنشین بیست دقیقه پس از برخاستن از فرودگاه سوچی در نزدیکی دریای سیاه از صفحه رادار محو و ساعاتی بعد بقایای آن در دریای سیاه یافت شد.این هواپیمای توپولوف ۱۵۴ از فرودگاه سوچی به مقصد لاذقیه سوریه در حرکت بود که از رادار خارج شد. این پرواز از مسکو آغاز شده و هواپیما تنها برای سوخت گیری در سوچی فورد آمده بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *