جدیدترین مطالب

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

کاخ سفید مدعی شتاب تازه ای در مذاکرات غزه شد

نیویورک – ایرنا- مشاور امنیت ملی کاخ سفید در پی هفته ها بن بست در مذاکرات سیاسی میان اسرائیل و حماس برای برقراری آتش بس در غزه و تبادل اسرا اعلام کرد که او شتاب تازه‌ای در مذاکرات برای توقف جنگ در غزه و بازگرداندن اسرای باقی‌مانده اسرائیلی می‌بیند.

انگلیس سفیر روسیه را احضار کرد

لندن – ایرنا – وزارت امور خارجه انگلیس روز جمعه «آندره کلین» سفیر روسیه در لندن را به اتهام آنچه فعالیت‌های سازمان‌دهی شده و مخرب روسیه در خاک انگلیس نامید احضار کرد.

Loading
21دیماه 1395

رسانه ها ؛ نشست نمایندگان ایران و 1+5 در وین و…

۱۳۹۵/۱۰/۲۱ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: نشست نمایندگان ایران و پنج به علاوه یک در اتریش، روسیه به دنبال ایجاد جبهه مشترک از مخالفان سوری برای مذاکره با دولت، هشدار شورای اطلاعات ملی آمریکا نسبت به خطر رشد درگیری‌ها در جهان، تاکید دوباره ترکیه بر عضویت در اتحادیه اروپا، رای پارلمان ونزوئلا به برکناری «نیکلاس مادورو» از ریاست جمهوری، استقرار نظامیان آمریکا در خاک لهستان، رهگیری جنگنده‌های چینی از سوی هواپیماهای ژاپنی، ارزیابی مدیر سازمان سیا از اوضاع سوریه، مخالفت کره جنوبی با برگزاری مانور مشترک با آمریکا و ژاپن و ممنوع الخروج شدن نتانیاهو ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

پارس تودی:  نشست کمیسیون مشترک برجام بین نمایندگان ایران و گروه 1+5، امروز(سه‌شنبه) در هتل “کوبورگ” در وین، پایتخت اتریش برگزار شد. نمایندگان ایران و گروه پنج به علاوه یک درباره اجرای­ برنامه­ جامع اقدام مشترک( برجام) و تصمیم اخیر کنگره آمریکا در تمدید تحریم ها علیه ­تهران گفت وگوکردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  فرستاده روسیه به خاورمیانه و آفریقا در دیدار با مخالفان سوری به بررسی امکان تشکیل یک جبهه مشترک از مخالفان برای آغاز مذاکرات با دولت سوریه پرداخت.وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، میخائیل بوگدانف، فرستاده ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به خاورمیانه و آفریقا و معاونش در دیدار با قدری جمیل، رهبر جبهه مردمی “تغییر و آزادی”، یکی از بزرگترین گروه‌های مخالف در سوریه به بررسی امکان تشکیل یک جبهه مشترک از مخالفان سوری برای آغاز مذاکرات با دولت دمشق پرداخت.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  یک گزارش اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد، خطر درگیری و برخورد در درون و میان کشورها طی پنج سال آتی افزایش خواهد یافت و به سطحی می‌رسد که از زمان جنگ سرد بی‌سابقه بوده است. در گزارش شورای اطلاعات ملی آمریکا آمده است که همزمان رشد جهانی کاهش می‌یابد، نظم پس از جنگ جهانی دوم به چالش کشیده می‌شود و ضد جهانی‌سازی به ملی‌گرایی دامن می‌زند. گزارش مذکور با عنوان “روندهای جهانی: پارادوکس پیشرفت” تاکید دارد: این رویه‌ها با سرعت بی‌ سابقه‌ای حکومتداری و همکاری را سخت‌ می‌کند و ماهیت قدرت را تغییر می‌دهد و اساسا چشم‌انداز جهانی را عوض می‌کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزارت خارجه قزاقستان اعلام کرد که مقدمات میزبانی از مذاکرات سوریه با نظارت روسیه، ترکیه، ایران و سازمان ملل انجام شده است. مختار تلیوبردی، معاون اول وزیر خارجه قزاقستان در گفتگو با خبرگزاری اینترفاکس قزاقستان اظهار داشت: کشور ما از مذاکرات سوریه با نظارت روسیه، ترکیه، ایران و سازمان ملل استقبال کرده و برای ارائه فضای لازم برای این نشست‌ها آمادگی دارد. در این نشست‌ها روند مذاکره و موضوعاتی که مطرح خواهند شد بر شرکت‌کنندگان در این نشست‌ها مبتنی است و ما از جانب خود برای میزبانی از مذاکره‌کنندگان آماده هستیم.

خبرگزاری فارس:  وزارت خزانه داری آمریکا 7 نفر که 5 نفر آنها روس و 2 نفر دیگر لبنانی هستند را به لیست سیاه خود اضافه کرد. دفتر نظارت بر دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا، نام 5 شهروند روس و 2 تبعه لبنانی دیگر را به اتهام نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم به لیست سیاه تحریمهای خود اضافه کرد.

خبرگزاری فارس:  چند ماه پس از تعلیق مذاکرات ترکیه و اتحادیه اروپا بر سرعضویت این کشور، آنکارا بار دیگر از تمایل خود برای پیوستن به این سازمان اروپایی خبر داد. رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز دوشنبه گفته بود که اتحادیه اروپا هنوز یک انتخاب استراتژیک برای ترکیه است و تاکید کرد که آنکارا نمیتواند سیاستها و استانداردهای دوگانه اتحادیه اروپا نسبت به کشورش را بپذیرد.

خبرگزاری فارس:  پارلمان ونزوئلا با اکثریت آرا لایحه‌ای را برای برکناری «نیکلاس مادورو» از ریاست جمهوری این کشور صادر کرد. پارلمان ونزوئلا که بدست احزاب اپوزسیون کنترل می‌شود ساعات پایانی روز دوشنبه لایحه‌ای را تصویب کرد در آن تاکید شده بود «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور این کشور، سمت خود را ترک کرده و به برکناری او رای داد.

خبرگزاری فارس:  به دنبال ارسال صدها تانک ارتش آمریکا به لهستان که چند روز پیش از طریق خاک آلمان صورت گرفت، ارتش این کشور صدها نیروی نظامی برای شرکت در یک رزمایش ناتو در ورشو پایتخت لهستان پیاده کرد. این اقدام به صورت غیرمنتظره و از پیش اعلام نشده صورت گرفته است. براساس گزارش ایندیپندنت، این اقدام آمریکا در راستای تقویت اتحاد میان آمریکا و شرکای ناتو علیه آنچه که اقدامات تهاجمی روسیه خوانده شده، صورت گرفته است.

خبرگزاری فارس: نیروی هوایی ژاپن از رهگیری چند جنگنده چینی که به مرزهای این کشور نزدیک شده بودند، خبر داد این در حالی است که نیروی هوایی چین نیز چند روز قبل با انتشار فیلمی از وقوع همین حادثه و برخورد جنگنده های چینی با ژاپنی خبر داده بود. این دو کشور درباره مالکیت دریای چین جنوبی با هم اختلاف دارند.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   هواپیماهای نظامی چین بر فراز تنگه «تسوشیما» به پرواز درآمدند. مقام های وزارت دفاع ژاپن گفتند که هشت فروند هواپیمای نظامی چین روز دوشنبه بر فراز تنگه «تسوشیما» در غرب ژاپن در مسیر رفت و آمد بین دریای چین شرقی و دریای ژاپن پرواز کردند. این مقام ها گفتند که هواپیماهای جنگنده نیروی هوایی دفاع از خود ژاپن نیز به پرواز درآمدند. هواپیماهای نظامی چین حریم هوایی ژاپن را نقض نکردند.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   سازمان فضایی ژاپن از یک راکت کوچک نسبتا ارزان قیمت پرده برداری کرد که می تواند ریزماهواره ها را به مدار حمل کند.این وسیله جدید کمتر از ۱۰ متر طول دارد و قطر آن حدود ۵۰ سانتی متر است. سازمان اکتشافات هوا فضای ژاپن (جاکسا) روز چهارشنبه این راکت را از مرکز فضایی «اوچینوئورا» در جنوب غربی این کشور به فضا پرتاب خواهد کرد.

خبرگزاری تسنیم:  نشریه بیلد آلمان در مطلبی از نهایی شدن تصمیم حزب سوسیال دموکرات برای انتخاب گابریل، ریاست این حزب به عنوان رقیب مرکل برای تصاحب سمت صدر اعظمی آینده آلمان خبر داد. نشریه “بیلد” آلمان نوشت: ظاهرا تصمیم گیری ها در حزب سوسیال دموکرات آلمان گرفته شده و “زیگمار گابریل”، معاون مرکل و رئیس حزب سوسیال دموکرات در انتخابات پارلمانی آینده آلمان به عنوان رقیب مرکل وارد میدان مبارزه برای تصاحب صدر اعظمی این کشور خواهد شد.

خبرگزاری تسنیم:  جان برنان رئیس سیا در گفت وگو با شبکه تلویزیونی “سی ان ان” اعلام کرد: حمایت بیشتر نظامی از معارضان سوری در گذشته چه بسا اوضاع در این کشور را تغییر می  داد اما همچنین احتمال داشت که به وخامت بیشتر اوضاع بیانجامد. وی تصریح کرد: در صورت کمک های بیشتر قدرت های بین المللی…به (گروه مسلح موسوم به) ارتش آزاد سوریه در گذشته، آیا تغییر وضعیت ممکن بود؟ شاید.. زیرا نظام سوریه شکننده و ضعیف بود”.

خبرگزاری تسنیم: کره جنوبی با پیشنهاد آمریکا و ژاپن برای انجام مانورهای مشترک نظامی با هدف مقابله با زیردریایی‌های کره شمالی مخالفت کرده است. این مانورها قرار بود بر اساس توافق اطلاعات نظامی و امنیت کلی که نوامبر 2016 بین توکیو و سئول به امضا رسیده، برگزار شود تا چارچوبی برای اشتراک گذاری اطلاعات نظامی محرمانه، ایجاد شود.

العالم فارسی:  دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل اعلام کرد هفته گذشته حدود 22 هزار مسلمان روهینگیا از میانمار به بنگلادش گریختند. این دفتر تصریح کرد  در هفت روز اخیر، حدود 22 هزار مسلمان روهینگیا از میانمار به بنگلادش گریختند. از زمان آغاز عملیات ارتش میانمار بر ضد مسلمانان روهینگیا در ماه اکتبر سال گذشته میلادی، 65 هزار نفر به بنگلادش پناه برده اند. پناهندگان روهینگیا، ارتش میانمار را به ارتکاب اعمالی چون نسل‌کشی، تجاوز و سوزاندن خانه‌ها متهم می‌کنند.

خبرگزاری ایرنا:   سخنگویان وزارت خارجه آمریکا و کاخ سفید در واکنش به گزارش هایی درباره وارد کردن محموله اورانیوم خام از روسیه به ایران، این موضوع را دارای ممنوعیت یا مخالف برجام ندانستند با این حال بر ضرورت دقت و بازرسی تاکید کردند. جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: چنین جابجایی به وسیله ایران ممنوع نیست. جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید نیز گفت: چنین ترتیباتی موضوع رصد دقیق و بازرسی هایی است که در توافق هسته ای گنجانده شده تا اطمینان حاصل شود که ایران همچنان به توافق هسته ای (برجام) پایبند است.

 خبرگزاری صدا و سیما:  پلیس رژیم صهیونیستی برای اینکه در روند بازجویی ها از نخست وزیر این رژیم خللی ایجاد نشود، وی را از سفر به خارج از فلسطین اشغالی منع کرد. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل  سفر خود را به داووس سوییس لغو کرده است  و علت اصلی این مسئله آن بود که پلیس اسرائیل به وی گفته بود طی دوره بازجویی و به سبب احتمال ایجاد مانع در تدابیر قانونی، نمی‌تواند از اسرائیل خارج شود.

دویچه وله: دولت روسیه هرگونه مشارکت این کشور در حملات سایبری و اعمال نفوذ در روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را قویا رد کرد و تکرار مدعیات را خام‌دستانه و ناشی از “توهم” خواند.سخنگوی کرملین  گفت: ادعاهای سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا مبنی بر دخالت روسیه در جریان انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، در سطح سرویس‌های مخفی جهانی نیستند. دیمیتری پسکوفاین گونه اتهامات را “آماتوری” خواند.

پرس تی وی : پاکستان می‌گوید برای نخستین بار نوعی پیشرفته از موشک کروز زیردریایی را با موفقیت آزمایش کرده است.ارتش پاکستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد این موشک کروز زیردریایی را که «بابُر 3» نام دارد و حداکثر بُرد آن 450 کیلومتر است، از یک مکان نامعلوم در اقیانوس هند پرتاب کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *