جدیدترین مطالب

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

حمله مقاومت عراق به شهر حیفا

تهران-ایرنا-مقاومت اسلامی عراق بامداد شنبه اعلام کرد که به یک هدف حیاتی را در بندر حیفا در فلسطین اشغالی حمله کرده است.

موضع تازه وزیر دفاع آمریکا درباره عملیات تنبیهی ایران علیه اسرائیل

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه در هراس از توان موشکی و پهپادی ایران و با نادیده گرفتن عملیات وعده صادق و حمله به رژیم صهیونیستی مدعی شد که ایران باید سیستم های تسلیحاتی خود را مورد بررسی قرار دهد.

مقام حماس: ما با تهدید اسرائیل برای حمله به رفح هرگز به آنان باج نمی دهیم

تهران-ایرنا- «محمد نزال» عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) جمعه شب تأکید کرد: تهدید رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح ما را نخواهد ترساند و موجب نخواهد شد که از حقوق ملت‌مان عقب نشینی کنیم.

Loading
22دیماه 1395

رسانه ها ؛ اولین استقرار جنگنده های رادار گریزدر پایگاهی خارج از آمریکا و…

۱۳۹۵/۱۰/۲۲ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: استقرار جنگنده های اف - ۳۵ آمریکا در ژاپن، اظهارات رئیس جمهور ونزوئلا درخصوص کودتای پارلمان، اذعان مدیر اطلاعات ملی آمریکا برنداشتن مدرکی علیه دخالت روسیه در انتخابات این کشور، حزب‌الله لبنان پیروز اصلی نبرد حلب به روایت نشریه آمریکایی ، تاکید گروه‌های مختلف فلسطینی بر تشکیل دوباره «شورای ملی فلسطین»، عضویت سریلانکا در«ساختار منطقه‌ای ضدتروریسم» سازمان شانگهای، طرح جدید سناتورهای آمریکایی برای تحریم‌های تازه ضد روسیه، اظهارات اشتون کارتر درباره انهدام موشک های کره شمالی، تاکید دبیرکل جدید سازمان ملل برافزایش تلاش ها برای حل بحران های جهانی و برگزاری دومین روز از مذاکرات وحدت قبرس در ژنو ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

 خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:  ارتش آمریکا شروع به استقرار جت های جنگنده رادار گریز اف – ۳۵ در غرب ژاپن کرده است. تفنگداران دریایی آمریکا در روز سه شنبه گفتند که ۱۰ فروند هواپیمای «اف – ۳۵ بی» پایگاهی در ایالت آریزونا را به مقصد پایگاه هوایی ایواکونی در استان یاماگوچی ترک کردند. انتظار می رود این هواپیماها چند روز دیگر به این پایگاه رسیده و جایگزین هواپیماهای «اف ای – ۱۸» و دیگر هواپیماها شوند. این اولین استقرار چنین جنگنده های رادار گریز پیشرفته در پایگاهی خارج از آمریکا می باشد. این هواپیما می تواند سریع از روی باند پرواز برخاسته و بطور عمودی بر روی آن بنشیند.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   مشاور آتی امنیت ملی دونالد ترامپ، رییس جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا اهمیت اتحادهای این کشور را مورد تایید قرار داده است. مایکل فلین، مدیر پیشین سازمان اطلاعات دفاعی، روز سه شنبه در یک نشست موسسه صلح ایالات متحده آمریکا در واشنگتن سخن گفت. فلین گفت که ماموریت آغازین دولت ترامپ حفاظت از جان مردم آمریکا خواهد بود. وی گفت که آمریکا روابط با سراسر جهان را بررسی کرده و درباره آن دوباره فکر خواهد کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر امور خارجه آمریکا گفت، نبردی که کشورش و هم‌پیمانان آن علیه افراط‌گرایان خشونت‌طلب در سراسر دنیا انجام می‌دهند، برای چندین نسل ادامه خواهد داشت. جان کری در سخنرانی خود اظهار کرد: قرن ۲۰ با مناقشات میان کشورها که به کشته‌ شدن میلیون‌ها تن می‌انجامید، تعریف شده بود اما اکنون جهان با گونه جدیدی از تهدیدها مواجه است.کری تصریح کرد، خلع نظام سوریه از توانمندی‌هایش در تولید سلاح‌ شیمیایی بهترین تصمیم برای ممانعت از افتادن این سلاح‌ها به دست داعش بود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رییس جمهور ونزوئلا اعلام کرد: پارلمان که اکثریت آن در اختیار اپوزیسیون است، قصد کودتا داشته است. نیکولاس مادورو گفت: پارلمان که اکثریت آن در اختیار اپوزیسیون است، با تصمیم‌ به برکناری من قصد کودتا داشته و از مقامات دولتی می‌خواهم تا اجازه ندهند تا این نقض قانون اساسی بدون مجازات بماند. وی افزود: من به عنوان رییس جمهور از مقامات دولتی می‌خواهم تا اجازه ندهند قانون اساسی نقض شود و بی‌احترامی‌ها به نظم حقوقی بدون مجازات بماند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  مدیر اطلاعات ملی آمریکا اظهار کرد، جامعه اطلاعاتی این کشور هیچ مدرکی دال بر این که روسیه در فرایند شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده تغییری ایجاد کرده باشد، ملاحظه نکرده است. جیمز کلاپر در یک جلسه استماع کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا تأکید کرد، می‌توانیم بگوییم که هیچ سندی درخصوص دست‌ داشتن روسیه در تغییر در نتایج شمارش آرا مشاهده نکردیم. اظهارات کلاپر در حالی مطرح می‌شود که پیش از این، آمریکا طرف روسی را بارها به مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور از طرق مختلف متهم کرده است؛ اتهامی که روسیه آن را نمی‌پذیرد و بی‌معنا می‌داند.

خبرگزاری فارس:  نشریه آمریکایی نیوزویک نوشت: «حزب‌الله» پیروز اصلی نبرد حلب بوده و با این کار جایگاه خود را نه تنها در سوریه بلکه در لبنان نیز محکم کرده است. «نیوز ویک» در یادداشتی به بررسی جنگ سوریه و آزادسازی شهر راهبردی «حلب» پرداخته و ضمن توصیف کردن «حزب‌الله» لبنان به‌عنوان پیروز این نبرد، نوشت این امر جایگاه آنها در سوریه و لبنان را استحکام بخشید.

خبرگزاری فارس:  گروهک موسوم به «ارتش آزاد» در سوریه در ششمین سال بحران سوریه اعلام کرد که رئیس جمهوری آمریکا «امیدهای واهی» به معارضان سوریه داده است. «اسامه ابو زید» سخنگوی گروهک تروریستی «الجیش السوری الحر» (ارتش آزاد) اعلام کرد که بشدت از دولت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا انتقاد دارد.

خبرگزاری فارس: در جلسه مقدماتی که گروه‌های مختلف فلسطینی در راستای برگزاری نشست شورای ملی فلسطین در بیروت برگزار کردند بر تشکیل دوباره این شورا تأکید شد. نشست مقدماتی در راستای برگزاری شورای ملی فلسطین سه‌شنبه (دیروز) در بیروت آغاز شد و قرار است امروز نیز ادامه یابد.«ماهر الطاهر» مسئول روابط سیاسی جبهه ملی برای آزادی فلسطین به شبکه «المیادین» گفت: ما از پیشنهاد برگزاری شورای ملی در خارج از فلسطین و به دور از رژیم اشغالگر حمایت می‌کنیم.

خبرگزاری فارس:  ساختار منطقه‌ای ضدتروریسم» وابسته به سازمان همکاری شانگهای از توافق با وزارت دفاع «سریلانکا» برای تسریع در روند آماده‌سازی اساسنامه حقوقی مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی خبر داد. مرکز مطبوعاتی «ساختار منطقه‌ای ضدتروریسم» سازمان همکاری شانگهای اعلام کرد: این نهاد و وزارت دفاع «سریلانکا» توافق کردند تا ضمن تسریع در روند رسیدگی به امضای پروتکل همکاری‌های فی‌مابین، تبادل نظر و اطلاعات در خصوص مسائل مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی و تجزیه‌طلبی را در دستور کار خود قرار دهند.سازمان همکاری شانگهای، سازمانی بین‌المللی است که در سال 2001 از طرف سران چین، روسیه، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان و ازبکستان تأسیس گردید.

خبرگزاری فارس:  5سناتور جمهوریخواه و 5 سناتور دموکرات طرحی مشترک برای تشدید تحریم‌ها ضد مسکو به دلیل «دخالت روسیه در انتخابات آمریکا» و مواضع آن در قبال سوریه و اوکراین پیشنهاد داده‌اند. 10 روز مانده به آغاز به کار ریاست جمهوری دونالد ترامپ، 10 قانونگذار مجلس سنای این کشور به بهانه ادعای «دخالت روسیه در انتخابات 2016 ریاست جمهوری آمریکا» طرحی برای تحریم‌های تازه علیه مسکو ارائه کردند. 5 عضو ارشد جمهوریخواه به هماره 5 هم قطار دموکرات خود در این طرح پیشنهادی خواستار ممنوعیت صدور ویزا برای تعداد بیشتری از مقامات روسیه و همچنین بلوکه کردن دارایی‌های آنها شدند.

خبرگزاری فارس:  یک مقام آمریکایی خبر داد، چین بمب‌افکن‌های خود را به زودی بر فراز جزایر تایوان در دریای چین جنوبی به پرواز در می‌آورد تا در این منطقه قدرت‌نمایی کند. یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفته است چین قصد دارد بمب‌افکن‌های استراتژیک اچ-6 خود را اطراف جزایر اسپرتلی متعلق به تایوان به پرواز دربیاورد.

خبرگزاری فارس:  رئیس هیأت معارض«همکاری ملی دموکراتیک» سوریه گفت: شبه نظامیانی که توافق ترک مخاصمه را پذیرفتند تحت فرمان ترکیه بوده و اگر دیدگاه این کشور در مرحله آتی نسبت به بحران سوریه عوض شود این شبه‌نظامیان نیز طبق مزاج آنکارا کار خواهند کرد. «محمود مرعی»، رئیس هیأت معارض«همکاری ملی دموکراتیک» سوریه با بیان اینکه هنوز از هیچ طرف معارضی برای حضور در مذاکرات آستانه دعوت به عمل نیامده اظهار داشت: هیات همکاری ملی آماده حضور در این مذاکرات است به شرطی که این مذاکرات روند مستقل در پیش گرفته و قادر به ایجاد راه حل ملی برای بحران سوریه باشد.

خبرگزاری مهر:  وزیر دفاع آمریکا می گوید تا زمانی که پای تهدید در میان نباشد، پنتاگون ترجیح می دهد به جای انهدام موشک های کره شمالی درباره مشخصات پروازی آنها اطلاعات جمع آوری کند.«کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در روز اول سال نو میلادی (۲۰۱۷) اعلام کرد که کشورش در مراحل پایانی آزمایش موشک بالستیک دوربرد قرار دارد.به گفته کارتر، ارتش آمریکا ترجیح می دهد به جای رهگیری و انهدام موشک های کره شمالی، با رصد پرواز آنها، اطلاعات مورد نیاز خود را جمع آوری کند.

خبرگزاری تسنیم:  وزیر سابق اطلاع رسانی سوریه با اشاره به برگزار نشست آستانه در آینده‌ای نزدیک تاکید کرد که عربستان عملا از تحولات سوریه کنار گذاشته شده است.”مهدی دخل الله” گفت: این نشست تلاش  جدیدی است که با هدف  پایان دادن به بحران داخلی سوریه  از طریق  سیاسی برگزارمی شود. وی افزود: مذاکرات حقیقی برای  پایان دادن به بحران داخلی سوریه  بزودی برگزار می شود و این مذاکرات با حضور دولت دمشق، ترکیه، ایران تحت نظارت روسیه خواهد بود.

 خبرگزاری ایرنا: کره جنوبی در گزارش سالانه مربوط به پیشرفت های نظامی و تسلیحاتی کره شمالی اعلام کرد که این کشور میزان پلوتونیم تسلیحاتی خود را افزایش داده و هم اکنون 50 کیلوگرم از آن را در اختیار دارد. وزارت دفاع کره جنوبی روز چهارشنبه با صدور یک بیانیه دفاعی که هر دو سال یک بار منتشر می شود، خاطرنشان کرده که همسایه شمالی در ساخت و توسعه تسلیحات هسته ای و موشکی بالستیک به سرعت پیشرفت کرده است.

 العالم فارسی: رئیس‌جمهور آمریکا از برجام و همچنین سیاست‌هایش در قبال اسرائیل دفاع کرد. باراک اوباما، در مصاحبه‌ای که سه‌شنبه از شبکه 2 “اسرائیل” پخش شد از توافق هسته‌ای ایران، رأی ممتنع به قطعنامه سازمان ملل در خصوص شهرک‌سازی‌های رژیم اشغالگر و سایر سیاست‌هایش در تقابل با این رژیم دفاع کرد. وی گفت: «ارتش و تیم‌های اطلاعاتی اسرائیل می‌گویند توافق برجام برای دستیابی به هدف دقیقی که مشخص کردیم، به خوبی عمل می‌کند. من فردی نامیده شدم که به منافع اسرائیل خیانت می‌کند؛ ولی ما حالا شواهدی داریم که مذاکرات جدی من به اینجا رسیده است که حالا احتمال دستیابی یکی از دشمنان اسرائیل به سلاحی که می‌تواند موجودیت اسرائیل را تهدید کند، به شدت کاهش یافته است.»

خبرگزاری صدا و سیما: نامزد وزارت امور خارجه آمریکا گفت: رهبران واشنگتن و مسکو برای بهبود مناسبات دوجانبه باید گفتگوهای صریح و شفاف برگزار کنند.”رکس تیلرسون ” در سخنان خود  در کمیته روابط خارجی سنا با بیان اینکه واژگان به تنهایی نمی توانند مشکلات و مخاصمات تاریخی دو کشور را از بین ببرند ،با توجه به بلند پروازی های روسیه و چگونگی برنامه ریزی برای آینده ، خواستارگفتگوی صریح و شفاف دو کشور شد.

خبرگزاری صدا و سیما:  جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در  سخنرانی در «اندیشکده صلح واشنگتن» گفت: اگر دولت آینده آمریکا توافقنامه هسته ای با ایران را نقض کند، دیگر کشورها به آن پایبند باقی خواهند ماند. در این صورت دیگر کشورهای امضا کننده توافقنامه هسته ای، واشنگتن را طرفی خواهند دانست که قابل اعتماد نیست. جان کری همچنین مدعی شد : غیر از خطر رسیدن ایران به سلاح هسته ای، ما نگران رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه بودیم.

خبرگزاری صدا و سیما:  دبیرکل جدید سازمان ملل وعده داد تحولاتی در این سازمان ایجاد کند و تلاش ها را برای حل بحران های جهانی دو برابر کند. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد روز سه شنبه در نخستین سخنرانی خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد ،  هرگونه رویکرد جدید را  برای جلوگیری از جنگ ستود و گفت از هرگونه رویکرد در این زمینه استقبال می کند.وی وعده داد تحولاتی در این سازمان بین المللی ایجاد کند و تلاش ها را برای حل بحران های جهانی دو برابر کند.

یورونیوز: دومین روز دور جدید مذاکرات وحدت قبرس روز سه شنبه در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو سوئیس برگزار شد.از شیوه تقسیم قدرت، اصلاحات سرزمینی و مسائل امنیتی به عنوان موضوعات مورد بحث برای اتحاد قبرس نام برده می شود. این مذاکرات زیر نظر اسپن بارت آیده، مشاور ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور قبرس برگزار می شود. قبرس از سال ۱۹۷۴ میلادی تاکنون و به دنبال ورود ارتش ترکیه به جزیره در واکنش به کودتایی که در راستای وحدت قبرس با یونان صورت گرفت، به دو بخش ترک زبان در شمال و یونانی زبان در جنوب تقسیم شده است.

خبرآنلاین: ارتش آمریکا، طی یک آزمایش در کالیفرنیا، ۱۰۳ پهپاد مینیاتوری را از یک جت پرتاب کرده‌است. در اکتبر سال گذشته، از سه جنگنده اف-ای-۱۸ سوپر هورنت برای رها کردن پهپادهای “پردیکس” استفاده شد. این پهپادها که پهنای بال‌شان فقط ۳۰ سانتی‌متر است، خودکار عمل می‌کنند و از یک مغز مشترک بهره می‌گیرند.

پارس تودی:  نخست وزیر ترکیه گفت: امنیت اروپا منوط به امنیت ترکیه است و اگر ترکیه دچار ناامنی شود، به هیچ عنوان امنیت در اروپا برقرار نخواهد شد. بن علی ییلدریم روز سه شنبه در نهمین نشست سفیران ترکیه در کاخ چانکایای آنکارا افزود: اروپا به عنوان دوست و هم پیمان ترکیه میان گروه های تروریستی تمایز قائل شده و با پ.ک.ک مسامحه کرده و با داعش می جنگد. وی ادامه داد: تفاوت قائل شدن در میان گروه های تروریستی خیانتی بزرگ برای صلح جهانی است.

 پرس تی وی :  وزیردفاع روسیه می‌گوید ائتلاف موسوم به ضد داعش به رهبری امریکا هیچ سهم مثبتی در مبارزه با تروریسم در سوریه نداشته، بلکه بحران و درگیری‌ها را در این کشور عربی تشدید کرده است. سرگئی شویگو در جلسه‌ای در وزارت دفاع روسیه در مسکو تأکید کرد که این کشور به اهداف اصلی خود در جنگ علیه تروریسم در سوریه دست یافته است. وی افزود کمک ائتلاف امریکا به روسیه در مبارزه با تروریسم در سوریه «در حد زیر صفر» بوده و واشنگتن هیچ پشتیبانی در این زمینه نکرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *