أحدث المقالات

آیا اعراب در مقابل ایران، هوای اسرائیل را دارند؟

آیا رهبران کشورهاهی عربی هوای اسرائیل را دارند؟ اگر کسی نگاهی به تحلیل های منتشر شده در شبکه های اجتماعی در خصوص تلاش های ترکیبی دولت های اسرائیل، آمریکا، بریتانیا، فرانسه، اردن و احتمالا سایر دولت های عربی برای ناکام گذاشتن حملات موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل بیاندازد، چنین برداشتی خواهد کرد. گروهی از تحلیلگران، اسرائیلی ها و فعالان طرفدار اسرائیل دوست دارند چنین تحلیلی را باور کنند. 

Loading
6فروردین ماه 1395

رسانه ها ؛ تجدیدپیمان سران اتحادیه اروپا و…

۱۳۹۶/۰۱/۰۶ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: تجدید پیمان سران اتحادیه اروپا برای آیند‌ه‌ای مشترک، تحریم های جدید آمریکا علیه روسیه، همه‌پرسی در ترکیه دربارۀ اروپا، نگرانی اندیشکده آمریکایی ازگسترش روابط ایران با کشورهای ضد آمریکا، واکنش مسکو به تحریم‌های آمریکا علیه ایران، انتقاد وزیر دفاع آلمان از ترامپ ، طرح جدید آمریکا برای سوریه، هشدار رهبر انصارالله به عربستان، اعتراض به استقرار سامانه «تاد» درکره جنوبی، تظاهرات مخالفان برگزیت در لندن و مخالفت میانمار با تحقیقات سازمان ملل ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

دویچه وله: سران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در رم گردهم آمدند و طی مراسمی بر خواست خود مبنی بر ساختن آینده‌ای مشترک در صلح، آزادی و رفاه تأکید کردند.بریتانیا در این مراسم حضور نداشت. بیانیه رم که در ۲۵ مارس ۱۹۵۷ به امضا رسیده بود، بار دیگر پس از شصت سال برای تأکید بر آینده‌ای مشترک امضا شد.آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و همتایان اروپایی‌اش با امضای مجدد بیانیه رم پیمان خود مبنی بر برخورداری از صلح، آزادی و رفاه در اروپا را تجدید کردند.

پارس تودی:  آمریکا علیه هشت شرکت روسی، تحریم های جدید وضع کرده است. یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا با اعلام خبر تحریم هشت شرکت روسی  در ارتباط با ایران، کره شمالی و  سوریه گفت این تحریم ها علاوه بر تحریم های  اقتصادی است که در سال 2014 به خاطر الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه و درگیری های شرق اوکراین، علیه مسکو اعمال شده است.

العالم فارسی: رئیس جمهور ترکیه از برگزاری همه پرسی در این کشور درخصوص پیوستن به اتحادیه اروپا خبر داد.”رجب طیب اردوغان” روز شنبه در همایشی در آنتالیا گفت: ترکیه درخصوص ادامه مذاکرات پیوستن به اتحادیه اروپا، همه پرسی برگزار خواهد کرد.وی افزود: این همه پرسی 16 آوریل برگزار خواهد شد، و ما به خواست مردم ترکیه درخصوص این مسأله پایبند خواهیم بود.

خبرگزاری فارس: اندیشکده آمریکایی نوشت: اکوادور، کشور کوچک واقع در آمریکای لاتین و اغلب نادیده انگاشته می‌تواند به اهداف ایران در این منطقه و تداوم رویکرد ضد آمریکایی کمک کند. اندیشکده آمریکایی «دفاع از دموکراسی‌ها» نسبت به انتخاب رهبر جدید اکوادور و همگرایی او با ایران و ادامه رویکرد ضد آمریکایی هشدار و تاکید نمود که واشنگتن باید به دقت بدین مسئله توجه کند.به نوشته این اندیشکده، قرار است در دوم آوریل سال جاری میلادی رهبر جدید اکوادور انتخاب شده و جایگزین «رافائل کورا» شود که در شروع رویکرد چپگرایانه این قاره، ظهور سران با جذبه‌ای چون «هوگو چاوز» و «اوو مورالس»، قدرت گرفت.

خبرگزاری فارس: مسکو در واکنش به تحریم‌های ضد اشاعه آمریکا علیه نهادهای مرتبط با ایران، کره شمالی و سوریه گفت «سردرگم و ناامید» شده است. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد از اینکه آمریکا 8 نهاد روسی از جمله شرکت‌های وابسته به وزارت دفاع و آکادمی‌های آموزش خلبانی بخاطر ارتباط با برنامه موشکی ایران، کره‌شمالی و سوریه تحریم کرده، «سردرگم و ناامید» شده است. «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در یک بیانیه فیسبوکی گفت با اینکه چنین تحریم‌هایی «مشکل جدی برای روسیه نخواهد بود» اما مبارزه مشترک با تروریسم جهانی را تضعیف می‌کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  یک مقام آمریکایی اعلام کرد، مولفه‌های اطلاعاتی خاصی نشان می‌دهد کره شمالی آماده انجام ششمین آزمایش هسته‌ای زیرزمینی خود در هر زمانی است. این مقام آمریکایی در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت، تحلیل تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که یک تغییر چشمگیر بالقوه در سایت آزمایشی پیونگی-ری رخ داده است. طی هفته‌های اخیر تصاویر ماهواره‌ای از تشدید فعالیت‌ها در این سایت حکایت داشته اما تصاویر جدید نشان می‌دهد که این فعالیت‌ها اکنون متوقف شده و شرایطی به وجود آمده که پیش از آزمایش‌های اتمی پیشین در کره شمالی دیده شده است.

یورونیوز: ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا پیش از امضای بیانیه شصتمین سالگرد پیمان رم گفت: «دوستان بیانیه را با قلمی امضا می کنم که نمایندگان لوکزامبورگ با آن در سال ۱۹۵۷ میلادی پیمان رم را امضا کردند. آن امضاها هنوز هم پابرجاست.» وی افزود: امضای این بیانیه را آغاز فصلی تازه در تاریخ اتحادیه اروپا دانست. حالا نوبت عمل به وعده هاست.»

 خبرگزاری مهر:  ارتش چین قصد دارد تفنگداران نیروی دریایی خود را تا ۴ برابر و با هدف افزایش عملیاتهای برون مرزی افزایش دهد. ارتش چین می خواهد حدود ۲۰ هزار تا ۱۰۰ هزار نفر به تفنگداران دریایی خود اضافه کند و قرار است این افراد در «جیبوتی» و «بندر گوادر» در جنوب شرقی پاکستان مستقر شوند.برخی منابع دیگر نیز خبر داده اند که تعداد نیروهای یگان آبی خاکی چین به ۱۰۰ هزار نفر خواهد رسید که به ۶ تیپ نظامی برای اجرای ماموریت‌های جدید تقسیم خواهند شد.

خبرگزاری مهر: «اورزلا فون در لاین»، وزیر دفاع آلمان از سخنان «دونالد ترامپ» رییس جمهور آمریکا را به خاطر مواضع ترامپ در خصوص ناتو مورد انتقاد قرار داد.وزیر دفاع آلمان در مصاحبه ای ضمن اشاره به این موضوع که نباید با ترامپ در یک قایق بود گفت ترامپ در ابتدا گفت که ناتو یک سازمان منسوخ شده است، در صورتی که اینطور نیست.وی در ادامه افزود که ترامپ گفته است آلمان مدیون ناتو است و به این سازمان بدهی دارد. تا زمانی که او بر سر کار است مبالغ بدهی باید به صورت مداوم به حساب ناتو برگردانده شود. تمام این سخنان یک خیال واهی است.

خبرگزاری تسنیم:  درطرح نظامی دولت آمریکا برای حل مناقشه در سوریه، علاوه بر مبارزین کرد، ارتش ترکیه، مخالفان مسلح میانه رو و حتی اسرائیل نیز نقش دارند، ولی همکاری با روسیه مورد نظر قرار نگرفته است. روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» در تحلیلی نوشته است: “رکس تیلرسون” وزیر امور خارجه آمریکا برخی جزییات مربوط به طرح جدید این کشور برای حل و فصل مناقشه نظامی در سوریه را فاش کرد. از اظهارات روز 22 ماه مارس تیلرسون در نشست کشورهای عضو ائتلاف بین المللی در مبارزه با داعش به سرکردگی آمریکا معلوم شد که دولت “دونالد ترامپ” قصد دارد در کنار نابودی داعش در سوریه منطقه امنی برای پناهجویان ایجاد کند.

خبرگزاری ایرنا: ‘فرانسوا اولاند’ رئیس جمهوری فرانسه در مورد خروج کشورش از اتحادیه اروپا هشدار داد و گفت، کنارگذاشتن یورو و برگشت دوباره به فرانک (واحد قبلی پول فرانسه) به قدرت خرید مردم آسیب جدی وارد می‌کند. اولاند که در شصتمین سالگرد تاسیس اتحادیه اروپا در رم پایتخت ایتالیا سخن می گفت با اشاره تلویحی به موضع «مارین لوپن» نامزد حزب راست افراطی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه تصریح کرد: برخی می خواهند از اتحادیه خارج شوند، آنها را به حال خود رها کنید تا به ملت فرانسه ثابت کنند که ما درصورت تنهایی، وضعیت بهتری خواهیم داشت.

خبرگزاری ایرنا:  عبدالملک الحوثی رهبر گروه انصار الله یمن گفت: آمریکا مغز متفکر و رژیم صهیونیستی قلب تپنده تجاوزگری به یمن هستند و ابزار اصلی آن عربستان است. رهبر انصار الله در دومین سالگرد حملات ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان با اشاره به اینکه ملت یمن آمادگی کامل دارد برای حفظ آزادی، عزت و استقلال یمن فداکاری و جان خود را تقدیم کند، افزود: ایستادگی ملت یمن در برابر تجاوز دشمن به مدد شهداء، صبر و استقامت زخمی شدگان و پایداری همه ملت یمن است.

 خبرگزاری صدا و سیما:  فعالان گروه مدافع کره جنوبی به منظور جلوگیری از اقدام غیر قانونی دولت این کشور برای استقرار سامانه سپردفاع موشکی آمریکا (تاد) در کشورشان، اقدام به جمع آوری امضاء کردند.در میدان «گوانگ وامون» (Gwanghwamun) در مرکز سئول، کمپین جمع آوری امضاء با هدف فشار بر نمایندگان کره جنوبی در متوقف کردن استقرار سامانه تاد برگزار شده است.در تاریخ ششم مارس امسال، دو پرتاب گر سیار و اقلام دیگر سامانه ضد موشکی تاد به پایگاه ارتش آمریکا مستقر در جنوب سئول منتقل شد.یک گروه فعال مدنی که خواست نامش فاش نشود تاکید کرد: «استقرار شتاب زده این سامانه غیر قانونی است و قانون اساسی کره جنوبی را نقض می کند.»

خبرگزاری صدا و سیما:  دهها هزار نفر از اقشار مختلف مردم انگلیس همراه شمار زیادی از اتباع سایر کشورها با برگزاری تظاهرات گسترده ای در خیابانهای مرکزی لندن مخالفت خود را با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا اعلام کردند.در حالی که سران اتحادیه اروپا بدون حضور انگلیس شصتمین سالگرد پیمان رم (مبنای تشکیل جامعه و اتحادیه اروپا) را جشن گرفتند، دهها هزار معترضی که پس از عبور از خیابانهای مرکزی لندن خود را به میدان پارلمان انگلیس، جایی که چهارشنبه گذشته صحنه خونین ترین حملات ترویستی 12 سال اخیر در این کشور بود رساندند و خروج از اتحادیه اروپا را از نظر امنیتی، سیاسی و اجتماعی به زیان انگلیس دانسته، تعلیق آن را خواستار شدند.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:  دهها غیرنظامی در حملات هوایی ائتلاف آمریکا در موصل کشته شدند. به گزارش ان اچ کی، بیش از ۱۳۰ تن از غیرنظامیان در حمله هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا در موصل کشته شده اند. این عملیات در تلاش برای بازپس گیری شهر موصل از گروه  داعش در جریان است. یک هماهنگ کننده کمک های انسان دوستانه سازمان ملل متحد برای عراق با انتشار بیانیه ای، نگرانی خود در این رابطه را ابراز داشت.

رادیوفرانسه:  روسیه و چین به سازمان ملل پیشنهاد کرده اند که تحقیق درباره استفاده از سلاحهای شیمیایی در سوریه، عراق را نیز دربر بگیرد. بریتانیا با این پیشنهاد مخالفت کرده است. ماتیو ریکرافت، سفیر بریتانیا در سازمان ملل گفت این پیشنهاد در جلسه محرمانه شورای امنیت درباره جنگ موصل که او ریاست آن را به عهده داشت مطرح شد.

پرس تی وی : تصمیم شورای حقوق بشر سازمان ملل برای تحقیق دربارۀ جنایت‌های نظامیان میانماری علیه مسلمانان روهینگیا، خشم دولت میانمار را بر انگیخته است.وزارت امور خارجۀ میانمار در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تشکیل تیم حقیقت‌یاب بین‌المللی در برهۀ کنونی به جای حل این مسائل بیشتر باعث تشدید (آنها) می‌شود.»

خبرآنلاین: شرکت های بیمه آمریکا در شکایتی علیه عربستان خواستار پرداخت غرامت شش میلیارد دلاری از سوی این کشور به دلیل ارتباط با حوادث یازدهم سپتامبر سال 2001 در آمریکا شدند. درشکایتی جدید از ریاض به دلیل دست داشتن درحوادث 11 سپتامبر سال 2001درآمریکا، شرکت های بیمه این کشور شکایتی به دادگاه جزایی آمریکا ارائه دادند که در آن خواستار پرداخت غرامت شش میلیارد دلاری از سوی عربستان سعودی به این کشور شدند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *