أحدث المقالات

آیا اعراب در مقابل ایران، هوای اسرائیل را دارند؟

آیا رهبران کشورهاهی عربی هوای اسرائیل را دارند؟ اگر کسی نگاهی به تحلیل های منتشر شده در شبکه های اجتماعی در خصوص تلاش های ترکیبی دولت های اسرائیل، آمریکا، بریتانیا، فرانسه، اردن و احتمالا سایر دولت های عربی برای ناکام گذاشتن حملات موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل بیاندازد، چنین برداشتی خواهد کرد. گروهی از تحلیلگران، اسرائیلی ها و فعالان طرفدار اسرائیل دوست دارند چنین تحلیلی را باور کنند. 

Loading
26فروردین ماه 1396

رسانه ها ؛ رونمایی از موشک های جدید کره شمالی و…

۱۳۹۶/۰۱/۲۶ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: رونمایی از موشک‌های جدید قابل پرتاب از زیر دریایی های کره شمالی ، اعزام جنگنده های اف 35آمریکا به اروپا، هشدار شدید دبیرکل سازمان ملل درباره لیبی، خبرهای ضد و نقیض از آزمایش موشکی جدید پیونگ یانگ ،آزمایش بمب هسته ای آمریکا در نوادا، آماده باش کامل ارتش چین ،اعزام نیروی نظامی آمریکا به سومالی ، برگزاری نشست وزیران خارجۀ ایران، روسیه و سوریه درمسکو، تاکید پوتین برحل بحران افغانستان از راه حل سیاسی، ادامه تنش میان ترکیه و اروپا، طرح پیشنهادی آنکارا به امریکا برای عملیات در رقه و سفر وزیر دفاع آمریکا به خاورمیانه ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): در بحبوحه تنش‌های منطقه‌ای، کره‌شمالی در زادروز بنیانگذار این کشور برای اولین بار حین یک رژه نظامی در پیونگ‌یانگ از موشک‌های بالستیک مستقر بر روی زیر دریایی رونمایی کرد. کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در جمع هزاران تن از سربازان کشورش در رژه‌ای به مناسبت تولد کیم ایل سونگ، پدربزرگ او و بنیانگذار کره‌شمالی سخنرانی کرد و از شجاعت آنها سخن گفت. تلویزیون دولتی کره‌شمالی تصاویری از موشک‌های بالستیک مستقر روی زیر دریایی موسوم به پوکوکسونگ ۲ نشان دادند. این اولین بار است که چنین اقدامی صورت می‌گیرد. 

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد، نیروی هوایی این کشور شمار اندکی از جنگنده‌های اف ۳۵ را به مدت چندین هفته برای تمرین با سایر جنگنده‌های آمریکا و ناتو به اروپا اعزام می‌کند. پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد، استقرار جنگنده‌های مذکور به نیروی هوایی آمریکا اجازه می‌دهد تا “بیشتر قابلیت‌های عملیاتی‌” خود را نشان دهد.وزارت دفاع آمریکا نام کشورهایی که قرار است جنگنده به آنها اعزام شود،‌ اعلام نکرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  دبیرکل سازمان ملل در گزارشی به شورای امنیت این سازمان نسبت به بازگشت دوباره درگیری‌های گسترده به لیبی در پی وضعیت امنیتی ناپایدار در شهر طرابلس و تداوم درگیری‌ها در مناطق نفت خیز شرق این کشور هشدار داد. آنتونیو گوترش تاکید کرد: گروه تروریستی داعش دیگر هیچ منطقه‌ای در لیبی را در کنترل ندارد اما همچنان عواملش در این کشور مشاهده شده‌اند. آن‌ها مسئول چندین حمله در مناطق مختلف لیبی بودند و همچنان جامعه جهانی را از این کشور هدف قرار می‌دهند.

خبرگزاری ایرنا:کره شمالی روز شنبه همزمان با آغاز مراسم یکصد و پنجمین سالگرد تولد «کیم ایل سونگ» اولین رهبر و بنیانگذار این کشور و بدون توجه به تهدیدهای آمریکا آزمایش موشکی انجام داد. خبر آزمایش موشکی کره شمالی در خبری کوتاه دقایقی پیش توسط شین هوا خبرگزاری رسمی چین به نقل از منابع خبری اعلام شده است.کره شمالی هنوز در خصوص صحت و سقم انجام این آزمایش و اینکه موشک شلیک شده از چه نوعی بوده، اعلام موضع نکرده است.

خبرگزاری ایرنا: میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی با بیان اینکه روابط بین قدرت های بزرگ سرد می شود، هشدار داد: چنین می نماید که جهان برای جنگ بزرگ دیگری آماده می شود. آخرین رهبر شوروی پیش از فروپاشی سال 1991، گفت: اظهارات و سخنان مقام های ارشد نظامی و سیاستمداران کشورهای مختلف سخت تر و خصمانه تر می شود.

خبرگزاری فارس: آمریکایی‌ها تهدید کرده‌اند که اگر موشکی با برد بلند در کره شمالی آزمایش شود، آن را در همان منطقه شرق آسیا با استفاده از توان موشکی ناوهای جنگی خود، سرنگون خواهند کرد. تنش‌های لفظی میان مقامات آمریکایی و کره شمالی باز هم اوج گرفت و این بار آمریکایی‌ها، پیونگ‌یانگ را به ساقط شدن موشک‌های شلیک‌شده تهدید کردند.این خبر را چند منبع اطلاعاتی به شبکه خبری ان‌بی‌سی نیوز داده‌اند .

خبرگزاری صداو سیما: در حالیکه همه توجه ها به  نخستین استفاده رزمی از بزرگترین بمب متعارف آمریکا در افغانستان بود سازمان ملی امنیت هسته ای آمریکا از آزمایش موفقیت آمیز یک بمب هسته ای نوین گرانشی در نوادا خبرداد. این نهاد اعلام کرد: نیروی دریایی آمریکا با موفقیت بمب گرانشی بی-شصت و یک دوازده را چهاردهم مارس در پایگاه تونوپاه نوادا آزمایش کرده است.

خبرگزاری تسنیم: منابع خبری آمریکایی اعلام کردند که نیروهای مسلح چین در پنج منطقه نظامی به حالت آماده باش کامل درآمده‌اند.این خبرگزاری به نقل از مرکز غیردولتی حقوق بشر و دموکراتیک در هنگ کنگ نوشت: گردانهای توپخانه در مناطق نظامی شاندون و چتسزیان و یوننان دستور موضع گیری در نوار مرزی با کره شمالی را دریافت کرده اند.

خبرگزاری تسنیم:  در بزرگترین استقرار نیروی نظامی در سومالی در دو دهه اخیر، آمریکا در حال اعزام ده ها نیروی نظامی به این کشور است. آمریکا در سال 1993 میلادی پس از آنکه دو فروند بالگرد در شهر موگادیشو پایتخت سومالی سرنگون شد، نیروهای نظامی خود را از این کشور خارج کرد. ولی فرمانده نیروهای آمریکایی در آفریقا روز جمعه تاکید کرد که استقرار نیروهای نظامی آمریکایی تنها برای آموزش لجستیکی ارتش سومالی خواهد بود، که در حال مقابله با تروریست های الشباب هستند.

پرس تی وی : وزیران خارجۀ ایران، روسیه و سوریه در پایان نشست سه‌جانبه در مسکو ضمن محکوم کردن حملۀ اخیر امریکا به سوریه بر حل سیاسی بحران این کشور، مبارزه با تروریسم و ضرورت کمک‌رسانی به مردم سوریه تأکید کردند.این نشست میان محمدجواد ظریف، سرگئی لاوروف و ولید المعلم، وزیران خارجۀ ایران، روسیه و سوریه روز جمعه پشت درهای بسته و در چارچوب راهبرد حل سیاسی بحران سوریه برگزار شد.سرگئی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه در این نشست خبری گفت: ایران، روسیه و سوریه «برای حل سیاسی بحران سوریه هماهنگ و همگرا هستند.»

خبرگزاری مهر:  رئیس جمهوری روسیه طی اظهاراتی اعلام کرد حل بحران افغانستان از طریق نظامی امکانپذیر نیست. «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه طی اظهاراتی اعلام کرد که بحران افغانستان راه نظامی ندارد و از این رو فرستادن نیروهای نظامی بیشتر به این کشور نمی تواند به حل این بحران کمک کند.وی همچنین در ادامه گفت که امیدوارم نیازی به استفاده از نظامیان روسی مستقر در تاجیکستان نداشته باشیم.

پارس تودی : در ادامه تنش میان ترکیه و اروپا، رئیس جمهوری این کشور در اظهاراتی از سازمان امنیت و همکاری اروپا به دلیل انتشار گزاشی مبنی بر سرکوب مخالفان افزایش اختیارات ریاست جمهوری ترکیه توسط دولت آنکار، انتقاد کرد. «رجب طیب اردوغان» روز جمعه در جمع مردم شهر «قونیه» ، از سازمان امنیت و همکاری اروپا خواست که جایگاه خود را بداند و در اموری که به آن ارتباط ندارد مداخله نکند.

دویچه وله:کنفرانس افغانستان” در مسکو بدون آمریکا و طالبان برگزار شد. در مسکو نمایندگان یازده کشور برای یافتن راه حل بحران افغانستان گردآمدند. شرکت‌کنندگان این کنفرانس از طالبان خواستند، با دولت مرکزی افغانستان مذاکره کند. آمریکا در این نشست شرکت نکرد. آنچه خبرگزاری‌ها تا بعدازظهر روز شنبه از دستاوردهای این نشست گزارش کردند، فراخواندن طالبان به شرکت در مذاکرات صلح بود.

خبرآنلاین: وزیر دفاع ملی ترکیه در سفر یک روزه به واشنگتن و دیدار با همتای آمریکایی خود طرح جدیدی برای عملیات آزاد سازی رقه پیشنهاد کرد. در طرحی که فکری ایشیق وزیر دفاع ملی ترکیه به جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا ارائه کرد از دولت آمریکا خواسته شده است ، از شبه نظامیان «پ ی د – ی پ گ» در عملیات رقه استفاده نکند.

العالم فارسی: پنتاگون روز جمعه اعلام کرد که وزیر دفاع آمریکا هفتۀ جاری به خاورمیانه سفر خواهد کرد و اولین مقصد او ریاض خواهد بود. جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، روز چهارشنبه به ریاض می رود و پس از آن به قاهره و تل آویو خواهد رفت. سفر به قطر و جیبوتی نیز در برنامه های جیمز متیس جای دارد.

رادیو چین: سخنگوی وزارت خارجه چین بار دیگر خواستار صرف نظر آمریکا و کره جنوبی از استقرار سامانه ضدموشکی تاد شد و تاکید کرد چین برای حفظ امنیت ملی خود و توازن راهبردی منطقه به تدابیر لازم روی می‎آورد.گنگ شوانگ با اشاره به آنکه همه سازه‌های این سیستم به محل استقرار آن منقل شده است گفت: استقرار این سیستم برای عاری‌سازی شبه جزیره کره از سلاح‌های هسته‌ای و صلح و ثبات منطقه مفید نیست و به امنیت ملی کشورهای منطقه از جمله چین و توازن راهبردی منطقه ضرر می رساند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *