جدیدترین مطالب

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

Loading

أحدث المقالات

۳۰۰ تحریم جدید آمریکا علیه نهادهای روسی، چینی و دیگر کشورها به بهانه جنگ اوکراین

نیویورک – ایرنا- وزارت امور خارجه و وزارت خزانه‌داری آمریکا در تداوم سیاست های تحریمی واشنگتن ، حدود ۳۰۰ نهاد در روسیه، چین و دیگر کشورها را به بهانه  حمایت از مسکو در جنگ با اوکراین تحریم کرد.

فرانسه برای کاهش تنش‌ها در مرز شمالی سرزمین‌های اشغالی پیشنهاد برگزاری نشست سه جانبه داد

تهران- ایرنا- رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه برای آرام کردن اوضاع در مرز سرزمین‌های اشغالی با لبنان، پیشنهاد برگزاری نشست سه جانبه را داده است.

سرگیجه بزرگ!

«مقام های اسرائیلی و رسانه های متحدشان، بر این باورند که آنچه در قالب اعتراض علیه جنایات رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه در آمریکا و دیگر کشورهای جهان روی می دهد، اعتراضی علیه ایدئولوژی غیرانسانی صهیونیسم نیست بلکه باید آن را اعتراضی علیه آیین یهودیت دانست!»

Loading
12خرداد ماه 1396

رسانه ها ؛ خروج جنجال برانگیزآمریکا از توافق‌نامه پاریس و…

۱۳۹۶/۰۳/۱۲ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: دستور ترامپ به خروج آمریکا از توافق‌نامه آب‌وهوایی پاریس و واکنش ها به آن، حمایت روسیه از عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای، برگزاری نشست محرمانه «بیلدربرگ» در آمریکا، تایید ساخت دیوار در مرزهای ترکیه با ایران و عراق ، ارسال اطلاعات سلاح های ارسالی به کردهای سوری برای ترکیه، برگزاری همایش بزرگ جهانی اقتصادی روسیه، ناامیدی نتانیاهو از انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس، اعلام آمادگی قبرس شمالی برای توافق بدون پیش شرط برای حل مسئله قبرس، هشدار پوتین به افزایش روسیه هراسی درغرب، تحریم های جدید آمریکا علیه شرکت‌های مرتبط با کره شمالی، درخواست چین از آمریکا و کره جنوبی برای لغو استقرار سامانه تاد و شکسته شدن اولین خط دفاعی داعش در مرز سوریه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رئیس‌جمهوری آمریکا تصمیم خود را درباره توافق‌نامه آب و هوایی پاریس اعلام کرد و رای به خروج این کشور از این ائتلاف جهانی داد. ترامپ در پیامی از  کاخ سفید اعلام کرد: برای اجرای وظیفه‌اش در محافظت از آمریکا و مردم کشورش، خروج از معاهده پاریس را اعلام می‌کند.وی این معاهده را به ضرر اقتصاد و مردم آمریکا دانست و اظهار کرد، مذاکره برای یک معاهده جدید را آغاز خواهد کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  ارتش آمریکا اعلام کرد که نیروی جنگی خود در جنوب سوریه را تقویت کرده است. رایان دیلون، سخنگوی ارتش آمریکا در سخنانی در بغداد گفت: ما حضور و تعداد نیروهایمان را بیشتر کرده‌ایم و آماده مقابله با هر گونه تهدیدی از سوی نیروهای حامی نظام سوریه هستیم. وی گفت: تعداد اندکی از نیروهای مورد حمایت ایران در منطقه «عدم درگیری» قرار دارند که هدف از ایجاد این منطقه، تضمین سلامت نیروهای ائتلاف تحت امر آمریکا بوده است.

خبرگزاری ایرنا: رهبران کشورهای آلمان، فرانسه و ایتالیا به دنبال اعلام رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج از توافق پاریس در بیانیه ای مشترک اعلام کردند: توافق آب و هوایی پاریس قابل مذاکره مجدد نیست. مانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، انگلا مرکل صدراعظم آلمان و پائلو جنتیلونی نخست وزیرایتالیا در بیانیه مشترک خود درباره تصمیم آمریکا مبنی بر خروج توافق (پاریس) 2015 در آن ‘ابراز تاسف’ کردند.

خبرگزاری ایرنا:  ‘ریاض حجاب’ هماهنگ کننده هیات کل مذاکره کنندگان مخالف سوریه اعتراف کرد که گروه های مخالف این کشور در بدترین اوضاع و شرایط خود بسر می برند. ریاض در گفت و گوی اختصاصی با روزنامه سعودی فرامنطقه الحیات چاپ لندن بر این موضوع تاکید و خاطرنشان کرد: اپوزسیون سوریه در بدترین حالت خود بسر می برد.

خبرآنلاین:  باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا به تصمیم تازه ترامپ مبنی بر خروج از توافقنامه تغییرات اقلیمی پاریس واکنش نشان داد. وی که برای اجماع جهانی جهت معاهده پاریس تلاش زیادی کرده بود در واکنش به تصمیم ترامپ برای خروج از این معاهده گفت: با وجود غیبت رهبری امریکا ، حتی با وجودی که این مدیریت به معدود کشورهایی پیوست که آینده را پس میزنند. من اطمینان دارم شهرهای ما، ایالت های ما و مشاغل ما در این مسیر گام های بلندی برمیدارند و برای محافظت از کره زمین برای نسل های آینده کمک خواهند کرد.

العالم فارسی:  به دنبال مخالفت گسترده بین المللی با تصمیم دونالد ترامپ برای لغو پیمان تغییرات اقلیمی پاریس، فرمانداران چند ایالت این کشور نیز اعلام کردند که با این تصمیم رئیس جمهوری همراهی نخواهند کرد. فرماندار کالیفرنیا تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را برای خروج از پیمان تغییرات اقلیمی پاریس احمقانه خواند. فرمانداران نیویورک و واشنگتن نیز اعلام کردند که از تصمیم ترامپ برای خروج از توافقنامه پاریس تبعیت نمی کنند.

پارس تودی: فرستاده ویژه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در سازمان همکاری شانگهای طی سخنانی در مجمع بین المللی اقتصاد سن پترزبورگ اعلام کرد: پس از پیوستن هند و پاکستان به سازمان همکاری شانگهای،‌ نامزد بعدی باید ایران باشد و این سازمان، ایران را شریک طبیعی خود می داند. «بختیار خاکیموف» با بیان این مطلب افزود، دیگر کشورهایی که معیارها و شاخص های مورد نظر را برای عضویت داشته باشند نیز می توانند به این سازمان بپیوندند.

خبرگزاری فارس: در ادامه تنش‌ها بین امریکا و روسیه، خبرها حاکی است که واشنگتن در حال آماده شدن برای برگزاری مانورهای نظامی در ماه جاری میلادی در کشورهای مختلف اروپایی است. به این منظور، آمریکا برای برگزاری مانورهای نظامی در چند کشور اروپایی، بمب‌افکن‌های بی 52 و 800 خلبان را به انگلیس اعزام کرده است.

خبرگزاری فارس:  شماری از مقامات بلندپایه جهانیِ دست‌اندر کار در طیفی از مسایل اعم از سیاسی، اقتصادی در ویرجینیا گرد هم آمده‌اند تا در قالب نشست محرمانه بیلدربرگ به رایزنی بپردازند. در این نشست چهار روزه موسوم به نشست بیلدربرگ طیفی از مسایل جهانی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. طبق بیانیه‌ صادر شده در نشست امسال،  131 تن از چهره‌های جهانی از 21 کشور حضور دارند.مهمترین مسایلی که امسال به آنها پرداخته می‌شود عبارتند از گزارش درباره دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، روابط فراآتلانتیک، روسیه، خاورمیانه، چین و مسایل مربوط به اروپا.

خبرگزاری تسنیم: رئیس‌جمهورترکیه اعلام کرد، این کشور در نظر دارد در مرزهای خود با ایران و عراق دیواری مشابه دیوار با مرز سوریه، احداث کند. «رجب طیب اردوغان» گفت این دیوارها همانند دیواری خواهند بود که هم اینک در مرز با سوریه در حال ساخت است. رئیس‌جمهوری ترکیه افزود: «هم اکنون ساخت 650 کیلومتر از دیوار در مرز 910 کیلومتری با سوریه به اتمام رسیده است.»

  خبرگزاری مهر:   سرهنگ «رایان دیلن»، سخنگوی ائتلاف بین المللی به اصطلاح ضد داعش به رهبری آمریکا طی یک کنفرانس تلفنی از بغداد با مقر «پنتاگون» در واشنگتن به سوالات خبرنگاران گفت: جزئیات تامین سلاح برای پ ک ک و پ ی د در جریان عملیات رقه در سوریه را در اختیار ترکیه خواهیم گذاشت.وی گفت:این جزئیات قابل اعلام برای عموم نیست، اما سلاح ها قابل پیگیری است و جزئیات مربوط به آن در اختیار ترکیه قرار خواهد گرفت.

 خبرگزاری صدا و سیما:  بیست و یکمین همایش بزرگ جهانی اقتصادی روسیه با حضور ایران در شهر سن پترزبورگ آغاز بکار کرد. در این همایش عملکرد کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای نه فقط به عنوان یک پیمان امنیتی بلکه به عنوان یک اتحاد بزرگ اقتصادی بررسی می شود. موضوعات اقتصادی-تجاری و مالی، بررسی مسائل مهم و چالش های بین المللی، اوضاع خاورمیانه، آینده جهان و روابط کشورها از محورهای همایش بزرگ جهانی اقتصادی روسیه است.

خبرگزاری صدا و سیما: نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: عدم انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس مایه تاسف اسرائیل است رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درخصوص به تعویق انداختن انتقال سفارت این کشور از تل آویو به بیت المقدس ابراز ناامیدی کرد اما درعین حال ابراز امیدواری کرد این اقدام در آینده انجام شود.

تی آرتی ترکیه: رئیس جمهوری ترک قبرس شمالی اظهار داشت: ما در زمینه ایجاد توافق برای حل مسئله قبرس٬ بدون هیچ پیش شرطی آماده حضور در مذاکرات ژنو هستیم. مصطفی آکینجی گفت: امروز بار دیگر به همراه ترکیه به نقطه نظر مشترکی رسیدیم؛ ما در زمینه ایجاد توافق برای حل مسئله قبرس٬ بدون هیچ پیش شرطی آماده حضور در مذاکرات ژنو هستیم. روز 4 ژوئن در نیویورک با طرف روم دیدار خواهیم کرد.

رادیو فرانسه: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از آنچه که «روسیه هراسی غیرسازنده» کشورهای غربی نامید انتقاد کرد و گفت این روسیه هراسی تا ابد دوام نخواهد آورد. رئیس جمهور روسیه در “نشست اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ” در گفتگو با رسانه ها گفت روسیه هراسی کشورهای غربی یک مساله «آشکار» است و «از حد گذشته» است.

یورونیوز: دولت آمریکا ۹ شرکت و سه شخصیت حقیقی را به اتهام کمک به برنامه تسلیحاتی کره شمالی تحریم کرد. دو شرکت روس نیز مشمول مجازات های جدید آمریکا شده اند.به گفته وزارت خزانه داری آمریکا شرکت «ایندیپندنت پترولیوم» روسیه به دلیل فروش فرآورده‌های نفتی به کره شمالی به ارزش یک میلیون دلار در فهرست سیاه دولت ایالات متحده قرار گرفته است. همزمان قرار است بزودی چین و آمریکا اسامی افراد و شرکت‌هایی که با پیونگ یانگ در ارتباط هستند را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کنند.

یورونیوز: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در نشست سن پترزبورگ سخنرانی کرد و گفت که روسیه نقطه نظرات مشترکی برای حل بحران سوریه با ترکیه دارد. وی همچنین اعلام کرد که روسیه برای مقابله با گروه های افراطی آماده است موشک‌های اس ۴۰۰ به دولت ترکیه بدهد.رئیس جمهوری روسیه همچنین گفت کشورش در سطح دولتی اقدام به حملات سایبری نمی کند و برای مقابله با چنین حملاتی تلاش می‌کند.

رادیوچین: هوا چون یینگ سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری اظهار داشت: استقرار سیستم تاد در کره جنوبی از سوی آمریکا چندین برابر به منافع و امنیت راهبردی چین آسیب وارد خواهد کرد و توازن راهبردی منطقه را بر هم می‎زند، همچنین برای عاری‎سازی شبه جزیره کره از سلاح هسته‌ای و صلح و ثبات منطقه‌ مفید نخواهد بود. به همین جهت، چین به طور قطع با این اقدام مخالفت می کند.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، افزایش تجهیزات نظامی کشورش در چند جزیره مورد مناقشه را که ژاپن ادعای مالکیت آنها را دارد، توجیه کرد.پوتین تاکید کرد در صورتى که تنش ها در کل منطقه فروکش کند، امکان دارد روسیه این جزیره ها را غیر نظامی کند.

اسپوتنیک روسیه: دبیرکل سازمان بدر از شکستن اولین خط دفاعی گروه تروریستی داعش و آزادی گذرگاه جایر غلفاس در مرز سوریه خبر داد. هادی العامری از فرماندهان بسیج مردمی عراق با انتشار بیانیه ای افزود که نیروهای این سازمان به پیشروی به طرف گذرگاه مرزی تل صفوک در غرب البعاج ادامه می دهند.

رادیو هند:  نارندرا مودی نخست وزیرهند جهت شرکت در هجدهمین نشست سران هند و روسیه وارد سنت پترزبورگ شد. مذاکرات این نشست دربرگیرنده مناسبات نزدیک اقتصادی میان دوکشوراست و مودی و ولادیمیرپوتین رئیس جمهور روسیه گفتگوهایی با رهبران بازرگانی دوکشور خواهند داشت .

دویچه وله: در چین طرح مناقشه‌برانگیز برای افزایش امنیت سایبری در این کشور به تصویب رسید. قانونی که روز پنج‌شنبه در چین به تصویب رسید گرچه به گفته شین‌هوا‌، خبرگزاری رسمی چین، امنیت ملی و حقوق شهروندان را در عرصه سایبری افزایش می‌دهد، اما انتقادهای فراوانی نیز با خود آورده است.از جمله انتقادها به این قانون سایبری جدید در چین این است که این قانون دست دولت را باز می‌گذارد تا از آن تفسیرهای متفاوتی به نفع خود کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *