جدیدترین مطالب

استعفا دردسر تازه رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی این روز‌ها با دومینوی برکناری و استعفا‌های بی شماری مواجه است آن هم در بین نظامیان عالی رتبه که این رژیم را با چالشی جدید مواجه ساخته است.

افزایش شهدای غزه به ۳۴۳۰۵ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد، تعداد شهدای غزه از هفت اکتبر تاکنون را ۳۴ هزار و ۳۰۵ نفر و تعداد زخمی‌ها را ۷۷ هزار و ۲۹۳ اعلام کرد.

Loading

أحدث المقالات

درخواست بلینکن از چین: با شرکت‌های آمریکایی عادلانه رفتار کنید

وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر به چین که به دنبال حل‌وفصل مسائلی است که می‌تواند روابط تازه بهبود یافته این دو کشور را به خطر بیندازد، امروز – پنجشنبه – از چین خواست تا «رفتار عادلانه‌ای» در برابر شرکت‌های آمریکایی در پیش بگیرد.

پسکوف: آمریکا مستقیماً در جنگ اوکراین دخالت دارد

تهران- ایرنا- دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین با اشاره به گنجانده شدن موشک‌های دوربرد زمین به زمین تاکتیکی اتکمز (ATACMS) آمریکا در بسته کمک نظامی اعلام شده در ماه مارس ایالات متحده به کی‌یف، تاکید کرد: ارسال موشک دوربرد به کی‌یف توسط آمریکا، مهر تائید دخالت واشنگتن در جنگ اوکراین است.

Loading
25خرداد ماه 1396

رسانه ها ؛ گسترش تحریم های ضد روسی و…

۱۳۹۶/۰۳/۲۵ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: تصویب لایحه گسترش تحریمهای ضد روسیه در سنای آمریکا و هشدار ضدتحریمی کرملین، آغاز رزمایش مشترک دریایی هند و استرالیا،استقرار سامانه موشکی هیمارس آمریکا در جنوب سوریه، ابراز امیدواری السیسی به پایان مسالمت آمیز بحران قطر ، رایزنی گوترش با مقامات کویت درباره قطر، هشدار کمیسیون اروپایی به لهستان، چک و مجارستان، سفر وزیر خارجه ترکیه به کویت و عربستان، دیدار رئیس جمهور فرانسه با امیر قطر و ولیعهد ابوظبی، استقبال چین از افزایش تماس و گفتگو بین آمریکا و کره شمالی، برگزاری نشست کمک کنندگان به سوریه به میزبانی قطر ، تلاش برای برگزاری نشست گروه های فلسطینی درقاهره، ابراز نگرانی شدید پارلمان اروپا از نقض حقوق بشر در بحرین از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بودکه در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

اسپوتنیک روسیه:  سنای آمریکا لایحه ی قانونی را تصویب کرد که به موجب آن تحریم های علیهروسیه روسیه گسترده تر می شوند.به گزارش اسپوتنیک، اکثر سناتور ها برای اصلاح آن رای دادند. پیشتر رسانه ها اطلاع داده بودند که سناتورهای آمریکا درخصوص لایحه قانونی مربوط به توسعه تحریم های ضد روسیه توافق کرده اند.

خبرگزاری ایرنا:   همزمان با اقدام سنای آمریکا در تصویب قانون تحریم های جدید علیه روسیه، کاخ کرملین در مورد پیامدهای این اقدام به واشنگتن هشدار داد.دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: این گام سناتورهای آمریکایی امکان تشدید تحریم های دو کشور علیه یکدیگر را به وجود آورده است. پسکوف در همین حال گفت که این انتخاب روسیه نبوده است.

خبرگزاری ایرنا: دومین رزمایش دریایی مشترک هند و استرالیا با نام ‘آسی ایندکس’ (Ausindex) روز پنجشنبه به مدت یک هفته در سواحل غربی استرالیا آغاز شد.نیروی دریایی هند روز پنجشنبه با صدور بیانیه ای هدف از برگزاری این رزمایش را افزایش همکاری میان نیروی دریایی هند و استرالیا و انجام عملیات پیجیده دریایی عنوان کرد.هند و استرالیا به دلیل داشتن بشترین خط ساحلی در اقیانوس هند، شرکای طبیعی درامنیت دریایی محسوب می شوند.

خبرگزاری فارس:وزیر امور خارجه آمریکا همزمان با موافقت سناتورهای آمریکایی با تحریم‌های جدید علیه روسیه از کنگره خواست تا به کاخ سفید اجازه دهد درباره روسیه انعطاف‌پذیری داشته باشد.«رکس تیلرسون» در جلسه استماع کنگره گفت:‌ «من از کنگره می‌خواهم تا این مسئله را تضمین کند که هر قانونی [که تصویب می‌شود] به رئیس جمهور آمریکا اجازه می‌دهد انعطاف پذیری داشته باشد تا تحریم‌ها [علیه روسیه] را هماهنگ با تحقق ضروریات آنچه همواره یک موقعیت دیپلماتیک فعال است، پیش ببرد.»

خبرگزاری فارس: همزمان با عملیات کُردهای سوریه با پشتیبانی ائتلاف آمریکایی در شهر رقه (مرکز استان) ارتش سوریه نیز پیشروی خود در جنوب غرب این استان را تا دو راهی بسیار مهم الرصافه ادامه داد. نیروهای دموکراتیک سوریه با پشتیبانی ائتلاف آمریکا در حال عملیات برای آزادسازی شهر رقه هستند و ارتش سوریه در جنوب غرب این استان در حال عملیات است؛ عملیاتی که ادامه عملیات ریف جنوب شرقی استان حلب است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نیروهای آمریکایی سامانه موشکی جدید دوربردی را به پایگاه آمریکایی در التنف در جنوب سوریه در نزدیکی مرزهای عراق و اردن منتقل کرده‌اند تا حضور خود را در منطقه تقویت کنند. دو منبع آگاه در سازمان اطلاعات منطقه اعلام کردند، سامانه موشکی آمریکا “هیمارس” در حال حاضر در پایگاه صحرایی در بادیه سوریه است و با کامیون‌هایی از اردن به این پایگاه منتقل شده‌ است. این سامانه قابلیت این را دارد که موشک‌هایی با برد ۳۰۰ کیلومتر را پرتاب کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه ابراز امیدواری کرد که مذاکرات صلح این کشور اوایل ماه آینده ازسرگرفته شود. استفان دی‌میستورا در نشستی خبری گفت: هدف این است که نشست آستانه اوایل ماه ژوئن آینده در آستانه نشست گروه بیست در هامبورگ و چه بسا قبل از آن که نشست‌های ژنو از سرگرفته شود، برگزار گردد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه تاکید کرد،‌ آنکارا از کشورهای حوزه خلیج فارس می‌خواهد تا بحران دیپلماتیک کنونی با قطر را از طریق “مذاکرات سازنده” حل کند. وی گفت: اولویت آنکارا حل این بحران حوزه خلیج فارس از طریق مذاکره است نه افزایش تنش‌ها.

خبرگزاری مهر:  رئیس جمهور مصر در سخنانی با اشاره به تداوم اختلافات میان اعراب و قطر، گفت: گمان نمی کنم بحران قطر به وقوع جنگ در منطقه بینجامد. «عبدالفتاح السیسی» همچنین با اشاره تلویحی به حمایت دوحه از تروریسم افزود: دستگاه های امنیتی کشورها، دولت هایی را که از تروریسم و افراطی گری حمایت به عمل می آورند، می شناسند. جامعه جهانی باید در مقابل تروریسم ایستادگی کند.

  خبرگزاری مهر:   تعداد کل شهرها و مناطق مسکونی سوریه که تاکنون به روند آتش بس پیوسته‌اند، به هزار و ۶۱۹ مورد رسیده است. پایگاه اطلاع رسانی جنبش مقاومت اسلامی «نُجَباء» اعلام کرد که تنها در یک روز ۴۷ توافقنامه برای پیوستن مراکز و مناطق مسکونی استان “ادلب” به آتش‌بس، امضا شده است.

 خبرگزاری مهر: با وجود انکار مقامات آمریکایی از ایجاد یک پایگاه دیگر توسط نیروهای این کشور در منطقه تنف در جنوب شرق سوریه ، وجوداین پایگاه تایید شد. «ابو اسیر» سخنگوی گروه «مغاویر الثوره» که مستقیما در این منطقه مورد حمایت نظامی آمریکا قرار دارد، به رویترز گفته است که بخشی از نیروهای آمریکایی مستقر در تنف از محل استقرار قبلی خود پیشروی کرده و در حال ایجاد پایگاهی جدید در منطقه «زکف» واقع در ۶۰ تا ۷۰ کیلومتری شمال شرق تنف هستند.

خبرگزاری تسنیم: یک هیئت عالی رتبه وزارت دفاع سوریه با رئیس ستاد مشترک ارتش عراق در بغداد دیدار و گفت وگو کرد. رئیس واحد عملیات وزارت دفاع سوریه از جمله اعضای هیئت عالی رتبه سوری را تشکیل می دادند.دوطرف در این دیدار درباره هماهنگی و همکاری امنیتی بین دو کشور برادر بحث و تبادل نظر کردند.

خبرگزاری تسنیم: دبیرکل سازمان ملل متحد درباره بحران در روابط بین قطر و برخی کشورهای عربی با نخست وزیر کویت رایزنی کرد. استفان دوجاریک سخنگوی رسمی دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: آنتونیو گوترش دبیرکل این سازمان با صباح الخالد الصباح معاون نخست وزیر کویت تلفنی گفت و گو کرد.

خبرگزاری تسنیم: رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا از تحریم‌ها علیه سه کشور مجارستان، چک و لهستان به دلیل عمل نکردن آن‌ها به قوانین تقسیم پناهندگان در این اتحادیه خبر داد. “ژان کلود یونکر” اعلام کرد که می خواهد کشورهای لهستان، چک و مجارستان را با اعمال تحریم ها جریمه کند چرا که این کشورها برنامه های بروکسل برای تقسیم پناهندگان را نپذیرفته اند.

 خبرگزاری صدا و سیما:  بزرگترین شرکت تسلیحاتی انگلیس مخفیانه به رژیم های خودکامه و سرکوبگر ازجمله عربستان سعودی تجهیزات جاسوسی شنود و استراق سمع فروخته است.روزنامه گاردین به نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی نوشت: BAE بزرگترین شرکت تسلیحاتی انگلیس مخفیانه فناوری های جاسوسی و اطلاعاتی به شش کشور خاورمیانه (غرب آسیا) فروخته است که به سرکوب شهروندان خود متهم هستند.

خبرگزاری صدا و سیما: مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه امروز پنجشنبه برای گفتگو با امیر کویت درباره راه های حل بحران قطر و عربستان سعودی عازم کویت و روز جمعه برای دیدار با ملک سلمان راهی عربستان می شود.

العالم فارسی: “امانوئل مکرون” با “تمیم بن حمد آل ثانی” امیر قطر و “محمد بن زاید آل نهیان” ولیعهد ابوظبی بصورت جداگانه در پاریس دیدار خواهد کرد.این دیدار در سایه بحران اخیر عربستان، بحرین، امارات و مصر با قطر صورت می گیرد.جزئیات بیشتری از این خبر هنوز اعلام نشده است.

رادیو فرانسه:  ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا در سخنانی در مقابل نمایندگان پارلمان اتحادیۀ اروپا تصمیم رئیس جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ، را مبنی بر خروج این کشور از توافقنامۀ پاریس دربارۀ تغییرات اقلیمی مورد سرزنش قرار داد. رئیس کمیسیون اروپا تصمیم رئیس جمهوری آمریکا را نوعی کناره گیری از تلاش جهانی برای نجات کره زمین توصیف کرد.

رادیو فرانسه: کاخ سفید واشنگتن تصمیم گیری دربارۀ اعزام نیروی کمکی به افغانستان را به عهدۀ وزیر دفاع این کشور، ژنرال جیمز ماتیس، گذاشت. فرماندهان نظامی آمریکا در منطقه از ماهها پیش خواستار اعزام هزاران نیروی نظامی کمکی به افغانستان به منظور پشتیبانی از حکومت این کشور در مقابل طالبان شده اند.

یورونیوز: کمیته تحقیقات سازمان ملل متحد در امور جرایم جنگی می‌گوید تدوام حملات هوایی نیروهای ائتلاف به فرماندهی ایالات متحده آمریکا به مواضع داعش در شهر رقه به بهای از دست دادن جان غیرنظامیان تمام می‌شود.به دنبال حملات نیروهای کرد و عرب به مواضع داعش در رقه جنگنده‌های ائتلاف هم وارد عمل شدند. در نتیجه آن، نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) توانستند در نواحی شرقی و شمالی شهر پیشروی‌هایی داشته باشند.

رادیوچین:  سخنگوی وزارت خارجه چین می‎گوید رویکردی مثبت در روابط واشنگتن – پیونگ‎یانگ مشاهده می‎شود و چین از افزایش تماس و گفت‎وگو بین دو طرف استقبال ‎می‎کند.لوکانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به گزارش‌ها مربوط به سفر مجدد دنیس رادمن ستاره بسکتبال آمریکا به کره شمالی و آزاد شدن یک تبعه آمریکایی توسط کره شمالی گفت: چین همواره از افزایش تماس و گفت‎وگو بین آمریکا و کره شمالی استقبال می‎کند.

رادیوچین:  گفت و گوی عالی رتبه اقتصادی و تجاری چین و آمریکا که ریاست آن مرکز بین المللی تبادلات اقتصادی چین و انجمن آسیای آمریکا مشترکا بر عهده گرفتند، در نیویورک آمریکا برگزار شد.برنامه صد روزه اقتصادی و تجاری چین و آمریکا و پیشنهاد یک کمربند- یک جاده چین موضوع کلیدی گفت و گوبوده است.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن: پارلمان ژاپن لایحه ای را تصویب کرده است که برنامه ریزی جنایت های جدی نظیر حمله های تروریستی را جرم در نظر می گیرد. مجلس سنا ژاپن بامداد روز پنجشنبه با اکثریت آرای حزب حاکم لیبرال دموکرات، حزب کومه و به همراه حزب نیپپون ایشین و قانونگذاران دیگر این لایحه را تصویب و قانونی کرد.

تی .آر.تی ترکیه: دولت قطر با وجود محاصره این کشور توسط عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین میزبان نشست کشورهای کمک کننده به سوریه بود.وزارت امور خارجه قطر به رغم محاصره این کشور توسط عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین که 10 روز پیش اعلام شد، امروز از نشست کشورهای کمک کننده به سوریه میزبانی کرد.

احمد بن حسن الحمادی، مستشار وزارت امور خارجه قطر طی سخنانی در این نشست گفت: میزبانی دوحه از این اجلاس در شرایط پیچیده نشان دهنده حمایت این کشور از مردم سوریه است که طی هفت سال اخیر با فاجعه انسانی مواجه است.

دویچه وله: آمریکا علیرغم تنش‌های حاکم بر منطقه خلیج فارس فروش ۳۶ فروند جت اف ۱۵ به قطر را قطعی کرده است.طبق گزارش آژانس خبری بلومبرگ، قطر ۳۶ فروند جت جنگنده‌ی مدرن اف ۱۵ به ارزش ۱۲ میلیارد دلار از آمریکا خریداری کرده است.در اطلاعیه‌ا‌ی که وزارت دفاع ایالات متحده (پنتاگون) منتشر کرده، آمده است که قطر در چارچوب این توافق، تجهیزاتی مدرن دریافت می‌کند که از جمله تقویت‌کننده‌‌ی همکاری‌های امنیتی میان آمریکا و قطر هستند.

دویچه وله: فروش تسلیحات جنگی آلمان در سال ۲۰۱۶ میلادی، به نسبت سال پیش از آن رشدی تقریبا دو برابری داشته است. به گزارش روزنامه آلمانی “بیلد”، صادرات سلاح‌های جنگی آلمان در سال گذشته میلادی (۲۰۱۶) حدود ۲ و نیم میلیارد یورو بوده است.الجزایر، قطر و کره جنوبی در صدر فهرست مشتریان بوده‌اند.

پارس تودی: منابع آگاه سوری از افزایش تلاش ها برای تحقق آشتی ملی فراگیر میان گروه های فلسطینی خبر دادند.به گزارش پارس تودی،  قاهره  نیمه  ماه ژوئیه آینده میزبان نشست همه گروه ها، جریان ها و شخصیت های مستقل فلسطینی خواهد بود و مصر اداره این نشست را با هدف تحقق آشتی فراگیر در اراضی فلسطینی بر عهده خواهد گرفت.

 پارس تودی:  ادامه برخورد غیر انسانی رژیم آل خلیفه در بحرین علیه مردم این کشور، موجب واکنش شدیدنمایندگان پارلمان اروپا شده است.در این راستا بیش از 300 نفر از نمایندگان پارلمان اروپا در نامه ای که امضا کرده و تحویل فدریگا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دادند، نگرانی عمیق و شدید خود را از نقض حقوق بشر در بحرین اعلام کردند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *