جدیدترین مطالب

رد یک گزاره!

رد یک گزاره!

سید محمد شفیعی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ایران می سنجد که واکنش گنبد آهنین و پدافند اسرائیل در مقابل بالستیک، کروز، هایپرسونیک و پهپادها چه بوده و ساختار آن چگونه عمل می‌کند و از سمت مقابل اسرائیل به دنبال سنجیدن سرعت واکنش پدافند ایران، عملکرد تکنولوژی ایران در مقابل کوادکوپتر و… است.

سایه جنگ گسترده بر خاورمیانه

سایه جنگ گسترده بر خاورمیانه

اکبر فیجانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تنها یک گزینه متصور است و آن حمله اتمی محدود اما برق آسا به ایران است. اما، گرچه از رژیم نسل کش اسرائیل هر جنایتی بر می آید، با توجه به قدرت دفاعی و تهاجمی ایران و توان و همراهی گروه های مقاومت منطقه، و تبعات اقتصادی امنیتی آن برای جهان، در حالت عادی وقوع چنین اقدام خطرناکی بعید است. 

ایران به «اسرائیل» حمله نکرد!

ایران به «اسرائیل» حمله نکرد!

علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در بحث حمله به «اسرائیل» هم همین است! اول اینکه، ایران به خاک رژیم صهیونیستی حمله نکرده است. بحث در اینجا مربوط به سازمان ملل و حقوق بین الملل نیست. بحث در درجه اول اخلاقی و سیاسی است! رژیم صهیونیستی یک رژیم اشغالگر است که ادعای خاک دارد اما در واقعیت خاکی ندارد (چه برسد به عمق راهبردی)! اصلا حمله انتقام جویانه کشورمان هم هیچ حمله ای به اسرائیل یا خاک آن نبود چرا که اساسا موجودیتی با این مختصات و مشخصات وجود ندارد.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران به بهانه پهپادی

وزارت خزانه داری آمریکا در راستای ادامه سیاست‌های تحریمی خود علیه جمهوری اسلامی ایران، بیش از ۱۲ نهاد، شخص و کشتی را به بهانه ایفای نقش در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین و روسیه تحریم کرد.

Loading

أحدث المقالات

رد یک گزاره!

رد یک گزاره!

سید محمد شفیعی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ایران می سنجد که واکنش گنبد آهنین و پدافند اسرائیل در مقابل بالستیک، کروز، هایپرسونیک و پهپادها چه بوده و ساختار آن چگونه عمل می‌کند و از سمت مقابل اسرائیل به دنبال سنجیدن سرعت واکنش پدافند ایران، عملکرد تکنولوژی ایران در مقابل کوادکوپتر و… است.

گورهای جمعی بیمارستان ناصر و ظن ربودن اعضای بدن شهدای فلسطینی توسط اسرائیل

فیلم‌ها و عکس‌های مستند شده در مجتمع پزشکی ناصر در خان یونس، در جنوب نوار غزه، منجر به بروز شبهاتی در خصوص سرقت اعضای بدن برخی از قربانیان شده است.نیروهای امدادرسانی می‌گویند: آنها اجسادی را با دستان بسته، شکم باز شده و بخیه زده پیدا کردند که با روش‌های معمول بخیه زدن زخم‌ها در نوار غزه مغایرت دارد و این موضوع شبهه‌هایی را در مورد سرقت برخی از اعضای بدن انسان ایجاد می‌کند.

Loading
27خرداد ماه 1396

رسانه ها ؛ بازگشت تحریم های آمریکا به کوبا و…

۱۳۹۶/۰۳/۲۷ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: اقدام ترامپ به لغو توافق دولت اوباما با کوبا و واکنش هاوانا، تنش در مرزهای جیبوتی و اریتره در پی خروج نیروهای حافظ صلح قطر، درخواست امارات برای مداخله خارجی در حل بحران قطر، کاهش حضور نظامی روسیه در سوریه، واکنش پنتاگون به افزایش نظامیان آمریکایی در افغانستان ، برقراری تماس های اقتصادی اسرائیل و عربستان، رد درخواست ترکیه برای ایجاد پایگاه نظامی در عربستان، برگزاری نخستین گفتگوی دیپلماتیک و امنیتی چین و آمریکا، هشدار صدراعظم آلمان به آمریکا، ادامه ارسال سلاح به کردها از سوی آمریکا و تاکید لاوروف بر لزوم حل تنش عربی در خلیج فارس ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس: رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه توافق دولت سابق این کشور با کوبا را لغو و اعلام کرد تحریم‌ها علیه این کشور را باز می‌گرداند. «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در «میامی»، شهری بندری در جنوب ایالت «فلوریدا» و در نزدیکی کوبا توافق دولت سابق این کشور با کوبا را لغو کرد.  وی در یک سخنرانی با انتقاد از توافق دولت «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا با دولت کوبا گفت: «من فوراً توافق کاملاً یکجانبه دولت قبلی با کوبا را لغو می‌کنم.»

خبرگزاری ایرنا: دولت کوبا از لفاظی خصمانه دونالد ترامپ در زمان اعلام محدودیت های جدید در روابط واشنگتن- هاوانا انتقاد کرد اما با این حال بار دیگر تمایل خود را برای انجام مذاکرات همراه با احترام با آمریکا نشان داد.براساس بیانیه دولت کوبا ، هاوانا تدابیر جدید دولت ترامپ علیه کوبا را رد اما بار دیگر تمایل خود را برای ادامه مذاکره همراه با احترام با واشنگتن اعلام می کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): به دنبال عقب‌نشینی نیروهای حافظ صلح قطر از مرزهای میان دو کشور جیبوتی و اریتره، شدت تنش‌ها در این مرزها بالا گرفت. پس از عقب‌نشینی نیروهای حافظ صلح قطر از مرزهای مشترک دو کشور جیبوتی و اریتره،‌ محمد ادریس فارح،‌ سفیر جیبوتی در اتیوپی گفت: سربازان اریتره به منطقه منتقل شده‌اند.هنوز دولت اریتره واکنشی به این مساله نداشته است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر مشاور در امور خارجه امارات از “دوستان غربی” کشورش خواست تا یک سیستم نظارتی در مورد اتهامات وارد ه به قطر مبنی بر حمایت از تروریسم ایجاد کنند. امارات متحده عربی تاکید دارد ایجاد یک مکانیزم نظارتی غربی لازم است تا قطر مجبور شود به هرگونه توافقی که برای خاتمه حمایت احتمالی از تروریسم تدوین می‌شود، عمل کند.

خبرگزاری مهر: مسئولان روسیه از طرح مسکو مبنی بر کاهش حضور نظامی کشورشان در سوریه خبر دادند.به موجب این طرح، حضور نظامی روس ها که برای کمک به نیروهای ارتش سوریه در مبارزه با تروریسم به این کشور آمده اند به حضور در پایگاه های نظامی «حمیمیم» و «طرطوس» محدود خواهد شد.«ولادیمیر شامانوف» رئیس کمیسیون دفاع دومای روسیه در این رابطه اظهار داشت: بازگشت نظامیان روسیه به پایگاه های حمیمیم و طرطوس منوط به موفقیت نیروهای دولتی سوریه در آزادی این کشور از چنگال تروریست ها است.

خبرگزاری مهر:   سخنگوی پنتاگون در واکنش به اخبار منتشر شده مبنی بر اعزام ۴ هزار نیروی آمریکا به افغانستان اعلام کرد که واشنگتن هنوز هیچ تصمیمی در این باره نگرفته است. «جف دیویس» در ادامه تاکید کرد که افزایش نیروهای آمریکایی در افغانستان بر بهبود اوضاع امینتی این کشور تاثیر بسزایی خواهد داشت.

خبرگزاری تسنیم:  رئیس بانک مرکزی روسیه بر این باور است که تحریم‌های جدید آمریکا تاثیر چندان زیادی بر اقتصاد روسیه نخواهد داشت. الویرا نابولینا روز جمعه در سخنانی تاکید کرد که تصور نمی کنم تحریم های جدید آمریکا تاثیر بزرگ و مهمی بر اقتصاد روسیه داشته باشد.وی در ادامه افزود: تاثیر تحریم های فعلی که از سال 2014 میلادی علیه روسیه اعمال شده به طور عملی از بین رفته است.

خبرگزاری تسنیم:   نشریه تایمز گزارش داد اسرائیل و عربستان سعودی احتمالا در مسیر برقراری ارتباطات اقتصادی هستند که مقدمه عادی‌سازی روابط بین ریاض و تل‌آویو است.براساس گفته منابع آمریکایی و عربی، این پیوندها به تجار اسرائیلی اجازه فعالیت در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس را می‌دهد و برای مثال خطوط هوایی «اِل‌عال» اسرائیل می‌توانند مجوز ورود و پرواز بر فراز حریم هوایی سعودی را کسب کند.

 خبرگزاری صدا و سیما:  خبرگزاری عربستان سعودی به نقل از یک مقام مسئول در این کشور اعلام کرد: عربستان نمی تواند اجازه بدهد ترکیه در خاک عربستان پایگاه نظامی ایجاد کند. عربستان نیازی به چنین اقدامی ندارد و نیروهای مسلح آن و توانایی های آنها در بهترین شرایط قرار دارد. این مقام مسئول سعودی افزود: عربستان در مبارزه با تروریسم و حمایت از امنیت و ثبات منطقه مشارکت دارد.

خبرگزاری صدا و سیما: بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس گفت انگلیس از اقدام جمعی عربستان، امارات عربی متحده، مصر و بحرین علیه یک متحد مهم نگران است .جانسون با تاکید بر نگرانی هایش در مورد بحران فعلی، از وزیران کشورهای حاشیه خلیج (فارس) خواست تنش ها را کاهش دهند و به دنبال حل سریع اختلاف از طریق مذاکره باشند.

العالم فارسی:  مقامات کاخ سفید دربارۀ گسترش فعالیت نظامی آمریکا در سوریه، با مسئولان پنتاگون دچار اختلاف شدند.روزنامه “فارین پالیسی” به نقل از منابع آگاه نوشت: “عزرا کوهن واتنیک” مدیر شورای امنیت ملی در کاخ سفید و “درک هاروی” مشاور امنیت ملی در امور خاورمیانه، بر ضرورت گسترش عملیات نظامی آمریکا در سوریه و اجرای عملیاتی در جنوب این کشور پافشاری کردند اما “جیمز ماتیس” وزیر دفاع آمریکا، تاکنون چند بار، پیشنهاد آن ها را رد کرده است.

العالم فارسی: اتحادیه اروپا پس از شکست گروهک تروریستی داعش در عراق، بدنبال تشکیل یک گروه برای ارائه مشاوره به پلیس و دادگستری در این کشور است.حیدرالعبادی، نخست وزیرعراق یک حدود یک سال پیش از اتحادیه اروپا دراین باره درخواست کمک کرده بود.در پیشنویس بیانیه نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا، در لوکزامبورگ آمده است: “در پاسخ به درخواست مقامات عراق، اتحادیه اروپا در حال بررسی استقرار یک تیم به منظور ارائه مشاوره و کمک به اصلاح بخش امنیتی وقضایی در عراق است.

رادیو فرانسه: پس از تصویب تحریم‌های جدید علیه روسیه در سنای آمریکا، فرانسه، آلمان و اتریش از آمریکا خواستند به منظور پرهیز از مواردی که در این طرح منافع شرکت‌های اروپایی را تهدید می کند، با اتحادیه اروپا هماهنگی لازم را به عمل آورد.سخنگوی وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد که درباره موضوعات مربوط به امنیت و سیاست صنعتی اروپا، فرانسه خواهان رعایت هماهنگی‌های لازم از سوی آمریکا در چهارچوب موازین توافق شده در کشورهای “گروه ٧” است.

یورونیوز: در ادامه بحران بین تعدادی از کشورهای عربی و قطر، عربستان سعودی می‌گوید به همراه دیگر همپیمانان خود در منطقه در حال تنظیم فهرستی از شکایت‌ها علیه قطر است.عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی گفت: «ما به همراه شرکای بحرینی، اماراتی و مصری برای تهیه فهرستی از شکایت‌ها کار می‌کنیم و این فهرست بزودی آماده و به قطر ارائه خواهد شد.» وزیر خارجه عربستان بار دیگر با تاکید بر حمایت قطر از تروریسم افزود: «قطر باید به مطالبات جامعه جهانی و نه کشورهای حوزه خلیج‌فارس مبنی بر توقف حمایت از تروریسم و افراط‌گرایی پاسخ دهد… کافی است.

رادیوچین: وزارت خارجه چین از آمادگی چین و آمریکا برای برگزاری نخستین گفت و گوی دیپلماتیک و امنیتی در روز 21 ژوئن در واشنگتن خبر داد.لوکانگ سخنگوی وزارت خارجه چین، در نشست خبری با اشاره به اجماع سران دو کشور در گفت و گوی مارئه لاگو، افزود، یانگ جیه چی عضو شورای دولتی چین ، رکس تیلرسون وزیر خارجه و جیم ماتیس وزیر دفاع آمریکا، به طور مشترک این گفت و گو را میزبانی می کنند.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:  مذاکره کنندگان ارشد تجاری ژاپن و اتحادیه اروپا به منظور توافق بر سر جزییات تعرفه های محصولات کشاوری وخودرو برای یک «موافقتنامه مشارکت اقتصادی، ای.پی.اِی» بحث و گفت و گو خواهند کرد.منابع آگاه می گویند مائورو پتریچیونه از اتحادیه اروپا و یوایچی سوزوکی از ژاپن قرار است که هفته آینده مذاکرات غیر رسمی داشته باشند. پتریچیونه از روز سه شنبه در ژاپن به سر می برد و مشغول مذاکرات پشت پرده است.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن: دولت ژاپن، درحال هماهنگی برگزاری یک نشست سه جانبه با امریکا و کره جنوبی، در حاشیه اجلاس کشورهای گروه بیست درماه آینده در آلمان است.شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، قرار است طی اجلاس سران گروه بیست، برای اولین بار یک نشست رو در رو با مون جه این، رییس جمهور کره جنوبی داشته باشد. همچنین آشکار شده است که تدارکاتی دردست انجام است تا آبه، پس از آلمان، به دانمارک، فنلاند و سوئیس برود.

اسپوتنیک روسیه: روزنامه آلمانی “دی ولت” بااشاره به تحریمهای ضدروسی نمایندگان مجلس سنای آمریکا ازواکنش مرکل دراین زمینه خبر داد. “استفان زایبرت”، سخنگوی دولت آلمان امروز در سخنانی در برلین اظهار داشت که این عجیب است که در تحریم رفتار روسیه اقتصاد اروپا باید هدف تحریم قرار گیرد. این طور نباید باشد. یک اتفاق نظر محتوایی بزرگی در این باره وجود دارد.

تی .آر.تی ترکیه:  ارسال سلاح و مهمات از سوی آمریکا به گروه های تروریستی پ.ی.د و پ.ک.ک همچنان ادامه دارد. به گزارش تی آرتی ، در ادامه ارسال سلاح و مهمات از سوی آمریکا به گروه تروریستی پ.ی.د/پ.ک.ک در سوریه، طی 10 روز گذشته 130 تریلی انواع تسلیحات نظامی به شمال رقه ارسال شده است.

تی .آر.تی ترکیه:  مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه که قبلا مذاکراتی در قطر و کویت انجام داده بود، در مکه با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان گردهم آمد.در این دیدار که با دعوت پادشاه انجام گرفت، تحولات مربوط به بحران بین قطر و برخی از کشورهای عربی و در راس روابط  دو کشور مورد بررسی قرار داده شد.

دویچه وله:  نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که ناو فیتزجرالد با یک کشتی باری فیلیپینی در ساحل ژاپن برخورد کرده است. در این تصادم ۷ ملوان مفقود و تعدادی نیز زخمی شدند. گارد ساحلی ژاپن تحقیقات پیرامون این سانحه دریایی را آغاز کرد. بنا به گزارش خبرگزاری‌ها برخورد ناو آمریکایی با کشتی تجاری فیلیپینی فقط یک سانحه دریایی بوده است.

رادیو هند: وزارت امورخارجه هند هرگونه دخالت در روند تغییر و اصلاح قانون اساسی نپال را رد کرد.وزارت خارجه هند تاکید کرده  هیچ وقت گروههای مخالف و مسلح نپالی را تحت فشارنگذاشته و این کشور خواهان یک قانون اساسی جامع در همسایه خود در  قلمروی هیمالیا است.

پارس تودی:  «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در مذاکره با «سلطان احمد الجابر» وزیر مشاور دولت امارات در مسکو بر لزوم حل تنش عربی به ویژه بین قطر و عربستان سعودی تاکید کرد. لاوروفدر دیدار با مقام اماراتی با بیان اینکه انسجام تلاش ها در عرصه مبارزه با تروریسم نیازمند همگرایی است، تصریح کرد: روسیه خواهان حل و فصل اختلاف های موجود (بین قطر و همسایگان) از راه گفت وگو می باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *