جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

هآرتص: اسرائیل قصد تجزیه غزه را دارد

بنا به گزارش یک رسانه عبری، رژیم صهیونیستی قصد دارد با ایجاد منطقه حائل و کریدور مناطق شمالی نوار غزه را از دیگر بخش‌های این باریکه جدا سازد.

تحمیل قحطی در غزه، جنایت جنگی است

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، رژیم صهیونیستی را مقصر ایجاد بحران انسانی در غزه دانست و تصریح کرد که تحمیل قحطی در این باریکه جنایت جنگی محسوب می‌شود.

Loading
29خرداد ماه 1396

رسانه ها ؛ بازتاب حمله موشکی سپاه به دیرالزور و…

۱۳۹۶/۰۳/۲۹ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: بازتاب جهانی حمله موشکی سپاه به مقر داعشی ها در سوریه، تایید سرنگونی جنگنده سوری توسط ائتلاف آمریکایی، هشدارلاوروف به آمریکا ، برگزاری رزمایش ناتو در بالتیک با هدف دفع حملات احتمالی روسیه، هلاکت 360 داعشی در حمله موشکی سپاه، ورود اولین گروه از نیروهای ترکیه‌ای به قطر، خروج نظامیان آلمانی از پایگاه اینجرلیک ترکیه واستقرار در اردن ، ابراز امیدواری امیر کویت برای حل بحران قطر از راه گفتگو، برگزاری مذاکرات جدید مسکو و واشنگتن در لتونی، شروط آلمان برای ماندن انگلیس در بازار داخلی اروپا، حمله تروریستی به مسلمانان با خودرو در شمال لندن، برگزاری مانور نیروی دریایی چین و روسیه ، دیدار وزیران خارجه هند و چین درحاشیه نشست کشورهای بریکس، تاکید اتحادیه اروپا و ناتو بر ادامه تحریم ها علیه کریمه و آزمایش موفقیت آمیز ضد موشک جدید روسیه ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس: حمله موشکی سپاه به مقر داعشی ها در دیرالزور سوریه بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشت . کانال ۷ اسرائیل اعلام کرد : در بیانیه سپاه تهدید تلویحی علیه عربستان، اسرائیل و آمریکا وجود دارد. همچنین نیویورک تایمز نوشت : حمله سپاه نشانه رشد قدرت نظامی ایران است. روزنامه هاآرتص هم در حساب توئیتری خود نوشت که ایران برای اولین بار طی 30 سال گذشته موشکهای میان برد خود را عملیاتی کرد و از آن استفاده کرد.روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نیز در گزارش خود نوشت: سپاه پاسداران ایران در یک حمله بی سابقه و مستقیم مواضع داعش در دیرالزور را با موشکهای سطح به سطح هدف قرار داد.

خبرگزاری فارس: دفتر فرماندهی ارتش سوریه از انهدام یک فروند جنگنده آن توسط جنگنده‎های ائتلاف آمریکایی در ریف جنوبی الرقه خبر دادند. فرماندهی ارتش سوریه و نیروهای مسلح این کشور در بیانیه‎ای اعلام کرد که جنگنده‎های ائتلاف آمریکایی بعد از شهر روز یکشنبه یکی از جنگنده‎های سوریه را در منطقه «الرصافه» واقع در ریف جنوبی الرقه هنگام انجام ماموریت علیه داعش، هدف قرار داد.

خبرگزاری فارس:  وزیرامورخارجه روسیه در نشست وزرای خارجه عضو «بریکس» گفت که آمریکا باید به انجام اقدامات یکجانبه در سوریه پایان دهد.

خبرگزاری فارس:  نیروهای انگلیس و آمریکا رزمایش مقابله با سناریوی محتمل حمله روسیه به منطقه بالتیک را اجرا کردند.به نوشته خبرگزاری «رویترز» مرز بین لهستان و لیتوانی به وسعت 104 کیلومتر پوشیده از زمین‌های کشاورزی ، جنگل‌ها و تپه‌های کوتاه است و «سوالکی» نامیده می شود  و در صورت تصرف این منطقه از سوی روسیه، منجر به جدایی استونی، لتونی و لیتوانی خواهد شد.

العالم فارسی: حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مواضع تروریست‌های داعش ضربات سنگینی را به آن ها وارد کرد.به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم،  آخرین اطلاعات رسیده حاکی از آن است که تمام موشک‌های شلیک‌شده توسط سپاه به صورت دقیق به مواضع تروریست‌ها در دیرالزور اصابت کرده و عملیات انتقام از تروریست‌ها کاملاً موفقیت‌آمیز برگزار شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): عربستان تنها گذرگاه مرزی که قطر را به سایر کشورهای جهان مرتبط می‌کرد را مسدود کرد. عربستان گذرگاه مرزی “سلوی”، تنها گذرگاه زمینی مرزی که قطری‌ها را با سایر کشورهای جهان مرتبط می‌کند، را مسدود کرد.این گذرگاه پس از پایان مهلت ۱۴ روزه‌ای که عربستان برای شهروندان قطری جهت ترک خاک این کشور تعیین کرده بود، در قالب سایر اقداماتی که ریاض، ابوظبی و منامه در راستای تحریم دوحه در پیش گرفته‌اند، مسدود شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزارت دفاع قطر از ورود اولین گروه از نیروهای ترکیه‌ای به دوحه خبر داد. این وزارتخانه با اشاره به ورود اولین گروه از نیروهای ترکیه‌ای به دوحه، اعلام کرد، این نیروها اولین تمرینات نظامی خود را در گردان “طارق بن زیاد” در شهر دوحه انجام دادند و در آن از تانک استفاده کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  نظامیان آلمانی مستقر در پایگاه اینجرلیک در جنوب ترکیه ابتدای ژوئیه این پایگاه را ترک کرده و عازم پایگاه دیگری در اردن می‌شوند. وزیر دفاع آلمان اعلام کرد نظامیان کشورش که در پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه مستقر هستند تا پایان ماه ژوئن به نبرد علیه گروه تروریستی داعش در قالب ائتلاف بین‌المللی ادامه خواهند داد.

خبرگزاری مهر: رسانه های عربی با انتشار بیانیه سپاه خبر حمله موشکی ایران به مواضع تروریست ها را پوشش دادند. رسانه های عربی مانند الجزیرهف العربیه، راشا تودی عربی، رادیو سوا بیروت، المیادین، انباء نیوز و صدی البلد با انتشار بیانیه سپاه خبر حمله موشکی ایران به مواضع تروریست ها در دیر الزور در شرق سوریه را پوشش دادند.

  خبرگزاری مهر:  ائتلاف آمریکایی ضد داعش اعلام کرده است که بعد از حمله جنگنده ارتش سوریه به مواضع معارضان تحت حمایت ائتلاف ضد داعش، این جنگنده را مورد هدف قرار داده است.به گزارش خبرگزاری مهر ، ائتلاف آمریکایی ضد داعش اعلام کرد بعد از  اینکه جنگنده ارتش سوریه مناطق نزدیک به معارضان مسلح سوری را بمباران کرده بود، ائتلاف آمریکایی این جنگنده را هدف قرار داده است.

 خبرگزاری مهر:   امیرکویت با حضور در تلویزیون رسمی این کشور در نطقی که به مناسبت ماه مبارک رمضان انجام داده ابراز امیدواری کرده است که اختلافها و بحران قطر با گفتگو حل شود. صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت ابراز امیدواری کرده که اختلافهای ایجاد شده بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با گفتگوهای پیوسته حل شود.

خبرگزاری تسنیم: کارشناسان و نمایندگان پارلمانی روسیه و آمریکا در ماه سپتامبر در پایتخت لتونی مشکلات روابط دوجانبه را بررسی می‌کنند، البته مسکو در مورد آمادگی واشنگتن برای گفتگوی شفاف و سازنده تردید دارد. روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو، امروز نوشت: در ریگا، پایتخت لتونی عرصه جدیدی برای گفتگوها بین روسیه و آمریکا بوجود آمده و کارشناسان و نمایندگان پارلمانهای دو کشور می توانند مشکلات دوجانبه و راههای خروج از وضعیت دشوار کنونی را مورد بررسی قرار دهند.

خبرگزاری تسنیم: وزیرامور خارجه آلمان در آستانه شروع مذاکرات برگزیت یک خروج به اصطلاح نرم انگلیس از اتحادیه اروپا و ماندن لندن در بازار داخلی اروپا را البته با توجه به شروطی امکان پذیر دانست. “زیگمار گابریل”در گفتگو با روزنامه آلمانی “دی ولت” گفت شاید حالا شانس برای یک خروج به اصطلاح نرم انگلیس از اتحادیه اروپا وجود داشته باشد. این بدین مفهوم است که انگلیس می تواند در بازار داخلی اروپا باقی بماند اما این همچنین بدین معنا است که طبیعتا انگلیس باید حق آزادی تردد کارگران و شهروندان اروپایی را بپذیرد.

خبرگزاری تسنیم: آلکسی پوشکوف، رئیس کمیسیون امور بین الملل دومای روسیه سرنگونی جنگنده ارتش سوریه توسط آمریکا را نشانه جنگ علنی جدید این کشور علیه دمشق دانسته و آن را محکوم کرد.این سناتور روس در صفحه تویتر خود نوشت: «سرنگونی جنگنده سوخوی-22 سوریه در آسمان شهر رقه گویای تحقق یک جنگ علنی علیه دمشق است. کجای این اقدام، «تدافعی» است؟ رقه شهری در داخل خاک سوریه است، نه شهری آمریکایی!»

خبرگزاری ایرنا: کانادا ممکن است هدایت یک فرآیند منطقه ای برای حل بحران ونزوئلا را بر عهده بگیرد. یک منبع آگاه در فرآیند اقدامات دیپلماتیک برای حل بحران در ونزوئلا اعلام کرد که کانادا ممکن است هدایت یک اقدام منطقه ای برای رسیدگی به بحران در ونزوئلا را بر عهده بگیرد.به گزارش پایگاه اینترنتی گلوب اند میل کانادا، اخیرا وزیر خارجه پرو ایده میانجی گری جاستین ترودو نخست وزیر کانادا برای حل بحران ونزوئلا را مطرح کرد.

خبرگزاری ایرنا:  پلیس لندن تائید کرد که حمله صورت گرفته با خودرو علیه عابران در شمال لندن «اقدام تروریستی بالقوه» به شمار می رود. متروپلیتین پلیس همچنین اعلام کرد که در جریان حادثه یادشده دو نفر کشته ودهها نفرزخمی شدند.پلیس لندن بامداد دوشنبه اعلام کرد که حمله یک راننده خودرو به عابران پیاده در منطقه فینزبری پارک در شمال لندن، نزدیک یک مسجد شماری کشته و زخمی برجای گذاشت.

 خبرگزاری صدا و سیما:  آخرین سفیر آمریکا در سوریه گفت ایرانی ها ، آمریکایی ها را مجبور خواهند کرد از شرق سوریه عقب نشینی کنند همچنانکه در سال 1983 از بیروت و بعدها از عراق خارج شد. رابرت فورد آخرین سفیر آمریکا در سوریه گفت ایرانی ها ، آمریکایی ها را مجبور خواهند کرد از شرق سوریه عقب نشینی کنند همچنانکه آمریکا در سال 1983  از بیروت و بعدها از عراق خارج شد.سفیر سابق و آخرین سفیر واشنگتن در دمشق به الشرق الاوسط گفت باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا گزینه های زیادی برای دونالد ترامپ رئیس جمهور کنونی این کشور باقی نگذاشته است تا قواعد بازی را برای کاستن از نفوذ ایران در سوریه تغییر دهد.

خبرگزاری صدا و سیما:  نخست وزیر عراق ضمن تاکید بر ضرورت مبارزه با تروریسم، اعلام کرد: اجازه نمی دهیم از خاک عراق برای حمله به ایران استفاده شود.حیدر العبادی که در جمع اصحاب رسانه و کارشناسان سیاسی سخن می گفت، افزود:  عراق در دوره ای جایگاه خود را از دست داد اما امروز این کشور در حال بازیابی خودش است و دوباره قدرت خود را احیا می کند و به صحنه باز می گردد و می تواند نقش مهمی ایفا کند به همین سبب باید توجه خود را بر آینده متمرکز کنیم.

خبرگزاری صدا و سیما:  منابع خبری امروز  از برپایی رزمایش مشترک نظامی میان ناوگانی از نیروی دریایی چین و نیروی دریایی روسیه در مناطق سنت پترزبورگ و کالینینگراد روسیه خبر دادند.  این رزمایش مشترک دریایی در پی تمرینات نظامی سال گذشته میان دو کشور برگزار شد و قرار است چین و روسیه  رزمایش های بیشتری در اواخر ژوییه در دریای بالتیک و اواسط سپتامبر در دریای ژاپن و دریای اختسک برگزار کنند.

رادیو هند: هند اعلام کرد این کشور برای تحکیم شراکت استراتژیکی و مذاکره متقابل با چین به جلو می نگرد. وی کِ سینگ وزیر مشاور امور خارجه هند دردیدار با  وزیر خارجه چین در حاشیۀ اجلاس وزیران خارجه گروه بریکس در پکن برای صورت نهایی دادن دستور کارکنفرانس سالانه امسال در ماه سپتامبر در شهر شیامن چین، تشکیل جلسه داد.

یورونیوز:  وزیر امور خارجه قطر روز یکشنبه اعلام کرد که کشورش هیچ شکایتی از عربستان سعودی و متحدانش دریافت نکرده است.عادل جبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز شنبه ۱۷ ژوئن اعلام کرده بود کشورش به همراه شرکای بحرینی، اماراتی و مصری برای تهیه فهرستی از شکایت‌ها کار می‌کند و این فهرست بزودی آماده و به قطر ارائه خواهد شد. محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر در واکنش به این سخنان گفت: «نه قطر و نه کویت [به‌عنوان کشور میانجی] هنوز هیچ شکایتی از شورای همکاری خلیج فارس نگرفته‌ایم.»

رادیوچین: وانگ یی وزیر خارجه چین با همتایان خود در آفریقای جنوبی، هند و روس که برای شرکت در گفت و گوی وزرای خارجه کشورهای بریکس وارد چین شدند، دیدار کرد. وانگ یی در دیدار با همتای خود در آفریقای جنوبی گفت: چین مایل است به طور مشترک به ساخت مجمع همکاری چین و آفریقا و سازوکار کشورهای بریکس کمک کرده و با افزایش همکاری راهبردی دو کشور، از منافع مشترک دو کشور و کشورهای در حال رشد دفاع کند.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   مقام های کره شمالی بنا به گزارش ها در یک کنفرانس بین المللی بار دیگر بر موضع این کشور مبنی بر ادامه برنامه های توسعه هسته ای و موشکی اش تاکید کرده اند.رسانه دولتی کره شمالی اعلام کرد که یک نماینده وزارت خارجه این کشور در موسسه مطالعات آمریکا، در یک نشست بین المللی در اولان باتور، پایتخت مغولستان، شرکت کرده است.

اسپوتنیک روسیه:وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا و اعضای ناتو در نشست لوکزامبورگ موضوع تعامل با ناتو، مبارزه با تروریسم و ادامه تحریم ها علیه کریمه را به بحث گذاشتند. وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ جمع شدند تا بدون بحث و مناظره تحریم ها حول کریمه را برای یک سال بعد تمدید کنند.تحریم های وضع شده علیه کریمه که روز 23 ژوئن به پایان می رسد، در همان ابتدای جلسه بدون بحث و بررسی تمدید شد.

تی .آر.تی ترکیه: روسیه ضد موشکی را که برای کامل سازی سیستمهای دفاع موشکی اش، توسعه داده است را با موفقیت آزمایش کرد.بر اساس بیانیه صادره از وزارت دفاع روسیه، در این آزمایش که از مرکز پرتاب ساری شاگان انجام گردید، نمایندگانی از واحدهای دفاع هوایی روسیه نیز شرکت کرد. این ضد موشک، وارد سیستم دفاع موشکی که منطقه صنعتی مرکزی روسیه را مورد حفاظت قرار میدهد خواهد شد.

تی .آر.تی ترکیه: فکری ایشیک وزیر دفاع ملی ترکیه، ابراز داشت که در رابطه با سیستم دفاع هوایی S-400، به همراه روسیه، ارزیابیهای فنی آخر را انجام داده اند.ایشیک، ضمن پاسخ به سوالات خبرنگاران در مجلس ملی کبیر ترکیه، اظهار داشت، از این پس به نقطه تصمیم سیاسی خواهیم رسید.

دویچه وله: گرد مولر، وزیر امور توسعه در دولت آلمان فدرال هشدار داده است چنانچه گرمایش زمین تا دو درجه کاهش نیابد، میلیون‌ها آواره و پناهجو، به ویژه از قاره آفریقا به سوی اروپا روانه خواهند شد.وی در گفتگو با روزنامه “بیلد ام زونتاگ” توضیح می‌دهد: روزانه یک میلیون نفر به جمعیت کشورهای آفریقایی افزوده می‌شود. اگر این افراد دورنمایی برای رفاه و زندگی بهتر در کشورهای خود پیدا نکنند، لاجرم راه مهاجرت در پیش می‌گیرند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *