جدیدترین مطالب

روسیه، محور تنش

روسیه، محور تنش

وزیر خارجه ایالات متحده پس از دیدار از شانگهای، روز گذشته در پکن با همتای چینی خود دیدار و درباره روابط نظامی، اقتصادی و تنش‌های میان دو کشور گفت‌وگو کرد. آنتونی بلینکن در این دیدار درباره عوامل منفی در روابط واشنگتن و پکن از‌جمله کمک پکن به مسکو در جنگ اوکراین هشدار داد.

قناد زاده: نگاه ایران به آفریقا نگاهی دو طرفه است

صادق قنادزاده معاون ارتقاء کسب و کار‌های بین المللی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در روابط با آفریقا صادرات در حوزه‌های مختلف بالادستی و پایین دستی مانند پتروشیمی، فنی مهندسی و صنایع فلزی را دنبال می‌کنیم افزود: واردات در حوزه‌های کالاهای اساسی مانند محصولات کشاورزی و معدنی راپیگیری می کنیم.

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

بررسی سفر بلینکن به چین پس از تصویب قانون جنجالی/ مشکلاتی که در روابط واشنگتن ـ پکن ریشه دوانده است

چین سالهاست که تلاش دارد هژمونی آمریکا را به چالش بکشد و خود به ابرقدرت شماره یک دنیا بدل شود و همین آمریکا را بسیار هراسان کرده است. در طی این سالها آمریکا پیوسته سعی کرده است در قبال چین دست به عصا حرکت کند و از تقابل جدی با این کشور پرهیز کند اما پس از حدود سه دهه، استراتژی تعامل با چین را کنار گذاشت و استراتژی تقابل را در برابر این کشور انتخاب کرد. 

شهادت دو جوان فلسطینی در کرانه باختری

تهران-ایرنا-منابع خبری بامداد شنبه از ادامه جنایت رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی خبر داده و اعلام کردند که دو جوان دیگر فلسطینی در کرانه باختری رود اردن به شهادت رسیدند.

روز 204 طوفان‌الاقصی| حمله پهپادی به حیفا

حمله تلافی‌جویانه مقاومت عراق به بندر حیفای اشغالی، عملیات ضد آمریکایی و ضد انگلیسی ارتش یمن در دریای سرخ و تأیید این عملیات از سوی «سنتکام» آمریکا و بمباران مناطق مختلف غزه با بیش از 10 شهید از مهمترین تحولات بامداد روز 204 طوفان الاقصی است.

هلند ازسرگیری کمک به آنروا را مشروط کرد

تهران- ایرنا- دولت هلند جمعه اعلام کرد، در صورتی که آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی موسوم به آنروا پیشنهادها برای تقویت بی‌طرفی خود را اجرا کند، ازسرگیری کمک‌ها به این نهاد را بررسی می‌کند.

Loading
14مردادماه 1396

رسانه ها ؛ واکنش تند روسیه به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا، و…

۱۳۹۶/۰۵/۱۴ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: واکنش تند و شدید مسکو به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا،رای گیری پیش‌نویس قطعنامه تحریم های آمریکا علیه کره‌شمالی ، تقویت حضور نظامی ترکیه در مرزهای مشترک با سوریه، واکنش مصر به شکایت قطر از قاهره به سازمان ملل، توافق ایران و روسیه برای تقویت همکاری‌های نظامی ،استقرار نیروهای زمینی امریکا در یمن، خروج رسمی آمریکا از پیمان اقلیمی پاریس،گفتگوی وزرای خارجه ترکیه و فرانسه درباره سوریه،تهدید غیرمستقیم چین ضد هند و ممنوع شدن تردد کشتی های غیرنظامی در دریای زرد از سوی چین ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری صدا و سیما:  وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: پس از تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه مسکو، این کشور حق اتخاذ اقدامات تلافی جویانه را برای خود محفوظ می دارد و تحریم های جدید «خصمانه و بی اساس» است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ اتحادیه اروپا روز جمعه تحریم هایی را علیه سه شهروند دیگر روس، از جمله آندری چرزوف معاون وزیر انرژی این کشور، و سه شرکت روسی به سبب انتقال توربین های ساخت شرکت زیمنس آلمان به شبه جزیره کریمه اعمال کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  آمریکا پیش‌نویس قطعنامه جدیدی علیه کره شمالی را به شورای امنیت برده که ممنوعیت‌های مختلفی بر بخش صادرات این کشور اعمال و پیونگ‌یانگ را از یک سوم درآمدهای سالانه‌اش محروم کند. درآمد سالانه کره شمالی از محل صادرات زغال سنگ، آهن، سنگ آهن، قلع و سنگ قلع و غذاهای دریایی سه میلیارد دلار است که هدف این قطعنامه کاهش دست‌کم یک میلیارد دلار از عایدات کره از ارز خارجی است.

 خبرگزاری مهر: ترکیه با اعزام یگان توپخانه ای خود به مرزهای جنوبی مشترک با سوریه سعی دارد حضور نظامی خود را در این منطقه در برابر تهدیدات کردهای مسلح مستقر در شمال سوریه تقویت کند.به گزارش خبرگزاری مهر، ارتش ترکیه، یگان توپخانه ای خود را به استان کیلیس گسیل کرده تا یگانهای مستقر در این منطقه را تقویت کند.

خبرگزاری فارس: مصر در واکنش به شکایت قطر از این کشور به شورای امنیت، اتهامات وارده علیه قاهره در خصوص سوء استفاده از کرسی ریاست کمیته مبارزه با تروریسم برای تحقق اهداف سیاسی خود را رد کرد.در این نامه که وزارت خارجه مصر آن را در صفحه رسمی خود در فیس‌بوک منتشر کرد، قاهره اتهاماتی را علیه دوحه مبنی بر پشتیبانی و حمایت مالی از تروریسم وارد کرد.

العالم فارسی: یک منبع دیپلماتیک روسیه از توافق مسکو و تهران برای تقویت همکاری‌های نظامی پس از تحریم‌های جدید آمریکا خبر داده است.یک منبع در دفتر «دیمیتری راگوزین» معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد، پس از تحریم‌های جدید آمریکا، روسیه و ایران برای تقویت همکاری‌های نظامی، فنی و تکنولوژیکی توافق کرده‌اند.

الکوثرفارسی: پنتاگون اعلام کرد که برای نبرد علیه القاعده در یمن، تعدادی از نیروهای زمینی خود را در خاک این کشور مستقر می‌کند. یک روز پس از آنکه نیروهای آمریکایی در یورشی ضد داعش در استان شبوه یمن مشارکت کردند، پنتاگون تأیید کرد که «شمار اندکی» از نیروهای زمینی ایالات متحده را برای عملیات جاری علیه القاعده به یمن اعزام کرده است.

یورونیوز: ایالات متحده آمریکا خروج رسمی خود از پیمان اقلیمی پاریس را به سازمان ملل متحد اعلام کرد. در اعلام رسمی خروج قید شده است که آمریکا تا سال ۲۰۱۹ یعنی زمان خروج نهایی از این معاهده بین المللی، در مذاکرات این پیمان شرکت خواهد کرد.خروج از توافق بین المللی پاریس از وعده های انتخاباتی دونالد ترامپ بود، اما پس از پیروزی در انتخابات و تحت فشار قدرت های اقتصادی بزرگ جهان در نشست های گروه ۲۰ و گروه ۷ قول بررسی مجدد در این زمینه را داد.

رادیوچین: ” لیو جیه‎یی، نماینده دائمی چین در سازمان ملل اظهار داشت که شورای امنیت باید با اولویت قرار دادن روش‎های صلح‎آمیز مانند مذاکره و میانجی‌گری مسائل مربوط به صلح و امنیت بین‎المللی را حل کند. وی تاکید کرد که تحریم‌ها باید بدون تکیه بر روش‎های قهرآمیز اجرا شوند.وی همین روز در سخنرانی خود در شورای امنیت اظهار کرد، در سال‌های اخیر شورای امنیت درباره درگیری‎‎های مناطق مختلف جهان، چندین سازوکار تحریم را ایجاد کرده است. برخی از مسائل و درگیری‎ها حل شده و تحریم‌ها لغو شدند اما در عین حال برخی از سازوکارهای تحریمی با مسائل مختلف رو به رو است، شورای امنیت باید این موارد را اصلاح کند.

اسپوتنیک روسیه: وزارت دفاع امریکا به دفتر ریاست جمهوری این کشور رسما پیشنهاد کرد موشک های ضد تانک دوش پرتاب “جاولین” به ارزش تقریبا 50 میلیون دلار به اوکراین ارسال شود.این مطلب را شبکه تلویزیونی ان بی سی نیوز با استناد به سه مقام نظامی عالی رتبه آمریکایی گزارش داده است. اسپوتنیک اعلام کرد در حال حاضر مقامات امریکا در حال تصمیم گیری در اینباره هستند که آیا این سلاح بطور مستقیم یا از طریق واسطه ها به کی یف تحویل داده شود.

تی .آر.تی ترکیه:  وزیر امور خارجه ترکیه با همتای فرانسوی خود بصورت تلفنی درباره تحولات سوریه و لیبی گفتگو کرد.مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه از طریق تلفنی بابا ژان ایوز لو دریان، همتای فرانسوی خود گفتگو کرد.این گفتگو به درخواست طرف فرانسوی بوده و طی آن تحولات در سوریه و لیبی را مورد بررسی قرار گرفته است.

رادیو هند:15 مین نشست وزرای خارجه از کشورهای بیمستیک در 10و 11 ماه جاری در کاتماندو، نپال برگزار خواهد شد. سخنگوی وزارت امور خارجه هند گفت که خانم سوشما سواراج وزیر امور خارجه در این   نشست شرکت خواهد کرد.

دویچه وله: سخنگوی وزارت دفاع چین اعلام کرد که اگر هند نیروهای خود را از منطقه‌ی مورد مناقشه میان دو کشور خارج نکند، وقوع جنگ منتفی نیست. او ضمن تاکید بر این که “تا کنون پکن به شدت خویشتندار بوده است”، گفت در صورت عدم خروج سربازان هندی از منطقه “نیروهای ارتش چین با قاطعیت تمام از تمامیت ارضی و منافع امنیتی کشور خود دفاع خواهند کرد.  تنش مرزی بین هند و چین در منطقه‌ی مورد مناقشه‌ “دولکام” از یک ماه پیش در پی اجرای طرح احداث جاده‌ای در خاک بوتان آغاز شد. پکن “خروج فوری واحدهای هند” از این منطقه را خواستار شده است.

پارس تودی:  همزمان با برگزاری رزمایش های دریایی چین در نزدیکی سواحل کره شمالی، پکن ورود کشتی های غیرنظامی در دریای زرد را ممنوع اعلام کرد.به گزارش پارس تودی،  پکن امروز شنبه پیش از برگزاری رزمایش سه روزه دریایی خود در مجاورت سواحل کره شمالی با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد، ورود کشتی های غیرنظامی به دریای زرد ممنوع است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *