جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

جنگ حامیان و مخالفان بایکوت اسرائیل

جنگ حامیان و مخالفان بایکوت اسرائیل

با تداوم و تشدید جنایات بی‌سابقه رژیم صهیونیستی در باریکه غزه، علاوه بر تبعات سیاسی و حقوقی و همچنین فشارهای جدی رسانه ای و افکار عمومی که حتی به جنگ جامعه آمریکا با دولت بایدن هم منجر شده است و معترضین به کشتار صهیونیست‌ها، سنگر دانشگاه‌های آمریکا را تسخیر کردند، فضایی را به وجود حتی محافل آکادمیک و علمی هم به دنبال بایکوت چهره‌های صهیونیست است؛ اتفاقی که اگر ‌بی نظیر نباشد می‌تواند به عنوان یک اتفاق کم نظیر تلقی شود. البته پیشتر هم رسانه‌ها و گزارشات خبری حکایت از این داشت که طی ۸ ماه گذشته که اشغالگران کشتار مردم فلسطین در باریکه غزه را بدون توجه به فضای بین المللی در دستور کار دارند، سبب بایکوت دیپلماتیک آنها شده بود. یعنی وزارت امور خارجه برخی کشورها و حتی سران دولت‌ها از دیدار رسمی با مقمات صهیونیست در منظر افکار عمومی و رسانه‌ها و با حضور فیلمبرداران و عکاسان و روزنامه نگاران و خبرنگاران خودداری می‌کردند و یا اساساً از پذیرش هیئت‌های دیپلماتیک صهیونیستی جلوگیری می‌کردند.
Loading

تحلیل چتم‌هاوس از کارایی و اشکالات عملی جنگ‌افزار سایبری و اطلاعاتی روسیه در جنگ اوکراین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه 2022 بسیاری از انتظارات را درباره توانایی های نظامی روسیه و انعطاف پذیری اوکراین - از جمله در جنبه های سایبری و اطلاعاتی جنگ - مخدوش کرد.

اندیشکده انگلیسی چتم هاوس در گزارشی با عنوان جنگ‌افزار سایبری و اطلاعاتی روسیه در عمل، به بررسی آرایش و عملیات سایبری و اطلاعاتی روسیه علیه اوکراین پرداخته، اثربخشی واکنش‌های اوکراینی را ارزیابی کرده و درس‌های بالقوه را برای سایر کشورها بیان کرده است.

بر اساس این گزارش، عوامل بسیاری در شکست عملیات سایبری و اطلاعاتی روسیه در دستیابی به اهداف مورد نظر خود نقش داشته است. طی هشت سال سپری شده از پس از تصرف کریمه و بخش‌هایی از شرق اوکراین توسط روسیه، اوکراین مدت‌ها بود که با روش‌های حریف خود آشنا شده بود. روسیه نیز در مقابل قضاوت درستی از انعطاف پذیری اوکراین نداشت و تدبیر دشمن و رویکرد کل جامعه برای بسیج مقاومت رسمی و غیررسمی را پیش‌بینی نکرده بود. علاوه بر این، اوکراین حمایت قابل توجهی از شرکت‌های فناوری در غرب دریافت کرد و این کمک‌ها همچنان ادامه دارد.

دیگر کشورهایی که در پی آموختن از تجربه اوکراین هستند، باید نیاز به پیشگیرانه بودن تمهیدات در جهت شناسایی و نظارت بر تهدیدها را درک و اطمینان حاصل کنند که راهبردهای دفاع ملی، وابستگی متقابل بین انواع مختلف عملیات سایبری و اطلاعاتی را به طور کامل لحاظ کنند. همچنین نیاز است بررسی دقیقی در خصوص پیامدهای قانونی فعالیت‌های غیرنظامیان و شرکت‌های بخش خصوصی در زمان جنگ در این حوزه‌ها، صورت گیرد، زیرا چنین فعالیت‌هایی ممکن است تمایز بین رزمندگان و غیرجنگجویان را ناممکن سازد.

در مقدمه این گزارش آمده است: استفاده روسیه از جنگ سایبری و اطلاعاتی علیه اوکراین، برخی ارزیابی‌های پیشین درباره دکترین و قابلیت‌های روسیه را تأیید و برخی دیگر را رد کرده است. در هر دو مورد، مشاهده عملیات‌ها در جنگ تا به امروز، بینش‌های ارزشمندی را برای سایر دولت‌ها و ائتلاف‌هایی که در پی دفاع مؤثر از خود در برابر روسیه در آینده هستند، ارائه می‌دهد.

عملیات روسیه در اوکراین یک نمایش عملی و آشکار از ماهیت جامع و یکپارچه رویکرد روسیه برای استفاده از اطلاعات برای اثرگذاری در شرایط زمان جنگ ارائه داده است. این نشان می‌دهد که اهداف احتمالی آتی حمله روسیه باید وابستگی‌های متقابل مهمی را که این رویکرد از آن بهره‌برداری می‌کند – یعنی نه تنها بین فعالیت‌های سایبری و اطلاعاتی، بلکه بین آنها و محیط فیزیکی و حوزه شناختی – بشناسند و راهبردهای دفاعی را بر این اساس تنظیم کنند.

به‌ویژه نیاز است اطلاعات و دارایی‌هایی که معمولاً هدف عملیات‌های رزمی نیستند، محافظت شوند. روسیه از اطلاعات شخصی و خصوصی که قبل و در طول عملیات نظامی به دست آمده است، استفاده کرده است و این اطلاعات می‌تواند عواقب مرگباری برای افراد داشته باشد.

مقاومت موفقیت‌آمیز اوکراین در برابر کمپین‌های سایبری روسیه به‌طور قابل‌توجهی با پشتیبانی شرکای بین‌المللی و همچنین بخش خصوصی امکان‌پذیر شده است.

دخالت بخش خصوصی در خصومت‌ها، مسائل جدیدی را به ویژه در حوزه مسئولیت‌پذیری و وضعیت حقوقی در جنگ برای غیرنظامیان مطرح می‌کند. این مسائل باید به‌عنوان یک موضوع فوری مورد بررسی قرار گیرند تا در موارد آتی، خط‌مشی‌های صحیحی ایجاد شده باشد.

مشارکت شهروندان غیرنظامی در فعالیت‌های اطلاعاتی به‌عنوان بخشی از دفاع از اوکراین، به‌طور بالقوه محافظت متصور بر مبنای حقوق بین‌الملل بشردوستانه از آن‌ها را به‌عنوان غیرنظامی و نه طرف‌های نظامی تضعیف می‌کند. در چنین حالتی این احتمال وجود دارد که پیگرد قانونی احتمالی نقض حقوق بین‌الملل بشردوستانه در جنگ پیچیده شود.

این مقاله تحقیقاتی همچنین توصیه‌های سیاستی را برای افزایش انعطاف‌پذیری دولت‌های غربی در برابر عملیات سایبری و اطلاعاتی توسط روسیه ارائه می‌دهد. این توصیه‌ها، طبیعتاً، برای محافظت در برابر هر عامل تهدید دولتی یا غیردولتی دیگری که در پی استفاده از آسیب‌پذیری‌های مشابه هستند، قابل بهره برداری خواهد بود.

0 Comments