جدیدترین مطالب

اهداف رژیم اسرائیل از حملات نظامی به سوریه

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: یکی از اهداف اصلی حملات اخیر رژیم اسرائیل به سوریه، جلوگیری از ایجاد یک حاکمیت یا دولت مرکزی مقتدر در سوریه است. بنابراین تلاش دارد که با حمله و تهاجم گسترده به جنوب سوریه و مناطق مختلف این کشور حتی دمشق از حاکمیت فراگیر دولت جدید تحت عنوان احمد الشرع یا جولانی جلوگیری کند.

راهبرد چین برای تبدیل شدن به قدرت نظامی جهانی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: چین با زرادخانه بزرگ موشک‌های مافوق‌صوت، توان سایبری پیشرفته، شبکه ماهواره‌ای گسترده و سه‌گانه هسته‌ای قابل بقاء، به رقیب جدی آمریکا بدل شده است؛ اما با این وجود، در اسناد راهبردی و از جمله سند امنیت ملی ۲۰۲۵، چین خود را قدرتی توسعه‌محور و متعهد به نظم بین‌الملل توصیف می‌کند که مسیر صعودش از جنگ نمی‌گذرد.

زمینه‌های همکاری‌های منطقه‌ای بعد از جنگ 12 روزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: کارشناس مسائل غرب آسیا گفت:جنگ‌ها و درگیری‌ها اغلب باعث شکل‌گیری برخی ائتلاف‌ها و بعضا نیز باعث نابودی اتحادها می‌شوند. جنگ 12 روزه ایران و رژیم اسرائیل نیز از این قاعده مستثنی نیست. همچنانکه بعد از این جنگ، شاهد نزدیکی بیشتر ایران و برخی کشورهای منطقه همچون عراق از محور مقاومت و پاکستان، خارج از محور مقاومت بودیم.

دکتر خرازی در دیدار اعضای هیئت اندیشکده‌های مختلف چین:
ضرورت تنظیم برنامه اقدام برای اجرایی شدن سند همکاری جامع ایران و چین

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: با وجود امضای برنامه همکاری جامع 25 ساله ایران و چین، هنوز راه طولانی تا اجرای کامل آن باقی است. یکی از نکاتی که باید دو کشور در این خصوص رعایت کنند، این است که دو کشور باید از پروژه‌محوری دور شوند و با تنظیم برنامه اقدام، به روابطی برنامه ‌محور روی آورند و یک برنامه اقدام بر اساس آمایش سرزمینی ایران و انطباق اولویت‌های دو کشور مبتنی بر سند همکاری جامع 25 ساله تهیه نمایند.

بررسی تحولات سیاسی مرتبط با جنگ اوکراین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: امروز، اوکراین با مجموعه‌ای از فساد ساختاری، اختلافات درون اروپایی، تغییر رویکرد آمریکا و بحران مشروعیت زلنسکی مواجه است که مسیر جنگ و آینده اتحادیه اروپا و ناتو را وارد مرحله‌ای کاملاً جدید کرده است.

محورهای راهبردی دیپلماسی انرژی ایران

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس حوزه انرژی گفت: «ایران می‌تواند با تقویت همکاری با کشورهای همسایه و تبدیل ‌شدن به مسیر اصلی صادرات انرژی ترکمنستان، نقش ‌محوری خود را در بازار منطقه‌ای انرژی تثبیت کند.»

نقش ایران در معماری امنیتی جمعی اوراسیا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جمهوری اسلامی ایران پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد، در یکی از پیچیده‌ترین و پویاترین مناطق ژئوپلیتیک جهان یعنی اوراسیا قرار گرفت. این منطقه که از دریای سیاه تا اقیانوس آرام و از آسیای مرکزی تا خلیج فارس امتداد دارد، اکنون شاهد ظهور معماری‌های امنیتی جدیدی است که عمدتاً توسط روسیه و چین رهبری می‌شوند و هدف آن‌ها ایجاد توازن در برابر هژمونی غرب و به‌ویژه ناتو است. ایران در این میان، نه صرفاً یک بازیگر حاشیه‌ای، بلکه یکی از اعضای کلیدی در حال ارتقا در این ساختارهای نوظهور امنیتی است. یادداشت حاضر با تمرکز بر سه محور اصلی، یعنی چارچوب‌های امنیتی جایگزین (به‌ویژه سازمان همکاری شانگهای)، همکاری چندجانبه با روسیه و چین و استفاده از دیپلماسی امنیتی در برابر ناتو و نفوذ غرب، به بررسی فرصت‌ها و محدودیت‌های نقش‌آفرینی ایران در معماری امنیتی جمعی اوراسیا می‌پردازد.

دلایل تلاش ترامپ برای حذف آفریقای جنوبی از اجلاس آتی گروه ۲۰

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در آفریقای جنوبی گفت: «تصمیم ترامپ برای حذف آفریقای جنوبی از اجلاس آتی گروه ۲۰ تصمیمی غیرمنطقی، واکنشی و فاقد مبنای حقوقی است که از یک‌سو ریشه در نگاه تحقیرآمیز و خودشیفتگی ترامپ دارد و از سوی دیگر پاسخی است به نقش پررنگ پرتوریا در پیگیری پرونده حقوقی علیه رژیم اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری.»

Loading

أحدث المقالات

اهداف رژیم اسرائیل از حملات نظامی به سوریه

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: یکی از اهداف اصلی حملات اخیر رژیم اسرائیل به سوریه، جلوگیری از ایجاد یک حاکمیت یا دولت مرکزی مقتدر در سوریه است. بنابراین تلاش دارد که با حمله و تهاجم گسترده به جنوب سوریه و مناطق مختلف این کشور حتی دمشق از حاکمیت فراگیر دولت جدید تحت عنوان احمد الشرع یا جولانی جلوگیری کند.

راهبرد چین برای تبدیل شدن به قدرت نظامی جهانی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: چین با زرادخانه بزرگ موشک‌های مافوق‌صوت، توان سایبری پیشرفته، شبکه ماهواره‌ای گسترده و سه‌گانه هسته‌ای قابل بقاء، به رقیب جدی آمریکا بدل شده است؛ اما با این وجود، در اسناد راهبردی و از جمله سند امنیت ملی ۲۰۲۵، چین خود را قدرتی توسعه‌محور و متعهد به نظم بین‌الملل توصیف می‌کند که مسیر صعودش از جنگ نمی‌گذرد.

زمینه‌های همکاری‌های منطقه‌ای بعد از جنگ 12 روزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: کارشناس مسائل غرب آسیا گفت:جنگ‌ها و درگیری‌ها اغلب باعث شکل‌گیری برخی ائتلاف‌ها و بعضا نیز باعث نابودی اتحادها می‌شوند. جنگ 12 روزه ایران و رژیم اسرائیل نیز از این قاعده مستثنی نیست. همچنانکه بعد از این جنگ، شاهد نزدیکی بیشتر ایران و برخی کشورهای منطقه همچون عراق از محور مقاومت و پاکستان، خارج از محور مقاومت بودیم.

دکتر خرازی در دیدار اعضای هیئت اندیشکده‌های مختلف چین:
ضرورت تنظیم برنامه اقدام برای اجرایی شدن سند همکاری جامع ایران و چین

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: با وجود امضای برنامه همکاری جامع 25 ساله ایران و چین، هنوز راه طولانی تا اجرای کامل آن باقی است. یکی از نکاتی که باید دو کشور در این خصوص رعایت کنند، این است که دو کشور باید از پروژه‌محوری دور شوند و با تنظیم برنامه اقدام، به روابطی برنامه ‌محور روی آورند و یک برنامه اقدام بر اساس آمایش سرزمینی ایران و انطباق اولویت‌های دو کشور مبتنی بر سند همکاری جامع 25 ساله تهیه نمایند.

بررسی تحولات سیاسی مرتبط با جنگ اوکراین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: امروز، اوکراین با مجموعه‌ای از فساد ساختاری، اختلافات درون اروپایی، تغییر رویکرد آمریکا و بحران مشروعیت زلنسکی مواجه است که مسیر جنگ و آینده اتحادیه اروپا و ناتو را وارد مرحله‌ای کاملاً جدید کرده است.

محورهای راهبردی دیپلماسی انرژی ایران

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس حوزه انرژی گفت: «ایران می‌تواند با تقویت همکاری با کشورهای همسایه و تبدیل ‌شدن به مسیر اصلی صادرات انرژی ترکمنستان، نقش ‌محوری خود را در بازار منطقه‌ای انرژی تثبیت کند.»

نقش ایران در معماری امنیتی جمعی اوراسیا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جمهوری اسلامی ایران پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد، در یکی از پیچیده‌ترین و پویاترین مناطق ژئوپلیتیک جهان یعنی اوراسیا قرار گرفت. این منطقه که از دریای سیاه تا اقیانوس آرام و از آسیای مرکزی تا خلیج فارس امتداد دارد، اکنون شاهد ظهور معماری‌های امنیتی جدیدی است که عمدتاً توسط روسیه و چین رهبری می‌شوند و هدف آن‌ها ایجاد توازن در برابر هژمونی غرب و به‌ویژه ناتو است. ایران در این میان، نه صرفاً یک بازیگر حاشیه‌ای، بلکه یکی از اعضای کلیدی در حال ارتقا در این ساختارهای نوظهور امنیتی است. یادداشت حاضر با تمرکز بر سه محور اصلی، یعنی چارچوب‌های امنیتی جایگزین (به‌ویژه سازمان همکاری شانگهای)، همکاری چندجانبه با روسیه و چین و استفاده از دیپلماسی امنیتی در برابر ناتو و نفوذ غرب، به بررسی فرصت‌ها و محدودیت‌های نقش‌آفرینی ایران در معماری امنیتی جمعی اوراسیا می‌پردازد.

دلایل تلاش ترامپ برای حذف آفریقای جنوبی از اجلاس آتی گروه ۲۰

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در آفریقای جنوبی گفت: «تصمیم ترامپ برای حذف آفریقای جنوبی از اجلاس آتی گروه ۲۰ تصمیمی غیرمنطقی، واکنشی و فاقد مبنای حقوقی است که از یک‌سو ریشه در نگاه تحقیرآمیز و خودشیفتگی ترامپ دارد و از سوی دیگر پاسخی است به نقش پررنگ پرتوریا در پیگیری پرونده حقوقی علیه رژیم اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری.»

Loading

مهار آمریکا؛ هدف رویکرد چین در جنگ غزه

شورای رهبردی آنلاین- رصد: رویکرد چین در قبال جنگ غزه ضد اسرائیلی نیست و برای مهار آمریکا طراحی شده است. اما «بی‌طرفیِ ضد غربی» چین در این مناقشه، در مقایسه با این رویکرد در اوکراین، نفع چندانی برای پکن به بار نخواهد آورد.

احمد عبوده در تحلیلی که در وب سایت اندیشکده چتم هاوس منتشر شد، نوشت: موضع چین در قبال جنگ غزه برای بسیاری از ناظران بحث برانگیز و مبهم است. پکن از بمباران غیرنظامیان توسط اسرائیل انتقاد و نقض قوانین بین‌المللی را محکوم کرده است. شی جین پینگ، رئیس جمهور چین تا پایان سومین گردهمایی «کمربند و جاده» منتظر ماند تا درباره بحران اظهارنظر کند. او بار دیگر بر راه حل دو کشوری تاکید کرد و ایجاد یک کریدور بشردوستانه را برای رساندن کمک به نوار غزه خواستار شد.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین از این هم فراتر رفت و بمباران غیرنظامیان غزه توسط اسرائیل را اقداماتی خواند که «از محدوده دفاع از خود فراتر رفته است». در عین حال، پکن از محکوم کردن حماس اجتناب کرده است.

چین در این بحران، همانند جنگ اوکراین، خود را به عنوان یک قدرت بزرگ صلح طلب و «بی طرف» نشان می‌دهد. اظهارات چین درباره جنگ و موضع غیرمداخله جویانه‌اش، به این معناست که قادر به تأثیرگذاری بر رویدادها نیست؛ این موقعیتی ناخوشایند در زمانی است که منافعش مستقیماً توسط جنگ تهدید می‌شود. شاید به همین دلیل است که پکن به طور فزاینده‌ای در حال همسو شدن با روسیه در مسئله فلسطین است؛ تحولی بی‌سابقه که هدف از آن تضمین جایگاهی در میز مذاکره با حداقل هزینه برای هر دو طرف و تضعیف نفوذ آمریکا در منطقه است.

تاکتیک‌های آشنا

چین در مناقشه اسرائیل-حماس رویکردی مشابه رویکردش در اوکراین را دنبال می‌کند و می‌کوشد خود را از آمریکا و متحدانش و حمایت بی قید و شرط آنها از اسرائیل متمایز کند. مقامات چین در تعاملات دیپلماتیک با منطقه شدیدا به سیاست پکن مبنی بر ایجاد تعادل میان کشورهای حاشیه خلیج(فارس) و ایران و میان قدرت‌های اصلی منطقه و اسرائیل پایبند هستند.

سخنان مقامات چینی با دقت طراحی شده است تا برموضوعاتی کلی مانند راه حل دو کشوری، مسائل بشردوستانه و جلوگیری از کشیده شدن این درگیری به منطقه متمرکز باشد. پکن بدون محکوم کردن حماس انتقام اسرائیل را «مجازات جمعی» غیرنظامیان فلسطینی خوانده است. این امر نشانه مخالفتش با تهاجم زمینی به غزه است. این یک راهبرد سازمان یافته و دقیق برای دستیابی چین به اهدافش در منطقه و فراتر از آن است.

«بی طرفیِ ضد غرب»

چین نمی‌خواهد جایگزین آمریکا در خاورمیانه باشد اما از اینکه پای آمریکا به یک درگیری در منطقه کشیده شود، خرسند خواهد شد. کارشناسان چینی معتقدند که هر قدر تعداد بیشتری از عرصه‌های غیر آسیای شرقی به توجه واشنگتن نیازمند باشند، چین زمان و فضای بیشتری برای اعمال سلطه راهبردی در منطقه ایندوپاسفیک به دست خواهد آورد.

چین بار دیگر بر پایبندی خود به آرمان فلسطین و سیاستی که می‌توان آن را «بی طرفی ضد غرب» نامید، تاکید کرده است. این به معنای نوعی بی‌طرفی است که بر اساس آن از محکوم کردن هر کشور یا نیرویی که غرب محور بودنِ نظم جهانی را تضعیف می‌کند (به جای حمایت صریح از حماس)، پرهیز می‌شود.

چین همچنین از «بی‌طرفی ضد غرب» استفاده می‌کند تا به یک پایگاه حمایتی پرجمعیت و مهم راهبردی دست یابد. بسیاری از کشورهای جنوب جهانی با فلسطین همدل هستند و این جنگ موضوعی است که چین می‌تواند با استفاده از آن حمایت کشورهای در حال توسعه  را برای رهبری آنها توسط پکن به دست آورد. این امر، به نوبه خود کمک می‌کند تا از مواضع چین در موضوعاتی مهم مانند سین کیانگ و تایوان و نیز از دیدگاه شی در مورد حکمرانی جهانی از جمله ابتکار توسعه جهانی (GDI)، ابتکار امنیت جهانی (GSI) و ابتکار جهانی تمدن (GCI) حمایت شود.

چین همچنین به دنبال تحکیم وحدت منطقه‌ای بوده و از جهان اسلام خواسته است که یک‌صدا با چین در مورد فلسطین و بر مبنای ابتکار عمل پکن برای میانجی‌گری در توافق دیپلماتیک بین عربستان و ایران صحبت کند.

چین با تاکید بربی‌طرفی و نقش خود به عنوان صدای جنوب جهانی، می‌خواهد جایگاه اخلاقی آمریکا را کنترل کند و بین‌المللی کردن مسائل را مشروعیت ببخشد. پکن خواستار برگزاری کنفرانسی جهانی برای آغاز یک روند صلح و در نتیجه کنار زدن واشنگتن از جایگاه چندین دهه‌ای خود به عنوان داور بلامنازع این مناقشه است. هدف نهایی، تنزل جایگاه جهانی آمریکا و پیروزی در جنگ «قدرت گفتمان» با سرمایه گذاری بر همدردی با فلسطینیان در سراسر جهان است.

یک سیاست ناقص

با این حال سیاست چین، جز در کوتاه مدت، سیاستی ناقص و ناپایدار است. دولت بایدن بی قید و شرط از اسرائیل حمایت کرده اما توان دیپلماتیک آمریکا را برای جلوگیری از گسترش این مناقشه به خارج از غزه و رساندن کمک به غیرنظامیان بسیج کرده است. پاسخ متعهدانه آمریکا ممکن است باعث تقویت نقش منطقه‌ای این کشور شود.

در همین حال، «بی‌طرفی ضد غرب» چین، اسرائیل را به تلافی دیپلماتیک و پیوستنش به دیگر کشورها برای محکوم کردن سیاست‌های چین علیه اویغورها در سین کیانگ در سازمان ملل واداشته است.

جنگ اسرائیل و حماس هم مانند جنگ اوکراین نشان می‌دهد که ابهام و «بی طرفی ضد غربی» اقداماتی پیچیده هستند. برای بی‌طرف تلقی شدن، دیگران هم باید آن را باور کنند. به علاوه بی طرفی مانع از آن شده است که چین بتواند بر این رویدادهای خطرناک به شکلی مستقیم و در جهت منافعش تاثیر بگذارد.

چین ارتباطات اقتصادی قابل توجهی با منطقه دارد. این منافع در برابر جنگ‌های منطقه‌ای و بی‌ثباتی آسیب‌پذیر هستند اما رهبران چینی تنها می‌توانند از راه دور شاهد رویدادها باشند. چین باید درک کند که تنش زدایی بین رقبای منطقه‌ای لزوماً به معنای صلح نیست. داشتن قابلیت‌های قدرت بزرگ یک چیز است و اقدام کردن مثل یک قدرت بزرگ چیز دیگری است.

چین خود را به ابراز مخالفت و درخواست برای برقراری صلح محدود کرده است. همسویی با روسیه ممکن است صدایش را در برقراری صلح تقویت کند. اما تا تبدیل آن به واقعیت راه زیادی در پیش است. چین باید درک کند که در این روزهای حساس، دیپلماسی کلامی آخرین چیزی است که مردم منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا می خواهند.

0 Comments