جدیدترین مطالب

رد یک گزاره!

رد یک گزاره!

سید محمد شفیعی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ایران می سنجد که واکنش گنبد آهنین و پدافند اسرائیل در مقابل بالستیک، کروز، هایپرسونیک و پهپادها چه بوده و ساختار آن چگونه عمل می‌کند و از سمت مقابل اسرائیل به دنبال سنجیدن سرعت واکنش پدافند ایران، عملکرد تکنولوژی ایران در مقابل کوادکوپتر و… است.

سایه جنگ گسترده بر خاورمیانه

سایه جنگ گسترده بر خاورمیانه

اکبر فیجانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تنها یک گزینه متصور است و آن حمله اتمی محدود اما برق آسا به ایران است. اما، گرچه از رژیم نسل کش اسرائیل هر جنایتی بر می آید، با توجه به قدرت دفاعی و تهاجمی ایران و توان و همراهی گروه های مقاومت منطقه، و تبعات اقتصادی امنیتی آن برای جهان، در حالت عادی وقوع چنین اقدام خطرناکی بعید است. 

ایران به «اسرائیل» حمله نکرد!

ایران به «اسرائیل» حمله نکرد!

علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در بحث حمله به «اسرائیل» هم همین است! اول اینکه، ایران به خاک رژیم صهیونیستی حمله نکرده است. بحث در اینجا مربوط به سازمان ملل و حقوق بین الملل نیست. بحث در درجه اول اخلاقی و سیاسی است! رژیم صهیونیستی یک رژیم اشغالگر است که ادعای خاک دارد اما در واقعیت خاکی ندارد (چه برسد به عمق راهبردی)! اصلا حمله انتقام جویانه کشورمان هم هیچ حمله ای به اسرائیل یا خاک آن نبود چرا که اساسا موجودیتی با این مختصات و مشخصات وجود ندارد.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران به بهانه پهپادی

وزارت خزانه داری آمریکا در راستای ادامه سیاست‌های تحریمی خود علیه جمهوری اسلامی ایران، بیش از ۱۲ نهاد، شخص و کشتی را به بهانه ایفای نقش در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین و روسیه تحریم کرد.

Loading

أحدث المقالات

Loading

روابط آمریکا-چین: شکاف رو به رشد و خطرناک درادراک دو طرف

شورای راهبردی آنلاین-رصد: دکتر تانگ ژائو، محقق مدعو در دانشگاه پرینستون و عضو ارشد برنامه سیاست هسته‌ای در بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی، شکاف رو به رشد در ادراک آمریکا و چین را خطرناک ارزیابی و استدلال می‌کند که این شکاف آن قدر مهم است که می‌تواند پیامدهای بیشتری را در مقایسه با جنگ اوکراین به بار آورد.

در این گزارش که در وب سایت «شبکه رهبری آسیاپاسیفیک» (APLN) -کره جنوبی– منتشر شده، آمده است:  جنگ اوکراین تا حدی نتیجه شکاف عمیق در ادراک روسیه و غرب است، چنان که اکثریت مردم و نخبگان سیاسی روسیه به اقدامات پوتین روی موافق نشان می دهند (اگر نگوییم از آن حمایت می کنند). با این حال، شکاف ادراک میان آمریکا و چین حتی بیشتر از شکاف میان روسیه و غرب است و این امر باعث خوانش بسیار منفی آن‌ها از الگوهای رفتاری، ویژگی‌های درونی و اعتبار یکدیگر شده و تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ها را تضعیف می‌کند.

از جمله نکات کلیدی این گزارش به تایوان و پیامدهای طولانی آن اشاره شده و آمده است: تنگه تایوان یک نقطه اشتعال است که این شکاف در ادراک میتواند خود را در آن به خوبی نشان دهد. حتی اگر در کوتاه‌ تا میان‌مدت یک درگیری نظامی بزرگ رخ ندهد، شکاف در ادراک یک مشکل طولانی‌مدت در روابط دوجانبه باقی خواهد ماند، زیرا دهه‌ها یا حتی نسل‌ها طول می‌کشد تا جهان‌بینی و طرز فکر به‌شکلی قابل‌توجه تغییر کند یا شکاف در برداشت‌ها و ادراک کاهش یابد.

حتی اگر حل این مشکل در آینده قابل پیش بینی غیرممکن باشد تشخیص کامل وجود و شدت شکاف برای دو طرف بسیار مفید خواهد بود. اذعان به اینکه شکاف ادراک یک واقعیت است و مشکلات جدی، از جمله تضعیف منافع ملی مهم را به بار می‌آورد، اولین گام به سمت ایجاد درک کافی از چالش‌های اساسی در روابط است که به این گام اول حتی نزدیک هم نیستیم.

نکته دیگر داشتن تفاسیر متفاوت و واگرا از مسائل واقعی است: دو طرف تقریباً در تمام اختلافات تاریخی مهم، از جنگ کره تا بمباران سفارت چین در بلگراد در سال 1999، و از برخورد هواپیمای تجسسی آمریکا و جت جنگنده اف-8 چین در سال 2001 تا منشاء همه گیری کووید-19 تفسیرهای متفاوتی از مسائل واقعی دارند. شکاف ادراک کنونی عمدتاً نتیجه روی هم انباشته شدن اختلافات گذشته درباره حقایق و نسبت دادن اشتباهات به یکدیگر است. با هر اختلاف نظر جدیدی که ایجاد می شود، این شکاف در برداشت از رویدادها عمیق‌تر و ذهنیت‌های قدرت محور تقویت می‌شود.

مورد بعدی مشکلی است که به مراتب در مقایسه با اطلاعات نادرست مشکلی بزرگتر محسوب می‌شود: شکاف در ادراک میان دو طرف نشان دهنده مشکلی بسیار عمیق تر از اطلاعات نادرست یا تبلیغات منفی به معنای انتشار عمدی دروغ است. شکاف در ادراک وضعیتی را توصیف می کند که در آن هر دو طرف واقعاً به صحت گفتمان عمومی خود باور دارند و فکر می‌کنند، طرف مقابل آگاهانه در حال انتشار دروغ است.

 

ناامیدی دوطرف از گفتگو

اولویت‌زدایی از گفت‌وگو نکته مهم بعدی است: شکاف میان آمریکا و چین در درک و استنباط، پدیده‌ غالب در تقریباً تمامی جنبه‌های روابط دوجانبه است. چین و آمریکا به طور فزاینده ای به جای گفت‌وگو با یکدیگر، طوری برخورد می‌کنند که حرف یکدیگر را متوجه نمی‌شوند و این امر باعث می‌شود بیش از پیش از گفت‌و‌گو ناامید شوند.

ژائو هشدار می‌دهد که خطرات آنقدر زیاد است که نمی‌توان برای رسیدگی به شکافی که در درک واشنگتن و پکن وجود دارد، نهایت تلاش را به کار بست. به منظور اجتناب از درگیری مسلحانه بین این قدرت‌های بزرگ، هر دو طرف باید تمایل داشته باشند که ابتدا در مورد اینکه چگونه سیاست‌های شان به شکاف در ادراک منجر می‌شود و اینکه کارشناسان سیاسی، محققان، کارکنان رسانه‌ها و رهبران افکار عمومی در آمریکا، چین و دیگر کشورها ممکن است نقش مهمی در این باره داشته باشند، فکر کنند. کارشناسان هر دو طرف باید بحث‌های جدی را درباره شکاف در ادراک چین و آمریکا از رویدادها و این که چه اقداماتی را برای رفع آن می‌توان انجام داد، آغاز کنند.

برای منافع جمعی صلح و ثبات، زمان آن فرا رسیده است که اصول یا هنجارهای مشترک رفتار مسئولانه توسط جوامع متخصص بررسی شود. با این تصور رو به رشد که ما واقعاً در حال ورود به نوع جدیدی از جنگ سرد هستیم، جوامع متخصص مسئولیت ویژه ای دارند که به جای سهیم شدن در شکاف ادراک میان چین و آمریکا، برای محدود کردن آن تلاش کنند و برای نجات مردم هر منطقه از درگیری‌های غیر ضروری قدرت‌های بزرگ، بکوشند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *