جدیدترین مطالب

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

Loading

أحدث المقالات

تنش یا مذاکره؟

تنش یا مذاکره؟

علی اکبر فرازی می گوید: زمانی که تنش‌زدایی و اعتمادسازی توسط تهران انجام شد و ترتیبات منطقه‌ای در سطح عملیاتی از جانب ایران به سمت کاهش تنش میل کرد، می‌توان روندی را ترسیم کرد که یا خبری از ناتوی عربی یا ناتوی عربی – غربی یا ناتوی عربی – غربی – عبری و سامانه یکپارچه پدافند عربی نباشد یا ایران هم باید جزء ترتیبات قرار گیرد.

​​​​​​​لتونی: اوکراین مجوز غرب برای حمله به خاک روسیه را دریافت کرده است

تهران- ایرنا- بایبا برازه وزیر خارجه لتونی با بیان اینکه در حال حاضر کشورهایی وجود دارند که بدون هیچگونه محدودیت و پیش‌شرطی، سلاح‌های خود را در اختیار کی‌یف قرار داده‌اند، گفت: اوکراین پیش‌تر مجوز غرب برای حمله به خاک روسیه را دریافت کرده است.

نماینده پاکستان: عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل برای حل مناقشه کنونی بسیار حائز اهمیت است

اسلام‌آباد- ایرنا- نماینده دائم پاکستان در سازمان ملل مصونیت از مجازات را علت اصلی سرکشی رژیم آپارتاید اسرائیل از اجرای قطعنامه آتش‌بس شورای امنیت در غزه دانست و تاکید کرد: برداشته شدن حق وتو و تصویب عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل برای حل مناقشه کنونی بسیار حائز اهمیت است.

پلیس آمریکا دانش‌آموز مسلح را در محوطه مدرسه کشت

تهران- ایرنا- اداره پلیس شهر مونت هورب در ایالت ویسکانسین آمریکا روز چهارشنبه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که در جریان یک حادثه تیراندازی در محوطه بیرونی یک دبیرستان در این شهر، یک دانش‌آموز مسلح به دست افسران پلیس کشته شد.

Loading

تلاش آمریکا برای شراکت راهبردی با ویتنام

شورای راهبردی آنلاین – رصد: روابط آمریکا با جنوب شرق آسیا پس از حضور مشترک جو بایدن و کامالا هریس در اجلاس سران جنوب شرق آسیا که در آبان ماه در کامبوج برگزار شد، تقویت شده است.

وب سایت اندیشکده بروکینگز آمریکا در یادداشتی نوشت: اگرچه بایدن در این اجلاس با برخی از رهبران کشورهای جنوب شرق آسیا دیدارهای دوجانبه برگزار کرد، اما بیشتر توجه وی بر گسترش روابط با ویتنام به دلیل اقتصاد پررونق و موقعیت استراتژیک آن در دریای چین جنوبی متمرکز بوده است. مقامات عالی دولت بایدن در سفرهای متعدد خود به ویتنام نیز به طور علنی اعلام کرده‌اند که روابط دوجانبه باید به “شراکت راهبردی” ارتقا یابد. اگرچه این ایده، تاکنون به دلیل نگرانی ویتنامی‌ها از احتمال واکنش خصمانه چین محقق نشده است. با این حال، رسیدن به مشارکت راهبردی در یک بازه زمانی معقول، تا حد زیادی قابل دستیابی است.

 

ویتنام به دنبال ایجاد توازن در روابط با آمریکا و چین

اگرچه احساسات عمومی در ویتنام ممکن است به نفع گسترش روابط با ایالات متحده باشد، اما رهبران هانوی که کاملا از نزدیکی جغرافیایی کشورشان به چین و وابستگی اقتصادی به این کشور آگاه هستند، نگران واکنش پکن در صورت نزدیک شدن بیش از حد به واشنگتن هستند. آن‌ها همچنین درباره تعهد بلندمدت واشنگتن به متحدان و شرکا در منطقه تردید دارند. درمجموع، هانوی، به دنبال ایجاد توازن در روابط با چین بدون تحریک آن است. درواقع، ویتنام به دنبال یک سیاست خارجی «چند جهتی» است که ریشه در اعلان «چهار نه» دارد: عدم حضور نیروهای خارجی در خاک ویتنام، عدم اتحاد با یک کشور برای مقابله با کشور دیگر، عدم اتحاد نظامی با قدرت‌های خارجی و عدم استفاده از زور یا تهدید به استفاده از زور در روابط بین‌الملل.

در ماه‌های اخیر، افزایش تنش‌های آمریکا و چین بر سر تایوان، تلاش‌های ویتنام برای ایجاد توازن را تشدید کرده است. در اواخر اکتبر، نگوین فو ترونگ، رئیس حزب کمونیست ویتنام به پکن سفر کرد تا اولین رهبر خارجی باشد که پس از برگزاری بیستمین کنگره حزب خلق چین، با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین ملاقات کرد و به او گفت که «اولویت اصلی» ویتنام «توسعه شراکت استراتژیک جامع این کشور با چین» است.

احتیاط هانوی از منظر اقتصادی نیز قابل درک است. اگرچه ویتنام به عنوان رهبر رشد اقتصادی در آسیا ظاهر شده است اما اقتصاد این کشور به طور فزاینده‌ای به چین وابسته شده است.

تجارت بین دو کشور در سال 2021 از 165 میلیارد دلار فراتر رفت که چهار برابر بیشتر از سال 2012 است. در سال گذشته، نزدیک به یک پنجم صادرات ویتنام به چین ارسال شد و در مقابل، یک سوم واردات ویتنام نیز از چین تامین شد.

در همین حال، برخی مسائل جدی همچنان روابط دوجانبه ویتنام با ایالات متحده را مختل می‌کند، از جمله خریدهای طولانی مدت سیستم‌های دفاعی روسیه توسط هانوی و همچنین اختلافات عمیق با واشنگتن بر سر حقوق بشر. با این حال، حداقل برخی از این تفاوت‌ها ممکن است آن قدر هم که به نظر می‌رسند غیرقابل‌حل نباشند.

داده‌های موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم نشان می‌دهد که وابستگی تسلیحاتی ویتنام به روسیه از تقریباً 94 درصد در سال 2013 به کمتر از 60 درصد در سال 2021 کاهش یافته است. اخیرا نیز، ویتنام اولین نمایشگاه دفاعی بین‌المللی خود را با هدف تنوع بخشیدن به کانال‌های تدارکات دفاعی کشور برگزار کرد.

علاوه بر این، اگرچه ویتنام یک دولت تک حزبی است که توسط یک حزب کمونیست رهبری می‌شود، اما بایدن در استراتژی امنیت ملی (NSS) خود که برمبنای مبارزه جهانی بین دموکراسی با اقتدارگرایی بنا شده است، تمایز مهمی بین انواع مختلف حکومت‌های اقتدارگرا ایجاد می‌کند. این سند تاکید می‌کند چالش استراتژیک اصلی از «قدرت‌هایی ناشی می‌شود که حکومت اقتدارگرایانه با سیاست خارجی تجدیدنظرطلبانه را لایه‌بندی می‌کنند» که منجر به رفتارهایی می‌شود که صلح و ثبات بین‌المللی را تهدید می‌کند و دموکراسی را در کشورهای دیگر تضعیف می‌کند. براین اساس، درحالیکه چین و روسیه به وضوح در این دسته قرار می‌گیرند، ویتنام جزو این حکومت‌های تهدیدزا محسوب نمی شود.

 

مسیر پیش‌رو

اگر ایالات متحده به دنبال ایجاد شراکت راهبردی با ویتنام است، باید به دیپلماسی آرام – اما مداوم – با هدف تحقق آن تا پایان دوره ریاست جمهوری بایدن پای بند باشد. برای این هدف، باید به دنبال ادغام موضوعات مرتبط با گفتگوهای دوجانبه در حال انجام با هانوی باشد (مانند گفتگوی ایالات متحده- ویتنام آسیا-اقیانوسیه و گفتگوی سیاست دفاعی ایالات متحده – ویتنام) تا محورهای اصلی یک رابطه ارتقا یافته را مشخص کند. علاوه بر امنیت دریایی، گفت‌وگوها می‌توانند زمینه‌های نگرانی مشترک را بررسی کنند؛ ازجمله پیشگیری از بیماری همه‌گیر، تغییرات آب‌وهوایی، و توسعه زیرساخت‌های پایدار در ویتنام.

رهبری ویتنام نیز باید تصمیماتی بگیرد. با توجه به موقعیت ژئوپلیتیکی خاص ویتنام و وابستگی متقابل اقتصادی ویتنام با چین، قابل درک است که چرا رهبری این کشور ترجیح می‌دهد روابط راهبردی با واشنگتن را بی‌سر و صدا تعمیق کرده و تا حد امکان مبهم نگه دارد. اما به نظر می‌رسد که شراکت راهبردی جامع بین ایالات متحده و آ سه آن که اخیراً منعقد شده است، یک چارچوب و پوشش سیاسی برای کشورهای آ.سه.آن برای انعقاد شراکت راهبردی با واشنگتن در سطح دوجانبه ارائه می‌دهد.

در نهایت، یک شراکت راهبردی نشان می‌دهد که روابط دوجانبه می‌تواند در مسیری بلندپروازانه‌تر بر اساس اهداف مشترک بلندمدت حرکت ‌کند، مانند ترویج نظم مبتنی بر قوانین در هند و اقیانوس آرام، رسیدگی به چالش‌های بهداشت عمومی و تغییرات آب و هوایی در آسیای جنوب شرقی و فراتر از آن.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *