جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

خیزش دانشجویان کلمبیا؛ از ویتنام تا غزه

تهران-ایرنا- جنبش «همبستگی با مردم غزه» این بار نه از کف خیابان های آمریکا و توسط گروههای سیاسی بلکه از سوی دانشجویان به پا خواسته است که مرکز آن دانشگاه کلمبیای نیویورک است؛ دانشگاهی که از آپارتاید در آفریقای جنوبی تا جنگ کنونی اسرائیل در غزه سابقه حرکاتی تاثیرگذار داشته است. گزارش خبرنگار ایرنا در این باره را ببینید.

قطر: حمله زمینی به رفح جان اسیران صهیونیست را به خطر می‌اندازد

تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه و مشاور وزیر قطر، امروز (یکشنبه) نسبت به حمله زمینی احتمالی ارتش رژیم اسرائیل به رفح ابراز نگرانی کرد و گفت: احتمال اینکه حمله به رفح جان اسیران صهیونیست را به خطر بیاندازد و باعث کشته شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان شود، وجود دارد.

Loading

جرایم سازمان یافته فراملی؛ تهدیدی برای نیازهای عمومی جهانی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: در سپتامبر 2021، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد هشدار داد که جهان در یک «نقطه عطف» قرار دارد و با یک انتخاب سخت بین «شکست» و «پیشروی» مواجه است. ملل مختلف و کره زمین در معرض خطر اثرات ترکیبی تغییرات آب و هوایی، افزایش درگیری‌های مسلحانه، بیماری‌های همه‌گیر و افزایش گرسنگی، فقر، بی‌عدالتی و محرومیت قرار دارند.

دکتر مارینا کاپارینی در تحلیلی که اندیشکده صلح استکهلم (سیپری) منتشر کرد، نوشت: راه حل دبیرکل سازمان ملل برنامه‌ای با عنوان دستور کار مشترک ما – ابتکاری برای تقویت مجدد چندجانبه‌گرایی به نفع همه مردم از طریق ارتقای صلح، محیط زیست سالم، جمعیت سالم و ثبات اقتصادی، به عنوان نیازهای عمومی جهانی – است.

گوترش یک هیئت مشورتی سطح بالا در خصوص چندجانبه گرایی مؤثر را به ریاست مشترک نخست وزیر سابق سوئد و رئیس هیئت مدیره جدید سیپری و الن جانسون سیرلیف، رئیس جمهور سابق لیبریا منصوب کرد تا گزارش مستقلی درباره چگونگی تقویت ترتیبات حکومتی که منجر به تامین نیازهای عمومی اصلی جهانی می‌شوند، تهیه کنند.

در حالی که دستور کار مشترک ما بر اصول و هنجارهای مثبت متمرکز است، ما همچنین باید به دنبال کاهش خطراتی باشیم که می‌تواند موجب تضعیف این پیشرفت شود. یکی از مهم‌ترین و نادیده‌گرفته‌شده‌ترین این خطرات، جرایم سازمان یافته فراملی است.

 

جرایم سازمان یافته فراملی

جرایم سازمان‌یافته به‌عنوان «فعالیت‌های غیرقانونی، ارتکاب یافته توسط گروه‌ها یا شبکه‌هایی که به صورت هماهنگ، از طریق درگیر شدن در خشونت، فساد یا فعالیت‌های مرتبط به منظور به دست آوردن مستقیم یا غیرمستقیم منافع مالی یا مادی انجام می‌شوند» تعریف شده است. جرایم سازمان یافته فراملی زمانی رخ می‌دهد که این فعالیت‌ها یا این گروه‌ها یا شبکه‌ها در دو یا چند کشور فعالیت کنند.

جرایم سازمان یافته فراملی می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد و دائما در حال گسترش است. برخی از فعالیت‌های معمول که توسط سازمان‌های تبهکاری فراملی انجام می‌شود، قاچاق انسان، اسلحه، مواد مخدر، مواد معدنی و حیات وحش، تولید و تجارت کالاهای تقلبی، کلاهبرداری و اخاذی، پولشویی و جرایم سایبری است.

جهانی شدن، دیجیتالی شدن و پیشرفت‌های دیگر در فناوری، ماهیت بازارهای غیرقانونی و تغییرات جرایم سازمان‌یافته فراملی را بیشتر تغییر می‌دهد که اخیراً شامل استفاده از ارزرمزها است که ردیابی جریان‌های مالی غیرقانونی را سخت‌تر می‌کند.

 

جرایم سازمان یافته فراملی و نیازهای عمومی جهانی

نیازهای عمومی جهانی به نفع همه کشورها و همه شهروندان جهان است. هیچ کس را نمی‌توان از بهره‌مندی از آن‌ها محروم کرد و هیچ دولتی به تنهایی نمی‌تواند به اندازه کافی آن‌ها را تأمین کند. هوای پاک، تنوع زیستی و اقیانوس‌های سالم نمونه‌های بارز نیازهای عمومی جهانی هستند. سال‌های اخیر به وضوح ثابت کرده که چگونه مسائل به ظاهر محلی زیست‌محیطی مانند جنگل‌زدایی و آلودگی ناشی از پلاستیک می‌توانند پیامدهای فرامرزی یا جهانی داشته باشند و همین امر در سایر حوزه‌ها نیز صادق است.

بعد فراملی بسیاری از جرایم سازمان‌یافته به این دسته از مجرمان کمک می‌کند تا از اجرای قانون که عمدتاً برای فعالیت در مرزهای ملی تنظیم شده است، فرار کنند. بازیگران جنایت فراملی به طور نظام‌مند از شکاف‌ها و تفاوت‌های قضایی در رویکردها و ظرفیت‌های اجرای قانون کشورهای مختلف سوء استفاده می‌کنند. بنابراین مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی به همکاری بین المللی نیاز دارد.

جرایم سازمان یافته فراملی مانع مهمی برای پیشرفت در تامین حداقل چهار نیاز عمومی جهانی است که در دستور کار مشترک ما مشخص شده است. این چهار نیاز عبارتند از: بهداشت عمومی جهانی، اقتصاد جهانی انعطاف‌پذیر و فراگیر؛ یک سیاره سالم؛ و صلح و امنیت بین‌المللی.

 

بهداشت عمومی جهانی

جرایم سازمان یافته فراملی می‌تواند بر سلامت عمومی جهانی از طریق تولید و قاچاق گسترده و فزاینده داروهای تقلبی تأثیر منفی بگذارد. داروهای تقلبی ممکن است در درمان بیماری هدف بی‌اثر باشند و در بدترین حالت ممکن است به مصرف کنندگان آن‌ها آسیب جدی وارد کنند یا آن‌ها را بکشند.

 

اقتصاد جهانی انعطاف پذیر و فراگیر

یکی دیگر از کالاهای عمومی جهانی که در دستور کار مشترک ما شناسایی شده است، «اقتصاد جهانی پایدارتر، فراگیرتر و انعطاف پذیرتر» است. یکپارچگی مالی و مبارزه با فرار مالیاتی در اینجا کلیدی است. جرایم سازمان یافته فراملی مستقیماً بر ظرفیت‌های تأمین مالی عمومی دولت‌ها تأثیر می‌گذارد و می‌تواند از طریق فرار مالیاتی و جریان‌های مالی غیرقانونی مانع توسعه اقتصادی شود.

 

یک سیاره سالم

جرایم سازمان یافته فراملی همچنین حفاظت از محیط زیست و مدیریت پایدار منابع طبیعی را تضعیف کرده است. جرایم سازمان‌یافته زیست‌محیطی حوزه وسیعی از قطع غیرقانونی درختان، استخراج غیرقانونی منابع طبیعی، و تجارت گونه‌های حفاظت‌شده تا تخلیه مواد شیمیایی و زباله‌های ممنوعه را شامل می‌شود.

 

صلح و امنیت بین المللی

جرایم سازمان یافته با تداوم خشونت و درگیری مسلحانه صلح و امنیت بین المللی را تضعیف می‌کند. تجارت غیرقانونی اسلحه به عنوان سومین بازار غیرقانونی فراگیر در سطح جهان رتبه بندی شده است. جریان غیرقانونی تسلیحات، درگیری را تشدید می‌کند و خطر درگیری را افزایش می‌دهد و جنایات خشونت آمیز و سایر فعالیت‌های مجرمانه سازمان یافته را تسهیل می‌کند.

چالشی که اکنون جامعه بین المللی با آن مواجه است این است که چگونه می‌توان به جرایم سازمان یافته فراملی به عنوان مانعی در برابر توسعه پرداخت و در سطح بین المللی چگونه از تضعیف نیازهای عمومی جهانی جلوگیری کرد.

دو وظیفه کلیدی برای تقویت واکنش‌های چندجانبه به جنایات سازمان یافته فراملی وجود دارد. اول، باید تلاش کرد تا درک جامع‌تری از اینکه چگونه جرایم سازمان یافته و فساد فراملی باعث تضعیف کالاهای عمومی اساسی جهانی می‌شود، صورت گیرد. دوم، باید اراده سیاسی ایجاد شود تا از طریق ابزارهای مؤثر همکاری بین المللی میسر شود.

علاوه بر این، باید یک واکنش و راهبرد مشترک برای مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی در پیشگیری از درگیری، عملیات صلح و ایجاد صلح در دستور کار جدید صلح مورد توجه قرار گیرد. اکنون به دیدگاه و رویکرد جامع‌تری نیاز داریم که فراتر از رویکردهای صرفاً عدالت کیفری باشد و به پیامدهای توسعه‌ای، حقوق بشر و امنیتی جرایم سازمان‌یافته فراملی و فساد برای برخی از آسیب‌پذیرترین جمعیت‌های جهان بپردازد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *