جدیدترین مطالب

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

Loading

أحدث المقالات

۳۰۰ تحریم جدید آمریکا علیه نهادهای روسی، چینی و دیگر کشورها به بهانه جنگ اوکراین

نیویورک – ایرنا- وزارت امور خارجه و وزارت خزانه‌داری آمریکا در تداوم سیاست های تحریمی واشنگتن ، حدود ۳۰۰ نهاد در روسیه، چین و دیگر کشورها را به بهانه  حمایت از مسکو در جنگ با اوکراین تحریم کرد.

فرانسه برای کاهش تنش‌ها در مرز شمالی سرزمین‌های اشغالی پیشنهاد برگزاری نشست سه جانبه داد

تهران- ایرنا- رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه برای آرام کردن اوضاع در مرز سرزمین‌های اشغالی با لبنان، پیشنهاد برگزاری نشست سه جانبه را داده است.

سرگیجه بزرگ!

«مقام های اسرائیلی و رسانه های متحدشان، بر این باورند که آنچه در قالب اعتراض علیه جنایات رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه در آمریکا و دیگر کشورهای جهان روی می دهد، اعتراضی علیه ایدئولوژی غیرانسانی صهیونیسم نیست بلکه باید آن را اعتراضی علیه آیین یهودیت دانست!»

Loading

ضرورت تحرک و ایفای نقش کشورهای کوچک برای پیشبرد چندجانبه‌گرایی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اصلاحات در نهادهای جهانی اتفاق نمی‌افتد، بنابراین زمان آن رسیده است که قدرت‌های کوچک‌تر برای حفاظت از منافع خود قدم بردارند.

عزه ابراهیم در تحلیلی که اندیشکده مطالعات راهبردی و بین‌المللی مالزی منتشر کرد، نوشت: با وجود وعده‌های متعدد مبنی بر اقدام مشترک جامعه جهانی، اما بیشتر نقاط ضعف چندجانبه گرایی و نه نقاط قوت آن در کانون توجه قرار دارند.

نهادهایی مانند سازمان ملل متحد، سازمان بهداشت جهانی و سازمان تجارت جهانی همچنان با این انتقاد مواجه هستند که با دولت‌های قدرتمندتر رفتار ترجیحی دارند و به فساد نهادی و اسارت در قید و بندهای بوروکراتیک دچار شده‌اند.

اختلالات اخیر، مانند همه‌گیری کووید-19، نه تنها این چالش‌ها را آشکارتر کرده است، بلکه تصویر عملکرد و ماموریت این نهادها و ترتیبات را نیز به چالش کشیده است.

گزینه‌های جایگزین به شدت مورد بحث و توجه قرار گرفته‌اند، اما آنچه اغلب نادیده گرفته می‌شود، نقش کشورهای کوچک در چنین فضایی بوده است. میزان نفوذی که آن‌ها می‌توانند اعمال کنند به طور قابل توجهی به واسطه نفوذ و اراده همتایان بسیار قوی‌ترشان محدود شده است.

بنابراین، این سؤال مطرح است که آیا این نهادها واقعاً می‌توانند این دولت‌های کوچک را قدرتمند کنند. آیا آن‌ها باید خود را بیشتر نشان دهند؟

دلایل متفاوتی برای همکاری با سایر کشورها وجود دارد. اول اینکه از طریق کاهش اثرات منفی و افزایش اثرات مثبت ناشی از همکاری رو به رشد، می‌توان به دستاوردهایی رسید. دوم اینکه افزایش همکاری می‌تواند عرضه و توزیع کلی کالاهای عمومی جهانی را افزایش دهد.

این امر در مقیاس کوچک‌تر از طریق چندجانبه‌گرایی محدود که مدت‌هاست رویکرد ترجیحی کشورهای کوچک‌تر بوده، قابل رویت است. این امر به ویژه در آسیای جنوب شرقی دیده می‌شود که در آنجا توسل به چندجانبه‌گرایی برای پیشبرد مسائل سیاست جهانی توفیق چندانی نیافته است. در عوض، کشورهای این منطقه به چارچوب‌ها، شبکه‌ها و پروژه‌های موردی در میان تعداد محدودی از اعضای همفکر متوسل شده‌اند.

با این حال، آنچه آن‌ها را متمایز می‌کند این است که چندجانبه‌گرایی‌محدود، مرحله پایانی اقدامات و سیاست‌ها نیست. در حالت ایده‌آل، هدف از این روند، تکمیل و رسیدن به شکل فراگیرتری از چندجانبه‌گرایی است. برای حرکت به سمت چنین هدف بلندی، نیاز به اولویت‌بندی مجدد و تغییر چشم‌انداز برای جذب تعداد بیشتری از کشورهای کوچک‌تر است و برای دستیابی به این هدف، نیاز است تا با راهبردهای داخلی مناسب از این روند حمایت شود.

در مورد مالزی، این کشور مشارکت در چندجانبه‌گرایی را یکی از مولفه‌های کلیدی سیاست خارجی خود قرار داده است. وضعیت مالزی به عنوان یک کشور وابسته به تجارت، ایجاب می‌کند بهترین راه برای حفظ شرایط مطلوب تجارت، حفظ روابط صمیمانه با همه باشد. این شیوه تحت اصول عدم تعهد و حمایت از نظم مبتنی بر قوانین پیگیری و حمایت می‌شود، فضای مانور دیپلماتیک را فراهم می‌کند و نشانه واضحی از آن است که مالزی تمایلی به درگیر شدن در رقابت‌ها ندارد.

مالزی برای مقابله با چالش‌ها و ایفای نقش بزرگ‌تر در شکل دادن به نهادهای چندجانبه‌ای که قصد حمایت از آن را دارد، به رویکردی ساختارمند نیاز دارد.

در این راستا نیاز است تا چارچوب‌های اخیر سیاست خارجی مالزی حفظ شوند و توسعه یابند. این‌ها بر اصولی تاکید و آن‌ها را برجسته می‌کنند که می‌تواند گام‌هایی برای دور شدن از ابتکارات شخصی یا ترتیبات موقت باشد. باید به سمت مجموعه‌ای هدایت‌شده پیش رفت که امکان تکامل روند را فراهم آورد و راهبرد دقیق‌تری در جهت منافع ملی ایجاد کند.

این بدان معناست که سیاست خارجی مالزی باید ثبات داشته باشد و با مسائلی مانند کمبود بودجه و نیروی انسانی واجد شرایط مواجه نشود. این امر همچنین به چیزی بیش از تعهد وزارت امور خارجه نیاز دارد، زیرا مستلزم داخلی‌سازی این اهداف در کل بدنه دولت و گنجاندن سیاست‌های دستور کار جهانی در سیاست داخلی مربوطه و اجرای آن‌هاست.

تعهد ملی تنها بخشی از معادله است و انتظار می‌رود نهادها و ترتیبات چندجانبه نیز تلاش مشابهی داشته باشند. مهم‌تر از آن، بازسازی اعتماد و مشروعیت است، زیرا وجود ضعف‌های مداوم در این نهادها و ترتیبات، قدرت آن‌ها را از بین برده است. قدرت‌های مستقر معتقد نیستند که قدرت‌های جدید قائل به پایبندی به نهادهای موجود هستند. به همین ترتیب، قدرت‌های جدید اعتقاد دارند که نهادهای موجود مشروعیت اداره امور جهانی را ندارند.

در این خصوص شاهد گرایش‌های یکجانبه پوپولیستی هستیم، به طوری که سازمان ملل و نهادهای مشابه ناچارند از طریق لفاظی و اقدامات‌شان خود را به نسل جدیدی از مردم ثابت کنند. این در حالی است که آن‌ها باید بتوانند در شرایطی که مردم و ایده‌های شرق و جنوب جهانی کم‌رنگ شده است، جامعه جهانی را بازنمایی کنند.

این نهادها همچنین باید عملکرد بهتری مانند ارائه خدمات عمومی و ایجاد پیشرفت‌ به واسطه این خدمات داشته باشند. با توجه به محدودیت‌های نهادهای بین‌المللی در خصوص رویکردشان به امور داخلی کشورها، چالش‌های فراملی باید یکی از حوزه‌های کلیدی باشد که باید در اولویت پیگیری قرار گیرد.

معضل پیچیده‌ای را که این موضوع ایجاد می‌کند، نمی‌توان دست کم گرفت، اما مجامع داخلی و بین‌المللی باید فراتر از حرف، نشان دهند که آن‌ها نیز می‌توانند به همان اصولی که می‌خواهند از آن‌ها بهره‌مند شوند، عمل کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *