جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

پالتیکو: اسرائیل به آمریکا فشار آورده تا زودتر سلاح دریافت کند

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به آمریکا به مقامات این کشور فشار آورده تا هر چه سریع‌تر فهرستی از سلاح‌ها را که تل‌آویو در نبرد به آن‌ها نیاز دارد، تهیه کند، زیرا در حال حاضر انبارهای خود را در جنگ با حماس و حزب‌الله خالی کرده است.

ترامپ: اظهارات «هریس» در مورد اسرائیل، بی‌احترامی است/ رابطه من با نتانیاهو هرگز بد نبوده/ اسیران در غزه باید فوراً آزاد شوند

دونالد ترامپ ضمن انتقاد از سخنان «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ غزه، این سخنان را «بی‌احترامی به اسرائیل» توصیف کرد و گفت رابطه او با نتانیاهو هیچگاه بد نبوده است.

ترامپ خطاب به نتانیاهو: خروج آمریکا از برجام بهترین کار من برای اسرائیل بود

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) «بهترین کاری» بود که برای اسرائیل انجام دادم.

ترامپ: اگر من پیروز نشوم جنگ جهانی سوم راه می‌افتد

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده که چنانچه در انتخابات پیروز نشود جنگ‌های خاورمیانه ادامه خواهد یافت و ممکن است جنگ جهانی سوم راه بیفتد.

تیم انتخاباتی ترامپ: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند

تیم انتخاباتی ترامپ اعلام کرد: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند.

Loading

سایه تصمیمات گروه 7 بر رویکرد ژاپن در قبال جنگ اوکراین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: ژاپن از فوریه 2022 مجموعه‌ای از تحریم‌های اقتصادی را با هماهنگی متحدانش در گروه 7، از جمله مسدود کردن دارایی‌های روسیه و اخراج دیپلمات‌های روسی مستقر در ژاپن، علیه روسیه اعمال کرده است.

کاتسومی ایشیزوکا و آشیلد کولاس در تحلیلی که اندیشکده تحقیقات صلح اسلو منتشر کرد، نوشتند: تحلیلگران امنیتی ژاپن توافق دارند که جنگ اوکراین، به عنوان اولین جنگ بزرگی که قدرت‌های بزرگ اروپایی در این قرن درگیر آن شده‌اند، بر نظم بین‌المللی پسا جنگ جهانی دوم تأثیر می‌گذارد و تغییراتی را در تاریخ جهان ایجاد می‌کند.

بسیاری از تحلیلگران تهاجم روسیه را به منزله نابودی نظم بین‌المللی لیبرال می‌دانند که از حمایت قوی در ژاپن برخوردار بوده است.

 

ابراز نگرانی سیاستگذاران ژاپن

در آوریل 2022، حزب حاکم لیبرال دموکرات ژاپن (LDP) پیشنهادی را به نخست وزیر فومیو کیشیدا ارائه داد و از دولت ژاپن خواست تا زمانی که دولت راهبرد امنیت ملی خود را در اواخر سال جاری تجدید نظر می‌کند، کسب توانایی‌های ضدحمله را نیز مد نظر داشته باشد. حزب LDP همچنین خواستار افزایش شدید هزینه‌های دفاعی طی پنج سال آینده بود.

مخالفان دولت امکان افزایش شدید هزینه‌های دفاعی را غیرواقعی می‌داند، زیرا ژاپن در حال حاضر کشوری است که زیر بار سنگینی از بدهی قرار دارد. علاوه بر این، دیپلمات‌های ژاپنی تمایل دارند موضعی بسیار محتاطانه در قبال روسیه به عنوان عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل اتخاذ کنند. این وضعیت به تاریخچه اختلافات ارضی بین ژاپن و روسیه بر سر سرزمین‌های شمالی و همچنین اختلاف بر سر جزایر سنکاکو با چین مربوط می‌شود. سیاستمداران ژاپنی همچنین نگران موضوع تایوان-چین و توانایی‌های تسلیحات هسته‌ای کره شمالی هستند، زیرا تهدیدات امنیتی بر تمام شرق آسیا از جمله ژاپن تأثیر می‌گذارد.

 

تبعات جنگ اوکراین بر جامعه تجاری

شرکت‌های چندملیتی ژاپنی به دلیل جنگ در اوکراین متحمل ضررهای اقتصادی زیادی شده‌اند. بسیاری از شرکت‌ها مجبور شده‌اند فرآیندهای تولید خود را تغییر دهند. کاهش شدید ارزش ین ژاپن که بخشی از آن به دلیل جنگ در اوکراین است نیز دستمزد نیروی کار ژاپنی را کاهش می‌دهد. به طور خلاصه، جنگ در اوکراین احتمالاً منجر به فروپاشی سیستم تقسیم کار بین‌المللی خواهد شد که سال‌ها به نفع شرکت‌های ژاپنی بوده است. این یک معضل جدی اقتصادی و امنیتی برای ژاپن ایجاد می‌کند.

 

نگاه تحلیلگران امنیتی به تهاجم روسیه به اوکراین

تحلیلگران امنیتی ژاپن استدلال کرده اند که تجاوز روسیه به اوکراین اولین نقض عمده قوانین بین‌المللی است که توسط یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد انجام شده است. در حالی که صداهای مخالف به تضمین معروف «نه یک اینچ به سمت شرق» در مورد گسترش ناتو به شرق اشاره می‌کنند که گفته می‌شود توسط جیمز بیکر، وزیر امور خارجه ایالات متحده در دیدار با میخائیل گورباچف، رهبر شوروی در 9 فوریه 1990 بیان کرده است، دیگران معتقدند که این فقط یک تضمین شخصی  و نظر غیررسمی توسط بیکر، به جای یک بیانیه رسمی بوده است. در راستای این دیدگاه، مورخان استدلال می‌کنند که روسیه هم اکنون یادداشت بوداپست در مورد تضمین‌های امنیتی را نقض کرده است.

در مارس 2022، چهارده استاد ارشد و بازنشسته دانشگاه بیانیه مشترکی را منتشر کردند که در آن خواستار مذاکره بر سر توافق‌نامه آتش‌بس بین اوکراین و روسیه شدند. استادان استدلال کردند که چنین توافق آتش‌بسی باید با میانجیگری ژاپن، چین و هند انجام شود. مشارکت ژاپن به عنوان کشوری خواهد بود که طبق قانون اساسی جنگ را ممنوع کرده است، در همین حال چین و هند کشورهای عمده‌ای هستند که روابط پایدار با روسیه را حفظ کرده‌اند.

دانشگاهیان همچنین از پوشش خبری جنگ در اوکراین توسط رسانه‌های ژاپنی شکایت و اشاره کردند اکثر مفسران و تحلیلگرانی که برای به اشتراک گذاشتن نظرات خود با خبرگزاری‌های ژاپنی دعوت می‌شوند، متخصصان امور نظامی هستند تا تاریخ روسیه یا اوکراین. آن‌ها نظرات خود را در این باره می‌دهند که چگونه سربازان اوکراینی می‌توانند نیروهای روسی را از مرز روسیه به عقب برانند.

 

افکار عمومی ژاپن

بر اساس نظرسنجی تلویزیونی که درست پس از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین انجام شد، 61 درصد از مردم ژاپن موافق اعمال تحریم‌های سخت علیه روسیه، همگام با شرکای آمریکایی و اروپایی بودند. این دو برابر سطح حمایتی است که در مارس 2014، پس از حمله روسیه و الحاق کریمه به روسیه در میان مردم ژاپن مشاهده شد. در ماه مه 2022، پس از اعمال تحریم‌ها و اخراج چند دیپلمات روسی، محبوبیت کابینه نخست وزیر کیشیدا به 61 درصد افزایش یافت که بالاترین آمار از زمان روی کار آمدن وی در اکتبر 2021 بود.

بر اساس نظرسنجی روزنامه یومیوری شیمبون در اوایل آوریل 2020، 64 درصد از مردم ژاپن از تقویت قابلیت‌های دفاعی ژاپن حمایت کردند، در همین حال 55 درصد هم با پیشنهاد LDP درخصوص رساندن سطح هزینه‌های دفاعی آینده به 2 درصد از تولید ناخالص داخلی ژاپن موافقت داشتند.

 

نتیجه

دولت ژاپن، دانشگا‌هیان و عموم مردم این کشور دیدگاهی بسیار انتقادی به تهاجم روسیه به اوکراین دارند. همچنین حمایت عمومی قوی از تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه توسط جامعه بین‌المللی و همچنین پیشنهاد LDP که از دولت ژاپن می‌خواهد توانایی‌های ضدحمله و هزینه‌های دفاعی آینده را افزایش دهد، وجود دارد.

در این میان، واضح است که اقتصاد و صنایع بزرگ ژاپن از جنگ اوکراین آسیب جدی خواهند دید. بنابراین شکاف بزرگی بین حمایت سیاسی و عمومی ژاپن از ادامه دفاع از اوکراین در برابر روسیه و موقعیت ژاپن به عنوان یک قدرت اقتصادی وجود دارد. این نشان می‌دهد که سیاست و دیپلماسی ژاپن تا چه حد تحت‌تاثیر گروه هفت و سیاست ایالات متحده قرار گرفته است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *