جدیدترین مطالب

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

Loading

أحدث المقالات

ادعای «کانال ۱۲» اسرائیل: تل آویو تهدید کرده اگر حزب‌الله عقب‌نشینی نکند در سراسر لبنان با این گروه وارد جنگ خواهد شد

به گزارش «کانال ۱۲» اسرائیل، تل‌آویو تهدید کرد در صورت عدم خروج حزب‌الله از منطقه، بخش‌های وسیعی را در جنوب لبنان اشغال خواهد کرد. این شبکه اضافه کرد یسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل به استفان سژورنه، همتای فرانسوی خود گفته است که اگر حزب‌الله عقب‌نشینی نکند، اسرائیل در آستانه «جنگی فراگیر» با این گروه خواهد بود.کاتز افزود که اسرائیل در سراسر لبنان با حزب‌الله خواهد جنگید و مناطق وسیعی در جنوب لبنان را اشغال خواهد کرد و این مناطق، به عنوان منطقه امنیتی، در اختیار ارتش باقی خواهد ماند.

فشار غرب به امارات بخاطر تجارت با روسیه

رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا به امارات فشار می‌آورند تا مانع از دور زدن تحریم‌های وضع شده علیه روسیه توسط شرکت‌ها شود.

Loading

مؤلفه‌های نوین امنیت اروپایی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: درحالی‌که متحدان ناتو برای نشست مادرید 2022 گرد هم آمدند تا هزینه‌های دفاعی را در پی حمله روسیه به اوکراین افزایش دهند، همه اروپایی‌ها باید به شکلی بهتر هزینه کنند تا امنیت این قاره تقویت شود.

خاویر سولانا در مقاله‌ای که در وب‌سایت اندیشکده آمریکایی بروکینگز منتشر شد، نوشت: در اواخر ماه ژوئن، 25 سال پس از آخرین میزبانی مادرید از نشست سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، پایتخت اسپانیا بار دیگر میزبان فصل جدیدی در امنیت اروپا بود. گردهمایی مادرید باید به اروپایی‌ها کمک کند تا مسئولیت‌های خود در قبال امنیت قاره را به عهده بگیرند. این بهترین و ضروری‌ترین کمکی است که اروپا می‌تواند در آینده ناتو داشته باشد.

شرایط ژئوپلیتیک امروز بسیار متفاوت از دو دهه پایانی قرن پیش است. در اجلاس مادرید در سال 1997، ناتو از سه کشور سابق پیمان ورشو، جمهوری چک، مجارستان و لهستان دعوت کرد تا به آن ملحق شوند. علاوه بر این، پس از تأسیس شورای ناتو- روسیه، اروپا به چشم‌انداز نزدیکی بی‌سابقه به کرملین امیدوار شد. اگرچه امروز، از آن امیدواری دیگر چیز زیادی باقی نمانده است.

ناتو نشان داده است که برای امنیت اروپا حیاتی بوده و بهترین تضمین برای حفظ امنیت ملی تعداد فزاینده‌ای از کشورهاست. یکی از مهم‌ترین پیامدهای جنگ در اوکراین، درخواست فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو بوده است. به دنبال تصمیم اخیر شهروندان دانمارکی برای پیوستن به سیاست دفاعی اتحادیه اروپا، نهادهایی که اساس امنیت اروپا را تشکیل می‌دهند، به‌طور فزاینده‌ای همسو خواهند شد.

امروز، کمتر کسی شک دارد که اروپایی‌ها باید بیشتر از گذشته به اتحاد و امنیت اروپا کمک کرده و ظرفیت رهبری خود در بحران‌های امنیتی آینده را توسعه دهند؛ بنابراین سؤال این است که اروپا چگونه می‌تواند به بهترین نحو در مأموریت‌های ناتو مشارکت کند؟

یک اروپای قوی برای احیای پیوند امنیتی فرا آتلانتیک ضروری است. رویدادهای ماه‌های اخیر نشان داد که اتحادیه اروپا می‌تواند به تهدیدات امنیتی به شیوه‌ای هماهنگ و قوی پاسخ دهد. همچنانکه اتخاذ تحریم‌های گسترده علیه روسیه، تأمین هزینه‌های ارسال تسلیحات به اوکراین و ایده کاهش شدید وابستگی اروپا به انرژی روسیه تا چند سال پیش غیرقابل‌تصور بود.

واکنش اروپا به تهاجم روسیه به اوکراین، پس از اقداماتی که این قاره برای کاهش پیامدهای اقتصادی کووید-19 اتخاذ کرد، نشان داد که اروپا در مواجهه با مشکلات قوی‌تر شده است. اگرچه تجاوزات ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، اتحاد اروپا را آسان‌تر کرده است، اما با توجه به برخی از هزینه‌های اقتصادی اقدامات تقابلی اروپا، ادامه جاه‌طلبی رهبران آن قابل‌توجه است.

بنای پیشبرد برنامه یکپارچگی دفاعی اروپا از قبل وجود داشته است. پیشرفت این برنامه در 20 سال گذشته در سیاست‌های مشترک امنیتی و دفاعی، تجربه مأموریت‌های غیرنظامی و نظامی اتحادیه اروپا، عملکرد آژانس دفاعی اروپا و تصویب قطب نمای استراتژیک، اروپا را در موقعیت مطلوبی برای مقابله با چالش‌ها قرار داده است.

تمایل مردم و نهادهای اتحادیه اروپا برای تأمین مالی پروژه‌های مشترک برای تقویت بخش دفاعی اروپا، اولین قدم ضروری است. تغییر سیاست دولت جدید آلمان برای دو برابر کردن هزینه‌های دفاعی در سال 2022 نشان‌دهنده یک فرصت تاریخی برای تأمین مالی پروژه‌ها با همراهی دیگر شرکای اروپایی است. ضمن آنکه آلمان در این مسیر تنها نیست. جنگ در اوکراین باعث شده است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا افزایش بی‌سابقه‌ هزینه‌های دفاعی به مبلغ 200 میلیارد یورو طی چهار سال آینده را اعلام کنند. این تعهدات در تضاد با سیاست‌های قبلی اروپا در این حوزه است. طی 20 سال گذشته، میزان افزایش هزینه‌های دفاعی کشورهای عضو اتحادیه اروپا سه برابر کمتر از ایالات‌متحده، 15 برابر کمتر از روسیه و 30 برابر کمتر از چین بوده است.

 

اختصاص 500 میلیون یورو برای تجهیزات دفاعی مشترک اروپا

هزینه‌های دفاعی مشترک کارآمدتر از اقدامات ملی است و به تقویت پایگاه صنعتی و فناوری اروپا کمک می‌کند. تعهد اخیر کمیسیون اروپا برای تخصیص 500 میلیون یورو برای تجهیزات دفاعی مشترک نشان می‌دهد که اروپا در مسیر درستی حرکت می‌کند.

در حال حاضر تأمین 60 درصد از توان نظامی اروپا به خارج از مرزها متکی است. در این شرایط، باید از افزایش وابستگی اروپا به صنایع تسلیحاتی دیگر کشورها جلوگیری کرد، زیرا این امر تلاش‌ها برای دستیابی به استقلال راهبردی بیشتر اروپا را تضعیف می‌کند. درحالی‌که اروپا باید سرمایه‌گذاری در یک صنعت دفاعی کاملاً اروپایی را تشویق کند، اتحادیه دفاع اروپایی نباید وابستگی‌های داخلی جدیدی ایجاد کند که تنها به نفع صنایع ملی چند کشور خاص باشد.

توسعه سیاست دفاعی مشترک اتحادیه اروپا مستلزم تقسیم مسئولیت‌های مرتبط با امنیت اروپا نیست، چراکه مسئولیت‌های سازمان‌هایی که پایه‌های پیوند امنیتی فراآتلانتیک را تشکیل می‌دهند به همان شکل باقی خواهد ماند. آنچه مهم است این‌که با تمام ظرفیت‌های موجود، آن مسئولیت‌ها بر عهده گرفته شوند.

والتر لیپمن، مفسر آمریکایی، گفته است که اتحادها مانند زنجیر هستند: آن‌ها نمی‌توانند با حلقه‌های ضعیف قوی باشند. این بهترین راه برای توصیف چالش سیاسی پیش روی روابط فرا آتلانتیک است. تنها اراده سیاسی اروپایی‌ها و رهبران آن‌ها می‌تواند امنیت این قاره را تقویت کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *