جدیدترین مطالب

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

دلایل و شانس اردوغان برای آشتی با دولت سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود اظهار داشت: «استراتژی ما در حال حاضر گفتگو و صلح است و از ایران و روسیه نیز می‌خواهیم که در این روند نقشی سازنده ایفا کنند.» با توجه به این صحبت‌ها بار دیگر این مسئله مورد توجه قرار گرفته که سیاست ترکیه در قبال پناهجویان سوریه به چه صورت است و تبعات این سیاست چیست؟

Loading

أحدث المقالات

پالتیکو: اسرائیل به آمریکا فشار آورده تا زودتر سلاح دریافت کند

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به آمریکا به مقامات این کشور فشار آورده تا هر چه سریع‌تر فهرستی از سلاح‌ها را که تل‌آویو در نبرد به آن‌ها نیاز دارد، تهیه کند، زیرا در حال حاضر انبارهای خود را در جنگ با حماس و حزب‌الله خالی کرده است.

ترامپ: اظهارات «هریس» در مورد اسرائیل، بی‌احترامی است/ رابطه من با نتانیاهو هرگز بد نبوده/ اسیران در غزه باید فوراً آزاد شوند

دونالد ترامپ ضمن انتقاد از سخنان «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ غزه، این سخنان را «بی‌احترامی به اسرائیل» توصیف کرد و گفت رابطه او با نتانیاهو هیچگاه بد نبوده است.

ترامپ خطاب به نتانیاهو: خروج آمریکا از برجام بهترین کار من برای اسرائیل بود

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) «بهترین کاری» بود که برای اسرائیل انجام دادم.

ترامپ: اگر من پیروز نشوم جنگ جهانی سوم راه می‌افتد

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده که چنانچه در انتخابات پیروز نشود جنگ‌های خاورمیانه ادامه خواهد یافت و ممکن است جنگ جهانی سوم راه بیفتد.

تیم انتخاباتی ترامپ: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند

تیم انتخاباتی ترامپ اعلام کرد: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند.

تغییر موضع دولت انگلستان در قبال حمایت از نتانیاهو در دادگاه لاهه

حزب کارگر در جریان رقابت‌های انتخابات مجلس (که ماه گذشته در انگلستان برگزار شده بود) و با هدف جلب جمعیت روزافزون رای دهندگان طرفدار فلسطین در این کشور وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات مخالفت دولت قبلی با حکم دادگاه لاهه علیه نتانیاهو را پس بگیرد و همچنین کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

Loading

اهمیت همکاری راهبردی قدرت‌های بزرگ در زمینه فناوری به جای رقابت

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اگر ایالات‌متحده و چین برای سلطه بلندمدت بر فناوری به نبردی با حاصل جمع صفر بپردازند، هر دو شکست خواهند خورد و مانع پیشرفت فناوری و رشد اقتصادی در همه‌جا خواهند شد. گزینه بهتر آن است که هر دو برای رسیدن به نوآوری یا ماندن در مرزهای نوآوری تلاش کنند، بدون اینکه مانع از آن شوند که دیگران آن‌ها را به چالش بکشند.

مایکل اسپنس، برنده جایزه نوبل اقتصاد، استاد بازنشسته اقتصاد و رئیس سابق دانشکده تحصیلات تکمیلی بازرگانی در دانشگاه استنفورد در تحلیلی که پایگاه اینترنتی تحلیلی پراجکت سیندیکیت منتشر کرد، نوشت: اکنون به‌طور گسترده این فرض پذیرفته‌شده است که روابط اقتصادی و فناوری بین ایالات‌متحده و چین، ترکیبی از همکاری استراتژیک و رقابت استراتژیک است. همکاری استراتژیک تا حد زیادی مورد استقبال قرار می‌گیرد، زیرا پرداختن به چالش‌های مشترک، از تغییرات آب‌وهوا و بیماری‌های همه‌گیر گرفته تا تنظیم مقررات فناوری‌های پیشرفته، نیازمند مشارکت دو اقتصاد بزرگ جهان است؛ اما رقابت استراتژیک به‌عنوان یک چشم‌انداز نگران‌کننده و حتی تهدیدآمیز دیده می‌شود و لازم نیست که چنین باشد.

دل‌نگرانی در خصوص رقابت چینی-آمریکایی، به‌ویژه در حوزه فناوری، بازتاب این باور در هر دو طرف است که اتخاذ رویکرد مبتنی بر امنیت ملی و عمدتاً با حاصل جمع صفر اجتناب‌ناپذیر است. این فرض، تصمیم‌گیری را در جهتی غیرسازنده و تناقض‌آمیز هدایت می‌کند و احتمال اشتباهات در سیاست‌گذاری را افزایش می‌دهد.

درواقع، رقابت استراتژیک اشکال خوب و بد دارد. برای درک مزایای رقابت خوب – و چگونگی بهره‌برداری از آن‌ها – فقط باید در نظر داشت که رقابت چگونه به نوآوری در اقتصادها دامن می‌زند.

در اقتصادهای پیشرفته و با درآمد متوسط ​​بالا، نوآوری در محصولات و فرآیندها باعث افزایش بهره‌وری می‌شود که این محرکی حیاتی برای رشد بلندمدت تولید ناخالص داخلی است. بخش دولتی نقش کلیدی در شروع این نوآوری از طریق سرمایه‌گذاری نیروی انسانی- سرمایه و تحقیقات علم و فناوری بالادستی ایفا می‌کند. سپس بخش خصوصی در یک فرآیند رقابتی پویا مسئولیت را بر عهده می‌گیرد. جوزف شومپیتر این روند را «تخریب خلاق» نامیده است.

بر اساس نظریه شومپیتر، شرکت‌هایی که نوآوری‌های موفقی تولید می‌کنند، مقداری قدرت بازار گذرا را به دست می‌آورند که بازگشت سرمایه را فراهم می‌کند؛ اما همان‌طور که دیگران به نوآوری ادامه می‌دهند، مزیت‌های نوآور دور اول را از بین می‌برند و چرخه رقابت و پیشرفت فناوری ادامه می‌یابد.

بااین‌حال، این فرآیند خودتنظیم‌گر نیست و این خطر وجود دارد که نوآوران دور اول بتوانند از قدرت خود در بازار برای جلوگیری از به چالش کشیده شدن توسط دیگران استفاده کنند. به‌عنوان‌مثال، آن‌ها می‌توانند مانع دسترسی رقبا به بازارها شوند یا رقبای بالقوه را قبل از اینکه خیلی بزرگ شوند، خریداری کنند. گاهی اوقات دولت‌ها با اعطای یارانه به شرکت‌های متصدی، به روند ضد رقابتی کمک می‌کنند.

برای حفظ رقابت – و تمام مزایای گسترده آن برای نوآوری و رشد – دولت‌ها باید مجموعه‌ای از قوانین را طراحی کنند که رفتار ضد رقابتی را منع کند. این قوانین در سیاست‌های ضد انحصار یا رقابت و در نظام‌هایی که حدود حقوق مالکیت معنوی را مشخص می‌کنند، گنجانده شده است.

ایالات‌متحده و چین در پیشبرد بسیاری از فناوری‌هایی که می‌توانند باعث رشد جهانی شوند، پیشرو هستند؛ اما میزان انجام این کار بیش از هر چیز به اهداف اصلی آن‌ها بستگی دارد.

مانند شرکت‌های نوآور پیشرو در یک اقتصاد، هدف اصلی ممکن است تسلط فناورانه باشد – یعنی ایجاد و حفظ یک رهبری فناوارانه واضح و پایدار را پیگیری کنند. برای این منظور، یک کشور تلاش می‌کند هم نوآوری را در داخل تسریع کند و هم مانع از بزرگ‌ترین رقیب خود از طریق اقداماتی مانند ممانعت از دسترسی به اطلاعات، سرمایه انسانی، سایر ورودی‌های کلیدی یا بازارهای خارجی شود.

این سناریو یکی از رقابت‌های استراتژیک بد است. این امر پیشرفت فناوری را در هر دو کشور – و درواقع، در کل اقتصاد جهانی – از طریق محدود کردن اندازه کل بازار تضعیف می‌کند.

همان‌طور که چندین مطالعه اخیر نشان داده است، چین به‌سرعت در بسیاری از زمینه‌ها به ایالات‌متحده نزدیک می‌شود. با بعید بودن تسلط فناوری در درازمدت، کشورها ممکن است هدف عملی‌تر و بالقوه سودمندتری را دنبال کنند. برای ایالات‌متحده، این هدف عقب نماندن است. برای چین، این است که فرآیند جبران را در مناطقی که در حال حاضر عقب‌مانده است، تکمیل کند. در این سناریو، هم‌چین و هم ایالات‌متحده با سرمایه‌گذاری هنگفت در زیربنای علمی و فناوری اقتصاد خود به رقابت می‌پردازند.

این امر مانع از اجرای سیاست‌هایی با هدف افزایش خودکفایی و تاب‌آوری نمی‌شود. برعکس، با کاهش شدید اعتماد بین کشورها و تکثیر شوک‌های سیستمی، یک اقتصاد جهانی کاملاً باز که در آن کارایی و مزیت نسبی ملاحظات تعیین‌کننده است، کنار گذاشته می‌شود. در حال حاضر، زنجیره‌های تأمین جهانی، سرمایه‌گذاری‌ها و جریان‌های مالی با جهت‌گیری نسبت به شرکای تجاری قابل‌اعتماد در حال تغییر شکل و نظم موجود هستند و چین و ایالات‌متحده هر دو استراتژی‌های انعطاف‌پذیری را طراحی کرده‌اند.

تنها زمینه‌ای که رقابت خوب در آن غیرممکن است، در مسائل امنیت ملی، دفاعی و توان نظامی است. درحالی‌که بسیاری از فناوری‌ها را می‌توان در تضاد مورد استفاده قرار داد، آن‌هایی که حیاتی هستند و عمدتاً برای اهداف نظامی و امنیتی استفاده می‌شوند، باید از رقابت‌های نسبتاً باز فناوری جهانی دور شوند.

خطر کنونی این است که بسیاری از فناوری‌ها به امنیت ملی مربوط می‌شوند و درنتیجه مشمول قوانین بازی حاصل جمع صفر می‌شوند. این رویکرد تقریباً همان تأثیر تلاش نادرست برای دستیابی و حفظ سلطه فناوری را خواهد داشت و مزایای اقتصادی رقابت را از بین می‌برد.

در حالت ایده‌آل، کشورها باید تلاش کنند تا به نوآوری دست یابند یا در مرزهای نوآوری باقی بمانند، بدون اینکه تلاش کنند دیگران را از به چالش کشیدن آن‌ها بازدارند. قوانین توافق شده بین‌المللی برای حفظ چنین نظامی ضروری است. با توجه به بادهای معکوس اقتصادی جهانی – ازجمله پیری جمعیت، افزایش بدهی‌های دولتی، افزایش تنش‌ها و درگیری‌های ژئوپلیتیکی و اختلالات طرف عرضه – و سرمایه‌گذاری‌های رو به رشد برای رویارویی با چالش‌های محیطی و فراگیر، جهان بیش از هر زمان دیگری به شکل خوش‌خیم رقابت استراتژیک نیاز دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *