جدیدترین مطالب

پیامدهای دعوت از الشرع برای اجلاس سران عرب در عراق

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: دعوت از احمد الشرع، رئیس دولت سوریه برای حضور در اجلاس سران عرب، پیامی از سوی دولت عراق به جهان عرب است که بغداد در پی ایفای نقشی محوری در بازسازی روابط عربی و کاهش تنش‌های منطقه‌ای است. اما به نظر می‌رسد که مسیر پیش روی بغداد چندان ساده نخواهد بود. دعوت از رئیس موقت سوریه که با میانجی‌گری شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، و دیدار اولیه السودانی با الشرع در دوحه در فوریه ۲۰۲۵ تسهیل شد، نشان‌دهنده عزم عراق برای میانجی‌گری در مناقشات منطقه‌ای است.

دیدار دکتر خرازی و نخست وزیر قطر

شورای راهبردی آنلاین: دکتر سیدکمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در حاشیه نشست گفتگوهای ایرانی – عربی در دوحه با آقای شیخ محمد عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر دیدار و درباره روابط دو کشور و اوضاع منطقه از جمله همکاری های منطقه ای و شرایط غزه و لبنان گفتگو کرد.

آرزوی اتحادیه اروپا برای استقلال و مسئولیت‌پذیری دفاعی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر ارشد مسائل اروپا گفت: اتحادیه اروپا برای کاهش وابستگی به ایالات متحده و تقویت توان دفاعی خود، به استقلال و مسئولیت‌پذیری نظامی نیاز دارد، اما در خصوص تحقق این امر تردیدهای جدی وجود دارد. به گزارش رویترز، آنتونیو کاستا، رئیس شورای اتحادیه اروپا، در بازدید از کارخانه اسلحه‌سازی «آرسنال» در بلغارستان تأکید کرد که اروپا باید سلاح‌های خود را تولید کند، زیرا واشنگتن تهدید به کاهش حضور نظامی در این قاره کرده است. وی افزود که «ما باید سلاح‌های اروپایی بیشتری تولید کنیم تا خودمختارتر باشیم.» اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز در رونمایی از «سند سفید دفاع اروپا» در ۲۹ اسفند ۱۴۰۳ در بروکسل اعلام کرد که «دوره سود بردن از صلح پایان یافته و اروپا باید مسئولیت دفاعی بیشتری بپذیرد.» این اظهارات در حالی مطرح شده که طرح «تسلیح مجدد اروپا» با هدف تقویت توان دفاعی در سایه شکاف فراآتلانتیک و نگرانی از کاهش حمایت آمریکا رونمایی شده است.

دکتر خرازی در افتتاحیه نشست چهارم گفت‌وگوهای ایرانی-عربی در دوحه:
امنیت جمعی وارداتی نیست؛ همکاری منطقه‌ای تنها راه مقابله با چالش‌هاست

شورای راهبردی آنلاین: دکتر سید کمال خرازی در چهارمین نشست گفت‌وگوهای ایرانی-عربی در دوحه با عنوان «روابط مستحکم و منافع متقابل»، بر ضرورت همبستگی منطقه‌ای برای مقابله با چالش‌های مشترک تأکید و تصریح کرد: امنیت جمعی امری وارداتی نیست؛ بلکه باید از درون و بدون دخالت خارجی ایجاد گردد.

پیامدهای تغییرات کابینه ترامپ بر سیاست خارجی آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: درحالیکه اخیرا دولت دوم دونالد ترامپ صدمین روز خود را پشت سر گذاشت، در برخی تغییرات در ترکیب همکاران او نشانه‌ای از بازنگری در ساختار و جهت‌گیری سیاست خارجی ایالات متحده است.

هدف اصلی ترامپ از طرح مذاکرات صلح اوکراین و روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: توافق میان اوکراین و آمریکا بر سر استفاده مشترک از سود حاصل از فروش مواد معدنی اوکراین و تغییر رویکرد آمریکا نسبت به مذاکرات صلح و کمرنگ شدن میانجی‌گری این کشور میان مسکو و کی یف نشان داد که ترامپ از ابتدا هم صلح و خاتمه جنگ یا احترام به تمامیت ارضی کشورها برایش مهم نبوده است، بلکه صرفا به دنبال تامین منافع و اهداف خود در اوکراین بوده است.

فرصت‌ها و چالش‌های تحقق «مشارکت راهبردی» در روابط ایران و جمهوری آذربایجان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در بین کشورهای جهان شاید کمتر کشورهایی مانند ایران و جمهوری آذربایجان را بتوان سراغ داشت که علاوه‌بر خاستگاه تمدنی مشترک، در تمام زمینه‌ها (فرهنگی، زبانی، دینی، مردمی، آداب و سنن و ….) به شکل تنگاتنگی دارای این چنین پیوندهای عمیق و گسترده باشند.

Loading

أحدث المقالات

پیامدهای دعوت از الشرع برای اجلاس سران عرب در عراق

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: دعوت از احمد الشرع، رئیس دولت سوریه برای حضور در اجلاس سران عرب، پیامی از سوی دولت عراق به جهان عرب است که بغداد در پی ایفای نقشی محوری در بازسازی روابط عربی و کاهش تنش‌های منطقه‌ای است. اما به نظر می‌رسد که مسیر پیش روی بغداد چندان ساده نخواهد بود. دعوت از رئیس موقت سوریه که با میانجی‌گری شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، و دیدار اولیه السودانی با الشرع در دوحه در فوریه ۲۰۲۵ تسهیل شد، نشان‌دهنده عزم عراق برای میانجی‌گری در مناقشات منطقه‌ای است.

دیدار دکتر خرازی و نخست وزیر قطر

شورای راهبردی آنلاین: دکتر سیدکمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در حاشیه نشست گفتگوهای ایرانی – عربی در دوحه با آقای شیخ محمد عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر دیدار و درباره روابط دو کشور و اوضاع منطقه از جمله همکاری های منطقه ای و شرایط غزه و لبنان گفتگو کرد.

آرزوی اتحادیه اروپا برای استقلال و مسئولیت‌پذیری دفاعی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر ارشد مسائل اروپا گفت: اتحادیه اروپا برای کاهش وابستگی به ایالات متحده و تقویت توان دفاعی خود، به استقلال و مسئولیت‌پذیری نظامی نیاز دارد، اما در خصوص تحقق این امر تردیدهای جدی وجود دارد. به گزارش رویترز، آنتونیو کاستا، رئیس شورای اتحادیه اروپا، در بازدید از کارخانه اسلحه‌سازی «آرسنال» در بلغارستان تأکید کرد که اروپا باید سلاح‌های خود را تولید کند، زیرا واشنگتن تهدید به کاهش حضور نظامی در این قاره کرده است. وی افزود که «ما باید سلاح‌های اروپایی بیشتری تولید کنیم تا خودمختارتر باشیم.» اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز در رونمایی از «سند سفید دفاع اروپا» در ۲۹ اسفند ۱۴۰۳ در بروکسل اعلام کرد که «دوره سود بردن از صلح پایان یافته و اروپا باید مسئولیت دفاعی بیشتری بپذیرد.» این اظهارات در حالی مطرح شده که طرح «تسلیح مجدد اروپا» با هدف تقویت توان دفاعی در سایه شکاف فراآتلانتیک و نگرانی از کاهش حمایت آمریکا رونمایی شده است.

دکتر خرازی در افتتاحیه نشست چهارم گفت‌وگوهای ایرانی-عربی در دوحه:
امنیت جمعی وارداتی نیست؛ همکاری منطقه‌ای تنها راه مقابله با چالش‌هاست

شورای راهبردی آنلاین: دکتر سید کمال خرازی در چهارمین نشست گفت‌وگوهای ایرانی-عربی در دوحه با عنوان «روابط مستحکم و منافع متقابل»، بر ضرورت همبستگی منطقه‌ای برای مقابله با چالش‌های مشترک تأکید و تصریح کرد: امنیت جمعی امری وارداتی نیست؛ بلکه باید از درون و بدون دخالت خارجی ایجاد گردد.

پیامدهای تغییرات کابینه ترامپ بر سیاست خارجی آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: درحالیکه اخیرا دولت دوم دونالد ترامپ صدمین روز خود را پشت سر گذاشت، در برخی تغییرات در ترکیب همکاران او نشانه‌ای از بازنگری در ساختار و جهت‌گیری سیاست خارجی ایالات متحده است.

هدف اصلی ترامپ از طرح مذاکرات صلح اوکراین و روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: توافق میان اوکراین و آمریکا بر سر استفاده مشترک از سود حاصل از فروش مواد معدنی اوکراین و تغییر رویکرد آمریکا نسبت به مذاکرات صلح و کمرنگ شدن میانجی‌گری این کشور میان مسکو و کی یف نشان داد که ترامپ از ابتدا هم صلح و خاتمه جنگ یا احترام به تمامیت ارضی کشورها برایش مهم نبوده است، بلکه صرفا به دنبال تامین منافع و اهداف خود در اوکراین بوده است.

فرصت‌ها و چالش‌های تحقق «مشارکت راهبردی» در روابط ایران و جمهوری آذربایجان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در بین کشورهای جهان شاید کمتر کشورهایی مانند ایران و جمهوری آذربایجان را بتوان سراغ داشت که علاوه‌بر خاستگاه تمدنی مشترک، در تمام زمینه‌ها (فرهنگی، زبانی، دینی، مردمی، آداب و سنن و ….) به شکل تنگاتنگی دارای این چنین پیوندهای عمیق و گسترده باشند.

Loading

راهبرد اشتباه آمریکا در انتخاب گزینه تقابل با چین یا روسیه

شورای راهبردی آنلاین - رصد: در حالی که طبل جنگ در اوکراین محکم‌تر کوبیده می‌شود، صداهایی در آمریکا، یعنی جنگ‌طلبانی که خواستار سخت‌گیری و مقابله با چین هستند، شنیده می‌شود که خواستار خویشتن‌داری شده‌اند.

رافائل کوهن در تحلیلی که در وب‌سایت اندیشکده آمریکایی رند منتشر شد، نوشت: اعضای کنگره با دادن امتیازاتی به روسیه با بلندنظری برخورد کرده‌اند؛ برخی استدلال می‌کنند که پاسخ آمریکا به روسیه از توان این کشور برای بازدارندگی در برابر چین خواهد کاست. به همین ترتیب، تحلیلگران برجسته مسائل چین هشدار داده‌اند که نباید اجازه داد جنگ واقعی در اوکراین توجهات را از دیگر مناقشات بالقوه، به ویژه تهاجم چین به تایوان منحرف کند. حتی ماه گذشته تاکر کارلسون از شبکه فاکس نیوز گفته بود که «فقط چین از جنگ با روسیه نفع می‌برد».

در اصل، این مکتب فکری معتقد است که آمریکا برخلاف ادعای برخی راهبردشناسان دفاعی دارای پنج دشمن متشکل از چین، روسیه، ایران، کره شمالی و تروریسم نیست، بلکه فقط یک دشمن دارد و آن دشمن چین است.

این مکتب فکری حول محور سه فرضیه می‌گردد: اول، اگرچه ممکن است روسیه باعث رنجش خاطر باشد، اما چین تنها قدرتی است که توان نظامی و اقتصادی برای به چالش کشیدن نظم بین‌المللی تحت رهبری آمریکا را دارد. دوم، آمریکا ظرفیت نظامی مقابله همزمان با هر دو کشور چین و روسیه را ندارد. و سوم، بنابراین آمریکا باید بر چین متمرکز شود و برخورد با روسیه را به عهده متحدان اروپایی بگذارد. کارلسون حتی یک گام فراتر رفت و به این موضوع فکر کرد که آیا آمریکا باید در این مناقشه از روسیه حمایت کند یا خیر و «چه کسی عامل توازن بالقوه در برابر چین، که یک تهدید واقعی است، محسوب می‌شود؟»

با بررسی دقیق‌تر مشخص شده است که هیچ یک از این ادعاها نمی‌تواند قابل قبول باشد. اگرچه در واقع چین یک چالش بلندمدت بزرگ‌تر محسوب می‌شود، اما آمریکا نمی‌تواند مشکل روسیه را به سادگی واگذار کند. علت این امر تا حدی این مسئله است که خود روسیه اجازه چنین کاری را نخواهد داد. روسیه به دفعات علیه آمریکا اقدام کرده است. روسیه تلاش کرد در چند انتخابات آمریکا مداخله کند. هکرهای روس (گرچه شاید خود دولت نبوده باشد) مسئول حمله سایبری به خط لوله‌ای هستند که باعث شد بسیاری از دولت‌های جنوب شرقی چندین روز از گاز محروم شوند. همچنان اتهاماتی بی‌نتیجه مبنی بر این که روسیه پول حملات علیه سربازان آمریکایی در افغانستان را داده، مطرح است. هر قدر هم که به لحاظ راهبردی ناخوشایند به نظر برسد، روسیه به آمریکا به عنوان دشمن اصلی خود نگاه می‌کند و بنابراین آمریکا باید با آن مقابله کند.

ضرورتا این طور نیست که آمریکا فاقد توانایی برای پاسخ همزمان به چین و روسیه باشد. این درست است که بودجه وزارت دفاع همیشه محدود خواهد بود؛ اما مخارج نظامی آمریکا در اوج جنگ سرد دو برابر مخارج کنونی بود. اگر قرار باشد بودجه دفاعی آمریکا در آینده طبق توصیه کمیسیون راهبرد دفاعی ملی با رشد روبرو شود، تصویر منابع می‌تواند متفاوت به نظر برسد.

به علاوه، اروپا و ایندوپاسیفیک آن قدر که ممکن است تصور شود، برای منابع با هم رقابت نمی‌کنند. بازدارندگی در اروپای خشکی‌محور اغلب حول یگان‌های زرهی سنگین می‌چرخد، نیروهایی که متحدان اروپایی آمریکا فاقدش هستند، اما آمریکا از آن‌ها برخوردار است و این ارتباط چندانی به یک عرصه دریامحور مانند ایندوپاسیفیک ندارد. نیروی هوایی آمریکا در هر دو این عرصه‌ها پراکنده است و این دلیلی برای داشتن یک نیروی هوایی بزرگ‌تر در سال‌های پیش رو است.

در کوتاه مدت، این واقعیت به آمریکا کمک می‌کند که نیروی هوایی می‌تواند سریع‌‌تر -از نیروی زمینی یا دریایی- در هر دو عرصه حاضر شود و به هر دو تهدید پاسخ دهد.

در نهایت و شاید مهم‌تر از همه، این موضوع است که اشتباه است گمان شود چین و روسیه مشکلاتی مستقل هستند. آمریکا، عمدتا به دلایل اقتصادی و در عین حال نظامی، برای مقابله با چین به متحدان اروپایی‌ خود نیاز دارد. گذشته از همه آنچه گفته شد، انگلیس، به انعقاد توافق مربوط به زیردریایی‌های هسته‌ای میان استرالیا، انگلیس و آمریکا کمک کرد تا توان دریایی متحدان در اقیانوس هند تقویت شود. فرانسه نیز حضوری کوچک، اما قابل توجه در ایندوپاسیفیک دارد. حتی آلمان، اخیرا کشتی‌هایی را به این منطقه اعزام کرد. اگر قرار باشد آمریکا مشکل روسیه را به عهده باقی اروپا بگذارد، چه چیزی مانع از آن خواهد شد که باقی اروپا، مسئله چین را به عهده آمریکا نگذارد؟

اینجا مسئله‌ به ایجاد رویه‌های جهانی مربوط می‌شود: اگر روسیه بتواند با مصونیت در اروپا اقدام کند، پس چین هم می‌تواند در آسیا اقدام کند. البته دلایل زیادی در این باره وجود دارد که چرا تایوان، اوکراین نیست و چرا متحدان آسیایی آمریکا از متحدان اروپایی متفاوتند؛ اما یک نکته اساسی پابرجاست و آن این که اگر آمریکا عقب بنشیند، علامتی قدرتمند برای باقی جهان ارسال خواهد شد.

آن مکتب فکری که چین را مشکل اول و آخر آمریکا می‌داند، بدون تردید جذابیت خاصی دارد؛ اما واقعیت ژئوپلیتیک اجازه این «تقلیل گرایی» را نمی‌دهد و آمریکا نمی‌تواند نه از چین و نه از روسیه غفلت کند و به یک راهبرد همزمان در تقابل با چین و روسیه نیاز دارد.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Samir Design Group گروه طراحی سمیر