جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.
Loading

أحدث المقالات

Loading
رصد اندیشکده‌های غرب آسیا و شمال آفریقا

از رویکرد بایدن به غرب آسیا در یک سال اخیر تا متحدان منطقه‌ای واشنگتن

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پشت پرده معرفی قطر به عنوان متحد مهم آمریکا، رویکرد بایدن در قبال خاورمیانه در سال اول حضور در کاخ سفید، نوآوری در آفریقا، جزر و مد در روابط ناتو-چین، آفریقا و اقتصاد سیاسیِ پاندمی کرونا و گفت‌وگوی ناتو-روسیه از جمله برجسته‌ترین موضوعات مورد توجه اندیشکده های غرب آسیا و شمال آفریقا در هفته گذشته بودند.

گزیده‌ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی از نظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به منزله تائید دیدگاه نویسندگان با این اندیشکده‌ها نیست.

مرکز سیاست امارات

چه چیزی در پس معرفی قطر به عنوان یک متحد بزرگ آمریکا قرار دارد؟: تبدیل شدن قطر به اولین کشور عرب حاشیه خلیج (فارس) که جو بایدن در پایان ماه ژانویه در کاخ سفید میزبانش شد، ارتباط چندانی به پویایی منطقه خلیج (فارس) ندارد بلکه با بن‌بست روسیه-اوکراین مرتبط است. در حال حاضر آمریکا 17 کشور را که در ناتو عضویت ندارند، به عنوان متحدهای بزرگ خارج از ناتوی واشنگتن معرفی کرده است. با توجه به این که مسکو کنترل بیش از 40 درصد ذخایر گاز طبیعی اروپا را در دست دارد، مقامات آمریکا و اروپا به دنبال گزینه‌های دیگری برای تامین نیازهای گاز طبیعی خود هستند. قطر با کنترل 22 درصد از بازار گاز طبیعی و 12 درصد از حمل و نقل آن، یک کاندیدای مهم برای ایفای نقشی مهم است.

واکنش یمن به سقوط آزاد ریال: از منظر مدیریت بحران: ارزش ریال یمن در مناطق تحت کنترل دولت به رسمیت شناخته شده یمن همچنان در حال سقوط آزاد است. رئیس جمهور یمن در پاسخ به این مسئله، هیئت مدیره جدید بانک مرکزی را منصوب کرد و اقدامات دیگری انجام داد که مهمترینش آماده کردن بودجه سال 2022 بر اساس استانداردهای مصوب، تصویب قانونی برای محدود کردن واردات خودروهای فرسوده و ایجاد سازوکاری جدید برای توزیع مشتقات نفتی بوده است. این مقاله اقدامات انجام شده برای مهار کاهش ارزش پول ملی و بهبود وضعیت کلی اقتصاد در مناطق تحت کنترل دولت را ارزیابی می‌کند.

مرکز خاورمیانه کارنگی (لبنان)

ارزیابی رویکرد دولت بایدن در قبال خاورمیانه در یک سال گذشته: در این گزارش کارشناسان مرکز خاورمیانه به بررسی موضوعات مربوط به سیاست و امنیت خاورمیانه و شمال آفریقا در رویکرد بایدن در طول سال اول حضورش در کاخ سفید می پردازند.

سایه‌هایی برای سلطان: این گزارش به بررسی علت سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به عربستان و امارات می‌پردازد. علاوه بر سفر اسحاق هرتسوگ، رئیس رژیم صهیونیستی به ترکیه که احتمالا در چند ماه آینده انجام خواهد شد، سفر اردوغان به کشورهای حاشیه خلیج (فارس) گام دیگری در جهت عادی سازی روابط ترکیه با دشمنان منطقه‌ای سابق این کشور است.

معضل ابوظبی: حمله 17 ژانویه به امارات واکنش انصارالله برای خنثی کردن نقش امارات در عملیات‌های نظامی اخیر در استان‌های شبوه و مارب بود. این اقدام امارات را وادار خواهد کرد که در خصوص نقش خود در یمن، که در آنجا با گزینه‌های خوب معدودی روبرو است، تصمیم بگیرد.

مرکز سیاسی جنوب جدید (مراکش)

نوآوری در آفریقا: ماهیت و شواهد: برای کشورهای آفریقایی با درآمد متوسط، نوآوری امری ضروری برای رشد پایدار و گذار به وضعیتی با درآمد بالا است. این گزارش  با ارایه چکیده‌ای از عناصر نظری رابطه میان نوآوری و رشد آغاز می‌شود و سپس به بررسی مفصل عملکرد منطقه در زمینه نوآوری در سه دهه گذشته می‌پردازد و توصیه‌هایی سیاسی را برای ارتقای نوآوری ارائه می‌کند.

مرکز مطالعات الجزیره (قطر)

در مسیر تصادم: بازی خطرناک روسیه در اوکراین: درحالی که روسیه تضمین کتبی برای نپیوستن اوکراین به ناتو می‌خواهد، کشورهای غربی در خصوص پیامدهای آغاز جنگ در اوکراین به روسیه هشدار  می‌دهند. ممکن است توازن قدرت میان دو طرف، روسیه و غرب، در آستانه فروپاشی باقی بماند، اوکراین در وضعیتی بی‌ثبات قرار گیرد و رهبری اوکراین قادر به کنترل کل کشور نباشد. این بحران در هفته‌های آینده به هر مسیری که وارد شود، مشکل می‌توان تصور کرد که پوتین بدون دریافت امتیازات آبرومندانه از غرب، از موضعش عقب نشینی کند.

مرکز مطالعات سیاست خارجی و اقتصادی (ترکیه)

بحران اوکراین، چالش «فرمت نرماندی»: با توجه به این که احتمال ندارد روسیه و غرب به زودی درباره پیشنهادات روسیه برای معماری امنیتی جدید در اوراسیا به توافق برسند، بن بست در مرزهای اوکراین برای همه طرفهای درگیر و در درجه اول برای مردم و رهبری اوکراین به یک آزمون فشار تبدیل شده است.

گاز طبیعی مایع: زنگ بیدارباش برای ترکیه: چشم‌انداز جنگ در اوکراین بحران انرژی را در اروپا و سراسر جهان تشدید کرده است. اگرچه قیمت نفت به طور سنتی معیار مقابله با بحران‌های انرژی است اما در بحران کنونی، گاز طبیعی نیز توجهات را به خود جلب کرده است. این امر به ویژه در اروپا صادق است، که خود را گرفتار یک درگیری ژئوپلیتیکی با روسیه می‌بیند.

جزر و مد در روابط ناتو-چین: قدرت چین با گستره جهانی این کشور به تدریج در حال گسترش در سراسر قاره اروپا و قلمرو ناتو است. تصور می‌شود چین با تمایلات اقتدارگرایانه و اهداف راهبردی ایدئولوژیک خود، چالش‌های جدی در حوزه‌های مختلف از جمله امنیت برای جوامع دموکراتیک غربی ایجاد می‌کند. تمرکز بر پتانسیل‌های بکر نهفته در تکامل روابط ناتو و چین در زمانی که اوضاع سخت شود، امری ضروری خواهد بود.

مرکز پژوهش سیاست عمومی دوبی

اقتصاد سیاسیِ پاندمی کرونا و آفریقا: بحران پاندمی کرونا باعث رکودی آشکار در سطح بین‌المللی شده است. این وضعیت بحرانی را در سطوح مختلف رقم زده است که جهان از بعد از جنگ جهانی دوم مانند آن را شاهد نبوده است. این بحران همچنین ضعف اقدامات مشترک و نقش بلوک‌های بزرگ جهانی و منطقه‌ای را به تصویر کشید.

مرکز مطالعات راهبردی، بین الملل و انرژی بحرین

تجارت بین همسایگان را جایگزین هژمونی کنید و شاهد ریشه گرفتن صلح باشید: چند قدرت سنتی درگیر در خاورمیانه آماده راه اندازی مشارکت‌های جاه طلبانه در حوزه انرژی هستند. در حالی که این امر نوید یک رونق اقتصادی به موقع را به همه طرف‌ها می‌دهد، مهم‌ترین میراث آن می‌تواند کمک آن به صلح منطقه باشد.

گفت‌وگوی ناتو-روسیه: رویارویی نظامی یا خودداری؟: دور اول گفت‌وگوی ناتو و روسیه که در ژانویه 2022 پس از قطع تماس‌های دو طرف برای بیش از دو سال، برگزار شد، می‌تواند شاهد آغاز گفتگوهای آتی و از سرگیری احتمالی روابط دیپلماتیک میان دو طرف باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *