جدیدترین مطالب

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

Loading

أحدث المقالات

۳۰۰ تحریم جدید آمریکا علیه نهادهای روسی، چینی و دیگر کشورها به بهانه جنگ اوکراین

نیویورک – ایرنا- وزارت امور خارجه و وزارت خزانه‌داری آمریکا در تداوم سیاست های تحریمی واشنگتن ، حدود ۳۰۰ نهاد در روسیه، چین و دیگر کشورها را به بهانه  حمایت از مسکو در جنگ با اوکراین تحریم کرد.

فرانسه برای کاهش تنش‌ها در مرز شمالی سرزمین‌های اشغالی پیشنهاد برگزاری نشست سه جانبه داد

تهران- ایرنا- رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه برای آرام کردن اوضاع در مرز سرزمین‌های اشغالی با لبنان، پیشنهاد برگزاری نشست سه جانبه را داده است.

سرگیجه بزرگ!

«مقام های اسرائیلی و رسانه های متحدشان، بر این باورند که آنچه در قالب اعتراض علیه جنایات رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه در آمریکا و دیگر کشورهای جهان روی می دهد، اعتراضی علیه ایدئولوژی غیرانسانی صهیونیسم نیست بلکه باید آن را اعتراضی علیه آیین یهودیت دانست!»

Loading
رصد اندیشکده‌های غربی

از تاثیر انزوای چین بر روابط آمریکا با روسیه تا تاثیر تحریم‌ها بر فروش تسلیحات روسی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: نشست دموکراسی دولت جو بایدن، تاثیر انزوای چین بر روابط آمریکا با روسیه، بایدن و جهانی‌سازی، رهبری آمریکا در زمینه توسعه پایدار، مشکل تحریم کره‌شمالی، تحرکات روسیه در ارتباط با اوکراین، تاثیر تحریم‌های آمریکا و متحدانش بر فروش تسلیحات روسی ازجمله برجسته‌ترین موضوعات مورد توجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی از نظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

 

کارنگی

انزوای چین چه معنایی برای روابط با روسیه دارد؟: انزوای جدید چین مشکلات فراوانی را برای روابط چین-روسیه ایجاد کرده است اما درباره تاثیر آن بر روابط راهبردی نباید زیاد مبالغه شود: مشکلات ایجاد شده را به زحمت می‌توان یک بحران جدی توصیف کرد.

چه کسانی در نشست دموکراسی بایدن حضور دارند؟: تیم بایدن فهرست مدعوین نشست دموکراسی را اعلام کرده است، اما چه کسانی در این نشست حضور دارند و این امر چه چیزی را در رابطه با اولویت‌های راهبردی آمریکا نشان می‌دهد؟

بایدن باید به همکاری جهانی، “بله” و به جهانی‌سازی، “نه” بگوید: دکترین سیاست خارجی بایدن همچنان مبهم است، اما چارچوبی که اخیرا پیشنهاد شده؛ یعنی جهانی‌سازی، به لحاظ راهبردی ناقص و به لحاظ سیاسی خطرناک است.

ارزیابی مجدد راهبرد اروپا در افغانستان: افغانستان با بازگشت طالبان به قدرت وارد مارپیچی از خشونت شده است. احتمال زیادی وجود دارد که هم درون طالبان و هم میان طالبان و دیگر سازمان‌های افراطی درگیری جدی صورت گیرد.

 

بروکینگز

نشست دموکراسی بایدن باید بر حقوق متمرکز باشد، نه اقتصاد و ژئوپلیتیک: اولین نشست دموکراسی در دولت بایدن فرصتی است برای آن که آمریکا بر آزادی‌های مدنی، آزادی بیان و مخالفت مسالمت‌آمیز در زمانی تأکید کند که دموکراسی در جهان در وضعیت شکننده‌ای قرار دارد.

ارتقای رهبری آمریکا در زمینه توسعه پایدار: مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2021 در زمانی برگزار شد که جهان و آمریکا نگران تغییرات اقلیمی، نابرابری رو به رشد درون و میان کشورها و نیاز فوری به اطمینان از پاسخ برابر و پایدار جهانی به پاندمی کووید-19 بودند. این مسائل از موضوعات محوری اهداف توسعه پایدار است؛ مجموعه‌ای از اهداف جاه‌طلبانه برای سال 2030 که در سال 2015 کشورها برای مقابله با فقر، تغییرات اقلیمی و نابرابری‌ها با آن موافقت کردند.

کره شمالی به روش خود به پاندمی پاسخ می‌دهد: کره شمالی در ژانویه 2020 مرزهایش را بست و این یکی از مواردی بود که با محدودیت‌های شدیدی روبرو بود. گزارش‌هایی از صدور دستور شلیک برای اجرای این محدودیت نیز وجود داشت. اگرچه آزمایش‌های اخیر موشکی و ادعای نبود موردی از بیماری کرونا در این کشور نشان می‌دهد که امور کشور به روال عادی پیش می‌رود، اما این کشور در حال حاضر با یک بحران بزرگ انسانی روبروست.

 

فارین پالسی این فوکوس

مشکل اعمال تحریم علیه کره‌شمالی: تحریم‌های بین‌المللی نتوانسته است رفتار کره‌شمالی را تغییر دهد. با توجه به این امر جهان چه‌وقت می‌خواهد روندی جدید را در رابطه با این کشور امتحان کند. کره‌شمالی یکی از کشورهایی است که به شدت تحت تحریم قرار دارد. این کشور در بیش از 70 سال گذشته تحت تحریم آمریکا و تحریم‌های بین‌المللی قرار داشته‌است.

 

مرکز تحلیل سیاست اروپا

اوکراین: نیازی به خیانت مونیخ نیست: مماشات با روسیه دقیقاً همان نتیجه خیانت چکسلواکی در مونیخ، یعنی رسوایی و فاجعه را به همراه خواهد داشت. ولادیمیر پوتین برای بار دوم در سال جاری خطر جنگ با اوکراین با هدف تخریب استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور را مطرح ساخته است. روسیه در بهار سال جاری حدود 100 هزار سرباز را راهی مرز با اوکراین کرد و در مدت زمانی کوتاه آن‌ها را به کمی عقب‌تر بازگرداند در حالی که تجهیزات این نیروها همان‌جا باقی ماند.

آیا پوتین اروپا را به آتش خواهد کشید؟: روسیه بار دیگر بازی با همسایگانش و با غرب را آغاز کرده است. مقامات آمریکایی زنگ خطر را در خصوص تقویت نیروهای روسی در مرز اوکراین به صدا درآورده‌اند. نزدیک به 100 هزار نیرو و مقادیر زیادی از تجهیزات متعلق به نیروهای روسی در این مناطق توسط تجهیزات ماهواره‌ای مشاهده شده است.

روسیه: همسایه‌ای جهنمی: وجود سه بحران در مرزهای روسیه چگونگی تلاش روسیه را برای تبدیل آشفتگی‌ها به نفع ژئوپلیتیک برای خودش نشان می‌دهد. کمانی از بی‌ثباتی از بلاروس تا اوکراین و گرجستان ظاهر شده که فرصت‌هایی را برای فعالیت‌های بدخواهانه قدرت‌های خارجی فراهم می‌کند. این امر برای روسیه که آشکارا سیاست خارجی فعالی را برای کسب دستاورد به نفع کرملین دنبال می‌کند، بسیار وسوسه برانگیز بوده است.

 

شورای روابط خارجی آمریکا

روسیه با کارت یهودستیزی در اوکراین بازی می‌کند: خشم روسیه از اوکراین کاملا قابل مشاهده است. در تاریخ 11 اکتبر دمیتری مدودف، رییس‌جمهور سابق و معاون رئیس شورای امنیت ملی این کشور مقاله‌ای را منتشر کرد که اوکراین و زلنسکی رییس‌جمهور این کشور را هدف گرفت و آن را حکومتی دست نشانده آمریکا دانست که مذاکره با آن غیرممکن است.

 

رند

تاثیر تحریم‌های آمریکا و متحدانش بر فروش تسلیحات روسیه: در این گزارش نویسندگان صادرات تسلیحات روسیه و تاثیر تحریم‌هایی را بررسی می‌کنند که برای منصرف کردن کشورهای ثالث از خرید این تسلیحات و بالا بردن هزینه مداخلات آتی و بدخواهانه روسیه در دیگر کشورها طراحی شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *