جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

راهبرد بایدن: تمرکز بر داخل به جای دولت – ملت‌سازی در دیگر کشورها

شورای راهبردی آنلاین – رصد: موفقیت یا شکست در بازسازی آمریکا و نه افغانستان است که نه‌تنها میراث دولت بایدن، بلکه آینده خود ایالات‌متحده را تعیین می‌کند.

دمیتری ترنین در تحلیلی که مرکز اندیشکده آمریکایی کارنگی در روسیه منتشر کرد، نوشت: دکترین بایدن که به‌تازگی رونمایی شده است و از سیاست‌های ایالات‌متحده پس از 11 سپتامبر برای ایجاد جوامع دیگر و دولت‌سازی در خارج از مرزهای آمریکا چشم‌پوشی کرده، نقطه عطفی در سیاست خارجی این کشور است. این دکترین به‌ویژه پس از خروج آمریکا از افغانستان، معنا پیدا می‌کند. درواقع، اقدامات رئیس‌جمهور بایدن اساساً فرایندهایی را که بیش از یک دهه در جریان بوده است، رسمی و نهایی می‌کند. باراک اوباما اولین کسی بود که متعهد شد به جنگ‌های دوقلوی آمریکا – در عراق و افغانستان – که در زمان جورج دبلیو بوش آغاز شده بود، پایان دهد. این دونالد ترامپ بود که با طالبان درباره خروج کامل ارتش ایالات‌متحده از افغانستان در سال 2021 به توافق رسید. اوباما و ترامپ نیز هر دو با روش‌های بسیار متفاوت، سعی کردند توجه واشنگتن را به تقویت پایگاه داخلی تغییر دهند.

برای بقیه جهان مهم است که متناسب با تغییر سیاست خارجی ایالات متحده رفتار کنند. خروج آمریکا از افغانستان گرچه در مراحل پایانی اجرای آن، به‌شدت با مشکل مواجه شد، اما از منظر راهبردی برای آمریکا تصمیم درستی بود. مورد افغانستان گرچه به معنای پایان ایالات‌متحده به‌عنوان یک ابرقدرت جهانی نیست، اما نشانه افول نسبی و کند این جایگاه است. بعید است که وقایع افغانستان زلزله‌ای سیاسی در ایالات‌متحده ایجاد کند که منجر به سرنگونی بایدن شود. واشنگتن مشغول بازآزمایی مشارکت جهانی خود با تمرکز بیشتر بر تقویت پایگاه داخلی است. ایالات‌متحده از یک جنگ صلیبی جهانی تحت لوای دموکراسی دست کشیده و به‌سوی دفاع فعال از ارزش‌های لیبرال در داخل و مواضع غرب در خارج درحرکت است.

افغانستان زنده‌ترین مثال در فهرست طولانی از استدلال‌هایی قرار دارد که کاخ سفید با آن بایدن را متقاعد کرد پیروزی جهانی لیبرال دموکراسی در آینده قابل پیش‌بینی امکان‌پذیر نیست. بر این اساس، ایجاد دولت – ملت در کشورهای مشکل‌ساز برای آمریکا بیهوده است. نیروی نظامی ایالات‌متحده سلاح قدرتمندی است، اما دیگر در وهله نخست به کار گرفته نمی‌شود. تمرکز ژئوپلیتیک، ژئواکونومی، ایدئولوژیکی و استراتژیک سیاست خارجی ایالات‌متحده تغییر کرده است. چین اصلی‌ترین رقیب – و به گفته برخی رقیب وجودی – آمریکاست و روسیه اخلالگر اصلی محسوب می‌شود. ایران، کره شمالی و مجموعه‌ای از دیگر گروه‌های مخالف آمریکا، فهرست دشمنان این کشور را تکمیل می‌کنند. تغییرات آب و هوایی و همه‌گیری کرونا هم به اوج نگرانی‌های امنیتی ایالات‌متحده دامن زده است. ازاین‌رو، مهم‌ترین وظیفه سیاست خارجی دولت بایدن تقویت غرب به شکل جمعی و تحت رهبری ایالات‌متحده است.

رکود اقتصادی جهانی که در سال 2007 در ایالات‌متحده ایجاد شد، ضربه‌ای به مدل اقتصادی و مالی ایجادشده توسط ایالات‌متحده وارد کرد. بحران شدید سیاسی داخلی 2016–2021 اعتماد به‌نظام سیاسی ایالات‌متحده و ارزش‌های نهفته آن را تضعیف کرد و فاجعه کرونا که ایالات‌متحده را به‌شدت تحت تأثیر قرار داد، همه مسائل و شکاف‌های جدی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و شکاف‌هایی را در جامعه و دولت آمریکا عیان کرده است. غفلت از پایگاه داخلی در حین انجام طرح‌های پرهزینه همچون دولت–ملت‌سازی در خارج از کشور برای آمریکا هزینه داشته است. اکنون دولت بایدن با طرح‌های توسعه زیرساخت‌های بزرگ و حمایت از طبقه متوسط آمریکایی تصمیم گرفته است جبران مافات کند.

بحران‌های داخلی آمریکا، برخی از مشکلات مشابه در کشورهای اروپایی و شکاف فزاینده بین ایالات‌متحده و متحدانش در دوران ریاست جمهوری ترامپ، این نگرانی را ایجاد کرده است که چین و روسیه می‌توانند از این مسائل برای پایان دادن به سلطه آمریکا و حتی تضعیف ایالات‌متحده استفاده کنند.

بااین‌حال، مفاهیم دکترین بایدن چیست؟ ایالات‌متحده همچنان یک ابرقدرت با منابع عظیم است که اکنون تلاش دارد تا از این منابع برای تقویت خود استفاده کند. واشنگتن در سیاست خارجی از تصور خود به‌عنوان یک هژمون جهانی عقب‌نشینی کرده تا جایگاه رزمی رهبری غرب را که هدف حمله قرار گرفته، به عهده بگیرد.

سلطه آمریکا در درون جبهه غرب در معرض خطر نیست. هیچ‌یک از کشورهای غربی قادر نیستند که به‌تنهایی یا تشکیل یک بلوک با دیگران جایگزینی برای رهبری ایالات‌متحده بیابند. نخبگان غربی و وابسته به آن‌ها کاملاً در جبهه ایالات‌متحده هستند. چیزی که آن‌ها از آن می‌ترسند این است که ایالات‌متحده به درون خود عقب‌نشینی می‌کند. آن‌ها باید بدانند حمایت آمریکا از شرکای خود در مناطقی که برای منافع ایالات‌متحده حیاتی تلقی نمی‌شوند، منوط به این منافع و شرایط مختلف است. درواقع این رویداد جدیدی نیست، کما اینکه آمریکا با برخی از رهبران متحد خود در خاورمیانه هم‌چنین رفتاری داشته است.

درمجموع، دکترین بایدن تعهداتی را که واشنگتن دیگر امیدوارکننده و حتی پایدار نمی‌داند، از بین می‌برد. منابع بیشتری را برای رسیدگی به مسائل فوری داخلی صرف می‌کند. به دنبال تحکیم جبهه غرب حول ایالات‌متحده است. تمرکز خود را بر چین و روسیه به‌عنوان دشمنان اصلی آمریکا افزایش می‌دهد. موفقیت یا شکست در بازسازی آمریکا و نه افغانستان است که نه‌تنها میراث دولت بایدن، بلکه آینده خود ایالات‌متحده را تعیین می‌کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *