جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

تداوم سرکوب دانشجویان در آمریکا؛ ده‌ها دانشجو در دانشگاه ویرجینیا دستگیر شدند

سرکوب جنبش دانشجویی «همبستگی با مردم غزه» که در آمریکا از سوی پلیس این کشور و با همکاری برخی مسوولان دانشگاه‌ها ادامه دارد و پلیس ده‌ها نفر را در داشنگاه تکنیک ویرجنیا دستگیر کرده است.

پیام وزیر خارجه ایران به مناسبت گرامیداشت روز خلیج فارس

مایلم مراتب خرسندی خود برای برگزاری مراسم گرامیداشت روز ملی خلیج فارس را ابراز نمایم. بزرگداشت این روز مهم، در واقع تکریم هویت ملی ایرانیان به شمار میآید، لذا این روز بزرگ را به حضار محترم و همه ایرانیان تبریک میگویم.

مقابله به مثل؛ راهبرد حزب الله برای دفاع از مرجعیون و کفرکلا

دو شهر مرجعیون و کفرکلا در جنوب لبنان در روزهای اخیر هدف حملات گسترده رژیم صهیونیستی قرار گرفته اند. کفرکلا با تشییع پیکر پانزدهمین شهید خود در عملیات «در مسیر قدس» تعهد و پایمردی خود در دفاع از مردم مظلوم غزه را به منصه ظهور رسانده است.

Loading

رویکردهای جدید برای راستی‌آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: در حالی که هنوز امید به مذاکرات مجدد هسته‌ای با کره شمالی وجود دارد، یک سوال مهم که غالبا نادیده گرفته شده، این است که چگونه می‌توان توافقات انجام شده را نظارت و بررسی کرد.

وب سایت اندیشکده کارنگی آمریکا در یادداشتی نوشت: در ماه مارس ۲۰۲۱، دولت جو بایدن، رئیس جمهور وقت آمریکا، اعلام کرد قصد دارد یک رویکرد دیپلماسی عمل‌گرایانه را در قبال کره شمالی دنبال کند. در حالی که آمریکا هدف دیرینه‌اش را در جهت خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره حفظ می‌کند، اذعان می‌کند که در پی «پیشرفت عملی» در افزایش امنیت آمریکا، نیروهای نظامی خود و متحدانش، از جمله کره جنوبی و ژاپن، در شبه جزیره کره و اطراف آن است. اگر کره شمالی موافقت می‌کرد که گام‌های عملی برای کاهش خطر را دنبال کند، مذاکره کنندگان در حالی که زمینه‌های جدیدی ایجاد می‌کردند با چالشهایی مواجه می‌شدند که یکی از سخت‌ترین آن‌ها نیاز به روشهای جدید برای نظارت و بازرسی چگونگی رعایت محدودیت‌های مورد توافق بود.

 

چالش‌های بازرسی زرادخانه‌های کره شمالی

در سال‌های اخیر، نیروهای هسته‌ای و موشکی کره شمالی پیشرفت‌های کیفی چشمگیری داشته‌اند. در سال 2018، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، قبل از اینکه به دیپلماسی بین‌المللی با کره جنوبی، ایالات متحده، چین و سایرین روی آورد، اعلامیه تولید انبوه “موشک بالستیک و کلاهک هسته ای” را در کره شمالی صادر کرد. پس از آن، ارزیابی‌های رسمی توسط انجمن اطلاعاتی ایالات متحده و گروه متخصصان سازمان ملل متحد (بر اساس قطعنامه 1874 شورای امنیت سازمان ملل متحد)، نشان داد که فرمان کیم اجرایی شده و همچنان به قوت خود باقی است. در مانورهای نظامی در اکتبر سال 2020 و ژانویه سال 2021، کیم از قابلیت‌های موشکی جدید خود، از جمله موشک بالستیک قاره پیمای جدید که احتمالاً قادر به حمل چند کلاهک است، رونمایی کرد. در عین حال، کیم تأکید کرده است که سلاح‌های هسته‌ای سنگ بنای استراتژی دفاعی ملی کره شمالی است. پس از آنکه دامنه سلاح‌های هسته‌ای کره شمالی بعد از شکست در مذاکرات بر سر توافق برای محدود کردن نیروهای کره شمالی (از جمله توافقنامه سال ۱۹۹۴ و مذاکرات شش جانبه در اواسط دهه ۲۰۰۰) افزایش یافت، به نظر می‌رسد برای توافق جامعی که منجر به خلع سلاح کامل و سریع این کشور شود چشم انداز واقع بینانه‌ای نباشد. اگر واشنگتن و پیونگ یانگ مذاکرات دوجانبه مستقیم یا مذاکرات چندجانبه را در مورد خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره از سر بگیرند، واقع‌بینانه‌ترین فرمول پیشرفت شامل محدودیت‌های اولیه در بخش هایی از برنامه‌های مربوط به کره شمالی، از جمله برنامه‌های هسته‌ای و موشکی آن، قبل از تحرکات طولانی مدت در جهت کاهش و در نهایت حذف آن است.

مذاکره‌کنندگان و سیاستمداران تصمیم گیرنده در مذاکره با همتایان کره شمالی، به دنبال به حداکثر رساندن راستی آزمایی هر مرحله از توافق حاصل شده بودند. راستی آزمایی و نظارت نه تنها برای دوام سیاسی توافق‌های احتمالی آینده مهم است، بلکه برای ایجاد پیشرفت‌های قابل ارزیابی در جهت خلع سلاح هسته‌ای نیز حائز اهمیت است. بر اساس سوابق تاریخی، رویکردهای مرسوم برای راستی آزمایی- بازرسی‌های سخت گیرانه در محل و سایر پروتکل‌های مشخص- بر ضد پیونگ یانگ است. با وجودی که کره شمالی در بعضی مواقع اجازه بازرسی و دسترسی محدود و موقت در محل را داده بود، اما این امر تنها پس از مذاکرات طولانی و دشوار انجام شد و آخرین بار زمانی این بازرسی‌ها انجام شد که قابلیت‌های این کشور به‌طور قابل ملاحظه‌ای محدود شده بود. قابل ذکر است که سابقه ی متزلزل همکاری کره شمالی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از زمان اخراج بازرسان آژانس از این کشور در آوریل 2009، هیچ نشانه‌ای از پیشرفت نداشته است. علاوه بر این، با توجه به عدم اعتماد کامل بین ایالات متحده و کره شمالی، سیاستگذاران نمی‌توانند انتظار شرایط راستی آزمایی ایده آل برای توافق‌های احتمالی کوتاه مدت داشته باشند. با این وجود، آن‌ها باید در نظر داشته باشند که راستی آزمایی به خودی خود یک هدف نیست بلکه ابزاری است برای ارزیابی و اطمینان از رعایت توافقنامه‌های احتمالی که در عین حال موجب ایجاد اطمینان و پایداری در طول مسیر می‌شود.

 

روش‌های نوین بازرسی و نظارت بر کره شمالی

برنامه سیاست هسته‌ای بنیاد کارنگی صلح جهانی، در اوایل سال 2021 گروهی از متخصصان بین‌المللی را در چندین کارگاه دور هم جمع آوری کرد تا در مورد ابزار و رویکردهای جدید بازرسی و نظارت بر طیف وسیعی از محدودیت‌های احتمالی هسته‌ای و موشکی علیه کره شمالی مطالعه کنند.کارشناسان به‌طور گسترده موارد احتمالی قابل توضیح در موضوع کره شمالی را بررسی کردند، این موارد شامل بررسی موشک‌ها، ذخایر مواد هسته‌ای و کلاهک‌ها، رویکردهای تدریجی و احتمالی برای اعمال بررسی کلی و پادمان‌های هسته ای، تکنیک‌های هوش مصنوعی که احتمالا راستی آزمایی‌ها و تلاشهای اعتمادسازی را حمایت می‌کنند، نظارت بر واردات-صادرات، و آموخته هایی از سایر سیستم‌های نظارتی، از جمله برنامه جامع اقدام مشترک ۲۰۱۵ با ایران، بود. با توجه به تخصصی بودن این موضوع، اقدامات موجود قابلیت سیاسی توافقنامه‌های احتمالا خاص یا امتیازاتی را که کره شمالی ممکن است در حین اجرا به دنبال آن باشد ارزیابی نمی‌کنند. هدف اساسی تسهیل درک سیاست گذاران از طیف وسیعی از رویکردهای بازرسی و نظارت برای ایجاد پیشرفت عملی و افزایشی در خلع سلاح هسته‌ای است.

در حالی که رویکردهای مرسوم بازرسی بدون شک استاندارد مطلوب برای هرگونه توافق احتمالی است، حقایق سیاسی کوتاه مدت مستلزم انعطاف پذیری و انتظارات تعدیلی است. با گذشت زمان، از آنجا که از این رویکردها و ابزار در اجرای توافقنامه‌ها استفاده شده است، ایجاد اعتماد گسترده‌تر با کره شمالی ممکن است محیط سیاسی مطلوب‌تری را برای بکارگیری رویکردهای استاندارد بازرسی هموار کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *