جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

آسیب‌پذیری حمل‌ونقل دریایی از راهبرد اقتصادی اشتباه آمریکا

شورای راهبردی آنلاین- رصد: بر اساس گزارش‌های متعدد، افزایش سرسام آور قیمت‌های جهانی حمل و نقل و تنگناهای مربوط به آن، مانع بهبود اوضاع اقتصادی ایالات متحده می‌شود. در واقع، «بحران حمل و نقل» یکی از گسترده‌ترین بحران‌های مالی تابستان است. غیر از چند نشریه صنعتی، تاکنون به ندرت به این مسئله پرداخته شده است که چگونه تعرفه‌های جدید ایالات متحده به میزان بیش از 200 درصد به بروز این مشکل کمک کرده است.

وب سایت موسسه اقتصادی آمریکایی کاتو در یادداشتی نوشت: بنادر و پایانه‌های ریلی آمریکا در تلاش برای مقابله با افزایش بی‌سابقه واردات از آسیا هستند، وضعیتی که احتمالا تا سال آینده نیز ادامه خواهد داشت و به مشکلات زنجیره تامین شرکت‌های آمریکایی و فشارهای تورمی گسترده‌تر کمک می‌کند. در نتیجه هزاران کانتینر روی هم انباشته می‌شوند که این امر منجر به بروز تاخیر در عملکرد بنادر و افزایش هزینه حمل و نقل (اعم از باربری اقیانوسی و داخلی) می‌شود و دسترسی صادرکنندگان ایالات متحده – به‌ویژه صادر کنندگان محصولات کشاورزی – به کانتینر‌های خالی مورد نیاز برای ارسال کالاهای خود به خارج از کشور نیز محدود می‌شوند.

در این میان، به‌طور خاص وضعیت واردکنندگان پیچیده‌تر می‌شود. شرکت‌هایی مانند شرکت‌های پوشاک ورزشی در افزایش هزینه‌های حمل و نقل رکورد زدند. مشاغل کوچک به شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرند و باید سه برابر نرخ حمل و نقل معمولی، برای محصولاتی که بعید است در ماه‌های آینده وارد شوند، پرداخت کنند. این اختلال به حدی است که مدیرعامل انجمن پوشاک آمریکا حتی از مصرف کنندگان خواست در تابستان، خرید کریسمس خود را انجام دهند.

مطمئناً، یکی از مشکلات وضعیت فعلی همه‌گیری جهانی کرونا است. به عنوان مثال، با افزایش کالاهای مصرفی ساخت آسیا برای پاسخگویی به افزایش غیرمنتظره تقاضا در ایالات متحده، به موازات تقاضای ایجاد شده برای محصولات آمریکایی در کشورهایی که کمتر با چالش کرونا مواجه هستند، زنجیره تامین دچار اخلال شده است.

با این حال، سیاست‌های تجاری ایالات متحده نیز به احتمال زیاد به بحران فعلی کشتیرانی کمک می‌کند. ایالات متحده در اوایل سال جاری تعرفه بسیار زیادی را بر وارد کنندگان شاسی کامیون‌ها (برای حمل کالاهای کانتینری در سراسر کشور) تحمیل کرد. از یک سو، در سال گذشته عوارض ضد دامپینگ ( AD) توسط کمیسیون بین‌المللی تجارت ایالات متحده(ITC) و دپارتمان تجارت (DOC) راه اندازی شدند، و از سوی دیگر، برای وارادت شاسی‌های دریایی بین‌المللی چین (CIMC)، بزرگ‌ترین کارخانه شاسی سازی جهان، تعرفه‌های هنگفت تحمیل شد. همچنین این عوارض با تعرفه ۲۵ درصدی ترکیب می‌شوند که ترامپ بر دامنه گسترده ای از واردات از چین در سال 2018 تعیین کرد.

به گفته واردکنندگان صنایع، این اقدامات به دو دلیل بر بازار کشتیرانی ایالات متحده تأثیر می‌گذارد:

اول، شاسی‌های در دسترس برای باربری در آمریکا در ماه‌های اخیر برای اکثر قطب‌های بزرگ ترانزیت کشورکاهش یافته است. کمبود شاسی به ایجاد جمع شدن محموله‌ها در شیکاگو منجر شد، که این امر باعث شد دو شرکت بزرگ راه آهن آمریکا، ارسال محموله‌های خود را از بنادر ساحل غربی به مرکز کشور موقتا محدود کنند. در عین حال، کشتیرانی از آسیا به سمت ایالات متحده سختی‌های بسیاری را از نظر تحویل بار تجربه می‌کند، به این دلیل که شاسی‌های لازم برای تحویل کانتینرهای بار کشتی‌ها در بنادر ایالات متحده با کمبود جدی مواجه است.

دوم، ظرفیت شاسی‌های غیر چینی برای برآوردن تقاضای فعلی در ایالات متحده بسیار کم است. به‌طور خاص، در حالیکه شرکت چینی می‌تواند 40 تا 50 هزار دستگاه در سال تولید کند، پنج تولیدکننده شاسی آمریکای شمالی اذعان کرده‌اند که «حداقل شش تا نه ماه» طول می‌کشد تا تولید خود را به 10-15 هزار واحد در سال افزایش دهند و تا سال 2022 نیز قادر به تامین سفارشات جدید نخواهند بود. علاوه بر این، بازسازی شاسی‌های قدیمی نیز امکان پذیر نیست، زیرا همه شاسی‌های قابل استفاده در کشور به دلیل کمبودهای فعلی مشغول به کار هستند.

در نتیجه، تعرفه‌های جدید ایالات متحده تنها دو اقدام را انجام می‌دهد، که هیچ‌یک از آن‌ها برای حمل و نقل دریایی ایالات متحده مناسب نیست: اول اینکه، واردکنندگان و حمل کنندگان بارها را از آوردن ظرفیت جدید به صورت آنلاین مایوس می‌کند (که منجر به استمرار کمبود شاسی و تنگناهای مربوط به حمل و نقل می‌شود)؛ دوم اینکه، هزینه حمل و نقل را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد، زیرا باربران (واردکنندگان، کشتی‌های اقیانوس پیما، کامیون داران و غیره) فقط شاسی چینی خریداری می‌کنند و این هزینه‌ها را به مشتریان خود منتقل می‌کنند. در مورد دوم، شرکت‌های حمل و نقل تخمین می‌زنند که عوارض جدید به تنهایی بیش از 25000 دلار به قیمت هر شاسی که خریداری می‌کنند اضافه می‌کند، و عملاً قیمت آن‌ها را سه برابر می‌کند. هیچ‌یک از این موارد برای شرکتهای آمریکایی یا (مصرف کنندگان) وابسته به حمل و نقل و نگرانی‌های تورمی فعلی خوب نیست – به ویژه هنگامی که این هزینه‌های حمل و نقل داخلی با هزینه‌های حمل و نقل دریایی ناشی از همه گیری ترکیب شود.

در چنین شرایطی، با توجه به اینکه بنادر به احتمال زیاد در آینده قابل پیش بینی مختل می‌شوند و ظرفیت شاسی‌های قابل استفاده کمتر می‌شود، منطقی است که دولت به شرکت‌های حمل بار اجازه دهد واحدهای اضافی شاسی را با قیمت‌های نسبتاً رقابتی خریداری کرده و در نتیجه کمبودهای شاسی فعلی را کاهش دهند. شاید حل کمبودهای فعلی شاسی هزینه‌های حمل ونقل را تا حد زیادی کاهش دهد.

در مجموع، قوانین ایالات متحده برخی موضوعات مهم اقتصادی و سیاستی را در هنگام تعیین تعرفه‌ها نادیده می‌گیرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *