جدیدترین مطالب

عقب‌نشینی نیروهای روسیه از قفقاز جنوبی؛ راهبرد یا تاکتیک؟

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: به دنبال انتشار خبری مبنی بر آنکه کرملین به طور ضمنی تأیید کرد که صلح‌بانان روس از منطقه قره‌باغ عقب می‌کشند و سلاح‌ها و تجهیزات خود را به همراه می‌برند، این پرسش به طور جدی مطرح است که آیا روسیه می‌خواهد منطقه قفقاز جنوبی را به غرب واگذار کند؟

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

تاکید رهبر ترکیه بر لزوم اتحاد جهان اسلام برای جلوگیری از ادامه حملات اسرائیل به غزه

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در گفت‌وگوی تلفنی با آداما بارو رئیس گامبیا، گفت که جهان اسلام باید در راستای توقف حملات اسرائیل به غزه و رعایت قطعنامه‌های سازمان ملل، به صورت متحد و یکصدا عمل کند.

Loading

امنیت سایبری؛ نگرانی مشترک اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین- رصد: بیشتر بخش‌های اتحاد فرا‌آتلانتیک به‌سرعت در حال دیجیتالی شدن هستند و وابستگی به جریان داده‌ها برای عرضه کالاها و ارائه خدمات حیاتی می‌باشد. درنتیجه، دامنه خطرات سایبری به‌طور نسبی رو به افزایش و پرهزینه‌تر شدن می‌گذارد؛ بنابراین امنیت سایبری یک اولویت رو به رشد برای این کشورهاست.

اریکس سلگا در گزارشی که در وب‌سایت اندیشکده مرکز تحلیل سیاسی اروپا منتشر شد، نوشت: دامنه تهدیدات سایبری به‌تدریج مجموعه‌ای از داده‌ها را ایجاد می‌کند که آسیب‌پذیری‌ دیجیتالی بخش‌های دولتی، خصوصی، غیرنظامی و نظامی را باهم پیوند می‌زند. بااین‌حال، افزایش اختلافات در رویکرد آمریکا و اتحادیه اروپا به حاکمیت داده‌ها، قابلیت تبادل اطلاعات و داده‌ها میان این بخش‌ها را محدود می‌کند و به‌طور مستقیم بر توانایی این اتحاد برای مقابله با مجموعه رو به رشد خطرات سایبری تأثیر می‌گذارد.

رویکرد آمریکا که مبتنی بر بازار آزاد است، بر حقوق مالکیت داده‌ها و ارتقای یک رژیم مبتنی بر دارایی متمرکز است که در آن شرکت‌ها می‌توانند داده‌های شخصی را به‌طور پیش‌فرض پردازش کنند. در عوض، رویکرد اتحادیه اروپا برای بسط دادن بازار واحد به حوزه دیجیتال، بر هماهنگی رژیم‌ داده‌ها میان 27 کشور عضو این اتحادیه متمرکز است. اختلافات در حاکمیت داده‌ها گسترش یافته است و به حوزه مدیریت معماری تبادل داده‌ها، رژیم‌های حفاظت از داده‌های شخصی و دستورات اطلاعات دیجیتالی وارد شده است.

هرگونه واگرایی در سیاست داده‌ها، باعث پیچیده‌تر شدن ابتکارات امنیت سایبری در قالب استانداردهای فنی جدید، خدمات مربوط به اعتماد به فرآیندهای دیجیتالی یا ملاحظات مربوط به مجوز زنجیره تأمین می‌شود. بااین‌حال، در حال حاضر امنیت سایبری فرا‌آتلانتیک هنوز برای مدیریت اختلاف رژیم‌های حاکمیت داده‌ها تجهیز نشده است. در آمریکا، چارچوب اصلی امنیت سایبریِ بین بخشی، توسط موسسه ملی استاندارد و فناوری  (NIST) در قالب مجموعه‌ای غیر‌الزام‌آور از بهترین عملکردهایی که شرکت‌ها می‌توانند به کار گیرند، ایجاد شده است. از سوی دیگر، دستورالعمل امنیت شبکه و اطلاعات اتحادیه اروپا مقرر می‌دارد که ارائه‌دهندگان خدمات دیجیتال که در سراسر اروپا فعالیت می‌کنند، چارچوب‌های اجباری امنیت سایبری را به اجرا درآورند. در چنین سناریویی، داده‌های یک شرکت بین‌المللی که در هر دو بازار فعالیت می‌کند، از طریق سرورهایی منتقل خواهد شد که ممکن است چارچوب‌های امنیت سایبری، سیستم‌های مدیریت ریسک یا الزامات گزارش حوادث اساساً متفاوتی داشته باشند.

این اختلافات، خطر گسترش شکاف میان اقدامات امنیت سایبری شرکای فرا‌آتلانتیک و همچنین خطر ایجاد شکاف‌های جدید را درحالی‌که ابتکارات دیجیتالی جدید توسعه می‌یابد، به همراه دارد. چهار کارگروه در شورای تجارت و فناوری آمریکا-اتحادیه اروپا که اخیراً تشکیل ‌شده است به کار هماهنگ ساختن فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و چالش‌های حاکمیت داده‌ها اختصاص‌ یافته‌اند. این یک شاخص مهم برای اولویت حکمرانی دیجیتالی و اراده سیاسی برای یافتن زمینه‌های مشترک است. در این گزارش، نقاط ضعف مهم برای همکاری امنیت سایبری فرا‌آتلانتیک موردبررسی قرار می‌گیرد و تفاوت‌های روبه افزایش در معماری داده‌ها، رژیم‌های حفاظت از داده‌ها، همکاری در اجرای قانون و ظرفیت مداخله‌جویانه سایبری را بیان می‌کند و بعد به سراغ این موضوع می‌رود که این اختلافات چطور می‌تواند شکاف‌های جدیدی را در امنیت سایبری ایجاد کند. رویکرد بالتیک که با یک ساختار حاکمیتی انعطاف‌پذیر توصیف می‌شود، مدلی را دراین‌باره ارائه می‌دهد که اتحاد فراآتلانتیک چگونه می‌تواند حاکمیت داده‌ها را از پایین به بالا، به سمت یک رابطه یکپارچه‌تر به کار بندد.

بر این اساس، هماهنگی امنیت سایبری باید در اولویت کاری کارگروه‌های شورای تجارت و فناوری آمریکا- اتحادیه اروپا قرار گیرد.

تخصص و ظرفیت امنیت سایبری غیرنظامی و نظامی باید باهم ترکیب شوند. پیشنهاد اتحادیه اروپا برای یک واحد سایبری مشترک، منجر به ایجاد واحدی می‌شود که بتواند نماینده اروپا در آمریکا باشد.

 

راهکارهای تامین امنیت سایبری

در قسمت توصیه‌ها در این گزارش آمده است: رویکردهای متفاوت حاکمیت داده‌های آمریکا و اتحادیه اروپا مستلزم یک رویکرد انعطاف‌پذیر در زمینه امنیت سایبری است که بتواند به‌سرعت و در سطوح مختلف سیاست، واکنش نشان دهد و شیوه‌های امنیتی را به بهترین نحو در برگیرد، مبادله کند، اعتمادسازی نماید و درنهایت تاب‌آوری را در فضای فرا‌آتلانتیک تقویت کند.

در این گزارش بر اساس تجربیات حوزه بالتیک سه توصیه برای گسترش کانال‌های آمریکا و اتحادیه اروپا با هدف یافتن زمینه‌های مشترک برای تنظیم مجدد حاکمیت داده‌ها و رژیم‌های امنیت سایبری ارائه ‌شده است و می‌گوید که ممکن است این کانال‌ها برای کاهش واگرایی در اجتناب از تهدیدهای سایبری مفید باشند و به همسویی هنجاری کمک کنند.

اولین توصیه «ایجاد و پیشبرد شورای ملی امنیت سایبری برای عملکردهای مهم» است. شوراهای ملی امنیت سایبری در کشورهای بالتیک رایج هستند. به‌طورکلی، این شوراها به‌عنوان شوراهایی غیررسمی یا رسمی عمل می‌کنند که نمایندگان طرف‌های نظامی و غیرنظامی، خصوصی و دولتی را از بخش‌های مهم گرد هم می‌آورد. این شوراها اطلاعات جامعی در مورد وضعیت امنیت سایبری در بخش‌های مختلف جمع‌آوری می‌کنند. یافته‌های این شوراها برای توسعه امنیت سایبری فراآتلانتیک حیاتی است. در سطح بین‌المللی، باید یک شورای مشابه میان آمریکا و اتحادیه اروپا ایجاد شود و کانالی را برای مذاکره در مورد رژیم امنیتی فعالیت‌های مشترک فراآتلانتیک اختصاص دهد.

توصیه دوم «توسعه کانال‌های تبادل اطلاعات مربوط به تهدید، تحت نظر شورای تجارت و فناوری آمریکا و اتحادیه اروپا» است. دولت بایدن و رهبران اتحادیه اروپا هر دو تعهداتی را برای تمدید همکاری فرا‌آتلانتیک، به‌ویژه در عرصه دیجیتال، اعلام کرده‌اند.

توصیه سوم «تلفیق تجربه امنیت سایبری غیرنظامی و نظامی از طریق واحد سایبری مشترک اتحادیه اروپا» است. تبادل تجارب امنیت سایبری آمریکا و اتحادیه اروپا شامل بخش‌های غیرنظامی و نظامی است. تهدیدات سایبری در هر دو بخش مشابه و پرهزینه است. پیشنهاد اخیر برای ایجاد یک واحد سایبری مشترک اتحادیه اروپا که کار هماهنگی، تبادل دانش و ارائه هشدارهای پیشرفته را به عهده دارد، مقامات امنیت سایبری ملی گروه‌های عملیاتی، مقامات دفاعی ملی و ساختارهای اتحادیه اروپا را گرد هم می‌آورد. این واحد سایبری مشترک می‌تواند به‌عنوان شریک متقابل آمریکا عمل کند. مشارکت آمریکا و اتحادیه اروپا در این خصوص می‌تواند از طریق شورای تجارت و فناوری آمریکا- اتحادیه اروپا یا از طریق یک کانال جداگانه انجام شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *