جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

نظرسنجی آکسیوس: هریس در بین جوانان آمریکایی، محبوبیت بیشتری نسبت به بایدن دارد / هریس در بین جوانان، ۶۰ به ۴۰ از ترامپ جلوتر است / بایدن در این نظرسنجی ۵۳ به ۴۷ از ترامپ عقب بود

وبگاه تحلیلی آکسیوس از محبوبیت معنادار کامالا هریس در بین رأی‌دهندگان جوان آمریکایی در مقایسه با ترامپ و بایدن خبر داد.

سازمان ملل از آوارگی ۱۸۰ هزار نفر از خان یونس ظرف ۴ روز خبر داد

سازمان ملل جمعه ۵ مرداد گزارش داد که بیش از ۱۸۰ هزار فلسطینی طی چهار روز نبرد سنگین در اطراف شهر خان یونس در جنوب نوار غزه، در جریان عملیات نظامی اسرائیل برای بازگرداندن اجساد گروگان‌ها از این منطقه، مجبور به خروج از این شهر شدند.

روزنامه ترکیه: اسد و اردوغان ماه آگوست دیدار می‌کنند

روزنامه «ترکیه» که نزدیک به دولت ترکیه است، امروز (شنبه) گزارش کرد که اولین دیدار «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در بیش از یک دهه در ماه آگوست در یک ایست مرزی در ماه آگوست (ماه آینده میلادی) برگزار خواهد شد.

مواضع کشورهای همسایه از جمله ترکیه و آذربایجان نسبت به هر گونه جنگ با ایران

مواضع کشورهای همسایه از جمله ترکیه و آذربایجان نسبت به هر گونه جنگ با ایران

محمد گل افروز در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ترکیه و کشورهای هم سوی سیاست اردوغانی آن ازجمله آذربایجان علی اف که به یک ایران ضعیف شده فکر می کنند و ته استراتژی منطقه ای آنها علیه ایران است (یعنی از آشوب، عدم یکپارچگی و تجزیه ایران بدشان نمی آید)، در صورت چنین جنگی به هدف عمده خود یعنی بدون مقاومت ایران، به توسعه راحت تر کریدور تورانی خود می پردازند (البته دور از ذهن نیست که کشور آذربایجان کنونی هم در چنین شرایطی به فکر کشور جعلی آذربایجان بزرگ برود)؛ از این رو، ترکیه و هم پیمانانش نسبت به این جنگ احتمالی، بی تفاوت و یا همراه با اسراییل و ناتو خواهند شد. 

در دیدار نتانیاهو با ترامپ چه گذشت؟

دونالد ترامپ روز جمعه با بنیامین نتانیاهو دیدار کرد و این اولین دیدار آنها از زمان خروج ترامپ از کاخ سفید در بیش از سه سال پیش بود و جزئیاتی تازه از این نشست و گفت‌وگوها منتشر شده است.

Loading

امنیت سایبری؛ نگرانی مشترک اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین- رصد: بیشتر بخش‌های اتحاد فرا‌آتلانتیک به‌سرعت در حال دیجیتالی شدن هستند و وابستگی به جریان داده‌ها برای عرضه کالاها و ارائه خدمات حیاتی می‌باشد. درنتیجه، دامنه خطرات سایبری به‌طور نسبی رو به افزایش و پرهزینه‌تر شدن می‌گذارد؛ بنابراین امنیت سایبری یک اولویت رو به رشد برای این کشورهاست.

اریکس سلگا در گزارشی که در وب‌سایت اندیشکده مرکز تحلیل سیاسی اروپا منتشر شد، نوشت: دامنه تهدیدات سایبری به‌تدریج مجموعه‌ای از داده‌ها را ایجاد می‌کند که آسیب‌پذیری‌ دیجیتالی بخش‌های دولتی، خصوصی، غیرنظامی و نظامی را باهم پیوند می‌زند. بااین‌حال، افزایش اختلافات در رویکرد آمریکا و اتحادیه اروپا به حاکمیت داده‌ها، قابلیت تبادل اطلاعات و داده‌ها میان این بخش‌ها را محدود می‌کند و به‌طور مستقیم بر توانایی این اتحاد برای مقابله با مجموعه رو به رشد خطرات سایبری تأثیر می‌گذارد.

رویکرد آمریکا که مبتنی بر بازار آزاد است، بر حقوق مالکیت داده‌ها و ارتقای یک رژیم مبتنی بر دارایی متمرکز است که در آن شرکت‌ها می‌توانند داده‌های شخصی را به‌طور پیش‌فرض پردازش کنند. در عوض، رویکرد اتحادیه اروپا برای بسط دادن بازار واحد به حوزه دیجیتال، بر هماهنگی رژیم‌ داده‌ها میان 27 کشور عضو این اتحادیه متمرکز است. اختلافات در حاکمیت داده‌ها گسترش یافته است و به حوزه مدیریت معماری تبادل داده‌ها، رژیم‌های حفاظت از داده‌های شخصی و دستورات اطلاعات دیجیتالی وارد شده است.

هرگونه واگرایی در سیاست داده‌ها، باعث پیچیده‌تر شدن ابتکارات امنیت سایبری در قالب استانداردهای فنی جدید، خدمات مربوط به اعتماد به فرآیندهای دیجیتالی یا ملاحظات مربوط به مجوز زنجیره تأمین می‌شود. بااین‌حال، در حال حاضر امنیت سایبری فرا‌آتلانتیک هنوز برای مدیریت اختلاف رژیم‌های حاکمیت داده‌ها تجهیز نشده است. در آمریکا، چارچوب اصلی امنیت سایبریِ بین بخشی، توسط موسسه ملی استاندارد و فناوری  (NIST) در قالب مجموعه‌ای غیر‌الزام‌آور از بهترین عملکردهایی که شرکت‌ها می‌توانند به کار گیرند، ایجاد شده است. از سوی دیگر، دستورالعمل امنیت شبکه و اطلاعات اتحادیه اروپا مقرر می‌دارد که ارائه‌دهندگان خدمات دیجیتال که در سراسر اروپا فعالیت می‌کنند، چارچوب‌های اجباری امنیت سایبری را به اجرا درآورند. در چنین سناریویی، داده‌های یک شرکت بین‌المللی که در هر دو بازار فعالیت می‌کند، از طریق سرورهایی منتقل خواهد شد که ممکن است چارچوب‌های امنیت سایبری، سیستم‌های مدیریت ریسک یا الزامات گزارش حوادث اساساً متفاوتی داشته باشند.

این اختلافات، خطر گسترش شکاف میان اقدامات امنیت سایبری شرکای فرا‌آتلانتیک و همچنین خطر ایجاد شکاف‌های جدید را درحالی‌که ابتکارات دیجیتالی جدید توسعه می‌یابد، به همراه دارد. چهار کارگروه در شورای تجارت و فناوری آمریکا-اتحادیه اروپا که اخیراً تشکیل ‌شده است به کار هماهنگ ساختن فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و چالش‌های حاکمیت داده‌ها اختصاص‌ یافته‌اند. این یک شاخص مهم برای اولویت حکمرانی دیجیتالی و اراده سیاسی برای یافتن زمینه‌های مشترک است. در این گزارش، نقاط ضعف مهم برای همکاری امنیت سایبری فرا‌آتلانتیک موردبررسی قرار می‌گیرد و تفاوت‌های روبه افزایش در معماری داده‌ها، رژیم‌های حفاظت از داده‌ها، همکاری در اجرای قانون و ظرفیت مداخله‌جویانه سایبری را بیان می‌کند و بعد به سراغ این موضوع می‌رود که این اختلافات چطور می‌تواند شکاف‌های جدیدی را در امنیت سایبری ایجاد کند. رویکرد بالتیک که با یک ساختار حاکمیتی انعطاف‌پذیر توصیف می‌شود، مدلی را دراین‌باره ارائه می‌دهد که اتحاد فراآتلانتیک چگونه می‌تواند حاکمیت داده‌ها را از پایین به بالا، به سمت یک رابطه یکپارچه‌تر به کار بندد.

بر این اساس، هماهنگی امنیت سایبری باید در اولویت کاری کارگروه‌های شورای تجارت و فناوری آمریکا- اتحادیه اروپا قرار گیرد.

تخصص و ظرفیت امنیت سایبری غیرنظامی و نظامی باید باهم ترکیب شوند. پیشنهاد اتحادیه اروپا برای یک واحد سایبری مشترک، منجر به ایجاد واحدی می‌شود که بتواند نماینده اروپا در آمریکا باشد.

 

راهکارهای تامین امنیت سایبری

در قسمت توصیه‌ها در این گزارش آمده است: رویکردهای متفاوت حاکمیت داده‌های آمریکا و اتحادیه اروپا مستلزم یک رویکرد انعطاف‌پذیر در زمینه امنیت سایبری است که بتواند به‌سرعت و در سطوح مختلف سیاست، واکنش نشان دهد و شیوه‌های امنیتی را به بهترین نحو در برگیرد، مبادله کند، اعتمادسازی نماید و درنهایت تاب‌آوری را در فضای فرا‌آتلانتیک تقویت کند.

در این گزارش بر اساس تجربیات حوزه بالتیک سه توصیه برای گسترش کانال‌های آمریکا و اتحادیه اروپا با هدف یافتن زمینه‌های مشترک برای تنظیم مجدد حاکمیت داده‌ها و رژیم‌های امنیت سایبری ارائه ‌شده است و می‌گوید که ممکن است این کانال‌ها برای کاهش واگرایی در اجتناب از تهدیدهای سایبری مفید باشند و به همسویی هنجاری کمک کنند.

اولین توصیه «ایجاد و پیشبرد شورای ملی امنیت سایبری برای عملکردهای مهم» است. شوراهای ملی امنیت سایبری در کشورهای بالتیک رایج هستند. به‌طورکلی، این شوراها به‌عنوان شوراهایی غیررسمی یا رسمی عمل می‌کنند که نمایندگان طرف‌های نظامی و غیرنظامی، خصوصی و دولتی را از بخش‌های مهم گرد هم می‌آورد. این شوراها اطلاعات جامعی در مورد وضعیت امنیت سایبری در بخش‌های مختلف جمع‌آوری می‌کنند. یافته‌های این شوراها برای توسعه امنیت سایبری فراآتلانتیک حیاتی است. در سطح بین‌المللی، باید یک شورای مشابه میان آمریکا و اتحادیه اروپا ایجاد شود و کانالی را برای مذاکره در مورد رژیم امنیتی فعالیت‌های مشترک فراآتلانتیک اختصاص دهد.

توصیه دوم «توسعه کانال‌های تبادل اطلاعات مربوط به تهدید، تحت نظر شورای تجارت و فناوری آمریکا و اتحادیه اروپا» است. دولت بایدن و رهبران اتحادیه اروپا هر دو تعهداتی را برای تمدید همکاری فرا‌آتلانتیک، به‌ویژه در عرصه دیجیتال، اعلام کرده‌اند.

توصیه سوم «تلفیق تجربه امنیت سایبری غیرنظامی و نظامی از طریق واحد سایبری مشترک اتحادیه اروپا» است. تبادل تجارب امنیت سایبری آمریکا و اتحادیه اروپا شامل بخش‌های غیرنظامی و نظامی است. تهدیدات سایبری در هر دو بخش مشابه و پرهزینه است. پیشنهاد اخیر برای ایجاد یک واحد سایبری مشترک اتحادیه اروپا که کار هماهنگی، تبادل دانش و ارائه هشدارهای پیشرفته را به عهده دارد، مقامات امنیت سایبری ملی گروه‌های عملیاتی، مقامات دفاعی ملی و ساختارهای اتحادیه اروپا را گرد هم می‌آورد. این واحد سایبری مشترک می‌تواند به‌عنوان شریک متقابل آمریکا عمل کند. مشارکت آمریکا و اتحادیه اروپا در این خصوص می‌تواند از طریق شورای تجارت و فناوری آمریکا- اتحادیه اروپا یا از طریق یک کانال جداگانه انجام شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *