جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

مواضع متفاوت اتحادیه اروپا – آمریکا در قبال روسیه

شورای راهبردی آنلاین – رصد: درحالی که جو بایدن با ولادیمیر پوتین در ژنو ملاقات می کرد، کمیسیون اروپا و جوزپ بورل بیانیه مشترکی درباره آینده روابط اتحادیه اروپا و روسیه منتشر کردند. هدف این بیانیه، اگرچه یافتن مسیری برای برقراری روابط پایدار و قابل پیش بینی با ‌روسیه بود، اما بر ضرورت واکنش‌های یکپارچه و نظام مند به تهدیدهای روسیه تأکید کرده است.

وب سایت مرکز مطالعات سیاست اروپایی (CEPS) مستقر در بروکسل در یادداشتی نوشت: بایدن اولین ساکن کاخ سفید در دوران پس از جنگ سرد است که برای تنظیم مجدد روابط آمریکا با روسیه در ابتدای دوران ریاست جمهوری خود تلاشی نکرد. اگرچه روابط روسیه و آمریکا همچنان خصومت‌­آمیز باقی خواهد ماند و اعتماد کافی برای ایجاد تشنج‌­زدایی جدی وجود ندارد، اما با این حال، هم‌زمانی اقدامات دولت بایدن برای احیای توافق هسته‌­ای ایران (JCPOA) و عقب­‌نشینی از افغانستان تا ماه سپتامبر، با تعهد وی برای شروع مذاکرات با مسکو‌ در خصوص ثبات استراتژیک و مسائل سایبری، بیانگر تلاش‌های عینی و هدفمند آمریکا برای کاهش فشارها در اروپا و خاورمیانه در راستای تمرکز آمریکا برای مقابله با چین است.

اقدامات بایدن با ترکیب سه عامل زیر می‌تواند نتیجه بخش باشد:

(1) درک موقعیت مسکو که متناسب با اولویت­‌های استراتژیک کلی واشنگتن باشد، (2) ارزیابی واقع‌­بینانه از آنچه که وجود دارد و آنچه که قابل دستیابی نیست، موجب می­شود تا انتظارات نادرست غرب مبنی بر تسلیم شدن مسکو در آینده نزدیک کاهش ­یابد و (3) یک برنامه سیاسی کاملا متمرکز با هدف جلوگیری از افزایش تنش در رقابت بین ایالات متحده و روسیه ترتیب داده می­شود؛ اما بیانیه مشترک اتحادیه اروپا هیچ کدام از این ویژگی­‌ها را نشان نمی‌دهد.

در بیانیه مشترک اشاره شده است که چطور استراتژی­‌های موجود اتحادیه اروپا (صنعتی، تجاری، ارتباطات، امنیتی و سایبری) در تنظیم روابط با روسیه نقش ایفا می‌کنند.

در این بیانیه از چین فقط به عنوان شریکی یاد می­شود که به روسیه کمک می‌­کند تا «موقعیت جهانی خود را حفظ کند». ترکیه نیز به نوبه خود کاملاً حذف شده است. با توجه به «پویایی مثبت» اخیر در روابط اتحادیه اروپا -ترکیه که توسط شورای اروپا و بورل برجسته شده است، احتمالا آن‌ها مایل نیستند که بر سر روسیه با آنکارا دچار تنش شوند. با این وجود، سیاست همسایگی اروپا بیانگر آن است که اتحادیه اروپا باید ظرفیت­‌های خود به عنوان بازیگر ژئوپلیتیکی در دهه کنونی را گسترش دهد. از همین رو، قرار دادن روسیه در یک استراتژی وسیع تر، به منظور مقابله با یک اروپای چند قطبی، تلاش سودمندی است.

علاوه بر این، هدف این بیانیه تغییر دادن مسیر روابط با روسیه نیست، بلکه هدف آن «تقویت [اجرای] سیاست اتحادیه اروپا در قبال روسیه» است. با توجه به فقدان اراده سیاسی جمعی برای تجدید نظر درباره سیاست‌ها، پنج «اصل راهگشا» برای روابط اتحادیه اروپا و روسیه صرفاً در سه محور «عقب‌­راندن، محدود کردن و تعامل» پیشنهاد شده­اند که بر اساس آن، اتحادیه اروپا بر اساس درک مشترک قوی از اهداف روسیه و اتکا به یک رویکرد اصولی و مبتنی بر عمل‌گرایی به‌طور همزمان روسیه را عقب خواهد برد، محدود خواهد کرد و در جهت تعامل با این کشور تلاش خواهد کرد.

برخلاف ابتکار کاملا متمرکز بایدن برای تعامل با روسیه، لیستی از حوزه‌های عمومی برای ادامه همکاری یا همکاری احتمالی، به موازات اولویت­‌های تفکیک­‌شده اروپا مانند بهره گیری از اهرم‌های اقتصادی از جمله تحریم و افزایش حمایت از جامعه مدنی روسیه برجسته می­شوند. در این بیانیه هیچ اشاره‌­ای به ثبات استراتژیک نشده است که در ملاقات اخیر بایدن با پوتین در کانون توجه بود.

این بیانیه برخلاف رویکرد تعاملی بایدن، صریحاً بیان می­کند: «در شرایط کنونی به نظر نمی‌آید که یک مشارکت بازنگری شده و نوین میان اتحادیه اروپا و روسیه که بتواند امکان همکاری نزدیک‌تر میان دو طرف را فراهم کند در دورنمای نزدیکی قرار داشته باشد».

 

محدودیت‌­های روابط اتحادیه اروپا – روسیه

شاید تکرار اقدامات آمریکا برای اتحادیه اروپا غیرممکن باشد. دولت بایدن در مقایسه با چالشی که چینِ در حال پیشرفت را در برابر موقعیت برتر آمریکا قرار می‌دهد، رقابت آمریکا و روسیه را در درجه دوم اهمیت قرار می­دهد؛ اما در مقابل، روسیه از نظر جغرافیایی درست در کنار اتحادیه اروپا واقع شده است. مسکو در میان دغدغه­­‌های امنیتی بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا همواره بالاتر از پکن قرار می­گیرد و از همین رو، ایجاد استراتژی متمرکز بر تنش‌­زدایی با روسیه را به منظور تمرکز بر چین دشوار می­کند.

علاوه بر این، گفتگوهای بین واشنگتن و مسکو درباره تسلیحات هست‌ه­ای و ثبات استراتژیک ناشی از احساس قدرت عالی در میان روس‌ها است که بخش مهمی از هویت ملی روسیه را تشکیل می­دهد. با این وجود روابط اتحادیه اروپا و روسیه به بُعد دیگری از هویت روسیه می­‌پردازد: در این بُعد، به روسیه به عنوان عضوی از خانواده اروپایی توجه می‌شود. از همین رو، انگیزه­ای به مسکو می‌دهد تا روابط دوجانبه را با کشورهای اروپایی اولویت­‌بندی کند و اهمیت روابط با اتحادیه اروپا را کم اهمیت جلوه دهد.

اگرچه رقابت با چین به دلیل تمرکز بر عرصه­‌های اقتصادی و فناوری می­تواند در تقویت اتحادیه اروپا نقش داشته باشد، همسایه بودن با روسیه، در مواردی باعث تضعیف اروپا می‌شود، از جمله در وابستگی نظامی به ایالات متحده، ایجاد اولویت­‌های امنیتی مختلف و مخاطرات متفاوت در بین کشورهای عضو. این امر به جای یک استراتژی اساسی، به رویکرد اتحادیه اروپا منجر می­شود که علت آن، وجود کمترین وجه اشتراک بین اعضای اتحادیه است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *