جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

چشم‌انداز و پیامدهای انتخابات در آلمان

شورای راهبردی آنلاین – رصد: دوره طولانی صدراعظمی آنگلا مرکل به پایان خود نزدیک میشود. در ماه سپتامبر، آلمان دولت و رهبر جدیدی را انتخاب خواهد کرد. روابط تعدیلشده بین آلمان با واشنگتن، پکن و مسکو که از زمان مرکل باقی مانده است، در معرض امتحان جدی قرار خواهد گرفت.

وب سایت بنیاد آمریکایی هریتیج (The Heritage Foundation‎) در یادداشتی نوشت: انتظار می‌رود یک دولت ائتلافی، که احتمالاً شامل حزب سبزها هم باشد، روی کار بیاید. در نتیجه، دولتی شکل خواهد گرفت که یک توافق شکننده با ترکیبی از اولویت‌های  ناهمگون داخلی و خارجی بر آن حاکم می‌شود.

در این شرایط، طرح جو بایدن برای واگذاری مسئولیت ثبات اروپا به برلین و پاریس، متحمل نظارت دقیقی خواهد شد. چرا که احتمال دارد همکاری واشنگتن و برلین بسیار مشکل‌تر شود. حتی ممکن است حفظ یکپارچگی بین کشورهای فراآتلانتیک در دوران رقابت بین قدرت‌های بزرگ، بیش از آنچه که تصور می‌شود، نیاز به تلاش و همکاری داشته باشد.

برلین در زمان صدارت مرکل سعی کرد راهی برای اتخاذ یک سیاست واقع‌گرایانه بیابد که در نتیجه آن، دخالت‌های کینه‌توزانه چین را به چالش بکشد. اگرچه آلمان بزرگ‌ترین شریک تجاری پکن نیز هست. مرکل، حامی اصلی توافق جامع سرمایه گذاری چین-اتحادیه اروپا است که معامله ای بحث‌برانگیز محسوب شده و با مخالفت ایالات متحده و بسیاری از کشورها در اروپا همراه بود.

مرکل با وجود نگرانی‌های امنیتی گسترده ای که مقامات آمریکا مطرح می‌کنند، نسبت به فناوری جی 5 چین با ملایمت برخورد کرده است. دولت آلمان در دسامبر گذشته، لایحه‌ای را طرح کرد که بر اساس آن لازم است تا مطمئن شوند شرکت‌های مجری ساخت شبکه‌های جی 5، از این تجهیزات برای جاسوسی و اقدامات تروریستی استفاده نخواهند کرد. به رغم اینکه چینی‌ها این لایحه را بسیار نامطلوب دانستند، اما با این وجود، دولت مرکل خواستار تصویب قانونی شد که براساس آن به دولت آلمان این قدرت را بدهد که از فعالیت شرکت‌های غیرقابل اعتماد ارائه کننده تکنولوژی جی 5 جلوگیری به عمل آورد.

در عین حال،کاسکو غول حمل و نقل دریایی چین، به مذاکره با دو شرکت ترابری دریایی آلمان پرداخت تا امتیاز بهره برداری یکی از پایانه‌های باربری در بندر هامبورگ را در دست بگیرد، اقدامی که ظاهراً با تصویب دولت آلمان انجام شده است. این امر موجب مشاجراتی در محافل سیاسی – اقتصادی آلمان شد. با همه این احوال، صدر اعظم در آخرین نشست گروه هفت، به شکلی محتاطانه به مخالفت خود با موضع سختگیرانه چین ادامه داد.

رویکرد مرکل برای ایجاد تعادل، به چین محدود نشد. صدراعظم، شدیدا از همکاری برای تکمیل خط لوله نورد استریم 2 با روسیه حمایت کرد و نسبت به شریک‌شدن در تولید واکسن اسپوتینگ وی علاقه نشان داد. او همچنین، اخیراً از برقراری «تماس مستقیم» بین اتحاد بین اروپا و روسیه حمایت کرد، درخواستی که از سوی چند کشور اروپایی رد شد.

حتی در داخل حزبِ خودِ مرکل نیز اختلاف نظر وجود دارد. این امر در طول رقابت برای انتخابات رهبر جدید حزب، مشخص بود. فردریش مرز، از اعضای سابق پارلمان اروپا، که از حامیان سرسخت ناتو بود، خواستار تقویت روابط بین کشورهای فراآتلانتیک شد و رویکرد سخت‌گیرانه‌تری نسبت به چین اتخاذ کرد. او در دور اول از رقابت سه‌جانبه برای ریاست حزب، بیشترین رأی را کسب کرد اما در دور دوم رأی‌گیری، در رقابتی تنگاتنگ شکست خورد.

به نظر می‌رسد آرمین لاشت، برنده نهایی رقابت درون حزبی که به عنوان نامزد صدر اعظمی آینده انتخاب شد، سعی دارد از مدل رهبری مرکل پیروی ‌کند. او اخیراً به فایننشال تایمز گفت: «من از استراتژی دولت مرکل در قبال چین حمایت می‌کنم. ما باید در مورد نگرانی‌های خود (حقوق بشر) با چین صحبت کنیم، اما نیازی نیست که سیاست خود را در قبال چین تغییر دهیم». او همچنین عنوان کرد که از رویکرد ملایم‌تر با روسیه حمایت می‌کند.

در عین حال، حزب سوسیال دموکرات نیز نسبت به چین رفتار ملایمی دارد. اولاف شولتس نامزد پست صدراعظمی این حزب، معاون فعلی صدر اعظم و وزیر دارایی است. او در حوزه اقتصاد دیجیتال، به همکاری با پکن علاقمند است. اخیراً هایکو ماس، از دیگر اعضای مهم حزب سوسیال دموکرات، و وزیر امور خارجه فعلی آلمان، گفت: «ما در اتحادیه اروپا، چین را همزمان به عنوان شریک، حریف و رقیب سیستماتیک تعریف می‌کنیم». او اضافه کرد: «ما نیازمند کانال‌های ارتباطی قوی و پایدار با پکن هستیم. جدا شدن از یکدیگر، روش نادرستی برای ادامه مسیر است».

در این میان، تعدادی از احزاب مخالف نیز، نظر متفاوتی دارند. آنالنا باربوک کاندیدای حزب سبزها برای پست صدر اعظمی، خواستار فشار بیشتر بر روسیه شده و با ساخت خط لوله نورد استریم 2 مخالفت کرده است. او منتقد سرسخت پکن نیز می‌باشد.

در حال حاضر، پیامدهای ژئوپلیتیکی انتخابات فدرال در سپتامبر 2021، نامشخص است. دو سناریوی احتمالی عبارتند از، یک، تشکیل یک ائتلاف بزرگ متشکل از حزب دموکرات مسیحی، سبزها و حزب سوسیال دموکرات و دوم ائتلافی بزرگ متشکل از حزب دموکرات مسیحی، سبزها و حزب دموکرات آزاد.

در سناریوی دوم ممکن است تغییراتی در سیاست خارجی آلمان، به ویژه در قبال چین و روسیه ایجاد شود که در نتیجه آن، روابط برلین با واشنگتن دچار دوگانگی خواهد شد.

احتمالاً، هر دو دولت در یک موضوع با هم توافق دارند تا آمریکا را به میز مذاکره با ایران برگردانند. اگرچه بسیاری در پشت پرده‌، قبول دارند که معامله با ایران در نهایت، نمی‌تواند این کشور را مهار کند. اما می‌تواند فرصتی برای انتخاب گزینه‌های بهتر برای مقابله با ایران فراهم کند، اگرچه احتمال آن بسیار بعید بوده و جامعه فراآتلانتیک توسط چین، روسیه و ایران تحت فشار قرار خواهند گرفت.

در مجموع، بایدن علاوه بر چالش ایران از اتحاد فراآتلانتیک ناامید خواهد شد، چرا که در بهترین حالت، رهبری آینده آلمان سیاستی دوپهلو خواهد داشت. درحالیکه واشنگتن انتظار دارد متحدان غربی اش با نفوذ پکن مقابله کرده و برای پاسخگویی به تحرکات تنش زای مسکو آماده باشند.

با توجه به آینده پیش‌رو، واشنگتن نمی‌تواند چندان به برلین اعتماد کند. در نتیجه، دولت بایدن باید بیشتر زمان خود را صرف اتحاد فراآتلانتیک کند، که در این صورت، خطر شکست از پکن، مسکو و تهران در سایر حوزه‌ها دوچندان خواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *