جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

چالش‌های آمریکا برای برتری راهبردی و رقابت جهانی با چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: سیاست‌های راهبردی چین و توانمندی‌های نظامی رو به رشد آن در رقابت با آمریکا، چالشی اساسی برای دولت بایدن خواهد بود.

وب‌سایت موسسه مطالعات راهبردی و بین‌الملل آمریکا (CSIS) در یادداشتی نوشت: توانمندی‌های چین برای رقابت با آمریکا نه‌تنها در همه سطوح نظامی و غیرنظامی افزایش قابل‌توجهی یافته است، بلکه این کشور اهداف گسترده‌ای را نیز برای برتری راهبردی تعیین کرده است، اگرچه چنین اهدافی همچنان مبهم هستند و آمریکایی‌ها اطلاعات و تحلیل‌های قابل‌اطمینانی درباره آن‌ها ندارند. بااین‌وجود، باید در همه برآوردها و داده‌ها پنج هشدار اصلی را موردتوجه قرار داد:

نخست، چین بر بهره‌گیری یکپارچه از قدرت‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی خود تأکید دارد و از این ظرفیت‌ها برای دستیابی به اهداف، البته بدون جنگ با قدرت‌های بزرگ مانند آمریکا، استفاده می‌کند. اگرچه آمریکا و سایر کشورهای غربی به‌طور فزاینده‌ای تلاش کرده‌اند با استفاده از اقداماتی مانند تحریم‌ها به تحرکات چین پاسخ دهند، اما ازآنجایی‌که سیستم‌های سیاسی و اقتصادی آن‌ها تماماً در اختیار دولت‌ها نیست، عمده تلاش‌های آمریکا و غرب بر پویایی و تقویت حوزه‌های نظامی متمرکز است. این در حالی است که رقابت‌های اقتصادی و فناوری با چین باید در اولویت قرار بگیرد.

دوم، ماهیت جنگ‌ها از منظر جنگ‌های نامنظم و کلاسیک، به‌سرعت در حال تغییر است. درگیری‌ها در حوزه سایبر، فضا، استفاده از هوش مصنوعی و بازیگران غیردولتی، تنها برخی از این تغییرات موجود است. این تغییرات که به‌آسانی قابل ردیابی و تحلیل نیستند، در حال حاضر توانایی تأثیرگذاری، ایجاد رعب و وحشت، بازدارندگی و موفقیت نسبی چین را در عرصه رقابت‌های جهانی شکل داده‌اند؛ بنابراین احتمال تغییرات گسترده‌تر در رقابت‌های نظامی در دهه‌های آتی نیز وجود دارد، چنانکه اکنون هیچ‌کس نمی‌تواند به شکل قابل‌اعتمادی آن‌ها پیش‌بینی و ارزیابی کند.

سوم، راهبرد اصلی آمریکا بر رقابت نظامی با چین در اقیانوس آرام به‌ویژه در دریای جنوبی چین، تایوان و مقابله با فشارهای فزاینده چین بر کره جنوبی و ژاپن متمرکز است که البته این راهبرد به دلیل تقویت قدرت نظامی چین در این مناطق، کاملاً موجه است. بااین‌حال، این تمرکز باعث شده است که ایالات‌متحده اهمیت توانایی چین در استفاده از قدرت اقتصادی خود برای نفوذ در سراسر جهان، توانایی فزاینده آن برای فشار بر آسیای مرکزی و کشورهای اقیانوس هند و پیوندهای فزاینده آن با روسیه را نادیده بگیرد. آمریکا تاکنون بر بهبود توانایی خود برای نبرد در یک جنگ بزرگ علیه چین متمرکزشده است – پیشرفت‌هایی که اگرچه ضروری است اما جایگزینی برای رقابت‌های غیرنظامی نخواهد بود.

چهارم، برای اینکه بتوان دقیقاً پیش‌بینی کرد چین به‌مرورزمان نیروها و پدافندهای هسته‌ای و متعارف خود را چگونه بهبود می‌بخشد، هنوز خیلی زود است. اکنون به نظر می‌رسد چین توانایی بسیار پیشرفته‌تری برای تمرکز بر جنگ‌های معمولی در سطح صحنه‌های کوچک و منطقه‌ای را داشته باشد. چین به‌عنوان یک رقیب مستقیم برای آمریکا و به‌عنوان یک قدرت نظامی و اقتصادی به‌مراتب قدرتمندتر از روسیه، نه‌تنها در حال بازتعریف قدرت هسته‌ای خود است، بلکه در حال ایجاد جهانی است که در آن نه‌تنها خطر جنگ هسته‌ای بین قدرت‌های بزرگ تشدید خواهد شد، بلکه مؤلفه‌های کنونی حفظ توازن هسته‌ای ازجمله بازدارندگی و کنترل تسلیحات نیز تضعیف خواهند شد.

پنجم، اطمینان به آمارهای بین‌المللی همواره چالش‌برانگیز بوده است، از همین رو نباید آمار و اطلاعات منتشرشده درباره چین در حوزه‌های مختلف سیاسی، نظامی و اقتصادی مبنای تصمیم‌گیری درباره این کشور قرار گیرد، همچنان که بسیاری از ظرفیت‌های چین در حوزه‌های مختلف در مناطق دوردست جهان در این آمارها محاسبه نشده‌اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *