جدیدترین مطالب

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

دلایل و شانس اردوغان برای آشتی با دولت سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود اظهار داشت: «استراتژی ما در حال حاضر گفتگو و صلح است و از ایران و روسیه نیز می‌خواهیم که در این روند نقشی سازنده ایفا کنند.» با توجه به این صحبت‌ها بار دیگر این مسئله مورد توجه قرار گرفته که سیاست ترکیه در قبال پناهجویان سوریه به چه صورت است و تبعات این سیاست چیست؟

Loading

أحدث المقالات

پالتیکو: اسرائیل به آمریکا فشار آورده تا زودتر سلاح دریافت کند

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به آمریکا به مقامات این کشور فشار آورده تا هر چه سریع‌تر فهرستی از سلاح‌ها را که تل‌آویو در نبرد به آن‌ها نیاز دارد، تهیه کند، زیرا در حال حاضر انبارهای خود را در جنگ با حماس و حزب‌الله خالی کرده است.

ترامپ: اظهارات «هریس» در مورد اسرائیل، بی‌احترامی است/ رابطه من با نتانیاهو هرگز بد نبوده/ اسیران در غزه باید فوراً آزاد شوند

دونالد ترامپ ضمن انتقاد از سخنان «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ غزه، این سخنان را «بی‌احترامی به اسرائیل» توصیف کرد و گفت رابطه او با نتانیاهو هیچگاه بد نبوده است.

ترامپ خطاب به نتانیاهو: خروج آمریکا از برجام بهترین کار من برای اسرائیل بود

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) «بهترین کاری» بود که برای اسرائیل انجام دادم.

ترامپ: اگر من پیروز نشوم جنگ جهانی سوم راه می‌افتد

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده که چنانچه در انتخابات پیروز نشود جنگ‌های خاورمیانه ادامه خواهد یافت و ممکن است جنگ جهانی سوم راه بیفتد.

تیم انتخاباتی ترامپ: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند

تیم انتخاباتی ترامپ اعلام کرد: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند.

تغییر موضع دولت انگلستان در قبال حمایت از نتانیاهو در دادگاه لاهه

حزب کارگر در جریان رقابت‌های انتخابات مجلس (که ماه گذشته در انگلستان برگزار شده بود) و با هدف جلب جمعیت روزافزون رای دهندگان طرفدار فلسطین در این کشور وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات مخالفت دولت قبلی با حکم دادگاه لاهه علیه نتانیاهو را پس بگیرد و همچنین کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

Loading

چالش راهبردی چین برای ناتو و راهکارهای مقابله با آن

شورای راهبردی آنلاین – رصد: در گردهمایی رهبران ناتو در لندن در دسامبر 2019، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو بار دیگر نیاز به تشکیل ائتلاف را برای مواجهه با چین به عنوان چالش جدید ناتو تکرار کرد. وی تأکید کرد که ما باید این واقعیت را درک کنیم که چین در آفریقا، قطب شمال، فضای مجازی و حتی در اروپا، به ما نزدیک‌تر می‌شود. اگرچه این اظهارات تا حدی برای جلب رضایت دولت قبلی آمریکا بود، اما انعکاسی از نگرانی‌های فزاینده درباره پیامدهای فعالیت‌های چین برای امنیت فراآتلانتیک بود.

وب سایت مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل (CSIS) آمریکا در یادداشتی نوشت: اعضای ناتو در لندن توافق کردند برای نخستین بار در بیانیه پایانی خود از چین به عنوان تهدید اصلی ناتو نام ببرند، اما بعد از گذشت دو سال، ناتو هنوز راهبرد خود در قبال چین را روشن نکرده است.

برخلاف روسیه یا گروه‌های تروریستی، چین تهدید نظامی مستقیمی برای ناتو ندارد، اما افزایش رشد اقتصادی و دیپلماسی تهاجمی پکن در اروپا، به موازات روابط نظامی فزاینده آن با روسیه، پیامدهای عمده‌ای برای اقتصاد و امنیت فراآتلانتیک دارد.

سرمایه‌گذاری‌های چین در زیرساخت‌های مهم اروپا، از شبکه‌های دیجیتال تا امکانات بندری، می‌تواند توانایی‌های ناتو برای پاسخ دیپلماتیک و در صورت لزوم واکنش نظامی به بحران‌های بین‌المللی را تضعیف کند. مالکیت چین بر حدود 10 درصد از ظرفیت بنادر اروپا و سرمایه‌گذاری‌های گسترده در جاده‌ها و راه آهن شرق اروپا، تحرک و آمادگی نظامی ناتو در شرایط بحرانی را پیچیده می‌کند. علاوه بر این، اگر برخی از متحدان تجهیزات هوآوی را در شبکه‌های فایو جی خود به کار گیرند، با توجه به روابط نزدیک این شرکت با حزب کمونیست چین، ابهاماتی درباره امنیت این شبکه‌ها مطرح خواهد شد.

همچنین دسترسی نظامی چین به منطقه یورو-آتلانتیک در حال افزایش است. نیروی دریایی روسیه و چین تمرینات نظامی مشترکی را در دریاهای مدیترانه و بالتیک انجام داده‌اند که از همکاری در حال رشد پکن و مسکو خبر می‌دهد. همکاری چین و روسیه در قطب شمال، منطقه‌ای که هر دو کشور در آن در پروژه‌های گاز طبیعی و کریدورهای حمل و نقل سرمایه‌گذاری می‌کنند، به عنوان بخشی از اجرای ابتکار جاده ابریشم قطبی در حال تقویت است. علاوه بر این، چین در حال توسعه توانایی‌های نظامی مدرن (موشک‌های دوربرد، ناوهای هواپیمابر و زیردریایی‌های هسته‌ای) است که با توجه به گستره جهانی آن‌ها، ممکن است برای ناتو دارای پیامدهای امنیتی جدی باشد. به همین ترتیب، چین در حال سرمایه‌گذاری در تسلیحات فضایی است که می‌تواند به‌طور بالقوه هریک از ماهواره‌های ناتو را تهدید کند. اعضای ناتو همچنین مرتبا هدف حملات سایبری هکرهای مستقر در چین قرار دارند.

اعضای ناتو با سیاست خارجی قاطع چین مواجه شده‌اند. در دوره بیماری همه‌گیر کووید – 19، پکن اقدامات ضد اطلاعاتی خود را که مستقیماً کشورهای ناتو را هدف قرار می‌دهد، به‌طور قابل توجهی تشدید کرده است. پکن همچنین تلاش کرده است روابط اقتصادی خود با برخی کشورهای ناتو را از طریق طرح کمربند و جاده و با هدف از بین بردن انسجام و اتحاد آن‌ها بهبود ببخشد. چین به‌طور فعالانه‌ای از روابط دو جانبه برای جلوگیری از اتخاذ موضع واحد اتحادیه اروپا سوءاستفاده کرده و آن را اقدامی آسان برای تعدیل مواضع مشترک ناتو در مورد موضوعات مغایر با منافع چین قلمداد می‌کند.

در چنین شرایطی، اعضای ناتو برای مقابله با چالش چین راه طولانی در پیش دارند که مستلزم توجه به سه مولفه اساسی است:

نخست، چین خطرناک‌تر از روسیه نیست. اگرچه چین یک چالش تمام عیار برای ناتو است، اما برخلاف روسیه هیج تهدید نظامی کلاسیکی برای ناتو ندارد. در مجموع، پکن یک حریف سیستمی، یک رقیب و یک شریک برای اروپا است. ناتو باید این واقعیت چند وجهی را بپذیرد و به فرصت‌های تعامل با پکن برای مقابله با چالش‌های مشترک مانند کنترل تسلیحات فکر کند.

دوم، ناتو نباید از همکاری با متحدان غافل شود. اگرچه چین یک تهدید فوری نیست که مستلزم تصمیم گیری اضطراری باشد، اما برای دهه‌های آتی یک چالش استراتژیک طولانی مدت است. برای درک بهتر این چالش، ناتو باید یک راهبرد دقیق و مشخص را برنامه ریزی کند. ناتو همچنین با مشورت با شرکای خود در ایندوپاسیفیک مانند ژاپن و استرالیا که به طرق مختلف با چالش پکن مواجه هستند، می‌تواند بهتر عمل کند.

سوم، همکاری با اتحادیه اروپا مهم است. برای مقابله موثر با چالش‌های ایجاد شده توسط چین، ناتو باید همکاری خود را با اتحادیه اروپا که از توانایی بیشتری برای فعالیت در حوزه فناوری و اقتصادی برخوردار است، افزایش دهد.

مسیر پیش رو

استراتژی ناتو در قبال چین می‌تواند بر اقدامات زیر متمرکز باشد:

    تقویت درک جمعی اعضای ناتو از فعالیت‌های چین که ممکن است بر امنیت فراآتلانتیک تأثیر بگذارد. آن‌ها باید درک جمعی خود از اقدامات چین را که می‌تواند بر دفاع جمعی و انعطاف پذیری ناتو تأثیر بگذارد، ارتقا دهند. این امر مستلزم افزایش اشتراک اطلاعات بین متحدان و نظارت بهتر بر فعالیت‌های نظامی چین در حوزه فرماندهی ناتو است.

    تعمیق هماهنگی سیاسی بین متحدان و شرکای ناتو: ناتو باید برای گفتگو با متحدان در مورد اقدامات چین و واکنش در برابر آن‌ها به عنوان یک بستر سیاسی عمل کند. ناتو باید با چهار شریک خود در آسیا-اقیانوسیه، یعنی ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزیلند، ارتباطات بیشتری برقرار کند تا باعث افزایش آگاهی مشترک از ظرفیت‌ها و فعالیت‌های مخرب چین شود.

    گسترش همکاری ناتو و اتحادیه اروپا برای کمک به متحدان به منظور بالا بردن سطح مقاومت در برابر نفوذ روزافزون چین. ناتو باید هنگام بررسی و ارزیابی سرمایه گذاری‌های چین در زیرساخت‌های حیاتی اروپا، ایمن‌سازی شبکه‌های دیجیتال، مقابله با فعالیت‌های ضد اطلاعاتی چین و ایجاد نوآوری مشترک برای حفظ برتری تکنولوژیکی ناتو در رقابت با چین، همکاری خود را با اتحادیه اروپا افزایش دهد.

0 Comments