جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

«اعتراضات ضدصهیونیستی جاری در آمریکا از سوی جامعه دانشگاهیان این کشور، سطح فشارها را علیه اقدامات رژیم اشغالگر قدس و البته دولت آمریکا در جنگ غزه به مراتب افزایش داده و در انتخاب های ر اهبردی آن ها در ادامه راه، اثرگذاری ویژه و گسترده ای خواهد داشت. برخی تحلیلگران بر این باورند آنچه اکنون در آمریکا می بینیم، شباهت زیادی به اعتراضات گسترده در این کشور در بحبوحه جنگ ویتنام دارد»

شنبه اعتراض؛ هزاران صهیونیست خواهان برکناری نتانیاهو شدند

امروز شنبه بار دیگر هزاران مهاجر صهیونیست در نقاط مختلف فلسطین اشغالی از جمله در تل‌آویو و قدس اشغالی در اعتراض به سیاست‌های نتانیاهو دست به تظاهرات زده و خواهان امضای فوری توافق آزادی اسرا و برگزاری انتخابات زودرس شدند.

شنبه اعتراض؛ هزاران صهیونیست خواهان برکناری نتانیاهو شدند

امروز شنبه بار دیگر هزاران مهاجر صهیونیست در نقاط مختلف فلسطین اشغالی از جمله در تل‌آویو و قدس اشغالی در اعتراض به سیاست‌های نتانیاهو دست به تظاهرات زده و خواهان امضای فوری توافق آزادی اسرا و برگزاری انتخابات زودرس شدند.

Loading

راهبرد روسیه، چین و ایران در آینده افغانستان

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تعدادی از مقام‌های رسمی اسلام‌آباد، مسکو و تهران سرگرم دیدار یا در حال برنامه‌ریزی برای گفتگو با رهبران طالبان و دولت افغانستان هستند.

نیلوفر سخی در یادداشتی که شورای آتلانتیک آمریکا آن را منتشر کرد؛ نوشت: به دنبال تصمیم بایدن برای خروج همه نیروهای آمریکایی از افغانستان تا 11 سپتامبر 2021، مرحله جدید از همکاری‌های منطقه‌ای شکل گرفته است. علاوه بر رایزنی‌های آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با رهبران افغانستان و پاکستان و برگزاری اجلاس‌های ماه مارس در مسکو و دوشنبه تاجیکستان، مقامات اسلام‌آباد، پکن، مسکو و تهران نیز در حال گفتگو با رهبران طالبان و دولت افغانستان هستند.

بدون حصول یک توافق ملی در مورد نقشه راه سیاسی، هیچ راه‌حل پایداری برای پایان جنگ افغانستان وجود ندارد. این تلاش‌های منطقه‌ای، اقدامی سرنوشت ‎ساز در روند صلح سیاسی هستند. هر کشوری در منطقه دارای منافع خاصی است که بر تعامل آن در آینده افغانستان تأثیر می‌گذارد.

روسیه، چین و ایران چیزهای زیادی برای دستیابی یا از دست دادن در روند صلح افغانستان دارند. در سال‌های اخیر، این کشورها در سیاست افغانستان از طریق روابط دیپلماتیک دولت با دولت و از طریق پشتیبانی از جناح‌های مختلف سیاسی این کشور نقش داشته‌اند. روسیه و ایران از زمان آغاز روند صلح افغانستان در سال 2018 به بازیگران فعال منطقه‌ای در امور افغانستان تبدیل شده‌اند. علاوه بر این، مشارکت چین با این کشورها پس از خروج ارتش آمریکا افزایش خواهد یافت.

 

روسیه و چین: متحدان هژمونیک و رقیب

در خصوص سیاست قدرت‌های بزرگ، روسیه به‌طور مداوم نفوذ خود را در آسیای مرکزی گسترش داده است. خروج نیروهای آمریکایی انگیزه بیشتری برای روسیه ایجاد کرده است تا حضور نظامی خود را در منطقه گسترش دهد. نقش مسکو در روند صلح افغانستان و مشارکت آن درصحنه‌های منطقه‌ای، مربوط به تهدیداتی است که از عدم امنیت افغانستان، افراط‌گرایی مذهبی، تولید و قاچاق مواد مخدر ناشی می‌شود. در این مرحله، نگرانی اصلی روسیه و کشورهای آسیای مرکزی امنیت است. آن‌ها می‌خواهند مطمئن شوند که شورش یا بی‌ثباتی سیاسی، پس از خروج آمریکا از افغانستان، به کشورهای آن‌ها سرایت نخواهد کرد. روسیه احتمالاً راه‌هایی برای همکاری با طالبان که بسیاری انتظار دارند قدرت را (به‌طور رسمی یا غیررسمی) در افغانستان جدید حفظ کنند، پیدا خواهد کرد.

خروج آمریکا و خلأ قدرت احتمالی که در منطقه به وجود می‌آید به روسیه امکان می‌دهد جایگاه ژئوپلیتیکی در افغانستان ایجاد کند. به همین منظور، روسیه ایجاد روابط حسنه با جناح‌های سیاسی افغانستان را آغاز کرده است. روسیه هنوز خود را هژمون منطقه‌ای می‌داند و خروج آمریکا را فرصتی برای احیای مجدد نقش و گسترش قدرت خود با ایجاد اتحادهایی در منطقه، به‌ویژه با چین می‌داند.

منافع عمده پکن برای تأمین دستاوردهای اقتصادی از طریق استفاده از موقعیت افغانستان به‌عنوان یک کریدور منطقه‌ای در ابتکار کمربند و جاده یا کریدور اقتصادی چین و پاکستان حاصل خواهد شد. علاوه بر این، از سال 2007 چین به دنبال راه‌هایی برای استخراج منابع معدنی گسترده افغانستان است که به زیرساخت‌های امنیتی و حمل‌ونقل نیاز دارد. هیچ‌یک از این‌ها بدون افغانستان با ثبات امکان‌پذیر نیست، بنابراین چین هنوز در حال ارزیابی فضای سیاسی در افغانستان است و آنچه می‌تواند از توافق صلح به دست آورد.

بر اساس ضرب‌المثل «دشمن دشمن من دوست من است»، پکن و مسکو مشتاق تضعیف واشنگتن هستند. چین و روسیه اکنون نسبت به اواسط دهه 1950 همسوتر هستند. در حال حاضر، پکن و مسکو حضور خود را در افغانستان حفظ می‌کنند تا از تهدیدات احتمالی ناشی از بی‌ثباتی در این کشور برای امنیت خود جلوگیری کنند.

اگرچه هیچ‌یک از دو کشور نمی‌خواهند دولت اسلامی در همسایگی آن‌ها وجود داشته باشد، اما در صورت تأمین منافع آن‌ها، باز هم ممکن است با چنین دولتی موافقت کنند. این امر مستلزم حفظ رابطه با طالبان است.

 

ایران؛ بازیگر قدرتمند

ایران یکی از تأثیرگذارترین بازیگران منطقه‌ای در افغانستان است که همواره این کشور را تهدیدی علیه امنیت خود قلمداد کرده و درعین‌حال آن را فرصتی برای گسترش تجارت و دسترسی به بازارهای افغانستان و آسیای مرکزی دانسته است. ایران هرگز موافق حضور طولانی‌مدت آمریکا در افغانستان نبوده و آمریکا را باقدرت نرم و سخت هدف قرار داده است.

ایران ضمن پذیرش توافقنامه امنیتی دوجانبه که بین افغانستان و آمریکا مذاکره شده است، از جریان‌های مخالف ضدآمریکایی نیز حمایت می‌کند. ایران تلاش خواهد کرد تا دسترسی خود را به بازار افغانستان حفظ کند و تهدیدهای فراملی مانند جنگ، قاچاق مواد مخدر و شورش‌های بی‌ثبات کننده را برطرف کند. ایران تمایل دارد تا بی‌سروصدا در افغانستان کار کند و با استفاده از قدرت نرم، نفوذ خود را گسترش می‌دهد.

باوجود دیدگاه‌های مشترک ایران و روسیه در مورد نیروهای آمریکایی، مسکو نگران است که نزدیک شدن روابط آمریکا و ایران نفوذ روسیه را تضعیف و به حاشیه براند.

 

گام بعدی چیست؟

توافق دوجانبه چین و ایران و مشارکت جامع چین و روسیه شرایطی را برای مشارکت سه‌ضلعی بین هر سه کشور ایجاد می‌کند که می‌تواند ساختار امنیتی منطقه را تعیین کند. چین، روسیه و ایران به‌احتمال‌زیاد هرگز به افغانستان حمله نخواهند کرد، اما آن‌ها از آن به‌عنوان میدان نبرد برای رقابت استراتژیک خود با آمریکا استفاده خواهند کرد.

تداوم مشارکت آمریکا با افغانستان از طریق توسعه و دیپلماسی، اشتراک اطلاعات و سایر اشکال همکاری، مانع از تبدیل‌شدن افغانستان به محل پرورش تروریست‌ها می‌شود و به واشنگتن این امکان را می‌دهد تا پایگاه خود را در منطقه برای مقابله با رقبای منطقه‌ای‌اش حفظ کند. حفظ نظم منطقه‌ای، باید از طریق دیپلماسی چندجانبه و تعامل منطقه‌ای و نه کنار گذاشتن آمریکا پیش رود. علاوه بر این، روند صلح باید شامل ایران، روسیه و چین باشد تا آن‌ها بتوانند درباره منافع خود با جناح‌های سیاسی افغانستان مذاکره کنند و منابعشان را برای پیشرفت صلح و ثبات افغانستان ارائه دهند. تنها در این صورت منافع اقتصادی و امنیتی همه کشورها تأمین خواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *