جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

ابعاد راهبردی از سرگیری مذاکرات کنترل تسلیحات روسیه و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: احتمال دارد مذاکرات کنترل تسلیحات میان روسیه و آمریکا در اواخر سال 2021 از سر گرفته شود. در این مذاکرات به مسائلی پرداخته خواهد شد که آلمان و ناتو را تحت تأثیر قرار خواهد داد. در این گزارش توضیح داده می‌شود که چرا آلمان باید بررسی اثرگذاری این مذاکرات بر امنیت اروپا و آلمان را آغاز کند.

استیون پیفر در گزارشی که در وب‌سایت اندیشکده بروکینگز منتشر شد، نوشت: دولت جو بایدن خاطرنشان کرده است که قصد دارد با روسیه مذاکراتی جدی درباره مسائل مربوط به ثبات راهبردی داشته باشد. این مسائل مجموعه گسترده‌ای از موضوعات را شامل می‌شود زیرا امروزه مفهوم ثبات راهبردی بسیار پیچیده‌تر از مفهوم آن در دوران جنگ سرد است و کشورهایی به‌غیراز آمریکا و روسیه و موضوعاتی را شامل می‌شود که فقط محدود به نیروهای هسته‌ای تهاجمی راهبردی نیست بلکه دفاع موشکی، سامانه‌های تهاجمی متعارف دوربرد و توانایی‌های سایبری را نیز در برمی‌گیرد.

چگونگی پیشرفت گفتگوهای ثبات راهبردی میان آمریکا و روسیه و این‌که در روند این مذاکرات چه اتفاقی رخ خواهد داد، بر امنیت آلمان و اروپا تأثیر خواهد گذاشت. وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که واشنگتن به دنبال تعامل با روسیه درزمینهٔ کنترل تسلیحات به‌گونه‌ای است که کلیه تسلیحات هسته‌ای را شامل شود. این امر شامل تسلیحات هسته‌ای غیر راهبردی روسیه خواهد شد؛ به این معنا که تسلیحات هسته‌ای مشابه آمریکا ازجمله تسلیحات مستقر در آلمان و اروپا نیز روی میز مذاکرات قرار خواهد گرفت. دفاع موشکی و حمله متعارف نیز تأثیراتی بر امنیت اروپا خواهد داشت. این‌ موضوعات برخی مسائل را مطرح می‌سازد که برلین باید آن‌ها را بررسی کند؛ ازجمله:

رایزنی. دولت بایدن درزمینهٔ مشورت با متحدان ناتو در خصوص رویکردش در قبال این مسائل برخوردی بازخواهد داشت. ممکن است مقامات آلمانی در خصوص ساختار، پیشنهاد‌هایی را در راستای گروه مشورتی ویژه (SCG) در نظر بگیرند. نشست‌های معمول در مقرهای ناتو که با سفرهای کارشناسان کنترل تسلیحات از پایتخت‌ها تقویت شود، اطمینان می‌دهد که متحدان مواضع آمریکا را درک می‌کنند و به آن‌ها فرصت می‌دهد تا نگرانی‌ها و نظراتشان را درباره سیاست آمریکا ابراز کنند. رایزنی‌های گروه مشورتی، به متحدان اجازه می‌دهد که باهم هماهنگ بمانند.

دفاع موشکی. مقامات روسی می‌گویند که دفاع موشکی باید در معادله‌ای راهبردی که نگاهی روبه‌جلو دارد، منعکس شود و ممکن است اصرار داشته باشند که واشنگتن در خصوص محدودیت‌های دفاع موشکی مذاکره کند. شاید این به‌عنوان بهایی برای توافق روسیه با مذاکره درباره تمامی تسلیحات هسته‌ای باشد. ممکن است مسکو به دنبال محدودیت‌هایی در خصوص رهگیرهای زمینی که از آمریکا دفاع می‌کند و سامانه‌های ایجیس اشور باشد که در رومانی (و به‌زودی در لهستان) برای دفاع از اروپا مستقر هستند. ظاهراً مقامات آمریکایی تمایلی به محدود کردن دفاع موشکی ندارند و این امر می‌تواند در واشنگتن که جمهوری خواهان به دنبال مخالفت با هرگونه محدودیتی هستند، جنجال به پا کند.

اگر روس‌ها دراین‌باره اصرار داشته باشند، یکی از اولین پرسش‌های مهم رویاروی دولت بایدن این خواهد بود که آیا نفع آمریکا و متحدان در مذاکراتی که تمامی تسلیحات روسی را پوشش می‌دهد آن‌قدر زیاد است که آمریکا باید مذاکراتی را بپذیرد که می‌تواند دفاع موشکی را محدود کند. پاسخ آلمان مثبت خواهد بود اما آیا دیگر متحدان به‌ویژه بخارست و ورشو موافق‌اند؟ اگر تصمیم دولت بایدن این باشد که چنین تبادلی اقدامی سنجیده است، این‌که بتواند به موضع متحد ناتو در حمایت از آن اشاره کند امری سودمند خواهد بود و ممکن است برلین بتواند به شکل دادن به چنین موضعی کمک کند.

تسلیحات هسته‌ای غیر راهبردی آمریکا در اروپا. اگر مسکو با مذاکراتی موافقت کند که تمامی تسلیحات هسته‌ای آمریکا و روسیه را محدود می‌کند، مطمئناً بمب‌های هسته‌ای آمریکا در اروپا توجهات را به خود جلب خواهد کرد. مقامات روسی درگذشته گفته‌اند که این بمب‌ها باید به آمریکا بازگردانده شود و دلیلی ندارد فکر کنیم که مذاکره‌کنندگان روسی برای شرطی که می‌خواهد تمامی تسلیحات هسته‌ای در اراضی ملی مستقر شود، پافشاری نکنند. بند پنج معاهده استارت نو در سال 2010 می‌گوید: «تسلیحات تهاجمی راهبردی که موضوع این معاهده هستند نباید خارج از اراضی ملی هر یک از اعضا مستقر شوند.» (این معاهده اجازه استقرارهای موقت اطلاع‌رسانی شده در خارج از اراضی ملی با بمب‌افکن‌های سنگین را می‌دهد)

بسیاری در کشورهای میزبانِ تسلیحات هسته‌ای آمریکا از این بند استقبال می‌کنند. بااین‌حال ازنظر دیگر متحدان که تسلیحات هسته‌ای آمریکا برایشان به‌عنوان نماد تعهد آمریکا به دفاع از ناتو مهم است، پذیرش این شرط می‌تواند به معنای تضعیف این تعهد باشد. آلمان به‌عنوان کشوری که به نگرانی‌های امنیتی متحدان در شرق این کشور حساس است، می‌تواند نقشی مهم در تدوین یک نگاه اجماعی در خصوص چنین شرطی درون ناتو داشته باشد.

 

سامانه‌های تهاجمی متعارف هدایت دقیق

مقامات روسی بیش از یک دهه است که در خصوص سامانه‌های تهاجمی متعارف هدایت دقیق که می‌تواند اهدافی را تخریب کند، ابراز نگرانی کرده‌اند. ممکن است آن‌ها این مسئله را با مذاکره‌کنندگان آمریکایی مطرح کنند. درحالی‌که ناتو پاسخ هسته‌ای به استقرار موشک 9M729 را منتفی دانسته اما یک پاسخ موشکی متعارف را منتفی ندانسته است. نیروی نظامی آمریکا دو سیستم موشکی تولید می‌کند که فاقد برد مناسب برای استفاده علیه اهداف زمینی در آسیا هستند اما می‌توانند در اروپا مفید باشند.

ممکن است مسئله استقرار این موشک‌ها مطرح شود. آیا در اروپا از استقرار این موشک‌ها حتی اگر به شکلی متعارف مسلح شده باشند، استقبال خواهد شد؟ اگر استقرار این موشک‌ها خیلی بحث‌برانگیز باشد، شاید ارزش بررسی دوباره پیشنهاد روسیه درباره تعلیق موشک‌های میان برد در اروپا را داشته باشد؛ مشروط بر این‌که شامل 9M729 باشد و در این رابطه معیارهای راستی آزمایی مناسبی اعمال‌شده باشد.

این‌که گفتگوهای جدی آمریکا و روسیه درباره تسلیحات هسته‌ای اواخر سال جاری از سر گرفته خواهد شد، فرصتی خوب است. این مذاکرات به مسائلی خواهد پرداخت که آلمان و ناتو را تحت تأثیر قرار خواهد داد. برلین باید بررسی اقداماتی را آغاز کند که می‌تواند به همراه واشنگتن و دیگر متحدان ناتو برای تسهیل رسیدن به یک نتیجه موفقیت‌آمیز در این مذاکرات و تقویت امنیت اروپا انجام دهد.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *