جدیدترین مطالب
عقبنشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل داراییهای روسیه
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از داراییهای مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل داراییهای روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از داراییها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.
پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هستهای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هستهای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه میداند
شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.
اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقهای وارد ریاض شد و رایزنیهایی با مقامات این کشور داشت. به نظر میرسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادیسازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.
آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماههای اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایتگرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتیهای عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده دادهاند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.
أحدث المقالات
عقبنشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل داراییهای روسیه
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از داراییهای مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل داراییهای روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از داراییها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.
پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هستهای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هستهای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه میداند
شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.
اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقهای وارد ریاض شد و رایزنیهایی با مقامات این کشور داشت. به نظر میرسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادیسازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.
آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماههای اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایتگرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتیهای عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده دادهاند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.
ابعاد راهبردی از سرگیری مذاکرات کنترل تسلیحات روسیه و آمریکا
استیون پیفر در گزارشی که در وبسایت اندیشکده بروکینگز منتشر شد، نوشت: دولت جو بایدن خاطرنشان کرده است که قصد دارد با روسیه مذاکراتی جدی درباره مسائل مربوط به ثبات راهبردی داشته باشد. این مسائل مجموعه گستردهای از موضوعات را شامل میشود زیرا امروزه مفهوم ثبات راهبردی بسیار پیچیدهتر از مفهوم آن در دوران جنگ سرد است و کشورهایی بهغیراز آمریکا و روسیه و موضوعاتی را شامل میشود که فقط محدود به نیروهای هستهای تهاجمی راهبردی نیست بلکه دفاع موشکی، سامانههای تهاجمی متعارف دوربرد و تواناییهای سایبری را نیز در برمیگیرد.
چگونگی پیشرفت گفتگوهای ثبات راهبردی میان آمریکا و روسیه و اینکه در روند این مذاکرات چه اتفاقی رخ خواهد داد، بر امنیت آلمان و اروپا تأثیر خواهد گذاشت. وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که واشنگتن به دنبال تعامل با روسیه درزمینهٔ کنترل تسلیحات بهگونهای است که کلیه تسلیحات هستهای را شامل شود. این امر شامل تسلیحات هستهای غیر راهبردی روسیه خواهد شد؛ به این معنا که تسلیحات هستهای مشابه آمریکا ازجمله تسلیحات مستقر در آلمان و اروپا نیز روی میز مذاکرات قرار خواهد گرفت. دفاع موشکی و حمله متعارف نیز تأثیراتی بر امنیت اروپا خواهد داشت. این موضوعات برخی مسائل را مطرح میسازد که برلین باید آنها را بررسی کند؛ ازجمله:
رایزنی. دولت بایدن درزمینهٔ مشورت با متحدان ناتو در خصوص رویکردش در قبال این مسائل برخوردی بازخواهد داشت. ممکن است مقامات آلمانی در خصوص ساختار، پیشنهادهایی را در راستای گروه مشورتی ویژه (SCG) در نظر بگیرند. نشستهای معمول در مقرهای ناتو که با سفرهای کارشناسان کنترل تسلیحات از پایتختها تقویت شود، اطمینان میدهد که متحدان مواضع آمریکا را درک میکنند و به آنها فرصت میدهد تا نگرانیها و نظراتشان را درباره سیاست آمریکا ابراز کنند. رایزنیهای گروه مشورتی، به متحدان اجازه میدهد که باهم هماهنگ بمانند.
دفاع موشکی. مقامات روسی میگویند که دفاع موشکی باید در معادلهای راهبردی که نگاهی روبهجلو دارد، منعکس شود و ممکن است اصرار داشته باشند که واشنگتن در خصوص محدودیتهای دفاع موشکی مذاکره کند. شاید این بهعنوان بهایی برای توافق روسیه با مذاکره درباره تمامی تسلیحات هستهای باشد. ممکن است مسکو به دنبال محدودیتهایی در خصوص رهگیرهای زمینی که از آمریکا دفاع میکند و سامانههای ایجیس اشور باشد که در رومانی (و بهزودی در لهستان) برای دفاع از اروپا مستقر هستند. ظاهراً مقامات آمریکایی تمایلی به محدود کردن دفاع موشکی ندارند و این امر میتواند در واشنگتن که جمهوری خواهان به دنبال مخالفت با هرگونه محدودیتی هستند، جنجال به پا کند.
اگر روسها دراینباره اصرار داشته باشند، یکی از اولین پرسشهای مهم رویاروی دولت بایدن این خواهد بود که آیا نفع آمریکا و متحدان در مذاکراتی که تمامی تسلیحات روسی را پوشش میدهد آنقدر زیاد است که آمریکا باید مذاکراتی را بپذیرد که میتواند دفاع موشکی را محدود کند. پاسخ آلمان مثبت خواهد بود اما آیا دیگر متحدان بهویژه بخارست و ورشو موافقاند؟ اگر تصمیم دولت بایدن این باشد که چنین تبادلی اقدامی سنجیده است، اینکه بتواند به موضع متحد ناتو در حمایت از آن اشاره کند امری سودمند خواهد بود و ممکن است برلین بتواند به شکل دادن به چنین موضعی کمک کند.
تسلیحات هستهای غیر راهبردی آمریکا در اروپا. اگر مسکو با مذاکراتی موافقت کند که تمامی تسلیحات هستهای آمریکا و روسیه را محدود میکند، مطمئناً بمبهای هستهای آمریکا در اروپا توجهات را به خود جلب خواهد کرد. مقامات روسی درگذشته گفتهاند که این بمبها باید به آمریکا بازگردانده شود و دلیلی ندارد فکر کنیم که مذاکرهکنندگان روسی برای شرطی که میخواهد تمامی تسلیحات هستهای در اراضی ملی مستقر شود، پافشاری نکنند. بند پنج معاهده استارت نو در سال 2010 میگوید: «تسلیحات تهاجمی راهبردی که موضوع این معاهده هستند نباید خارج از اراضی ملی هر یک از اعضا مستقر شوند.» (این معاهده اجازه استقرارهای موقت اطلاعرسانی شده در خارج از اراضی ملی با بمبافکنهای سنگین را میدهد)
بسیاری در کشورهای میزبانِ تسلیحات هستهای آمریکا از این بند استقبال میکنند. بااینحال ازنظر دیگر متحدان که تسلیحات هستهای آمریکا برایشان بهعنوان نماد تعهد آمریکا به دفاع از ناتو مهم است، پذیرش این شرط میتواند به معنای تضعیف این تعهد باشد. آلمان بهعنوان کشوری که به نگرانیهای امنیتی متحدان در شرق این کشور حساس است، میتواند نقشی مهم در تدوین یک نگاه اجماعی در خصوص چنین شرطی درون ناتو داشته باشد.
سامانههای تهاجمی متعارف هدایت دقیق
مقامات روسی بیش از یک دهه است که در خصوص سامانههای تهاجمی متعارف هدایت دقیق که میتواند اهدافی را تخریب کند، ابراز نگرانی کردهاند. ممکن است آنها این مسئله را با مذاکرهکنندگان آمریکایی مطرح کنند. درحالیکه ناتو پاسخ هستهای به استقرار موشک 9M729 را منتفی دانسته اما یک پاسخ موشکی متعارف را منتفی ندانسته است. نیروی نظامی آمریکا دو سیستم موشکی تولید میکند که فاقد برد مناسب برای استفاده علیه اهداف زمینی در آسیا هستند اما میتوانند در اروپا مفید باشند.
ممکن است مسئله استقرار این موشکها مطرح شود. آیا در اروپا از استقرار این موشکها حتی اگر به شکلی متعارف مسلح شده باشند، استقبال خواهد شد؟ اگر استقرار این موشکها خیلی بحثبرانگیز باشد، شاید ارزش بررسی دوباره پیشنهاد روسیه درباره تعلیق موشکهای میان برد در اروپا را داشته باشد؛ مشروط بر اینکه شامل 9M729 باشد و در این رابطه معیارهای راستی آزمایی مناسبی اعمالشده باشد.
اینکه گفتگوهای جدی آمریکا و روسیه درباره تسلیحات هستهای اواخر سال جاری از سر گرفته خواهد شد، فرصتی خوب است. این مذاکرات به مسائلی خواهد پرداخت که آلمان و ناتو را تحت تأثیر قرار خواهد داد. برلین باید بررسی اقداماتی را آغاز کند که میتواند به همراه واشنگتن و دیگر متحدان ناتو برای تسهیل رسیدن به یک نتیجه موفقیتآمیز در این مذاکرات و تقویت امنیت اروپا انجام دهد.
0 Comments