جدیدترین مطالب

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

دلایل و شانس اردوغان برای آشتی با دولت سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود اظهار داشت: «استراتژی ما در حال حاضر گفتگو و صلح است و از ایران و روسیه نیز می‌خواهیم که در این روند نقشی سازنده ایفا کنند.» با توجه به این صحبت‌ها بار دیگر این مسئله مورد توجه قرار گرفته که سیاست ترکیه در قبال پناهجویان سوریه به چه صورت است و تبعات این سیاست چیست؟

Loading

أحدث المقالات

پالتیکو: اسرائیل به آمریکا فشار آورده تا زودتر سلاح دریافت کند

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به آمریکا به مقامات این کشور فشار آورده تا هر چه سریع‌تر فهرستی از سلاح‌ها را که تل‌آویو در نبرد به آن‌ها نیاز دارد، تهیه کند، زیرا در حال حاضر انبارهای خود را در جنگ با حماس و حزب‌الله خالی کرده است.

ترامپ: اظهارات «هریس» در مورد اسرائیل، بی‌احترامی است/ رابطه من با نتانیاهو هرگز بد نبوده/ اسیران در غزه باید فوراً آزاد شوند

دونالد ترامپ ضمن انتقاد از سخنان «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ غزه، این سخنان را «بی‌احترامی به اسرائیل» توصیف کرد و گفت رابطه او با نتانیاهو هیچگاه بد نبوده است.

ترامپ خطاب به نتانیاهو: خروج آمریکا از برجام بهترین کار من برای اسرائیل بود

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) «بهترین کاری» بود که برای اسرائیل انجام دادم.

ترامپ: اگر من پیروز نشوم جنگ جهانی سوم راه می‌افتد

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده که چنانچه در انتخابات پیروز نشود جنگ‌های خاورمیانه ادامه خواهد یافت و ممکن است جنگ جهانی سوم راه بیفتد.

تیم انتخاباتی ترامپ: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند

تیم انتخاباتی ترامپ اعلام کرد: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند.

تغییر موضع دولت انگلستان در قبال حمایت از نتانیاهو در دادگاه لاهه

حزب کارگر در جریان رقابت‌های انتخابات مجلس (که ماه گذشته در انگلستان برگزار شده بود) و با هدف جلب جمعیت روزافزون رای دهندگان طرفدار فلسطین در این کشور وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات مخالفت دولت قبلی با حکم دادگاه لاهه علیه نتانیاهو را پس بگیرد و همچنین کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

Loading

سردرگمی آمریکا و ناتو در قبال تضمین امنیت اوکراین و گرجستان

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تردید در خصوص آینده اوکراین در بلندمدت مانعی برای صلح و ثبات در سراسر اروپا است. آمریکا و متحدان اروپایی‌اش هر چه زودتر و با اطمینان بیشتر راهی را برای ادغام کی‌یف در غرب باز کنند، این تردید زودتر رفع خواهد شد.

ماموکا تسرتلی و جیمز جی کارافانو در تحلیلی که در وب‌سایت اندیشکده آمریکایی هریتیج منتشر شد، نوشتند: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اخیراً در سفرش به اوکراین به ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت که «ما باقدرت در کنار شما ایستاده‌ایم. شرکای ما نیز همین‌طور هستند. وقتی در ناتو به سر می‌بردم نیز همین را شنیدم. ما امیدواریم که روسیه از اقدامات بی‌پروا و تهاجمی دست بردارد.»

اما این حرف‌ها چقدر اهمیت دارد؟ پوتین یک مشکل محسوب می‌شود. او به اقدامات اهمیت می‌دهد نه به کلمات. مسئله واقعی این است: آمریکا قصد دارد چه اقدامی انجام دهد؟

مسکو در تاریخ 22 آوریل خروج نیروهایش از کریمه را اعلام کرد. اما در واقعیت، فقط بخش کوچکی از سربازان روس کریمه را ترک کردند. کریمه همچنان یک پایگاه نظامی مهم برای مسکو است. اکثریت این سربازان و بخش عمده تجهیزاتی که روسیه در بهار سال جاری میلادی به کریمه و مرزهای شرقی اوکراین منتقل کرده بود، همان‌جا باقی‌مانده است و این یک تهدید دائمی به تهاجم محسوب می‌شود.

اوکراین برای افزایش توانایی‌های دفاعی خود به کمک غرب نیاز دارد. بر اساس گزارش پولیتیکو، کی‌یف تمایل دارد که واشنگتن جنگ‌افزارهای بیشتری به این کشور بفروشد. دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین ماه گذشته به رویترز گفت که این امر شامل فن‌آوری ضد تک‌تیرانداز، پدافندهای دفاع هوایی و تجهیزات مقابله با توان روسیه برای مختل کردن شبکه مخابراتی اوکراین است. آموزش دفاع زمینی نیز در اولویت قرار دارد.

مذاکرات درباره کوتاه کردن مسیر عضویت اوکراین در ناتو در حال انجام است. رئیس‌جمهور لهستان در کنفرانس خبری مشترک با زلنسکی گفته بود: « قرار است تا در نشست ناتو در ماه ژوئن، در خصوص یک نقشه راه برای گام‌هایی که اوکراین باید برای پیوستن به ناتو بردارد، مذاکره شود. اما متأسفانه اعضای مهم غربی ناتو، فرانسه و آلمان، در این رویکرد سهیم نیستند. به نظر نمی‌رسد که آمریکا نیز قصد داشته باشد بر این مسئله پافشاری کند.

اما حتی اگر قرار باشد آمریکا دیگر اعضای ناتو را برای اعطای یک برنامه اقدام عضویت (MAP) به اوکراین تحت‌فشار بگذارد، معنای واقعی امنیت نظامی این بیانیه تحت شرایط کنونی و فشار روسیه چه خواهد بود؟ وقتی هیچ تعهدی برای دفاع از این کشورها داده نشود، چه چیزی مانع از یک تهاجم نظامی دیگر از جانب روسیه خواهد شد؟

هر چیزی به‌جز عضویت کامل گرجستان و اوکراین در ناتو به همراه اجرای فوری دفاع از این کشورها، فقط باعث تحریک روسیه به اقدامات تهاجمی‌تر علیه آن‌ها خواهد شد. بدون عضویت کامل هرگونه بیانیه ناتو یا حتی ارتقای جایگاه در مسیر عضویت، هیچ‌گونه معنای امنیت واقعی برای این کشورها نخواهد داشت.

حقیقت ناخوشانید این است که در این مرحله، هیچ انتظار واقعی در خصوص تصمیمی جدی برای تضمین امنیت اوکراین و گرجستان تحت چتر ناتو یا تحت یک معاهده دوجانبه با آمریکا وجود ندارد.

اوکراین و نیز برخی کشورهای اروپای شرقی، از مدت‌ها قبل بیم آن را داشته‌اند که در بازآرایی بزرگ‌تر ژئوپلیتیک میان روسیه و غرب به برگ چانه‌زنی تبدیل شوند. این امر حکایت از آن دارد که بعد از سفر بلینکن، وزیر امور خارجه اوکراین به‌صورت علنی گفت که به او اطمینان داده‌شده است هیچ تصمیمی میان پوتین و بایدن بدون در نظر گرفتن منافع اوکراین اتخاذ نخواهد شد.

اصل مطلب این است که آمریکا و متحدان اروپایی هم‌فکر این کشور باید در اسرع وقت، هر اقدامی را که برایشان مقدور است انجام دهند تا اوکراین را به یک جام زهر برای پوتین تبدیل کنند.

ما باید اطلاعات درباره تقویت نیروی نظامی روسیه را با اوکراین به اشتراک بگذاریم. همچنین باید تصاویر ماهواره‌ای از تقویت نیروی نظامی روسیه را در اختیار عموم قرار دهیم.

آمریکا باید تا اندازه زیادی حضور دریایی خود را در دریای بالکان افزایش دهد. اگرچه حضور نظامی آمریکا در دریای سیاه بعد از حمله روسیه به اوکراین در سال 2014 افزایش زیادی داشت اما این حضور از آن زمان به بعد کاهش‌یافته است. این کار یک اشتباه بود. به‌علاوه ما باید به اوکراین برای بهبود توانایی‌هایی دریایی این کشور کمک کنیم.

آمریکا باید فشار در رابطه با نورد استریم 2 را افزایش دهد. اما مهم‌تر از همه این‌که آمریکا باید با اوکراین و گرجستان به‌عنوان اعضای دوفاکتوی ناتو برخورد کند. این امر باید خیلی زود به ارائه کمک با آموزش، سازگاری نظامی و مانورهای مشترک، فروش سلاح (با محدودیت‌های کمتر) و تمهیدات امنیت سایبری تبدیل شود.

اما آمریکا و غرب، در کل، باید به‌وضوح مشخص کنند که هرگونه تهاجم دیگر علیه اوکراین یا همسایگان مستقلش با تحریم‌های فوری که برای از کار انداختن توان مالی و عملیاتی طراحی‌شده‌اند، روبرو خواهد شد.

این کار باعث خواهد که پوتین بهای واقعی تهاجمش را بپردازد. این اقدامی است که باید بلافاصله پس‌ازآن که روسیه تغییر شکل مرزهای اوکراین و گرجستان را آغاز کرد، انجام می‌شد.

اگرچه مسئولیت آینده اوکراین همچنان بر عهده اوکراین است اما غرب نباید در انجام کاری که می‌تواند برای حمایت از اوکراین انجام دهد، تردید کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *