جدیدترین مطالب

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

زاخارووا: روسیه در هیچ کنفرانسی درباره «فرمول صلح» زلنسکی شرکت نمی‌کند

تهران- ایرنا- ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که مسکو در کنفرانس صلح اوکراین در سوئیس یا هیچ رویداد دیگری که درباره «فرمول صلح» ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین باشد، شرکت نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: واشنگتن و سعودی به حصول توافقی که به اعطای تعهدات امنیتی به ریاض منجر خواهد شد «بسیار نزدیک» هستند / معتقدیم راهبرد ادغام اسرائیل در منطقه ایران را در منطقه منزوی خواهد کرد

«متیو میلر»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا امروز پنجشنبه در نشست خبری گفت ایالات متحده و عربستان سعودی به حصول توافقی که به اعطای تعهدات امنیتی به ریاض منجر خواهد شد «بسیار نزدیک» هستند. وی اضافه کرد: «چند جزئیات وجود دارند که لازم است کماکان به حل و فصل آنها ادامه دهیم اما فکر می‌کنیم که می‌توانیم در مدت زمان کوتاه بر سر آن جزئیات هم به توافق برسیم.»

انفجار در دمشق

تهران-ایرنا-رسانه های منطقه دقایقی پیش از شنیده شدن صدای انفجار در حومه دمشق خبر دادند.

اکثر آمریکایی‌ها تیک‌تاک را ابزار نفوذ چین می‌دانند

بر اساس نظرسنجی رویترز/ ایپسوس که همزمان با نزدیک‌تر شدن واشنگتن به ممنوعیت احتمالی اپلیکیشن ویدئویی چینی تیک‌تاک، انجام شد، اکثر آمریکایی‌ها معتقدند که چین از تیک‌تاک برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی آمریکا، استفاده می‌کند.

Loading

تشدید رقابت اقتصادی آمریکا و چین در آسیا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: با روی کار آمدن دولت جدید در واشنگتن، کشورهای آسیا از نزدیک نظاره‌گر آن هستند که آیا آمریکا می‌تواند نهادهای دموکراتیک داخلی خود را تثبیت، کووید-19 را مهار و تعاملات و رقابت خود درصحنه جهانی را ادامه دهد یا خیر؟

وب‌سایت اندیشکده بروکینگز آمریکا در یادداشتی نوشت: برای مدت‌های طولانی، آمریکا با شبکه قدرتمندی از ائتلاف‌ها و شراکت‌ها نظم امنیت منطقه‌ای را شکل داده و حفظ کرده است، اما چین با جذب متحدان آمریکا نظیر تایلند و فیلیپین از طریق طرح‌های ابتکاری اقتصادی مانند «طرح جاده و کمربند»، این نظم را به چالش کشیده است.

کووید-19 نیز باعث تشدید این چالش‌های سیاسی واشنگتن شده است، زیرا چین با ریکاوری سریع از این‌همه گیری، موضع اقتصادی خود را تقویت کرده و درنتیجه، اهداف راهبردی خود را پیش می‌برد.

برای حفظ نفوذ و قدرت آمریکا در آسیا، دولت بایدن باید تعاملات اقتصادی خود با این منطقه را بهبود بخشد، مخصوصاً در جنوب شرق آسیا که به کانون اصلی رقابت راهبردی بین پکن و واشنگتن تبدیل‌شده است.

حدود 42 هزار شرکت آمریکایی به 10 عضو «اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا» (آسه آن) صادرات دارند که متضمن حدود 600 هزار شغل است اما موقعیت اقتصادی آمریکا در این منطقه در معرض خطر است. تقویت چشم‌انداز ژئوپلیتیکی آمریکا در آسیا و حمایت از اقتصاد طبقه متوسط این کشور مستلزم رویکرد جدیدی است.

سال 2020، چین با پشت سر گذاشتن اتحادیه اروپا و آمریکا، به بزرگ‌ترین شریک تجاری «آسه آن» تبدیل شد. همچنین «همکاری اقتصادی جامع منطقه‌ای» (شامل چین، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزیلند) نیز تکمیل شد که حدود 30 درصد از مردم جهان را به هم وصل کرده و اتحاد درون آسیایی حول چین و ژاپن را تسریع کرده است. این شراکت علاوه بر شراکت بلندپروازانه «موافقت‌نامه جامع و پیشرو ترانس پاسیفیک» است که سه عضو آسه آن‌هم اکنون عضو آن هستند. به‌طور خلاصه، در حال حاضر دو توافق بزرگ تجاری در آسیا وجود دارد که آمریکا مشارکتی در آن‌ها ندارد.

درواقع، جنگ تجاری واشنگتن علیه چین به بسیاری از شرکای آمریکا نیز آسیب‌زده است. درست است که تعرفه‌ها باعث کاهش واردات می‌شود اما با اقدامات تلافی‌جویانه دیگر کشورها، صادرات آمریکا را نیز کاهش می‌دهد. طی چهار سال اخیر، کسری تجاری آمریکا از 50 میلیارد دلار به 65 میلیارد دلار در ماه افزایش‌یافته است. همچنین، کارزار «اول آمریکا» برای مسیردهی به تجارت (مجبور ساختن چین به خرید از آمریکا به‌جای واردات از دیگر کشورها) باعث کاهش هرچه بیشتر نقش متحدان آمریکا در اقتصاد آسیا شده است.

روشن است که اصلاح این روند مستلزم آن است که اقدامات کنترل تجارت کنار گذاشته شود، آمریکا به خانواده «موافقت‌نامه جامع و پیشرو ترانس پاسیفیک» بازگردد و اقتصادهای آسیا را هم برای پیوستن به آن فرابخواند. موافقت‌نامه جامع و پیشرو ترانس پاسیفیک دارای استانداردهایی است که بسیاری از نگرانی‌های تجاری مشروع آمریکا در قبال چین را برطرف ساخته و مشارکت آمریکا و دیگر کشورهای آسیا نیز اهرم‌هایی در مذاکرات آتی با پکن در اختیار خواهد گذاشت.

اگرچه پیوستن به این موافقت‌نامه با توجه به شک گرایی آمریکا در جهانی‌شدن و توافق تجارت آزاد ازنظر سیاسی دشوار خواهد بود، اما می‌توان آن را به‌تدریج پیگیری کرده و هم‌زمان حوزه‌هایی برای مذاکرات مجدد، ازجمله در خصوص مسائل زیست‌محیطی و نیروی کار، تعریف نمود.

چین و ژاپن غالب سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های کشورهای آسه آن را تأمین می‌کنند که برای حفظ رشد مثبت اقتصادی، نیازمند 210 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری سالانه است. با توجه به اینکه چین به‌طور فزاینده‌ای توسعه زیرساختی (طرح‌هایی مثل سدهای برق‌آبی، خطوط لوله نفت و گاز و شبکه‌های راه‌آهن) را با طرح جاده و کمربند پیش می‌برد، تلاش آمریکا برای جلوه دادن این طرح به‌عنوان دیپلماسی تله بدهی، تأثیری در کشورهای جنوب شرق آسیا نخواهد داشت.

دولت ترامپ تحت سیاست «هند-اقیانوسیه باز و آزاد» به فعالیت‌های زیرساختی خود افزود. دولت وی برای پیشبرد زیرساخت‌های پایدار به تشکیل «شراکت سه‌جانبه توسعه زیرساختی در هند-اقیانوسیه» با ژاپن و استرالیا پرداخت و با تعهد اولیه 29.5 میلیون دلار، مشارکت آمریکا-ژاپن در پروژه برق مکونگ را آغاز کرد.

بااین‌حال، تعداد کمی از این طرح‌ها به پروژه‌های مهم تبدیل‌شده‌اند. دولت بایدن باید این پلتفرم‌ها را به واقعیت تبدیل کرده و به تسهیلات و سرمایه‌گذاری، به‌ویژه در منطقه مکونگ، شتاب دهد.

آمریکا در رقابت با چین باید این فرصت را غنیمت بشمارد، برای سرمایه‌گذاران آمریکایی سود حاصل کند و با همکاری شرکای منطقه‌ای آمریکا، استانداردهای بالایی به نمایش بگذارد. مسلماً نگرانی‌های امنیتی برای کشورهای آسیا مهم هستند اما بسیاری از این کشورها توسعه اقتصادی را در اولویت قرار داده‌اند.

تأمین هرچه بیشتر نیازهای زیرساختی عظیم آسه آن برای آمریکا ازنظر داخلی نیز مطلوب است؛ زیرا حمایت از سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های جهان درحال‌توسعه، در راستای اهداف تحقیق و توسعه در منابع انرژی پاک و بازدهی انرژی است و این امر برای آمریکایی‌ها شغل ایجاد کرده و برای این منطقه نیز سودمند خواهد بود

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *