جدیدترین مطالب

تحلیلی بر تحولات اخیر در روابط مصر و ترکیه و پیامدهای آن

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مصر و ترکیه روابط رو به پیشرفتی را طی می‌کنند. در 7 ماه گذشته، شاهد دو «تحول مهم» در مناسبات ترکیه و مصر بوده‌ایم؛ نخست سفر اردوغان به مصر (۱۴ فوریه ۲۰۲۴ / ۲۵ بهمن ۱۴۰۲) که برای نخستین بار بعد از حوادث سال 2013 مصر و برکنار مرسی از قدرت انجام شد. دوم، سفر اخیر سیسی، رئیس جمهور مصر به ترکیه (14 شهریور 1403) که بعد از 12 سال انجام شد و می‌توان آن را بسیار مهم و آغاز مرحله جدیدی در روابط مصر و ترکیه عنوان کرد.

کریدور زنگزور؛ دربردارنده منافع ناتو و غرب در منطقه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در آذربایجان گفت: کریدور غیر قابل پذیرش زنگزور، مسیری برای عبور غرب و ناتو به سمت دریای خزر است که باز کردن این مسیر در راستای منافع روسیه نیست و نمی‌تواند در سیاست راهبردی این کشور جایی داشته باشد.

چشم‌انداز مذاکرات آتش‌بس در غزه

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: پژوهشگر مسائل خاورمیانه گفت: نشست قاهره برای آتش‌بس در غزه بی‌نتیجه پایان یافت و در آستانه یک‌سالگی شروع این درگیری‌ها، همچنان خبری از توافق برای پایان جنگ نیست.

تحلیلی بر دکترین نظامی ژاپن

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ژاپن گفت: روند افزایش بودجه نظامی ژاپن به‌شکلی است که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2027 در مقام سوم رشد بودجه نظامی دنیا قرار گیرد، اما این به‌معنای قرار گرفتن این کشور در موقعیت جنگی و نظامی شدید نیست.

عوامل و پیامدهای گسترش تهدیدهای امنیتی در کرانه باختری

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در بحبوحه جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، کرانه باختری نیز «اوضاع ناپایداری» را تجربه می‌کند، به‌طوری‌که در ماه‌های اخیر و به موازت تشدید حملات صهیونیستی علیه غزه، تنش‌ها در این منطقه حساس، روند تصاعدی یافته و «تهدیدهای امنیتی» علیه رژیم صهیونیستی چنان اوج گرفته که محافل امنیتی و اطلاعاتی آن را به‌شدت نگران کرده است.

انتیموان: جبهه جدید جنگ تجاری چین و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا چین اعلام کرد که از پانزدهم سپتامبر سال جاری میلادی، محدودیت‌هایی را برای صادرات انتیموان خود اعمال می‌کند؛ محدودیت‌های صادراتی شامل شش محصول مرتبط با انتیموان از جمله سنگ معدن انتیموان، فلزات انتیموان و فناوری ذوب و جداسازی طلا – انتیموان می‌شود.

افزایش تعرفه ورود خودروهای برقی عامل تنش جدید بین اروپا و چین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: اخیرا، وزارت بازرگانی چین نسبت به اعمال تعرفه‌های اضافی از سوی اتحادیه اروپا بر خودروهای برقی چینی به سازمان تجارت جهانی (WTO) شکایت کرد. به گفته وزارت بازرگانی چین، این اقدام اروپا، قوانین سازمان تجارت جهانی (WTO) را به شدت نقض کرده و همکاری‌های جهانی در زمینه‌ تغییرات اقلیمی را به چالش می‌کشد. پکن از اتحادیه اروپا خواسته تا به سرعت اقدامات غلط خود را اصلاح و با همکاری یکدیگر هم از ثبات همکاری‌های اقتصادی و تجاری چین – اتحادیه اروپا و هم از زنجیره صنعتی و تامین خودروهای برقی محافظت کنند.

تفاوت انتخاب ترامپ یا هریس برای چین؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: دونالد ترامپ در طول دوران ریاست جمهوری خود در سال های 2016-2020 از مهار فزاینده چین حمایت کرد. لفاظی‌های ضد چینی ترامپ با اقداماتی محدودکننده علیه پکن همراه شد. در واقع اقدام علیه پکن هم توسط قوه مجریه و هم توسط کنگره انجام شد. در دوران ریاست جمهوری جو بایدن، سیاست ضد چین معتدل‌تر شد اما دامنه آن همچنان گسترش یافت. نتیجه انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در آمریکا بر ماهیت سیاست ایالات متحده در قبال چین تأثیری نخواهد داشت. با این حال، پیروزی ترامپ می‌تواند وخامت روابط دوجانبه را تسریع کند.

Loading

أحدث المقالات

تحلیلی بر تحولات اخیر در روابط مصر و ترکیه و پیامدهای آن

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مصر و ترکیه روابط رو به پیشرفتی را طی می‌کنند. در 7 ماه گذشته، شاهد دو «تحول مهم» در مناسبات ترکیه و مصر بوده‌ایم؛ نخست سفر اردوغان به مصر (۱۴ فوریه ۲۰۲۴ / ۲۵ بهمن ۱۴۰۲) که برای نخستین بار بعد از حوادث سال 2013 مصر و برکنار مرسی از قدرت انجام شد. دوم، سفر اخیر سیسی، رئیس جمهور مصر به ترکیه (14 شهریور 1403) که بعد از 12 سال انجام شد و می‌توان آن را بسیار مهم و آغاز مرحله جدیدی در روابط مصر و ترکیه عنوان کرد.

کریدور زنگزور؛ دربردارنده منافع ناتو و غرب در منطقه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در آذربایجان گفت: کریدور غیر قابل پذیرش زنگزور، مسیری برای عبور غرب و ناتو به سمت دریای خزر است که باز کردن این مسیر در راستای منافع روسیه نیست و نمی‌تواند در سیاست راهبردی این کشور جایی داشته باشد.

تعطیلی همه مدارس آنروا در نوار غزه

تهران- ایرنا- آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) از تعطیلی همه ۲۰۰ مدرسه ای خبر داد که زیر نظر این آژانس در نوار غزه فعالیت داشتند.

راهبرد جدید یمنی‌ها در قبال اسرائیل/ روزهای سختی در انتظار تل‌آویو و حامیانش است

تهران- ایرنا- یک تحلیلگر مسائل نظامی یمن سخنرانی اخیر رهبر جنبش انصارالله یمن درباره مرحله جدید مقابله با رژیم صهیونیستی را به منزله تحولی راهبردی دانست و از روزهای سختی خبر داد که در انتظار تل آویو و حامیان آن است.

پلوسی: اوضاع غزه «غیرقابل تحمل» است

تهران-ایرنا- نانسی پلوسی رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا  اوضاع غزه را «بشدت غیرقابل تحمل» خواند اما مدعی شد رژیم صهیونیستی حق دارد از خود دفاع کند.

ادعای مقام آمریکایی در مورد تلاش روسیه برای پیروزی ترامپ در انتخابات ۱۵ آبان

تهران – ایرنا – روزنامه واشنگتن پست به‌نقل از یک مقام اطلاعاتی آمریکایی مدعی شد که روسیه با استفاده از هوش مصنوعی و تمرکز بر ایالات‌ رقابتی به دنبال پیروزی رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در انتخابات نیمه پاییز است.

Loading

تشدید رقابت اقتصادی آمریکا و چین در آسیا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: با روی کار آمدن دولت جدید در واشنگتن، کشورهای آسیا از نزدیک نظاره‌گر آن هستند که آیا آمریکا می‌تواند نهادهای دموکراتیک داخلی خود را تثبیت، کووید-19 را مهار و تعاملات و رقابت خود درصحنه جهانی را ادامه دهد یا خیر؟

وب‌سایت اندیشکده بروکینگز آمریکا در یادداشتی نوشت: برای مدت‌های طولانی، آمریکا با شبکه قدرتمندی از ائتلاف‌ها و شراکت‌ها نظم امنیت منطقه‌ای را شکل داده و حفظ کرده است، اما چین با جذب متحدان آمریکا نظیر تایلند و فیلیپین از طریق طرح‌های ابتکاری اقتصادی مانند «طرح جاده و کمربند»، این نظم را به چالش کشیده است.

کووید-19 نیز باعث تشدید این چالش‌های سیاسی واشنگتن شده است، زیرا چین با ریکاوری سریع از این‌همه گیری، موضع اقتصادی خود را تقویت کرده و درنتیجه، اهداف راهبردی خود را پیش می‌برد.

برای حفظ نفوذ و قدرت آمریکا در آسیا، دولت بایدن باید تعاملات اقتصادی خود با این منطقه را بهبود بخشد، مخصوصاً در جنوب شرق آسیا که به کانون اصلی رقابت راهبردی بین پکن و واشنگتن تبدیل‌شده است.

حدود 42 هزار شرکت آمریکایی به 10 عضو «اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا» (آسه آن) صادرات دارند که متضمن حدود 600 هزار شغل است اما موقعیت اقتصادی آمریکا در این منطقه در معرض خطر است. تقویت چشم‌انداز ژئوپلیتیکی آمریکا در آسیا و حمایت از اقتصاد طبقه متوسط این کشور مستلزم رویکرد جدیدی است.

سال 2020، چین با پشت سر گذاشتن اتحادیه اروپا و آمریکا، به بزرگ‌ترین شریک تجاری «آسه آن» تبدیل شد. همچنین «همکاری اقتصادی جامع منطقه‌ای» (شامل چین، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزیلند) نیز تکمیل شد که حدود 30 درصد از مردم جهان را به هم وصل کرده و اتحاد درون آسیایی حول چین و ژاپن را تسریع کرده است. این شراکت علاوه بر شراکت بلندپروازانه «موافقت‌نامه جامع و پیشرو ترانس پاسیفیک» است که سه عضو آسه آن‌هم اکنون عضو آن هستند. به‌طور خلاصه، در حال حاضر دو توافق بزرگ تجاری در آسیا وجود دارد که آمریکا مشارکتی در آن‌ها ندارد.

درواقع، جنگ تجاری واشنگتن علیه چین به بسیاری از شرکای آمریکا نیز آسیب‌زده است. درست است که تعرفه‌ها باعث کاهش واردات می‌شود اما با اقدامات تلافی‌جویانه دیگر کشورها، صادرات آمریکا را نیز کاهش می‌دهد. طی چهار سال اخیر، کسری تجاری آمریکا از 50 میلیارد دلار به 65 میلیارد دلار در ماه افزایش‌یافته است. همچنین، کارزار «اول آمریکا» برای مسیردهی به تجارت (مجبور ساختن چین به خرید از آمریکا به‌جای واردات از دیگر کشورها) باعث کاهش هرچه بیشتر نقش متحدان آمریکا در اقتصاد آسیا شده است.

روشن است که اصلاح این روند مستلزم آن است که اقدامات کنترل تجارت کنار گذاشته شود، آمریکا به خانواده «موافقت‌نامه جامع و پیشرو ترانس پاسیفیک» بازگردد و اقتصادهای آسیا را هم برای پیوستن به آن فرابخواند. موافقت‌نامه جامع و پیشرو ترانس پاسیفیک دارای استانداردهایی است که بسیاری از نگرانی‌های تجاری مشروع آمریکا در قبال چین را برطرف ساخته و مشارکت آمریکا و دیگر کشورهای آسیا نیز اهرم‌هایی در مذاکرات آتی با پکن در اختیار خواهد گذاشت.

اگرچه پیوستن به این موافقت‌نامه با توجه به شک گرایی آمریکا در جهانی‌شدن و توافق تجارت آزاد ازنظر سیاسی دشوار خواهد بود، اما می‌توان آن را به‌تدریج پیگیری کرده و هم‌زمان حوزه‌هایی برای مذاکرات مجدد، ازجمله در خصوص مسائل زیست‌محیطی و نیروی کار، تعریف نمود.

چین و ژاپن غالب سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های کشورهای آسه آن را تأمین می‌کنند که برای حفظ رشد مثبت اقتصادی، نیازمند 210 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری سالانه است. با توجه به اینکه چین به‌طور فزاینده‌ای توسعه زیرساختی (طرح‌هایی مثل سدهای برق‌آبی، خطوط لوله نفت و گاز و شبکه‌های راه‌آهن) را با طرح جاده و کمربند پیش می‌برد، تلاش آمریکا برای جلوه دادن این طرح به‌عنوان دیپلماسی تله بدهی، تأثیری در کشورهای جنوب شرق آسیا نخواهد داشت.

دولت ترامپ تحت سیاست «هند-اقیانوسیه باز و آزاد» به فعالیت‌های زیرساختی خود افزود. دولت وی برای پیشبرد زیرساخت‌های پایدار به تشکیل «شراکت سه‌جانبه توسعه زیرساختی در هند-اقیانوسیه» با ژاپن و استرالیا پرداخت و با تعهد اولیه 29.5 میلیون دلار، مشارکت آمریکا-ژاپن در پروژه برق مکونگ را آغاز کرد.

بااین‌حال، تعداد کمی از این طرح‌ها به پروژه‌های مهم تبدیل‌شده‌اند. دولت بایدن باید این پلتفرم‌ها را به واقعیت تبدیل کرده و به تسهیلات و سرمایه‌گذاری، به‌ویژه در منطقه مکونگ، شتاب دهد.

آمریکا در رقابت با چین باید این فرصت را غنیمت بشمارد، برای سرمایه‌گذاران آمریکایی سود حاصل کند و با همکاری شرکای منطقه‌ای آمریکا، استانداردهای بالایی به نمایش بگذارد. مسلماً نگرانی‌های امنیتی برای کشورهای آسیا مهم هستند اما بسیاری از این کشورها توسعه اقتصادی را در اولویت قرار داده‌اند.

تأمین هرچه بیشتر نیازهای زیرساختی عظیم آسه آن برای آمریکا ازنظر داخلی نیز مطلوب است؛ زیرا حمایت از سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های جهان درحال‌توسعه، در راستای اهداف تحقیق و توسعه در منابع انرژی پاک و بازدهی انرژی است و این امر برای آمریکایی‌ها شغل ایجاد کرده و برای این منطقه نیز سودمند خواهد بود

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *