جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

تمدید استارت جدید و گام‌های بعدی برای کنترل تسلیحات

شورای راهبردی آنلاین - رصد: تمدید معاهده استارت جدید موجب تعلیق فرسایش کنترل تسلیحات راهبردی شده و پنجره فرصتی را برای آمریکا و روسیه جهت احیای گفتگوها درباره مدیریت قابلیت‌های تسلیحات هسته‌ای فراهم آورده است، اما سوال اینجاست که آیا مسکو و واشنگتن می‌توانند در خصوص کدام سامانه‌های تسلیحاتی به توافق برسند و معاهده‌ی بعد از استارت جدید شامل چه مواردی خواهد بود؟

تیموتی رایت و هنری بوید در تحلیلی که اندیشکده مطالعات راهبردی بین‌المللی انگلیس منتشر کرد، نوشتند: توافق میان روسیه و آمریکا برای تمدید معاهده کاهش تسلیحات راهبردی جدید در سال ۲۰۱۰ موسوم به استارت جدید تا سال ۲۰۲۶ یک پیروزی برای کنترل تسلیحات به حساب می‌آید. با این حال، تمدید این معاهده فوراً طیفی از وظایف دشوارتر را پیش کشیده است که در پنج سال آینده انتظار مسکو و واشنگتن را می‌کشند و آن این است که این دو کشور بر سر کدام سامانه‌های تسلیحاتی به توافق می‌رسند و معاهده بعدی که میان آن‌ها منعقد می‌شود، باید شامل چه مواردی باشد.

 

از شروع جدید خبری نیست

مسکو و واشنگتن در نهایت با دو گزینه در تاریخ پنجم فوریه ۲۰۲۱ که زمان انقضای استارت جدید بود، مواجه بودند: یا معاهده را تمدید کنند یا معاهده منقضی شود. آن‌ها گزینه اول را انتخاب کردند. محدودیت‌های از پیش تعیین شده برای این معاهده همچنان تغییر نکرده است. این محدودیت‌ها مجموع کل موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای (ICBMs) روسیه و آمریکا، موشک‌های بالستیک قابل پرتاب از زیردریایی (SLBMs)، بمب‌افکن‌های سنگین، هرکدام را به 700 عدد محدود کرده و پرتاب‌کننده‌های ICBM و SLBM و بمب افکن‌های سنگین را هر کدام به 800 دستگاه محدود کرده است. این محدودیت‌ها همچنین زرادخانه هسته‌ای هر یک از دو کشور را به استقرار ۱۵۰۰ کلاهک راهبردی مجاز داشته است.

تازه‌ترین تبادل داده‌های بین دو کشور نشان می‌دهد که دو طرف در حال حاضر به این محدودیت‌ها  پایبند بوده‌اند.

 

 فناوری‌های جدید

با این حال توسعه برخی سامانه‌های راهبردی جدید و اینکه این‌ها ممکن است چگونه در معاهده کانونی یا هر گونه معاهده احتمالی در آینده گنجانده شوند، مسئله‌ای دشوار است. گرچه روسیه اعلام کرده که ICBM در حال توسعه سنگین خود با نام سرمت (RS-SS-S-29) و پرتابگر مافوق صوت آوانگارد (RS-SS-19-Mod 4) تحت شمول استارت جدید قرار می‌گیرد، اما اینکه دیگر پروژه‌های این کشور  چگونه تحت این معاهده قرار خواهند گرفت، مسئله‌ای است که برای آن پاسخی یافت نشده است.

علاوه بر این با نگاهی به اینکه استارت جدید در سال ۲۰۲۶ منقضی خواهد شد، آمریکا مشتاق آن خواهد بود تا به دیگر سامانه هایی همچون موشک کروز دارای پیشرانه هسته‌ای به نام بوروستنیک (RS-SSC-X-09 Skyfall) که مسکو در حال توسعه آن‌هاست، نیز پرداخته شود. با توجه به اینکه آمریکا سامانه همسنگی در برابر این این سامانه‌ها ندارد، نگرانی‌های روسیه در خصوص دفاع موشکی آمریکا بعید است اجازه دهد که این کشور تمایل داشته باشد بدون دست یافتن به امتیازی از جانب واشنگتن، سامانه‌های جدیدش تحت شمول توافقنامه جدیدی قرار بگیرد.

 

 تسلیحات غیر راهبردی

دولت بایدن فراتر از سامانه‌های تسلیحاتی راهبردی خواهان آن است که به همه تسلیحات هسته‌ای روسیه پرداخته شود و تلاش‌های دولت ترامپ را برای شمول سامانه‌های غیرراهبردی در توافقنامه کنترل تسلیحاتی در آینده ادامه دهد. اینکه آیا معاهده استارت جدید تمدید شده بتواند ابزار مناسبی برای این تلاش‌ها باشد، محل تردید است. گرچه مسکو پیشنهادی از دولت ترامپ را برای تعلیق یک ساله تولید هرگونه کلاهک هسته‌ای پذیرفته بود، اما هرگونه رویه راستی‌آزمایی برای اجرای این پیشنهاد را رد کرده بود.

برای اطمینان به پایبندی به استارت جدید، این معاهده در حال حاضر امکان بازرسی سالانه از سایت‌ها، تبادل دوسالانه داده‌ها، اعلام پیش از پرتاب، تبادل اطلاعات تلمتریک، اعلام جابجایی اقلام دارای محدودیت وفق معاهده و استفاده از ابزارهای فنی ملی را فراهم آورده است. تلفیق این موارد به «استاندارد طلایی» معروف است.

تلفیق «اعتماد ضمن راستی‌آزمایی» به عنوان عنصری برای تسلیحات غیرراهبردی نیازمند تغییرات ماهوی و اساسی در رویه‌های راستی‌آزمایی استارت جدید است. تعداد تسلیحات غیرراهبردی روسیه و آمریکا که تخمین زده می‌شود به ترتیب 1830 و 230 عدد باشد و همین طور تنوع گونه‌ها و نقش‌های غیرمشابه این سامانه‌ها تناسبی با هم ندارد و همین موجب می‌شود توافق بر سر محدودیت‌ها دشوار شود.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه تایید تمدید استارت جدید به صورت ضمنی چین را هم به تلاش‌های آینده در حوزه کنترل تسلیحات پیوند زد که ظاهرا تداوم تلاش‌های سابق برای کشاندن پکن به میز کنترل تسلیحات محسوب می‌شود. اینجا هم مسئله راستی‌آزمایی و چگونگی مواجهه با موضوع عدم تناسب عددی و نقش‌های این تسلیحات مطرح است.

پکن به صورت علنی از تمدید این معاهده استقبال کرده است؛ اما علاقه‌ای برای امضای آن ابراز نکرده و اعلام داشته است که هیچ منافعی برای خود در قالب مذاکرات سه جانبه بر سر کنترل تسلیحات راهبردی متصور نیست، زیرا زرادخانه هسته‌ای‌اش بسیار کوچکتر از دو کشور دیگر است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *