جدیدترین مطالب

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

دلایل و شانس اردوغان برای آشتی با دولت سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود اظهار داشت: «استراتژی ما در حال حاضر گفتگو و صلح است و از ایران و روسیه نیز می‌خواهیم که در این روند نقشی سازنده ایفا کنند.» با توجه به این صحبت‌ها بار دیگر این مسئله مورد توجه قرار گرفته که سیاست ترکیه در قبال پناهجویان سوریه به چه صورت است و تبعات این سیاست چیست؟

Loading

أحدث المقالات

پالتیکو: اسرائیل به آمریکا فشار آورده تا زودتر سلاح دریافت کند

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به آمریکا به مقامات این کشور فشار آورده تا هر چه سریع‌تر فهرستی از سلاح‌ها را که تل‌آویو در نبرد به آن‌ها نیاز دارد، تهیه کند، زیرا در حال حاضر انبارهای خود را در جنگ با حماس و حزب‌الله خالی کرده است.

ترامپ: اظهارات «هریس» در مورد اسرائیل، بی‌احترامی است/ رابطه من با نتانیاهو هرگز بد نبوده/ اسیران در غزه باید فوراً آزاد شوند

دونالد ترامپ ضمن انتقاد از سخنان «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ غزه، این سخنان را «بی‌احترامی به اسرائیل» توصیف کرد و گفت رابطه او با نتانیاهو هیچگاه بد نبوده است.

ترامپ خطاب به نتانیاهو: خروج آمریکا از برجام بهترین کار من برای اسرائیل بود

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) «بهترین کاری» بود که برای اسرائیل انجام دادم.

ترامپ: اگر من پیروز نشوم جنگ جهانی سوم راه می‌افتد

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده که چنانچه در انتخابات پیروز نشود جنگ‌های خاورمیانه ادامه خواهد یافت و ممکن است جنگ جهانی سوم راه بیفتد.

تیم انتخاباتی ترامپ: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند

تیم انتخاباتی ترامپ اعلام کرد: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند.

تغییر موضع دولت انگلستان در قبال حمایت از نتانیاهو در دادگاه لاهه

حزب کارگر در جریان رقابت‌های انتخابات مجلس (که ماه گذشته در انگلستان برگزار شده بود) و با هدف جلب جمعیت روزافزون رای دهندگان طرفدار فلسطین در این کشور وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات مخالفت دولت قبلی با حکم دادگاه لاهه علیه نتانیاهو را پس بگیرد و همچنین کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

Loading

رهبری انحصاری؛ ریشه‌های راهبرد فرانسه برای سیاست خارجی اتحادیه اروپا

شورای راهبری آنلاین- رصد: بسیاری از دولت‌های عضو اتحادیه اروپا می‌گویند که امانوئل ماکرون به توصیه‌های خودش درباره لزوم همکاری دفاعی اروپایی عمل نمی‌کند. اگر فرانسه می‌خواهد عکس این را ثابت کند، باید با به دست گرفتن رهبری و درعین‌حال مشارکت دادن شرکای نزدیک خود به این امر پاسخ دهد.

ماتیلدا سیولا و تارا وارما در گزارشی که اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا منتشر کرد، نوشتند: سال ۲۰۲۰ برای اتحادیه اروپا سالی سخت بود. بیماری همه‌گیر کرونا دولت‌های عضو اتحادیه را مجبور کرد به گفتگویی فشرده در خصوص مسیری که می‌خواهند این بلوک دنبال کند، وارد شوند. دولت‌های عضو در خصوص دلیل وجودی اتحادیه اروپا به‌تفصیل بحث کردند و همان‌طور که نظرسنجی اخیر شورای روابط خارجی اروپا نشان می‌دهد نگاه فرانسه به مهم‌ترین مزایای اتحادیه اروپا متفاوت از نگاه دیگر دولت‌های عضو است.

درواقع ازنظر ۲۷ درصد از پاسخ‌دهندگان فرانسوی به نظرسنجی اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا، محافظت در برابر جنگ و درگیری، حوزه‌ای است که اتحادیه اروپا در آن بیشترین فایده را دارد و فقط ۱۷ درصد آن‌ها مزایای اقتصادی عضویت در اتحادیه را در نظر می‌گیرند که سهم کوچک‌تری در مقایسه با هر کشور دیگری است که در این نظرسنجی شرکت کرده است.

این یافته هماهنگ با پژوهش اخیر شورای روابط خارجی اروپا است که فرانسه را به‌عنوان دولتی مشخص کرد که نقش ژئوپلیتیک اتحادیه اروپا را بیش از همه تحسین می‌کند. به نظر می‌رسد که این تفاوت‌ها نشانگر شکاف در دیدگاه فرانسه و شرکای اروپایی آن در خصوص نقش و هدف اتحادیه اروپا است. اتحادیه اروپا بر مبنای ایده حفظ صلح از طریق ایجاد وابستگی متقابل اقتصادی بنا شد. کشورهایی مانند فرانسه و آلمان تمایل دارند بر بخش اول تکیه کنند و کشورهایی مثل لهستان، دانمارک و بر بخش دوم تأکید می‌کنند. تفاوت ناشی از این امر، دلیل اختلافات موجود کنونی میان دولت‌های عضو را روشن می‌کند؛ همان‌طور که این امر در مذاکرات دشوار اخیر در چارچوب ملی چندساله اتحادیه اروپا، اختلافات در خصوص خودمختاری راهبردی و بحث‌ها درباره این‌که نقطه کانونی بعدی ادغام سیاسی اروپا چه باید باشد مشاهده‌شده است؛ بنابراین اصرار فرانسه بر اهمیت حفظ صلح و نیز ابتکارات این کشور که دیگر دولت‌های عضو اغلب آن را یک‌جانبه در نظر می‌گیرند، ظاهراً هدف این کشور را برای آنکه رهبر تدوین سیاست خارجی اروپا باشد، نشان می‌دهد. این موضوع همچنین می‌تواند انزوای این کشور را در تلاش‌ها برای اعمال قدرت اتحادیه اروپا در عرصه جهانی توضیح دهد. خودمختاری راهبردی که در راهبرد جهانی اتحادیه اروپا ۲۰۱۶ به آن اشاره‌شده، یک حوزه سیاسی است که فرانسه و آلمان در خصوص آن همگرایی دارند، اما همچنان باید برخی دولت‌های عضو را درباره لزوم خودمختاری متقاعد کرد و این نشان‌دهنده اکراهی است که تصمیم‌سازان فرانسوی به‌سختی آن را درک می‌کنند. به لحاظ تاریخی، مردم فرانسه به اینکه از بنیان‌گذاران سازمان‌هایی هستند که قبل از اتحادیه اروپا وجود داشته، افتخار می‌کنند.

با توجه به اینکه فرانسه نفوذ قابل‌توجهی بر شرکایش در اتحادیه اروپا دارد، می‌تواند راه را برای یک پروژه اروپایی آماده کند که تأثیر زیادی بر زندگی شهروندانش دارد. دولت فرانسه و شهروندان فرانسوی در درخواستشان از اتحادیه اروپا برای اینکه به یک بازیگر مستقل تبدیل شود، صادق هستند. آن‌ها ابتکاراتی داشته‌اند و پیشنهاد‌هایی برای یک سیاست خارجی، دفاعی و امنیتی یکپارچه‌تر مطرح کرده‌اند، اما درعین‌حال بر استقلال نیروی نظامی فرانسه تأکید دارند. همچنین به جایگاه این کشور به‌عنوان یک قدرت هسته‌ای متعهدند.

تضاد میان تمرکز فرانسه بر استقلال حاکمیت ملی در حوزه دفاعی و ابتکارات دفاعی اروپایی که این کشور پیشنهاد می‌کند، اغلب باعث تعجب شرکای اروپایی فرانسه است. دولت‌های عضو اتحادیه باید برای درک این امر روایتی را که در خصوص پروژه اروپایی در فرانسه شکل‌گرفته است، در نظر بگیرند. در مدارس فرانسه به دانش‌آموزان این‌طور درس می‌دهند که اتحادیه اروپا همواره یک پروژه آشتی میان فرانسه و آلمان بوده است. در فرانسه ادغام سیاسی اروپا همواره از ادغام اقتصادی ناشی می‌شود و اتحادیه اروپا به‌عنوان وسیله‌ای برای ارتقای ارزش‌ها در عرصه جهانی در نظر گرفته می‌شود.

امانوئل ماکرون اغلب به اهمیت ایجاد یک اروپای قادر به دفاع اشاره می‌کند. او بر شکل دادن به ابتکار مداخله اروپایی اصرار داشته و هر بار که فرصتی داشته به خودمختاری راهبردی اروپا اشاره‌کرده است، اما ازنظر بسیاری از دولت‌های عضو ماکرون به توصیه‌های خودش درباره لزوم همکاری دفاعی اروپا عمل نمی‌کند. این اختلافی است که تصمیم گیران فرانسوی باید از آن آگاه باشند و با تبادل‌نظر با شرکت‌های اروپایی خود آن را رفع کنند. فرانسه در سال ۲۰۱۹ گفتگو با روسیه را آغاز کرد. دولت‌های دیگر تشخیص دادند که این گفت‌وگو فقط در صورتی می‌تواند موفق شود که دولت‌های دیگر عضو اتحادیه اروپا نیز بر سر میز مذاکره بنشینند. بااین‌حال پاریس در ابتدا فرصتی را برای این کار به آن‌ها قرار نداد. او با اشاره به «مرگ مغزی» ناتو در همان سال خواستار تقویت ستون اروپایی این اتحادیه شد، اما این کار را خودسرانه انجام داد. فرانسه باید به‌جای آنچه متحدانش اقدام یک‌جانبه در نظر می‌گیرند بر روی ائتلاف‌سازی کار کند و رهبری را در حالی به دست گیرد که شرکای نزدیکش را مشارکت می‌دهد. در چارچوب  کنفرانس آینده اروپا و چشم‌انداز ریاست فرانسه بر شورای اروپایی در سال ۲۰۲۲، فرانسه می‌تواند از این رویکرد برای کارکردن در جهت بازتعریف ارزش‌های مشترک استفاده کند که به اتحادیه اروپا و دولت‌های عضو کمک می‌کند سیاست‌های خارجی خود را یکپارچه و قدرت را در عرصه جهانی اعمال کنند. فرانسه باید بپذیرد که دیدگاه ژئوپلیتیک این کشور درباره اتحادیه اروپا تنها دیدگاه معتبر نیست و برای ائتلاف‌سازی سراغ شرکایش برود و بدین‌وسیله اتحادیه اروپا را به سمت بازاندیشی درباره نقش بین‌المللی‌اش در یک جهان چندقطبی هدایت کند. فرانسه باور دارد که اتحادیه اروپا یک پروژه صلح است. ممکن است این پروژه فقط از طریق وابستگی متقابل اقتصادی در دهه ۱۹۵۰ امکان‌پذیر بوده، اما فرانسه می‌تواند به دیگر دولت‌های عضو یادآوری کند که در سال ۲۰۲۱ صلح محل تلاقی حوزه‌های سیاسی مختلفی است که همکاری اروپایی در آن‌ها حیاتی است. روابط در حال تغییر اتحادیه اروپا با کشورهای همسایه، روسیه، چین و آمریکا همگی نقش این اتحادیه را به‌عنوان یک پروژه صلح از همیشه مهم‌تر می‌سازد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *