جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

معمای پیچیده خروج آمریکا از افغانستان

شورای راهبردی آنلاین – رصد: پس از اعلام خبر کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان به 2500 نفر تا 15 ژانویه، تاکتیک طالبان برای وقت‌کشی تا زمان خروج این نیروها احتمالاً نتیجه‌بخش خواهد بود. دولت ترامپ به‌طور موفقیت‌آمیزی به تعامل مستقیم با طالبان پرداخته و از آرزوی مهم آن‌ها برای خروج آمریکا به‌عنوان اهرمی برای مذاکرات صلح واقعی و تضمین‌های ضد تروریستی بهره برده است. این راهبرد، مذاکرات بی‌سابقه‌ای بین نمایندگان دولت افغانستان و طالبان در دوحه به ارمغان آورده است.

وب‌سایت موسسه صلح آمریکا در یادداشتی نوشت: بااین‌حال، در همه این مراحل، دولت آمریکا امتیازاتی به شکل تسریع کاهش حضور نیروها واگذار کرده و ظاهراً به چیز ارزشمندی در ازای آن دست نیافته است. با پایان دوره دولت فعلی آمریکا، برنامه خروج نیروها نیز شتاب گرفته و رؤیای طالبان برای وقت‌کشی تا خروج آمریکا، به واقعیت نزدیک‌تر شده است. اگر مسیر فعلی ادامه یابد، طالبان می‌تواند حفظ توانایی نظامی خود برای تداوم جنگ با دولت افغانستان را در سر بپرورانند، بدون اینکه گام‌های دشوار برای از بین بردن پناهگاه‌های القاعده بردارند.

بررسی شرایط توافق آمریکا- طالبان (که اساس خروج نیروهای نظامی آمریکاست) نشان می‌دهد که چند شرط اساسی رعایت نشده است. این توافق تصریح می‌کند که چهار مؤلفه آن به‌هم‌پیوسته هستند: جدول زمانی خروج نیروهای آمریکا، تعهدات ضد تروریستی طالبان، آغاز گفتگوهای مستقیم با مشارکت دولت افغانستان و کاهش خشونت. این توافق در مورد تأثیر دو مؤلفه آخر بر جدول زمانی خروج نیروها واضح نیست. بااین‌حال، فرض کلی بر این است که حل‌وفصل جنگ با راه‌حل‌های سیاسی انجام شود که متضمن حقوق مردم افغانستان و حاکمیت دولت باشد. چنین امری با خروج شتاب‌زده و بدون شرط نیروهای آمریکا به مخاطره می‌افتد.

درعین‌حال، طالبان گفتگو با نمایندگان مشتمل بر دولت افغانستان و جامعه سیاسی و مدنی (ازجمله چهار زن) را به‌طور فنی آغاز کرده است. همچنین، طالبان از حمله به نیروهای آمریکا خودداری کرده و حملات انتحاری در مراکز شهری کاهش‌یافته است.

از طرف دیگر، طالبان استفاده از خشونت علیه نیروهای افغان را تشدید کرده و جدایی آن از القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی خطرناک مشهود نبوده است. علاوه بر این، سرعت کند گفتگوها باعث ابهام در این امر شده است که آیا طالبان می‌خواهد با دولت و دیگر فعالان سیاسی به مصالح سیاسی برسد یا اینکه راهبرد آن‌ها ازسرگیری جنگ پس از خروج نیروهای آمریکایی است.

توافق آمریکا-طالبان مستقیماً به حملات طالبان به نیروهای افغان نپرداخته است؛ اما این گروه شبه‌نظامی موافقت کرده است تا شرایط آتش‌بس جامع را در اولین دستور کار گفتگوهای صلح به بحث بگذارد و نماینده آمریکا در این مذاکرات تصریح کرده است که با آغاز مذاکرات، خشونت‌ها کاهش خواهد یافت.

ارزیابی میزان پایبندی طالبان به تعهدات ضد تروریستی مقرر در توافق با آمریکا دشوار است زیرا اطلاعات در این رابطه محرمانه است. بااین‌حال، گزارش شورای امنیت سازمان ملل در ماه می مدعی است که القاعده همچنان در افغانستان حضور دارد. همچنین، دیوید هلوی، نماینده وزارت دفاع آمریکا در امور امنیت هند-اقیانوسیه، 22 سپتامبر در کنگره آمریکا شهادت داد که طالبان به توافق «کاملاً پایبند نبوده و کار آمریکا در افغانستان تمام نشده است». طالبان به داعش حمله کرده است اما داعش در افغانستان همچنان از توانایی حملات تروریستی برخوردار بوده (همان‌طور که اخیراً حمله‌ای وحشتناک علیه دانشجویان دانشگاه کابل انجام داد) و تهدیدی است که طالبان و نیروهای افغان قادر به رفع آن نیستند.

زلمای خلیل زاد، نماینده و مذاکره‌کننده آمریکا 9 اوت اهداف اصلی آمریکا در افغانستان را این‌گونه تصریح کرده است: «ایجاد افغانستان مستقل، متحد و دموکرات به‌طوری‌که در داخل و با همسایگان خود در صلح بوده و تهدیدی برای جهان نباشد». آمریکا برای دست‌یابی به این اهداف هنوز باید به تقویت برخی شالوده‌ها بپردازد. نخست آنکه، دولت بایدن باید تصریح کند که از تداوم فرایند صلح برای دست‌یابی به حل‌وفصل سیاسی پایدار و فراگیر حمایت می‌کند. دوم آنکه، دولت بعدی آمریکا باید تصریح کند که حفظ افغانستان از حملات تروریستی آتی برای واشنگتن حائز اهمیت است و آمریکا تا زمان دست‌یابی به تعهدات ضد تروریستی کافی، همه نیروهای خود را از افغانستان خارج نخواهد کرد. سوم آنکه، حمایت از دولت افغانستان و حفاظت از دستاوردهای 20 سال گذشته (ازجمله حقوق زنان) و فشار بر همه طرفین برای مصالحه و صلح پایدار، کار دشوار و ظریفی است. آمریکا ازیک‌طرف از سقوط دولت افغانستان جلوگیری می‌کند اما از طرف دیگر مانع از دست‌یابی این دولت به مصالحه سیاسی شده و دلیلی در اختیار طالبان قرار می‌دهد تا با دولت بجنگد. دست‌یابی به توازن و تعادل سیاسی برای منافع امنیتی آمریکا ضروری است زیرا جنگ داخلی یا پیروزی طالبان احتمالاً افغانستان را به بهشتی برای تروریست‌ها تبدیل خواهد کرد. درنهایت، ایجاد دولتی فراگیر و پلورالیستی در افغانستان که طالبان را نیز در برگرفته و حق همه شهروندان در انتخاب رهبران خود را تضمین کند، آرزوی مشترک اکثریت شهروندان افغانستان است.

و در آخر اینکه، دولت بایدن باید با کشورهای منطقه‌ای تعامل داشته باشد تا آن‌ها از فرایند صلح حمایت کرده و همه طرفین را برای دست‌یابی به سازگاری سیاسی تحت‌فشار بگذارند. اگرچه واشنگتن در مورد طیفی از مسائل سیاست خارجی با چین، روسیه و ایران اختلاف دارد، اما فصل مشترک هدف همه آن‌ها در افغانستان این است که افغانستان دارای صلح و ثبات باشد، تحت حاکمیت طالبان قرار نگیرد و پناهگاه تروریسم و مقرر نیروهای آمریکا نباشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *