جدیدترین مطالب

نقش ایران در نظم نوین جهانی

شورای راهبردی انلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: جهان معاصر در حال گذار به سوی نظمی چندقطبی است که در آن، قدرت‌های بزرگ مانند ایالات متحده، چین و روسیه در رقابتی پیچیده برای حفظ یا کسب نفوذ جهانی خود قرار دارند. در این میان، ایران به‌عنوان بازیگری در منطقه و جهان اسلام با ظرفیت‌های راهبردی قابل‌توجه از جمله عضویت در بریکس و شانگهای، می‌تواند از این تحولات برای تقویت جایگاه خود بهره ببرد.

نقش هوش مصنوعی در بازتعریف دیپلماسی عصر دیجیتال

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از گذشته تا کنون، رابطه نزدیکی بین فناوری و روابط بین‌الملل وجود داشته است. از معرفی موتور بخار تا ظهور تلفن و رادیو، نقاط عطف مهمی را رقم زدند که امکان ارتباط سریع‌تر و مستقیم‌تر را فراهم کرد و نیاز به واسطه‌ها و بوروکراسی دیپلماتیک را کاهش داد. توسعه و استقرار سیستم‌های هوش مصنوعی نیز ظرفیت تغییر جنبه‌های مختلف زندگی بشر را دارد، همان‌طور که تغییرات اقلیمی، چند دهه پیش این قابلیت را در نظام بین‌الملل داشت. علت تاثیر هوش مصنوعی بر نظام بین‌الملل به‌ویژه در حوزه دیپلماسی به این دلیل است که سیاست و موضوعات سیاسی از پیچیده‌ترین رفتارهای انسانی است و این پیچیدگی به بالاترین سطح خود در عرصه بین‌المللی می‌رسد.

دیپلماسی هوشمند ایران در مدیریت بحران‌های منطقه‌ای

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل غرب آسیا درباره نقش دیپلماسی هوشمند ایران و تبدیل بحران‌های منطقه‌ای به فرصت‌هایی برای تقویت نفوذ و جایگاه کشورمان در منطقه گفت: سیاست خارجی چندجانبه ایران می‌تواند جایگزینی مؤثر برای مداخلات نظامی غرب باشد، به‌ویژه در شرایطی که ناکامی‌های آمریکا و رژیم اسرائیل، اعتماد کشورهای غرب آسیا به آنها را کاهش داده است، تهران با بهره‌برداری آگاهانه از ظرفیت‌های منطقه‌ای و تقویت همکاری‌ها، می‌تواند نقش محوری در ایجاد ثبات پایدار در منطقه ایفا کند.

ظرفیت بالقوه ایران در بازار بزرگ انرژی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: تحلیلگر مسائل انرژی گفت: جنگ تحمیلی اخیر رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه ایران، که از سوی دونالد ترامپ موفقیتی نظامی خوانده شد، بازارهای انرژی را متلاطم کرد و نگرانی‌ها از افزایش قیمت نفت را تشدید نمود. این رخداد بار دیگر جایگاه تعیین‌کننده کشورمان در بازار نفت و گاز را برجسته کرد.

شکل‌گیری نظم جدید منطقه‌ای با تحکیم روابط ایران و کشورهای عربی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا گفت: اخیرا واشنگتن‌پست در گزارشی تاکید کرد که حملات رژیم صهیونیستی و آمریکا به ایران نه‌تنها راهبرد انزوای تهران را به شکست کشاند، بلکه دیدگاه کشورهای حاشیه خلیج فارس نسبت به تهدیدات منطقه‌ای را نیز تغییر داد و رژیم صهیونیستی را به‌عنوان نیروی اصلی ثبات‌زدای منطقه معرفی کرد.

دلایل موافقت اعضای ناتو با افزایش بودجه پیشنهادی آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: بک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: با توجه به تهدید روسیه و افزایش سیاست نظامی‌گری در جهان، کشورهای اروپایی به این نتیجه رسیدند که باید در زمینه ایجاد سپر دفاعی واحد در اروپا و تقویت ناتو با آمریکا همکاری کنند؛ از این رو آنها با افزایش پنج درصدی بودجه ناتو در اجلاس اخیر موافقت کردند.

دغدغه‌ها و پیامدهای داخلی جنگ 12 روزه برای ترامپ و نتانیاهو

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: هر جنگی فارغ از کوتاه یا طولانی مدت بودن آن، و اینکه به چه نحوی (آتش‌بس، ترک محاصمه و صلح) پایان یابد با مسأله‌ای به نام «روز بعد» (The Day After) مواجه است. منظور از فردای پایان جنگ، روزی است که پیامدهای جنگ در عرصه‌های گوناگون سیاسی، نظامی، اجتماعی، اقتصادی و … به تدریج خود را به طرف‌های جنگ نمایان می‌کند. جنگ تحمیلی رژیم‌صهیونیستی و آمریکا علیه ایران هم از این قاعده مستثنا نیست.

Loading

أحدث المقالات

نقش ایران در نظم نوین جهانی

شورای راهبردی انلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: جهان معاصر در حال گذار به سوی نظمی چندقطبی است که در آن، قدرت‌های بزرگ مانند ایالات متحده، چین و روسیه در رقابتی پیچیده برای حفظ یا کسب نفوذ جهانی خود قرار دارند. در این میان، ایران به‌عنوان بازیگری در منطقه و جهان اسلام با ظرفیت‌های راهبردی قابل‌توجه از جمله عضویت در بریکس و شانگهای، می‌تواند از این تحولات برای تقویت جایگاه خود بهره ببرد.

نقش هوش مصنوعی در بازتعریف دیپلماسی عصر دیجیتال

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از گذشته تا کنون، رابطه نزدیکی بین فناوری و روابط بین‌الملل وجود داشته است. از معرفی موتور بخار تا ظهور تلفن و رادیو، نقاط عطف مهمی را رقم زدند که امکان ارتباط سریع‌تر و مستقیم‌تر را فراهم کرد و نیاز به واسطه‌ها و بوروکراسی دیپلماتیک را کاهش داد. توسعه و استقرار سیستم‌های هوش مصنوعی نیز ظرفیت تغییر جنبه‌های مختلف زندگی بشر را دارد، همان‌طور که تغییرات اقلیمی، چند دهه پیش این قابلیت را در نظام بین‌الملل داشت. علت تاثیر هوش مصنوعی بر نظام بین‌الملل به‌ویژه در حوزه دیپلماسی به این دلیل است که سیاست و موضوعات سیاسی از پیچیده‌ترین رفتارهای انسانی است و این پیچیدگی به بالاترین سطح خود در عرصه بین‌المللی می‌رسد.

دیپلماسی هوشمند ایران در مدیریت بحران‌های منطقه‌ای

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل غرب آسیا درباره نقش دیپلماسی هوشمند ایران و تبدیل بحران‌های منطقه‌ای به فرصت‌هایی برای تقویت نفوذ و جایگاه کشورمان در منطقه گفت: سیاست خارجی چندجانبه ایران می‌تواند جایگزینی مؤثر برای مداخلات نظامی غرب باشد، به‌ویژه در شرایطی که ناکامی‌های آمریکا و رژیم اسرائیل، اعتماد کشورهای غرب آسیا به آنها را کاهش داده است، تهران با بهره‌برداری آگاهانه از ظرفیت‌های منطقه‌ای و تقویت همکاری‌ها، می‌تواند نقش محوری در ایجاد ثبات پایدار در منطقه ایفا کند.

ظرفیت بالقوه ایران در بازار بزرگ انرژی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: تحلیلگر مسائل انرژی گفت: جنگ تحمیلی اخیر رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه ایران، که از سوی دونالد ترامپ موفقیتی نظامی خوانده شد، بازارهای انرژی را متلاطم کرد و نگرانی‌ها از افزایش قیمت نفت را تشدید نمود. این رخداد بار دیگر جایگاه تعیین‌کننده کشورمان در بازار نفت و گاز را برجسته کرد.

شکل‌گیری نظم جدید منطقه‌ای با تحکیم روابط ایران و کشورهای عربی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا گفت: اخیرا واشنگتن‌پست در گزارشی تاکید کرد که حملات رژیم صهیونیستی و آمریکا به ایران نه‌تنها راهبرد انزوای تهران را به شکست کشاند، بلکه دیدگاه کشورهای حاشیه خلیج فارس نسبت به تهدیدات منطقه‌ای را نیز تغییر داد و رژیم صهیونیستی را به‌عنوان نیروی اصلی ثبات‌زدای منطقه معرفی کرد.

دلایل موافقت اعضای ناتو با افزایش بودجه پیشنهادی آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: بک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: با توجه به تهدید روسیه و افزایش سیاست نظامی‌گری در جهان، کشورهای اروپایی به این نتیجه رسیدند که باید در زمینه ایجاد سپر دفاعی واحد در اروپا و تقویت ناتو با آمریکا همکاری کنند؛ از این رو آنها با افزایش پنج درصدی بودجه ناتو در اجلاس اخیر موافقت کردند.

دغدغه‌ها و پیامدهای داخلی جنگ 12 روزه برای ترامپ و نتانیاهو

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: هر جنگی فارغ از کوتاه یا طولانی مدت بودن آن، و اینکه به چه نحوی (آتش‌بس، ترک محاصمه و صلح) پایان یابد با مسأله‌ای به نام «روز بعد» (The Day After) مواجه است. منظور از فردای پایان جنگ، روزی است که پیامدهای جنگ در عرصه‌های گوناگون سیاسی، نظامی، اجتماعی، اقتصادی و … به تدریج خود را به طرف‌های جنگ نمایان می‌کند. جنگ تحمیلی رژیم‌صهیونیستی و آمریکا علیه ایران هم از این قاعده مستثنا نیست.

Loading

تغییرات رویکردی آمریکا در دوره ریاست جمهوری بایدن؛ بایدها و نبایدها

شورای راهبردی آنلاین – رصد: سرانجام جو بایدن دونالد ترامپ را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شکست داد. با ریاست جمهوری بایدن، آمریکا از رویکرد «با ما یا بدون ما» به سیاستی روی خواهد آورد که معتقد است آمریکا در صورت همکاری با دولت‌های شریک دستاورد بیشتری خواهد داشت.

وب‌سایت شورای آتلانتیک آمریکا در یادداشتی نوشت: حزب جمهوری‌خواه پساترامپ احتمالاً بی‌تفاوتی به ارزش‌های نهادهای بین‌المللی را ادامه داده و در سودمندی توافق‌های چندجانبه در موضوعاتی نظیر تغییرات اقلیمی و کنترل تسلیحات تردید خواهد داشت. چه تغییرات چشمگیری باید از دولت بایدن انتظار داشت؟ کارشناسان پژوهشکده «شورای آتلانتیک» تأثیر پیروزی بایدن در انتخابات 2020 بر سیاست خارجی و نقش آمریکا در جهان را بررسی کرده‌اند:

سیاست خارجی آمریکا

انتخاب بایدن بیانگر پیروزی اصول بنیادین آمریکا یعنی ارزش‌های زیربنایی جمهوری آمریکا و ارزش‌های مشترک بین این کشور با شرکا و متحدان دموکراتیک نزدیک آمریکاست. همچنین، انتخاب بایدن پیام مهمی به دوستان آمریکا در مورد تجدید تعهد این کشور برای همکاری با یکدیگر، سرمایه‌گذاری مجدد در همکاری‌های چندجانبه، هنجارهای بین‌المللی و نظم جهانی است که تنها ابزار مؤثر برای حل‌وفصل چالش‌های عاجل فراروی همه جهان است.

چیزی که آمریکا اکنون بدان نیازمند است، یک متحد کننده یا کسی است که شکاف بی‌سابقه در جامعه و سیاست این کشور را برطرف کرده و اصول بنیادین آمریکا را برای دنیای مدرن بازسازی کند. بایدن قبل از همه به دنبال تجدید سیاست در داخل و بازسازی ائتلاف‌های آمریکا در خارج خواهد بود؛ ائتلاف‌هایی که مهم‌ترین دارایی آمریکا در هدایت جهان به شمار می‌روند. در مواجهه با بحران‌های متعدد داخلی و خارجی، اکنون دقیقاً وقت آن است که رئیس‌جمهور جدید آمریکا دیدگاه واضحی برای پیشبرد ارزش‌های آمریکا در داخل و شکوفایی دنیای دموکراتیک در خارج ارائه کند. در حال حاضر یک‌چیز روشن است؛ آمریکا برای تقویت رهبری خود در خارج، باید به داخل رجوع کند.

 

چین

متحدان و شرکای آمریکا باید موضع بایدن در قبال پکن را بدانند. بایدن بلافاصله باید هدف، راهبرد و نقشه راه روشنی از سیاست خویش در قبال چین ارائه کند تا نه‌تنها با کنگره بلکه با کشورهای همفکر اتفاق‌نظر سیاسی ایجاد کند. نخست، ازآنجایی‌که کمپین بایدن رقابت و همکاری با چین را وعده داده است، شرکا و متحدان آمریکا می‌خواهند بدانند که دولت بایدن حوزه‌های مقابله و حوزه‌های منافع مشترک در قبال چین را چگونه تبیین می‌کند. دوم، دولت بایدن باید رویکرد و موضع خود در خصوص اختلافات چین-آمریکا را تصریح کند. تفاوت‌ها و تشابهات سیاست‌های دولت بایدن در قبال چین با دولت اوباما، کلید بازسازی اتفاق‌نظر سیاسی ازنظر داخلی و خارجی خواهد بود.

 

ناتو و بازسازی اعتماد اروپا

انتخاب بایدن موجب آرامش خاطر بسیاری از کشورهای اروپایی شده و متحدان و شرکای اروپایی آمریکا به دنبال چرخش سریع به سمت روابط «عادی جدید» با آمریکا برای ترمیم شکاف فرا آتلانتیک خواهند بود. بی‌شک تیم بایدن تعهد پایدار برای همکاری با اروپا در مسائل مهم را به نمایش خواهد گذاشت اما بازسازی اعتماد اروپا مستلزم روابط سازنده با دولت‌های متوالی خواهد بود. در خصوص ناتو، موضع دوپهلوی آمریکا ریشه در بحث غیرسازنده در مورد تقسیم هزینه‌ها (به‌ویژه در پرتو فشار فزاینده ناشی از کووید-19 بر بودجه دفاعی) داشته و باید حل‌وفصل شود. رویکرد بایدن در سیاست خارجی، تأکیدی بر رهبری بین‌المللی آمریکا خواهد بود و ائتلاف‌ها را محور قدرت جهانی آمریکا قلمداد خواهد کرد.

 

اقتصاد

دستور کار اقتصادی برای چهار سال آتی همان‌قدر که به انتخابات ریاست جمهوری بستگی دارد به ساختار سنا نیز وابسته است. دولت بایدن به دنبال پیشبرد اولویت‌های خود در ایجاد اقتصاد سبز و بهبود مراقبت‌های بهداشتی، مراقبت از اطفال، آموزش و تأمین برنامه فراگیر پیش‌دبستانی برای همه خانواده‌هاست. اگرچه همه این برنامه‌ها در سنا (که جمهوری‌خواهان در آن اکثریت دارند) موردبحث قرار خواهد گرفت اما تصویب لوایح نیازمند موافقت نیمی از سناتورهای جمهوری‌خواه بوده و چنین امری غیرممکن نیست. در عرصه جهانی، انتظار می‌رود که دولت بایدن در رویارویی با بسیاری از چالش‌های اقتصادی برخاسته از چین، از متحدان سنتی آمریکا کمک بگیرد. درواقع، بلندپروازی دستور کار بایدن به کنگره وابسته است.

 

روسیه

پیروزی بایدن برای اوکراین و گرجستان خوشایند اما برای مسکو ناخوشایند است. بایدن طرفدار تقویت اتحاد فراآتلانتیک بوده و برای تقویت ناتو و بهبود روابط با اتحادیه اروپا تلاش خواهد کرد که برای مقابله با چالش‌های تجدیدنظرطلبانه چین و روسیه ضروری است. همچنین، بایدن در رویارویی اوکراین با کرملین و جنگ جاری در دنباس، حمایت قوی آمریکا از اوکراین را ادامه خواهد داد. همین امر در مورد گرجستان نیز صدق می‌کند. علیرغم تغییر لحن، سیاست واقعی آمریکا در قبال روسیه چندان تغییر نخواهد کرد.

 

آفریقا و خاورمیانه

جنگ با تروریسم تقریباً پایان‌یافته و ماجراجویی نظامی برای آمریکا منافعی ندارد. هم‌زمان روابط تجاری هرچه بیشتر از طریق ترمیم روابط دیپلماتیک با کشورهای آفریقا و خاورمیانه ضروری است. بااین‌حال، قدرت نرم آمریکا در آفریقا به تحلیل رفته است. برای تقویت روابط تجاری، آمریکا باید بر سیاست خود در آفریقا و ترمیم این روابط حیاتی بپردازد.

از سوی دیگر، دولت بایدن فرصتی در اختیار رهبران خاورمیانه، به‌ویژه عربستان و اسرائیل، قرار خواهد داد تا پیامدهای منفی رویکرد سیاسی خود در واشنگتن را درک کرده و در راستای منافع مشترک دیرینه، ازجمله مقابله با تهدیدها به «بازتنظیم» روابط خود بپردازند. انتخاب جو بایدن تغییرات چشمگیری در مسیر سیاست خارجی آمریکا ازجمله با شرکا و متحدان خود ایجاد خواهد کرد.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Samir Design Group گروه طراحی سمیر