جدیدترین مطالب

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

دلایل و شانس اردوغان برای آشتی با دولت سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود اظهار داشت: «استراتژی ما در حال حاضر گفتگو و صلح است و از ایران و روسیه نیز می‌خواهیم که در این روند نقشی سازنده ایفا کنند.» با توجه به این صحبت‌ها بار دیگر این مسئله مورد توجه قرار گرفته که سیاست ترکیه در قبال پناهجویان سوریه به چه صورت است و تبعات این سیاست چیست؟

Loading

أحدث المقالات

پالتیکو: اسرائیل به آمریکا فشار آورده تا زودتر سلاح دریافت کند

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به آمریکا به مقامات این کشور فشار آورده تا هر چه سریع‌تر فهرستی از سلاح‌ها را که تل‌آویو در نبرد به آن‌ها نیاز دارد، تهیه کند، زیرا در حال حاضر انبارهای خود را در جنگ با حماس و حزب‌الله خالی کرده است.

ترامپ: اظهارات «هریس» در مورد اسرائیل، بی‌احترامی است/ رابطه من با نتانیاهو هرگز بد نبوده/ اسیران در غزه باید فوراً آزاد شوند

دونالد ترامپ ضمن انتقاد از سخنان «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ غزه، این سخنان را «بی‌احترامی به اسرائیل» توصیف کرد و گفت رابطه او با نتانیاهو هیچگاه بد نبوده است.

ترامپ خطاب به نتانیاهو: خروج آمریکا از برجام بهترین کار من برای اسرائیل بود

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) «بهترین کاری» بود که برای اسرائیل انجام دادم.

ترامپ: اگر من پیروز نشوم جنگ جهانی سوم راه می‌افتد

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده که چنانچه در انتخابات پیروز نشود جنگ‌های خاورمیانه ادامه خواهد یافت و ممکن است جنگ جهانی سوم راه بیفتد.

تیم انتخاباتی ترامپ: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند

تیم انتخاباتی ترامپ اعلام کرد: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند.

تغییر موضع دولت انگلستان در قبال حمایت از نتانیاهو در دادگاه لاهه

حزب کارگر در جریان رقابت‌های انتخابات مجلس (که ماه گذشته در انگلستان برگزار شده بود) و با هدف جلب جمعیت روزافزون رای دهندگان طرفدار فلسطین در این کشور وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات مخالفت دولت قبلی با حکم دادگاه لاهه علیه نتانیاهو را پس بگیرد و همچنین کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

Loading

لزوم آمادگی جهانی برای بحران‌های پساکرونا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تصمیم‌گیرندگان سیاسی دائماً با تعداد زیادی بحران فرضی مواجه هستند. دولت و جامعه از آن‌ها انتظار دارند برای مقابله با این بحران‌ها، مقدمات لازم را فراهم کنند. بااین‌حال، منابع موجود پاسخگوی مقابله با همه حوادث احتمالی در آینده نیست؛ بنابراین تصمیم‌گیرندگان باید تعیین کنند مقابله با کدام‌یک از این بحران‌های فرضی باید در اولویت باشد.

لارس برزوس در یادداشتی که وب‌سایت اندیشکده آلمانی اقتصاد و سیاست (SWP) آن را منتشر کرد؛ نوشت: عواملی مانند افزایش احتمال وقوع یک بحران پیش‌بینی‌نشده و خسارات احتمالی آن، در انتخاب بهترین تصمیم نقش مهمی دارند. کووید – 19 نشان داد جهان آمادگی مقابله با بحران‌های پیش‌بینی‌نشده را ندارد. علی‌رغم تمام هشدارهایی که درباره عواقب گسترش بیماری‌های عفونی در سطح جهان داده شده بود، تقریباً هیچ کشوری آمادگی مقابله با آن را نداشت. توجه به پیش‌بینی‌های معتبر از طریق آینده‌نگری سامان مند به تصمیم‌گیرندگان سیاسی کمک می‌کند تا اولویت‌هایی را برای پیشگیری از بحران‌ها تعیین کنند که توضیح و توجیه آن‌ها آسان‌تر باشد.

کرونا ویروس همچنان در سطح جهانی خرابی به بار می‌آورد. در حال حاضر 48 میلیون نفر به این ویروس آلوده‌شده‌ و بیش از 1.2 میلیون نفر در اثر ابتلا به آن، جان خود را ازدست‌داده‌اند. تعداد موارد گزارش نشده، احتمالاً بیش از این تعداد است. برنامه جهانی غذا نگران است که درنتیجه بحران کرونا، تعداد افرادی که به غذا دسترسی ندارند تا پایان سال 2020 به 120 میلیون نفر خواهد رسید. طبق برآوردهای صندوق بین‌المللی پول، خسارات اقتصادی این ویروس در سال آینده، در حدود 11 تریلیون دلار در سراسر جهان خواهد بود. بانک مرکزی اروپا در ارزیابی‌های خود برای منطقه یورو، پیش‌بینی می‌کند تولید ناخالص داخلی تا هشت درصد در سال 2020 کاهش یابد، درحالی‌که کسری بودجه 19 کشور می‌تواند به یک تریلیون یورو برسد.

 

بحران ناهماهنگی سیاست‌های جهانی

برخلاف بحران مالی جهانی سال 2008، در دوره شیوع کرونا، شاهد هماهنگی سیاست‌ها نبوده‌ایم. کاهش تولید، تجارت، جهانگردی و سرمایه‌گذاری خارجی به‌ویژه جهان جنوب را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده است. بسیاری از کشورها نیز با کمبود دارو و تجهیزات حفاظت شخصی مواجه بوده‌اند. درواقع، با یک بحران به‌هم‌پیوسته واقعی مواجه هستیم که عوامل سلبی وابستگی متقابل جهانی بر سیاست، اقتصاد و جوامع در سراسر جهان تأثیر منفی گذاشته است.

این به هم‌پیوستگی بحران، با بحران حاکمیت نیز همراه بوده است. چنانکه نهادهای جهانی در مدیریت بحران نقشی نداشته‌اند. تاکنون سازمان ملل متحد، گروه 20 و گروه 7 اقدامات قابل‌توجهی برای مقابله با کرونا انجام نداده‌اند. اقدامات مربوط به حفاظت از سلامت و کمک اقتصادی عمدتاً در سطح ملی تصمیم‌گیری می‌شود. حتی در داخل اتحادیه اروپا، چندین کشور مرزهای خود را بدون هماهنگی با کشورهای عضو اتحادیه بسته‌اند.

 

عدم آمادگی به‌رغم هشدارهای قبلی

همه‌گیری کووید – 19، یک رویداد غیرمنتظره نبود. طی یک دهه گذشته، نهادهای دولتی و غیردولتی ازجمله سازمان بهداشت جهانی به‌طور مکرر هشدارهایی درباره بیماری‌های همه‌گیر قریب‌الوقوع داده بودند که می‌توانند عواقب جدی جهانی داشته باشند.

 

بحران‌های قابل‌تصور

ظاهراً هشدارها نادیده گرفته شدند. امروز این سؤال مطرح است که چرا مقررات بهتری برای مقابله با کرونا وضع نشده‌اند؟ بنابراین، توجیه عدم آمادگی به دلیل بی‌اطلاعی سیاست‌گذاران، ساده‌اندیشی است.

 

آینده‌پژوهی در سیاست‌های روزمره

برای مواجهه با بحران‌های احتمالی، تصمیم‌گیرندگان سیاسی باید سه مقوله را مدنظر داشته باشند. بهره‌گیری از تجربیات گذشته، توجه به خطرات احتمالی که در بحث‌های عمومی بر آن‌ها تأکید می‌شود و راستی آزمایی راه‌حل‌های پیش‌بینی‌شده برای مواجهه با بحران‌های احتمالی.

دولت‌های کره جنوبی و تایوان که تحت تأثیر شیوع بیماری‌های سارس و مرس قرار داشتند، در مقابله با ویروس کووید – 19 عملکرد بهتری داشتند. این دو کشور در زمینه آماده‌سازی مراقبت‌های بهداشتی برای شیوع ویروس در آینده سرمایه‌گذاری بهتری کرده بودند. از منظر سیاسی، ازآنجایی‌که این دو کشور درگذشته در معرض آسیب‌پذیری بودند، اقدامات آن‌ها برای عموم قابل توجیه بوده است. هر دو کشور در مقابله با کووید – 19، دستاوردهای خوبی داشتند. به‌نحوی‌که مدیریت مؤثر کووید – 19 عامل مهمی در موفقیت حزب حاکم رئیس‌جمهور مون در انتخابات پارلمانی کره جنوبی در آوریل تلقی می‌شود.

 

آمادگی بهتر از طریق آینده‌نگری

در آینده به سیاست بهداشت جهانی توجه و منابع بیشتری اختصاص داده خواهد شد. اگرچه برای این اقدامات کمی دیر شده است. البته، اختصاص بودجه بیشتر برای اقدامات بهداشتی همچنان با موانعی مواجه خواهد بود. در آلمان، سازمان‌ها و مؤسسات متولی سیاست‌های امنیتی از اولین کسانی بودند که نسبت به کاهش بودجه خود هشدار دادند.

با همه این احوال، مطالعات علمی نشان می‌دهد می‌توان دقت پیش‌بینی وقایع آینده را به‌طور سامانمند افزایش داد. اگر سیاست‌گذاران یاد بگیرند به پیش‌بینی روشمند اعتماد کنند، می‌توان تصمیمات آگاهانه‌تری در مورد تعیین اولویت‌ها برای مقابله با بحران‌های احتمالی اتخاذ کرد.

 

نهادینه‌سازی آینده‌نگری سامان مند

آینده‌نگری سامانمند می‌تواند به‌راحتی در سازمان‌های دولتی نهادینه شود. با گذشت زمان، ایجاد مجموعه‌ای از نیروهای آموزش‌دیده که به‌طور منظم قادر به پیش‌بینی هستند، امکان‌پذیر است. افزایش دقت پیش‌بینی‌ها می‌تواند پیشنهاد‌های مؤثری به مسئولان برای تصمیم سازی بدهد.

در سطح بین‌الملل، آینده‌نگری سامان مند می‌تواند در نهادها و سازمان‌های چندجانبه نهادینه شود. آینده‌نگری به‌طور سنتی وظیفه دولت‌های ملی است؛ اما این رویکرد به‌طور خودکار میدان دید را محدود می‌کند. در نظر گرفتن علایق و دیدگاه‌های متعدد باعث گسترش آن می‌شود. آینده‌نگری چندمنظوره می‌تواند از موقعیت‌های ملی فراتر رفته و با شناسایی چالش‌های جهانی، بسیار سریع‌تر و با دقت بیشتر کمک کند. آینده‌نگری سامانمند می‌تواند ابزاری بسیار امیدوارکننده برای پشتیبانی از دستیابی به یک حاکمیت جهانی چندجانبه برای مقابله با بحران‌های احتمالی باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *