جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

سیاست پیچیده روسیه در بحران‌های بلاروس و قره‌باغ

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تشدید ناآرامی‌ها در مناطق مختلف اتحاد جماهیر شوروی سابق، این گمانه‌زنی را مطرح کرده است که روسیه کنترل خود بر همسایگانش را از دست داده است.

وب سایت شورای روابط خارجی اروپا در یادداشتی نوشت: با این حال، بررسی رفتار روسیه در تحولات کنونی خلاف آن را نشان می‌دهد. روسیه در بحران های قره باغ و بلاروس براساس اصول خود عمل می‌کند. ضمن آنکه، غرب نیز فاقد هر گونه اهرم کارآمد برای تاثیرگذاری بر این دو بحران است.

ممکن است این تصور غلط شکل گرفته باشد که روسیه در جنگ قره‌باغ بدون هیچ شرطی از ارمنستان حمایت می‌کند. همچنین تصور اینکه در بلاروس، مسکو برای همیشه از الکساندر لوکاشنکو حمایت خواهد کرد، کاملا اشتباه است. در واقع، مسکو از رفتار دوگانه لوکاشنکو خسته شده و به دنبال ایجاد تغییرات جدید در مینسک است. همچنین ممکن است مسکو برخی تغییرات در قره باغ را نیز بپذیرد.

هدف روسیه در تحولات همسایگی خود حمایت از طرف‌ها یا شخصیت‌های خاص نیست، بلکه دفاع از اصولی است که برای آن ها ارزش قائل است. مسکو می‌خواهد انقلاب‌های از پایین به بالا، به عنوان ابزاری برای انتقال قدرت را غیرقانونی کند. مسکو همچنین می‌خواهد نشان دهد مداخله‌ غرب به بهانه ترویج دموکراسی به ویژه در کشورهای پیرامونی روسیه قابل قبول نیست. فلسفه این رویکرد نیز همان چیزی است که باعث مداخله روسیه در سوریه شد.

به عنوان مثال، در بلاروس اگرچه مسکو در حال حاضر از لوکاشنکو حمایت کند، اما در واقع انتخاب جایگزینی برای وی را در دستور کار دارد. البته این فرایند مدتی طول خواهد کشید. لوکاشنکو نیز درباره شرایط خروج خود از قدرت با مسکو رایزنی خواهد کرد. جلسه‌ای که وی اخیرا با شخصیت‌های مخالف در زندان برگزار کرد، احتمالاً بخشی از این روند بود.

در عین حال، مسکو از همه درخواست‌های اروپا برای انجام اصلاحات، احترام به حقوق بشر و میانجی‌گری سازمان همکاری و امنیت اروپا اجتناب کرده است. ولادیمیر پوتین اخیرا موضع خود را بیان کرد و گفت: «روسیه در آنچه اتفاق می‌افتد دخالت نکرد و انتظار داریم که هیچ کس دیگری نیز در این امر دخالت نکند. هیچ کس نباید برای افزایش منافع خود درگیری در بلاروس را تشدید کند.»

مناقشه قره‌باغ از نوع قومی – سرزمینی بوده و درگیری‌های جدید حاکی از آن است که روسیه در همسایگی خود با یک قدرت رقیب یعنی ترکیه روبروست که آشکارا از جمهوری آذربایجان حمایت می‌کند. با این وجود، بسیاری از سیاست‌گذاران روسی همچنان معتقدند که رقابت با ترکیه بهتر از حضور غرب در منطقه است. مسکو آنکارا را خوب می‌شناسد و کار با آن را آموخته است. اگرچه احتمال اتحاد دو کشور بسیار کم است و اهداف آنها در خاورمیانه اغلب در تقابل مستقیم با یکدیگر قرار دارد، اما هر دو کشور می‌دانند که به یکدیگر احتیاج دارند، زیرا بدون کمک دیگری نمی‌توانند به اهداف خود برسند. مهمتر از همه، دولت ترکیه به دنبال اهدافی است که از نظر کرملین منطقی هستند. همچنین ترکیه دارای یک جهان بینی مشترک با مسکو است.

جمهوری آذربایجان نیز سیاست خارجی خود را بدون به چالش کشیدن موضع فلسفی یا روایت‌های تاریخی روسیه دنبال کرده است. به همین دلیل روسیه حتی با وجود در خطر بودن متحد ارمنی خود، آرامش خود را حفظ کرده است. روسیه ممکن است دلایلی برای کمک به متحد خود ارمنستان داشته باشد، اما به هیچ وجه دلیلی برای مجازات آذربایجان ندارد.

اروپایی ها روش های مختلفی برای تأثیرگذاری بر وضعیت بلاروس امتحان کرده‌اند. به عنوان مثال، لیتوانی، خود را در بالاترین سطح اخلاقی قرار داده، همبستگی عمومی با مخالفان بلاروس نشان داده و خواستار تحریم‌های شدید علیه لوکاشنکو شده است. فرانسه گفتگوها با پوتین را آغاز کرده و به موازات آن در تلاش بوده تا سازمان امنیت و همکاری اروپا را به عنوان میانجی وارد کند. در مجموع، رهبران اتحادیه اروپا تلاش زیادی کرده اند تا خویشتن داری خود را به مسکو نشان داده و از تبدیل بحران بلاروس به یک مسئله «ژئوپلیتیک» احتناب کنند، به این امید که بتوانند مقامات کرملین را با خود همراه کنند.

اما هیچ کدام از این اقدامات نتیجه ای نداشت. چرا که مسکو فعلا تصمیم خود برای حمایت از لوکاشنکو را گرفته است. تصمیمی که اهرم قدرت روسیه در این کشور را عمیق‌تر می‌کند؛ رهبری مطلوب مسکو را در بلاروس به قدرت می‌رساند، غرب و سازمان امنیت و همکاری اروپا را از صحنه تحولات دور نگه می‌دارد و از همه مهمتر، نشان می‌دهد که انقلاب مردمی راهی موثر برای انتقال قدرت نیست.

این درس برای غرب به اندازه کافی روشن است؛ برای تاثیرگذاری در بحران‌های کشورهای پسا شوروی باید از اهرم فشار استفاده کرد که لازمه آن افزایش نفوذ اروپا در سطح منطقه ای و جهانی است تا در بستر آن بتواند نفوذ خود در همسایگی روسیه را افزایش دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *