جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

پیامدهای اقدام ترامپ در حذف سودان از لیست تروریسم

شورای راهبردی آنلاین – رصد: ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، اخیراً طی توییتی از حذف سودان پس از بیست‌وهفت سال از لیست کشورهای حامی تروریسم خبر داد. اگرچه بسیاری از جزئیات توافق دولت ترامپ با مقامات موقت سودان هنوز فاش نشده است اما این خبر دستاوردی بزرگ برای واشنگتن و خارطوم بشمار می‌رود. روابط تیره بین این دو کشور به‌طور رسمی بازتنظیم شده و فصل جدیدی باز شده است.

وب‌سایت شورای آتلانتیک آمریکا در یادداشتی نوشت: برای دولت موقت نخست‌وزیر عبدالله حمدوک که به‌طور فزاینده‌ای تحت محاصره قرار گرفته و برای سایر سودانی‌ها این خبر به‌موقع است. با توجه به تورم بیش از 200 درصد و سقوط نرخ پوند سودان به 262 در برابر دلار (تنها در سیزده ماه گذشته هنگامی‌که دولت غیرنظامی در سودان روی کار آمد، هر دلار برابر با 82 پوند بود)، اقتصاد سودان در حال فروپاشی است. صف نان و سوخت در سراسر خارطوم، پایتخت این کشور، امروز طولانی‌تر از زمان عمرالبشیر بوده و مردم در این صف‌ها از مدیریت بحران توسط دولت اظهار نارضایتی می‌کنند.

اگرچه حذف سودان از لیست تروریسم برای تسکین دردهای اقتصادی در کوتاه‌مدت تأثیر چندانی نخواهد داشت اما برای دولت موقت یک پیروزی تاریخی محسوب می‌شود که در آغاز کار وعده داده بود سودان را از این لیست خارج خواهد کرد و روابط این کشور با دنیا را بازسازی خواهد نمود.

برای واشنگتن، تصمیم حذف سودان از این لیست به چند دلیل حائز اهمیت است. بسیاری این اقدام را در راستای شعار «اول آمریکا» ی ترامپ در سیاست خارجی قلمداد می‌کنند چراکه بر اساس توضیحات رئیس‌جمهور آمریکا، این توافق موجب ورود میلیون‌ها دلار برای جبران خسارت قربانیان آمریکایی به خاطر فعالیت‌های تروریستی سودان در گذشته خواهد شد و عادی‌سازی روابط بین سودان-اسرائیل را نیز تسریع کرده است.

در نهایت، امتیازات اخذشده از سودان هزینه‌هایی برای آمریکا در بر دارد. مسلماً، رویکرد لجوجانه واشنگتن در مذاکره با سودان طی چند ماه اخیر باعث جدایی دوستان و متحدان آمریکا در اروپا و آفریقا شده و به موج فزاینده آمریکاستیزی در داخل سودان دامن زده است (درحالی‌که آمریکا به شراکت با سودان در بسیاری از حوزه‌ها، از مبارزه با تروریسم گرفته تا تجارت، امید بسته است). اکنون واشنگتن باید با تلاش خود تضمین کند که قیمت این دستاورد گزاف نخواهد بود.

در روزهای باقی‌مانده تا انتخابات، دولت آمریکا باید نهایت تلاش خود را انجام دهد تا حذف سودان از لیست ترور را صرفاً پیروزی دیپلماتیک یا توجیهی مضاعف برای طرح صلح خاورمیانه قلمداد نکرده بلکه گامی به سمت آرمان بزرگ دست‌یابی به گذار دموکراتیک در شاخ آفریقا و فراتر از آن ترسیم کند. چنین پتانسیلی در سودان وجود دارد که دستاوردهای مربوط به آن به روابط متقابل منحصر و محدود نباشد بلکه الگویی برای کل منطقه محسوب شود.

علاوه بر این، واشنگتن باید بلافاصله به وعده‌های خود در قبال سودان در ازای عادی‌سازی روابط با اسرائیل جامه عمل بپوشاند. اگرچه سند کاخ سفید در این رابطه منتشر نشده است اما لیست تعهدات آمریکا ظاهراً عبارت‌اند از:

  • کمک‌های مضاعف بشردوستانه و توسعه به ارزش صدها میلیون دلار بیشتر از سطح کمک‌های فعلی و ازجمله تأمین گندم و دارو که مردم سودان شدیداً بدان نیازمند هستند.
  • کنفرانس تجارت و سرمایه‌گذاری آمریکا در سودان به همراه اعزام نمایندگان ارشد تجاری به سودان
  • وعده تعامل با بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در حمایت از بازتنظیم بدهی خارجی 65 میلیارد دلاری سودان و تسویه اقساط معوقه آن به مبلغ بیش از 3 میلیارد دلار و ایجاد راهی برای بخشودگی بدهی بر اساس طرح کشورهای فقیر بسیار مقروض
  • تخصیص سهم بخشودگی بدهی بودجه 2021 آمریکا به سودان
  • حذف سودان از لیست دولت آمریکا در مورد ممنوعیت سفر
  • تعامل دولت آمریکا با کنگره برای حل‌وفصل ادعاهای حقوقی تروریستی علیه سودان

واقعیت این است که اگر دولت آمریکا به تعهدات خود در کمک به گذار دموکراتیک سودان، جلوگیری از فروپاشی مالی و جلوگیری از بازگشت حکومت‌نظامیان در این کشور عمل می‌کرد، بیشتر موارد فوق هم‌اکنون اجرایی شده بود؛ اما ترامپ دولت موقت سودان را معلق نگه‌داشته، باعث افزایش ناامیدی مردم سودان از دولت موقت شد و ارتش سودان را نیز آماده نگه داشت تا در صورت عدم توافق با مقامات غیرنظامی، وارد میدان شود؛ اما با اجرای سریع و شفاف این توافق توسط دولت آمریکا، چشم‌پوشی از کوتاهی واشنگتن در این مذاکرات احتمالاً امکان‌پذیر خواهد بود.

کمپین انتخاباتی بایدن نیز می‌تواند در پیشبرد این توافق تاریخی نقش ایفا کند. خارطوم به‌درستی نگران است که توافق به‌دست‌آمده در آستانه انتخابات آمریکا و احتمال تغییر دولت این کشور، ممکن است به سرنوشت توافق هسته‌ای ایران دچار شود. برای اطمینان خاطر سودان و برای اینکه متحدان آمریکا این توافق را خواسته هر دو حزب آمریکا بدانند، بایدن باید تضمین کند که در صورت پیروزی در انتخابات، دولت وی به مفاد این توافق پایبند خواهد بود.

و درنهایت، اگرچه تحولات در سودان و در روابط سودان-آمریکا طی هیجده ماه پس از سرنگونی عمرالبشیر جای خوش‌بینی و تحسین دارد، اما اکنون زمان آینده‌نگری نیز هست. با توجه به حذف سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم، انتظارات در این کشور بالا رفته و فشار بر دولت جوان برای اصلاح و نوسازی حیات سیاسی و اقتصادی این کشور نیز زیاد است. کمک به این فعالیت‌های دولت موقت در راستای منافع بلندمدت آمریکاست.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *