جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

الدفاعی: وعده صادق، پایان‌بخش توهم ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیل

علی الدفاعی، عضو دفتر سیاسی و سخنگوی مجلس اعلای عراق در گفتگو با تسنیم ضمن تمجید از عملیات وعده صادق ایران به رژیم صهیونیستی اظهار داشت این عملیات سبب تقویت هر چه بیشتر جایگاه ایران و محور مقاومت در معادلات جهانی خواهد شد.

وزیر خارجه اسرائیل در واکنش به حکم احتمالی دادگاه لاهه: اگر لازم باشد به خارج نمی‌رویم

شبکه ۱۲ اسرائیل به نقل از «یسرائیل کاتس»، وزیر امور خارجه این رژیم مدعی شد حکم بازداشت دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه «ریاکاری مطلق» است. وی با اشاره به عواقب صدور این حکم افزود، اگر لازم باشد مقامات در اسرائیل می‌مانند و آن را ترک نخواهند کرد.

Loading

دوقطبی آمریکا – چین؛ سختی یارگیری برای تقابل با طرف دیگر

شورای راهبردی آنلاین – رصد: شکاف و اختلاف چین-آمریکا در حال تبدیل به یک رقابت بلندمدت است. بعید است که این شکاف تحت تأثیر انتخابات آمریکا یا کاهش مشکلات جاری مثل همه گیری کووید-19 قرار گیرد. این امر به معنای پایان عملی دوره سی ساله مانور گسترده در روابط بین‌المللی است، دوره‌ای که در آن، تعامل همزمان با مراکز مختلف قدرت امکانپذیر بود. رویارویی این دو بازیگر عمده، سایر بازیگران را به انتخاب بین آمریکا و چین وادار خواهد ساخت. در بسیاری از حوزه ها، همکاری همزمان با هر دو قدرت غیرممکن خواهد شد. این امر بیانگر آن است که چنین منطقی دیر یا زود به شکل گیری سیستم دوقطبی جدیدی منجر خواهد شد.

وب سایت شورای امور بین‌الملل روسیه در یادداشتی نوشت: وجود دیگر مراکز قدرت، یکی از موانع جدید بر سر راه دوقطبی جدید است. البته این مراکز آن قدر قدرت و ظرفیت ندارند که نقش قطبی دیگر را ایفا کنند، اما می‌توانند خود را حداقل به طور موقت از میدان نبرد این دو غول کنار بکشند. چنین کاری از منظر دیپلماسی راهبرد مطلوبی محسوب می‌شود زیرا آزادی عمل آن‌ها تنها با این راهبرد تامین می‌شود. فقدان فضای مانور باعث از دست رفتن دیپلماسی نیز می‌شود، اما از سوی دیگر، جذب بازیگران مهم برای این دو رهبر جهان دوقطبی (چین و آمریکا) مهم و حیاتی خواهد بود تا آن‌ها را برای نبرد هژمونی با خود همراه سازند.

از این رو، مهمترین وظیفه دیپلماسی واشنگتن و پکن جنگ برای جذب بازیگران مهم است. در اینجا، ایجاد یک ائتلاف موثر در برابر رقیب، یا حداقل، جلوگیری از آرایش چنین ائتلافی در طرف مقابل، حائز اهمیت خواهد بود.

آمریکا از قبل برای ورود به این جنگ سرد جدید با چین، ائتلاف موثری با بازیگران مهم تدارک ندیده است. جنگ آغاز شده است اما ائتلاف بزرگی به چشم نمی‌خورد. درست است که آمریکا با ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزیلند متحد بوده و آن‌ها احتمالا در رویارویی با چین کنار آمریکا خواهند بود اما به نظر می‌رسد که لیست اعضای این ائتلاف فراتر از این نخواهد بود.

هند بطور بالقوه ارزشمندترین عضو در ائتلاف ضد چین به شمار می‌رود. دهلی دارای اختلافاتی با پکن بوده و این اختلافات اخیرا حادتر شده است. با این حال، اغوای هند و کشیدن آن به ائتلاف ضد چین به رهبری آمریکا، دشوار خواهد بود. جذب دیگر کشورهای بزرگ دارای روابط تیره با چین نیز بدون دردسر نیست. به عنوان مثال، روابط آمریکا با ویتنام و اندونزی عمیق‌تر شده است اما جذب آن‌ها به یک ائتلاف علیه چین هنوز بعید است.

روسیه به دلایل واضح جزو این ائتلاف نخواهد بود. مسکو برای واشنگتن یک رقیب محسوب شده و در وضعیتی بین چین و ایران قرار می‌گیرد. شراکت با مسکو برتری آمریکا در رویارویی با چین را شدیدا افزایش می‌دهد اما دیپلماسی آمریکا فرصت را از دست داده و مسائل دیگری (حقوق بشر، اوکراین، دخالت‌ها و غیره) را ترجیح داده است. شکی نیست که همه این موضوعات، مهم و حتی اساسی هستند اما اگر آمریکا این واقعیت را مد نظر قرار می‌داد که رویارویی با چین سرنوشت سیاست جهانی دهه‌های آتی را رقم خواهد زد، این موضوعات در اولویت دوم قرار می‌گرفت.

این امر تحت تأثیر رویکرد آمریکا در قبال مسکو نیز بوده است که روسیه را کشوری «استعماری» و در حال افول تصور کرده و انتظار دارد که روسیه تغییر کرده و به کشوری «عادی» تبدیل شود. اتفاقا، همین نگرش در نهایت باعث فلج شدن روابط بین آمریکا و پکن شد. در نظر واشنگتن، چین یک مرکز قدرت فزاینده‌ای است که نمی‌خواهد کشوری «عادی» باشد. با توجه به این پیش زمینه، پتانسیل روابط چین-روسیه افزایش یافته و اگرچه یک ائتلاف نظامی محسوب نمی‌شود اما این دو کشور از اعتماد متقابل قابل توجهی برخوردار هستند. فشار فزاینده آمریکا نیز این دو قدرت را به همدیگر سوق می‌دهد.

در این شرایط، اتحادیه اروپا برای آمریکا حائز اهمیت است. تقریبا همه کشورهای اتحادیه اروپا متحدان نظامی آمریکا در ناتو هستند اما ائتلاف ناتو به دنبال مهار چین نیست. اتحادیه اروپا انگیزه روشنی برای مشارکت در منازعه بین آمریکا و چین نداشته و در این کار منافع قابل توجهی ندارد. چین تهدیدی برای امنیت اروپا نیست و اتحادیه اروپا نیز در آسیا منافع سیاسی- نظامی ندارد. با این حال، جوزف بورل، رئیس دیپلماسی اروپا، معتقد است که اتحادیه اروپا باید رویکرد متعادلی در قبال چین اتخاذ کند بطوریکه، این اتحادیه در مسائل جهانی نظیر تغییرات اقلیمی و مناقشات منطقه ای، باید با چین همکاری کند اما در مسائل خاص باید از استقلال خود دفاع کند.

حمایت ایدئولوژیکی اتحادیه اروپا از رویکرد آمریکا در برابر چین، پیروزی مهمی برای واشنگتن خواهد بود. ارزش ها، ایدئولوژی و هویت در روابط بین‌المللی اهمیت زیادی دارند. علاوه بر این، دیدگاه اتحادیه اروپا حاوی ارزش‌ها و همچنین منافع اقتصادی و امنیتی خاصی است که با دیدگاه آمریکا مشابه است.

در نهایت، آمریکا می‌تواند در قبال چین ائتلاف‌هایی ایجاد کند که انعطاف پذیری آن‌ها نسبت به ائتلاف‌های سیاسی-نظامی عادی بیشتر باشد. این ائتلاف‌ها بر اقدامات هماهنگ استوار بوده و به دنبال محدودسازی هدفمند در بخش فن آوری و دیگر بخش‌ها خواهد بود. به عبارت دیگر، چنین ائتلافی، ائتلاف جنگ نبوده بلکه ائتلاف تحریم خواهد بود. دوقطبی نیز «انتخابی» بوده و به حوزه‌های حساس منتخب متمرکز خواهد شد. با این وجود، تاریخ نشان می‌دهد که تبدیل رقابت اقتصادی به نظامی ممکن است سریع‌تر از حد انتظار رخ دهد و نبرد در حوزه‌های منتخب ناگهان به نبرد همه جانبه تبدیل شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *