جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | تصاویری از نماز خواندن یک پیرمرد در زیر آوار

یکی از اعضای دفاع غیرنظامی در غزه ویدئویی را منتشر کرده که پیرمردی در حالی که زیر آوار خانه‌اش در حال خواندن نماز صبح دیده می‌شود. خانه او پس از بمباران توسط رژیم صهیونیستی ویران شده و این مرد فلسطینی در این وضعیت نماز می‌خواند. طبق تازه‌ترین آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه از آغاز جنگ تا این لحظه ۳۴۳۸۸ فلسطینی به شهادت رسیده و ۷۷۴۳۷ نفر هم زخمی شدند./فرارو

ببینید | تصاویری از نماز خواندن یک پیرمرد در زیر آوار

یکی از اعضای دفاع غیرنظامی در غزه ویدئویی را منتشر کرده که پیرمردی در حالی که زیر آوار خانه‌اش در حال خواندن نماز صبح دیده می‌شود. خانه او پس از بمباران توسط رژیم صهیونیستی ویران شده و این مرد فلسطینی در این وضعیت نماز می‌خواند. طبق تازه‌ترین آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه از آغاز جنگ تا این لحظه ۳۴۳۸۸ فلسطینی به شهادت رسیده و ۷۷۴۳۷ نفر هم زخمی شدند./فرارو

Loading

رویکرد ناکارآمد اتحادیه اروپا در مناقشه قره‌باغ

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اتحادیه اروپا با فشار بر ارمنستان و آذربایجان برای شروع اجرای طرح "اصول مادرید" می‌توانست روند حل و فصل منازعه را سرعت ببخشد.

وب سایت شورای روابط خارجی اروپا در یادداشتی نوشت: در جنگ اخیر ارمنستان و آذربایجان در قره باغ، این انتظار می‌رفت که یک ابتکار عمل دیپلماتیک از سوی اتحادیه اروپا و کشورهای عضو به پایان درگیری‌ها کمک کند. حدود 15 سال پیش، اتحادیه اروپا تلاش جدی برای میانجی‌گری در حل اختلاف دو کشور انجام داد، اما شکست خورد. بعد از آن، اتحادیه اروپا تلاش برای تأثیرگذاری در این منازعه را متوقف کرد. در صورتیکه اتحادیه اروپا در تصمیم خود برای پیشگیری از وقوع جنگی دیگر در قره باغ جدی است، باید به صورت سیستماتیک، ارمنستان و آذربایجان را برای دستیابی به یک راه حل جامع تحت فشار قرار داده و به آن‌ها بقبولاند که راه حل پایان بحران قره باغ تنها از طریق مذاکره انجام می‌شود نه میدان جنگ.

 

عدم بی‌طرفی اتحادیه اروپا در مناقشه قره باغ

یکی از دلایلی که اتحادیه اروپا هیچ وقت نتوانسته به عنوان یک بازیگر قدرتمند در منازعه قره‌باغ عمل کند، عدم تمایل آذربایجان و ارمنستان برای مشارکت اتحادیه اروپا در حل و فصل این منازعه است. ارمنستان نگران است که با دادن نقش بزرگ‌تر به اتحادیه اروپا، روسیه را عصبانی کند و آذربایجان نیز از رویکرد بی طرفانه اتحادیه اروپا دلسرد شده است.

در سال 2005، اتحادیه اروپا براساس برنامه سیاست همسایگی خود در قفقاز جنوبی، از ارمنستان و آذربایجان خواست تا از برنامه‌های اقدام (ENP) حمایت کنندکه زمینه‌های همکاری دو کشور با اتحادیه اروپا برای حل و فصل مناقشه را مشخص می‌کرد، اما آذربایجان اصرار داشت اتحادیه اروپا با صراحت، تمامیت ارضی آذربایجان و حاکمیت این کشور بر منطقه قر‌ه‌باغ و هفت منطقه اشغال شده توسط ارمنستان را بپذیرد که این درخواست با مخالفت اتحادیه مواجه شد.

اما این پایان ماجرا نبود. در حالیکه در برنامه اقدام اتحادیه اروپا و ارمنستان بر ضرورت حل منازعه بر اساس هنجارها و اصول بین‌المللی، از جمله اصل تعیین سرنوشت مردم تاکید شده است، اما این برنامه از تمامیت ارضی آذربایجان به طور کامل حمایت نمی‌کند. این رویکرد در تضاد با برنامه‌های اقدام اتحادیه اروپا با مولداوی و گرجستان بود که در آن اتحادیه از تمامیت ارضی آن‌ها به طور کامل حمایت کرده بود.

 

اتحادیه اروپا و گروه مینسک

انتصاب نماینده ویژه اتحادیه اروپا در قفقاز جنوبی در سال 2003 انتظارات را در مورد نقش اتحادیه درمناقشه قره باغ افزایش داد. پیتر سمنبی، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در قفقاز جنوبی، تلاش زیادی برای پیدا کردن راه‌هایی جهت تبدیل اتحادیه اروپا به یک بازیگر قدرتمند در منطقه انجام داد. افزایش این انتظارات باعث ایجاد گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر جایگزینی اتحادیه اروپا به جای فرانسه به عنوان رئیس 11 شد، اما پاریس هیچ وقت این اجازه را به بروکسل نداد و به سرعت این گمانه‌زنی‌ها به فراموشی سپرده شد.

بعد از آن، اتحادیه به دنبال راه‌هایی برای اجرای برخی پروژه‌های کمک رسانی و اعتمادساز در مناطق درگیر در جنگ قره باغ بود تا به حل و فصل منازعات کمک کرده باشد. اگرچه اجرای این برنامه‌ها تا حدودی در آبخازیا و اوستیای جنوبی (با رضایت گرجی‌ها) موثر بودند، اما در مورد قره‌باغ نتیجه بخش نبود. چرا که آذربایجان تمایلی به ملاقات مقامات اتحادیه اروپا با مقامات محلی قره‌باغ نداشت.

پس از آن، بروکسل پیشنهاداتی برای کمک به قره باغ پس از پایان درگیری‌ها ارائه کرد. سمنبی اظهار داشت «از اتحادیه اروپا انتظار می‌رود در صورت پیدا شدن راه حل، کمک‌های خود به قره باغ را افزایش دهد و از همین رو، ما در حال بررسی امکاناتی هستیم که هم از نظر بازسازی قره باغ و هم از نظر حمایت از صلح‌بانان سازمان ملل و حتی هدایت یک عملیات صلح به منطقه کمک کند.» اما چون هیچ توافقی بین آذربایجان و ارمنستان وجود نداشت، دیگر نیازی به تشکیل نیروهای حافظ صلح هم نبود.

در اواسط سال 2007، آذربایجان به طور روزافزونی نسبت به نقش جامعه جهانی در روند حل مناقشات بدبین شد. این بدبینی منجر به سرمایه گذاری گسترده این کشور در تقویت ارتش، حمایت از شعارهای جنگ طلبانه و ناامیدی از گفتگوهای دیپلماتیک شده است.

آخرین ضربه به امیدهای اتحادیه اروپا برای کمک به روند حل منازعه قره‌باغ هنگامی وارد شد که اکثر کشورهای عضو اتحادیه، استقلال کوزوو در فوریه 2008 را به رسمیت شناختند. این اقدام، اعتقاد آذربایجان مبنی بر دفاع جامعه جهانی از تمامیت ارضی این کشور مطابق با قوانین بین‌المللی را تضعیف کرد. آذربایجان همچنین از ایده صلح‌بانان سازمان ملل نیز ناامید شده است.

 

چشم‌انداز پیش رو و ناتوانی اتحادیه اروپا در حل مناقشه قره باغ

در نهایت، جنگ کنونی جای خود را به دیپلماسی اجرای اصول مادرید خواهد داد. بر اساس این اصول، ارمنستان کنترل هفت منطقه اشغال شده را به آذربایجان واگذار می‌کند، اما ارمنستان ضمن حفظ کریدور زمینی خود با منطقه قره باغ، به مذاکرات برای پایان بحران این منطقه ادامه می‌دهد. اتحادیه اروپا می‌تواند این روند را با وارد آوردن فشار بیشتر به ارمنستان و آذربایجان، برای آغاز اجرای طرح اصول مادرید تسهیل کند. اگر پیشرفتی در این زمینه حاصل شود، نقش اتحادیه اروپا برای کمک به عملیات صلح یا صندوق مالی بازسازی قره باغ پررنگ خواهد شد، اما اتحادیه اروپا فقط با موافقت ارمنستان، آذربایجان، گروه مینسک و آنکارا می‌تواند این کمک‌ها را انجام دهد. از این نظر، شرایط اتحادیه اروپا برای تأثیرگذاری جدی در منازعات، خیلی بهتر از شرایط اتحادیه در یک و نیم دهه گذشته نیست.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *