جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

مقابله آمریکا با چین با استفاده از ابزارهای اقتصادی

شورای راهبردی آنلاین- رصد: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای مقابله با تهدید امنیت ملی و اقتصادی از جانب چین به‌شدت به ابزارهای اقتصادی تکیه کرده است.

دیوید مرتلاک در یادداشتی که وب‌سایت اندیشکده شورای آتلانتیک آمریکا منتشر کرد، نوشت: دولت ترامپ اقدامات گسترده‌ای را در قالب تعرفه‌ها علیه واردات کالاهای چین انجام داده و از طریق اعمال محدودیت‌‌ها با استفاده از ابزارهای مختلف ازجمله تحریم، کنترل صادرات و اختیارات کمیته سرمایه‌گذاری خارجی، شرکت‌های چینی را هدف گرفته است‌. بااین‌حال جداسازی اقتصاد آمریکا و چین به رفع تهدید مهم‌تر چین در زمینه بازنویسی قواعد جهانی کمک چندانی نمی‌کند.

رفتار چین را نمی‌توان فقط از طریق اقدامات محدود و یک‌جانبه اقتصادی آمریکا پاسخ داد. درواقع، اتکای صرف به آن اقدامات، بیشتر تلاشی در راستای حمایت از تولیدات داخلی و اقدامی انزوا طلبانه به نظر می‌رسد و تلاش ما برای ارائه گزینه‌ای جذاب‌تر به دولت‌ها، تجارت خارجی را تضعیف می‌کند. این تاکتیک‌ها ممکن است حتی بازتابی از تهدید و اجبار اقتصادی چین و زورگوییِ بازیگران خصوصی باشد.

بعید است این تدابیر به‌تنهایی و بدون یک راهبرد گسترده‌ برای مقابله با رشد و نفوذ جهانی چین و ارائه جایگزینی جذاب‌تر برای آن، بتواند چین را محدود کند. در عوض آمریکا باید مخالفت خود با رفتار چین را اعلام کند و از ابزارهای زمامداری اقتصادی، هم برای خلق یک شریک جذاب‌تر برای دولت‌های خارجی و بخش‌های خصوصی و هم برای واداشتن چین به رعایت هنجارهای جهانی دموکراتیکِ بازار آزاد استفاده کند و یا در غیر این صورت از بازارهای خارجی و فرصت‌های تجاری خود چشم بپوشد.

دونالد ترامپ و جو بایدن در خصوص تهدید چین برای آمریکا تا حدودی اجماع نظر دارند. کارشناسان امنیت ملی از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه دراین‌باره توافق دارند که فعالیت‌های اطلاعاتی چین، نقض حقوق بشر و عدم رعایت تمامیت ارضی توسط این کشور تهدیدی جدی برای امنیت ملی آمریکا و نظم بین‌المللی مبتنی بر قواعد مطلوب برای آمریکاست.

بااین‌حال ترامپ با تمرکز بر جداسازی اقتصاد آمریکا و چین و استفاده از شرکت‌های خصوصی به‌عنوان چماقی برای مجازات چین، یک رویکرد تاکتیکی محدود را دنبال کرده است. او درعین‌حال از اتحاد‌های سنتی و رویکرد چندجانبه برای عقب راندن نفوذ جهانی چین و اثبات اینکه آمریکا شریک قابل‌اعتمادتری در امور جهانی و تجارت جهانی است، خودداری کرده است. ترامپ به همکاری چندجانبه به‌عنوان مرهمی برای تهدیدهای امنیت ملی ازجمله تهدیدهایی که از جانب چین وجود دارد بی‌اعتنایی کرده است. درواقع او در اولین روز کاری خود شراکت ترانس پاسیفیک را رها کرد که می‌توانست برای به حداقل رساندن وابستگی منطقه‌ای به چین مجموعه‌ای از قوانین تجاری را ایجاد کند. ترامپ در عوض به بخش خصوصی آمریکا تکیه کرده است تا بتواند به‌تدریج اقتصاد آمریکا را از چین جدا کند. استفاده از ابزارهای تجارت اقتصادی برای جدا کردن چین و آمریکا در ماه‌های گذشته همچنان شتاب گرفته است.

در هفته‌های اخیر دولت آمریکا روی اپلیکیشن‌های تیک تاک و ویچت که متعلق به شرکت‌های چینی هستند متمرکز شده است.

البته تلاش‌های دولت ترامپ برای محدود کردن انتقال فن‌آوری از یک سال قبل در دست انجام بود. محدودیت‌های اقتصادی علیه چین به جهان فنّاوری محدود نبوده است. اداره کنترل سرمایه‌های خارجی در وزارت خزانه‌داری در چند سال گذشته از اختیاراتش برای تحریم چندین شرکت چینی استفاده کرده است.

بااین‌حال میان تهدید چین و تاکتیک‌های ترامپ برای پاسخ به آن‌ها شکاف زیادی وجود دارد. مجموعه محدودیت‌های دولت برای تعامل با بخش خصوصی بسیار ناچیز است. چین در پاسخ به این اقدامات که تأثیری ناچیز بر منافع چین داشته هیچ نشانه‌ای از تغییر رفتار را نشان نداده است.

به‌علاوه در تلاش‌های دولت برای خروج چین از تجارت و سرمایه‌گذاری آمریکا، شرکت‌های آمریکایی صدمه‌دیده‌اند. کسب‌وکارهای آمریکایی دسترسی به سرمایه‌گذاران و مشتریان چینی و بازاری برای برخی از مهم‌ترین کالاهای آمریکایی ازجمله خدمات مالی پیشرفته و فناوری پیشرفته را از دست می‌دهند و تعرفه‌های اعمال‌شده بر کالاهای چینی توسط برخی واردکنندگان آمریکایی پرداخت و به مشتریان آمریکایی منتقل‌شده است.

این اقدامات نمی‌تواند چین را بدون وجود یک راهبرد جامع برای مقابله با رشد و نفوذ جهانی چین و ارائه یک جایگزین جذاب‌تر برای آن محدود کند. نگاه دولت آمریکا برای سوق دادن چین به‌سوی نظم مبتنی بر قواعد بین‌المللی باید به فراتر از شرکت‌های چینی باشد. آمریکا باید یک ائتلاف از شرکای هم‌فکر را در آسیا و هر جای دیگری ایجاد کند تا به‌این‌ترتیب مجموعه قواعدی را تدوین کنند که چین برای دسترسی به بازارهای جهانی، وادار به پذیرش آن شود. به‌علاوه آمریکا باید برای ایجاد هنجارهایی مبتنی بر ارزش‌های آمریکایی از نهادهای چندملیتی استفاده کند.

آمریکا باید نشان دهد که دولت آمریکا و شرکت‌های آمریکایی در مقایسه با چینی‌ها شرکای بهتری هستند زیرا به اقتصاد و محیط‌های محلی سود می‌رسانند. آمریکا باید استانداردهای سخت‌گیرانه و مسئولیت‌پذیری بالایی را دنبال کند که شرکت‌های آمریکایی را که در دوران ترامپ به‌شدت ضربه خورده‌‌اند، متفاوت سازد.

زمامداری اقتصادی، هم چماق و هم هویج، بخش مهمی از رویکرد آمریکا در قبال چین خواهد بود و چین را به رعایت هنجارهای جهانی ترسیم‌شده توسط آمریکا تشویق و وادار خواهد کرد. درهرصورت، رویکرد تدریجی فعلی در قبال واردات و شرکت‌های خاص چینی کمک چندانی به ارتقای رهبری آمریکا درزمینهٔ استانداردهای بین‌المللی و هل دادن چین به سمت مسیر مطلوب ما نخواهد کرد. آمریکا، حتی اگر قادر به محدود کردن رشد اقتصادی چین نباشد، می‌تواند آن را منحرف کند. آمریکا می‌تواند با ارائه یک گزینه بهتر از ارزش‌ها، اقدامات تجاری و عدم محدودیت برای جهان، چین را در رقابت برای تدوین هنجارهای بین‌المللی شکست دهد و سپس پکن را وادار کند تا میان دو گزینه پیروی از مسیر ما یا منزوی شدن یک گزینه را انتخاب کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *