جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

آمریکا اخراج ۱۱ هزار لبنانی را به تاخیر انداخت/ علت؛ درگیری بین اسرائیل و حزب‌الله

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، شامگاه جمعه پنجم مرداد در یادداشتی اعلام کرد که به دلیل درگیری بین اسرائیل و حزب‌الله در جنوب لبنان، آمریکا برای حدود یازده هزار و پانصد شهروند لبنانی که هم اکنون در آمریکا هستند، مجوز کار صادر می‌شود و از اخراج از این کشور معاف هستند.

افزایش مبتلایان به کرونا در ژاپن

رسانه های محلی ژاپن روز گذشته (جمعه) گزارش دادند موارد ابتلا به کووید-۱۹ در این کشور در حال افزایش است و کارشناسان بهداشتی خواستار اقدامات پیشگیرانه در طول فصل تعطیلات تابستانی هستند.

بلینکن: ما سخت تلاش می‌کنیم تا به آتش بس در غزه دست یابیم

«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا در نشست وزرای خارجه اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) گفت که ایالات متحده “با پشتکار روزانه” برای دستیابی به آتش بس در نوار غزه و یافتن راهی برای صلح و امنیت تلاش می‌کند.

Loading

بازی خطرناک عادی‌سازی روابط سودان و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: پس از توافق صلح مصر و اردن با اسرائیل و اعلام توافق امارات متحده عربی و بحرین با اسرائیل، اکنون این سؤال مطرح است که کشور بعدی توافق کننده با اسرائیل، کدام کشور خواهد بود؟ عمده نگاه‌ها به سمت سودان است. درست است که اضافه شدن کشورهای جدید به توافقنامه آبراهام به سود آمریکا است اما انتقال موفقیت‌آمیز نظام سیاسی سودان نیز حائز اهمیت است که باید موردتوجه قرار گیرد. رعایت مراحل و گام‌های عادی‌سازی بسیار مهم است و در همین چارچوب توافقنامه شتاب‌زده عادی‌سازی با سودان در عمل موجب تخریب روند انتقال مزبور و کمک به اسلام‌گرایان سودانی و حامیان خارجی‌شان می‌شود.

جفری ویلتمن و پیتون کناف در یادداشتی که وب‌سایت اندیشکده بروکینگز آمریکا آن را منتشر کرد؛ نوشت: متأسفانه بسیاری از علاقه‌مندان به عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و سودان به شکننده بودن روند انتقال نظام سیاسی در خارطوم و خطرات ناشی از عادی‌سازی زودهنگام این روابط برای آمریکا، اسرائیل و امارات توجه ندارند.

امروز هیچ‌کس مایل به تکرار توافقنامه صلح اسرائیل – لبنان در سال 1983 نیست؛ در آن زمان دولت لبنان که مشروعیت مردمی نداشت آن توافقنامه را امضاء کرد، درحالی‌که توافقنامه مزبور حتی یک سال هم دوام نیاورد.

پنج ماه پس از برکناری رئیس‌جمهور عمر البشیر در سال 2019 توافق‌نامه‌ای درباره ایجاد یک دولت انتقالی بین حکومت‌نظامی و رهبران جنبش اعتراضی علیه عمرالبشیر منعقد شد.

علی‌رغم وجود فساد گسترده در رژیم عمر البشیر، اما جامعه مدنی سودان ازجمله اتحادیه‌های کارگری و انجمن‌های حرفه‌ای، فعالیت‌های زیادی در این کشور داشته‌اند. به نحویکه حضور نیروهای سازمان‌یافته کمونیست‌ها، بعثی‌ها، نیروهای سکولار لیبرال و طیف وسیعی از گروه‌های اسلام‌گرا، فضای متنوع سیاسی در این کشور ایجاد کرده است؛ بنابراین دولت انتقالی سودان باید مانع تجزیه کشور و شروع جنگ داخلی شده و راهی به‌سوی دموکراسی باشد که آرزوی بسیاری از جوانان سودانی است.

در همین حال، تصور مردم سودان این است که حمایت عربستان و امارات از شورای نظامی حاکم بر کشورشان اقدامی علیه جامعه مدنی و مردم‌سالاری در این کشور به شمار می‌رود؛ به نحویکه این حمایت موجب خشم مردم سودان شده است.

پس از گذشت یک سال از دوره حکومت انتقالی در سودان، بحران‌های امنیتی و اقتصادی در این کشور نیز تشدید شده است. چنانکه میلیون‌ها نفر آواره شده و نیمی از سودانی‌ها از فقدان امنیت غذایی به‌شدت رنج می‌برند. نارضایتی عمومی از شورای انتقالی افزایش‌یافته و اختلاف حتی میان نظامیان سودانی تشدید شده است. علی‌رغم تعهداتی که جامعه جهانی به حمایت از سودان دارد، اما منابع متناسب با این فرصت تاریخی برای انتقال نظام سیاسی تأمین نشده است؛ بنابراین، برای هر اقدامی در راستای عادی‌سازی با اسرائیل قبل از هر چیز باید این مسائل را زیر نظر داشته باشد در غیر این صورت احتمال شکست در انتقال نظام سیاسی و همچنین از بین رفتن یکپارچگی دولت وجود دارد.

از سوی دیگر اعلامیه قانون اساسی سودان درباره اختیارات شورای نظامی، کابینه و مجلس این کشور ابهام دارد و معلوم نیست که چه کسی مسئول سیاست خارجی سودان است. در همین چارچوب حمدوک نخست‌وزیر سودان اخیراً اعلام کرد: «دولت کنونی این کشور اختیار تصمیم‌گیری درباره امر مهمی مانند عادی‌سازی روابط با اسرائیل را ندارد.»

درحالی‌که انقلاب سودان برای تشکیل یک حکومت مستقل و اعمال‌نظر عمومی در فرایند حکومت‌داری انجام‌شده است، اما اینک رابطه با اسرائیل به یک موضوع بحث‌برانگیز برای انقلاب این کشور تبدیل‌شده است. ملاقات ماه ژانویه عبدالفتاح برهان، رهبر شورای حکومتی سودان با نخست‌وزیر اسرائیل در اوگاندا نیز امواج تکان‌دهنده‌ای را به سراسر سودان، نه‌فقط در میان اسلام‌گرایان بلکه در میان بسیاری از نیروهای لیبرال و سکولار پیشتاز انقلاب که به پلورالیسم معتقد هستند، ارسال کرد.

وزیران دولت انتقالی کنونی سودان معتقدند برای توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل اختیار و مشروعیت ندارند بنابراین حتی اگر این توافقنامه را امضا کنند چنین توافقنامه‌ای تداوم ندارد و صرفاً دولت یا پارلمانی منتخب مردم اختیار چنین اقدامی را خواهد داشت. گزارش‌های مطبوعاتی نشان می‌دهد که قرار است آمریکا سودان را از لیست حامیان تروریسم خارج سازد و در قبال عادی‌سازی با اسرائیل چندین میلیارد دلار به سودان کمک نماید. بااین‌حال، اگر عادی‌سازی به‌عنوان دلیلی برای وخیم‌تر شدن اوضاع اقتصادی و انسانی سودان تلقی شود، باعث دوقطبی شدن جامعه سودان خواهد شد، نخست‌وزیر را در مقابل نیروهای مخالف اصلاحات قرار خواهد داد و بازیگران منطقه‌ای مانند اسرائیل و امارات متحده را به‌عنوان دشمنان اصلی سودان معرفی خواهد کرد؛ بنابراین برای برداشتن هرگامی به سمت عادی‌سازی احتمالی روابط میان سودان و اسرائیل باید به اوضاع و شرایط کنونی سودان توجه کرد، زیرا درغیراین صورت روند حرکت به سمت دموکراسی و حتی وحدت ملی کشور سودان دچار شکاف و ازهم‌گسیختگی می‌شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *