جدیدترین مطالب
تحلیلی بر چشمانداز توافق صلح میان اوکراین و روسیه
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با توجه به تعلیق در روند مذاکرات چند هفتهای روسیه و آمریکا در خصوص پایان دادن به جنگ اوکراین، دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا در عمل نتوانست در بازه زمانی که انتظار داشت به جنگ اوکراین پایان دهد؛ به خصوص که خواستههای ترامپ برای پایان دادن به این جنگ، شوک زیادی را در میان رهبران اروپایی و دولت اوکراین ایجاد و در عمل منافع و شرایط سیاسی و اقتصادی آنها را در این مذاکرات نادیده گرفته بود.
پیامدهای دعوت از الشرع برای اجلاس سران عرب در عراق
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: دعوت از احمد الشرع، رئیس دولت سوریه برای حضور در اجلاس سران عرب، پیامی از سوی دولت عراق به جهان عرب است که بغداد در پی ایفای نقشی محوری در بازسازی روابط عربی و کاهش تنشهای منطقهای است. اما به نظر میرسد که مسیر پیش روی بغداد چندان ساده نخواهد بود. دعوت از رئیس موقت سوریه که با میانجیگری شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، و دیدار اولیه السودانی با الشرع در دوحه در فوریه ۲۰۲۵ تسهیل شد، نشاندهنده عزم عراق برای میانجیگری در مناقشات منطقهای است.
آرزوی اتحادیه اروپا برای استقلال و مسئولیتپذیری دفاعی
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر ارشد مسائل اروپا گفت: اتحادیه اروپا برای کاهش وابستگی به ایالات متحده و تقویت توان دفاعی خود، به استقلال و مسئولیتپذیری نظامی نیاز دارد، اما در خصوص تحقق این امر تردیدهای جدی وجود دارد. به گزارش رویترز، آنتونیو کاستا، رئیس شورای اتحادیه اروپا، در بازدید از کارخانه اسلحهسازی «آرسنال» در بلغارستان تأکید کرد که اروپا باید سلاحهای خود را تولید کند، زیرا واشنگتن تهدید به کاهش حضور نظامی در این قاره کرده است. وی افزود که «ما باید سلاحهای اروپایی بیشتری تولید کنیم تا خودمختارتر باشیم.» اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز در رونمایی از «سند سفید دفاع اروپا» در ۲۹ اسفند ۱۴۰۳ در بروکسل اعلام کرد که «دوره سود بردن از صلح پایان یافته و اروپا باید مسئولیت دفاعی بیشتری بپذیرد.» این اظهارات در حالی مطرح شده که طرح «تسلیح مجدد اروپا» با هدف تقویت توان دفاعی در سایه شکاف فراآتلانتیک و نگرانی از کاهش حمایت آمریکا رونمایی شده است.

أحدث المقالات
تحلیلی بر چشمانداز توافق صلح میان اوکراین و روسیه
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با توجه به تعلیق در روند مذاکرات چند هفتهای روسیه و آمریکا در خصوص پایان دادن به جنگ اوکراین، دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا در عمل نتوانست در بازه زمانی که انتظار داشت به جنگ اوکراین پایان دهد؛ به خصوص که خواستههای ترامپ برای پایان دادن به این جنگ، شوک زیادی را در میان رهبران اروپایی و دولت اوکراین ایجاد و در عمل منافع و شرایط سیاسی و اقتصادی آنها را در این مذاکرات نادیده گرفته بود.
پیامدهای دعوت از الشرع برای اجلاس سران عرب در عراق
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: دعوت از احمد الشرع، رئیس دولت سوریه برای حضور در اجلاس سران عرب، پیامی از سوی دولت عراق به جهان عرب است که بغداد در پی ایفای نقشی محوری در بازسازی روابط عربی و کاهش تنشهای منطقهای است. اما به نظر میرسد که مسیر پیش روی بغداد چندان ساده نخواهد بود. دعوت از رئیس موقت سوریه که با میانجیگری شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، و دیدار اولیه السودانی با الشرع در دوحه در فوریه ۲۰۲۵ تسهیل شد، نشاندهنده عزم عراق برای میانجیگری در مناقشات منطقهای است.
آرزوی اتحادیه اروپا برای استقلال و مسئولیتپذیری دفاعی
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر ارشد مسائل اروپا گفت: اتحادیه اروپا برای کاهش وابستگی به ایالات متحده و تقویت توان دفاعی خود، به استقلال و مسئولیتپذیری نظامی نیاز دارد، اما در خصوص تحقق این امر تردیدهای جدی وجود دارد. به گزارش رویترز، آنتونیو کاستا، رئیس شورای اتحادیه اروپا، در بازدید از کارخانه اسلحهسازی «آرسنال» در بلغارستان تأکید کرد که اروپا باید سلاحهای خود را تولید کند، زیرا واشنگتن تهدید به کاهش حضور نظامی در این قاره کرده است. وی افزود که «ما باید سلاحهای اروپایی بیشتری تولید کنیم تا خودمختارتر باشیم.» اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز در رونمایی از «سند سفید دفاع اروپا» در ۲۹ اسفند ۱۴۰۳ در بروکسل اعلام کرد که «دوره سود بردن از صلح پایان یافته و اروپا باید مسئولیت دفاعی بیشتری بپذیرد.» این اظهارات در حالی مطرح شده که طرح «تسلیح مجدد اروپا» با هدف تقویت توان دفاعی در سایه شکاف فراآتلانتیک و نگرانی از کاهش حمایت آمریکا رونمایی شده است.

چالشهای لبنان برای عبور از بحران

وبسایت شورای امور بینالملل روسیه در یادداشتی نوشت: تورم سر به فلک کشیده، ارز کشور تقریباً کل ارزش خود را ازدستداده، گردش نقدینگی شدیداً کاهشیافته و بانکها به شهروندان اجازه نمیدهند به پساندازهای خود دسترسی داشته باشند. برای تأمین حمایتهای مالی، کمککنندگان خارجی خواهان اجرای اقدامات مسئولانه، بهویژه اصلاح سیستم بانکی هستند؛ اما هیچ تضمینی وجود ندارد که دولت بعدی اوضاع را طبق انتظارات آنها تغییر دهد. در آستانه فروپاشی اقتصادی، پسانداز اکثریت قریب بهاتفاق مردم لبنان از بین خواهد رفت، تنشهای داخلی افزایش خواهد یافت و خشونتها هم بهموازات آنها تشدید خواهد شد.
احتمال جنگ داخلی
اعتراضات ضد دولتی اکتبر 2019 باعث تشدید اختلافاتی خواهد شد که منشأ آن به جنگ داخلی لبنان برمیگردد. به دنبال انفجار و استعفای دیاب، برخوردهای خیابانی در مناطق حساس بیروت درگرفت؛ طرفهای رقیب به قدرتنمایی پرداختند و گروههای شبهنظامی آمادگی برای جنگ احتمالی را نشان دادند. بااینحال، تشدید جنگ داخلی هنوز دور از انتظار است و بسیاری از لبنانیها چنین سناریویی را رد کرده و تنها خواهان زندگی «عادی» هستند؛ اما وخامت هرچه بیشتر اوضاع، به رویارویی جدیدی منجر خواهد شد که ممکن است در کوتاهمدت بهطور قابلتوجهی تشدید شود.
ناکارآمدی مدیریت عمومی مانع توسعه لبنان
یکی از مهمترین اهداف «انقلاب» لبنان تغییر ساختارهای دولتی و نهادی است که بر اساس وابستگیهای مذهبی مردم لبنان تنظیمشدهاند. لبنان خواهان دولتی دموکراتیک و مدنی به سبک اروپایی است که بر مفهوم شهروندی و حاکمیت قانون استوار باشد. این آرزویی مشروع است که خواستهی مردم لبنان بهویژه نسل جدید است. بااینحال، نمیتوان ناکامیها و جریاناتی که لبنان را بهزانو درآورده است را به مذهب نسبت داد. فساد، پارتیبازی و بیتفاوتی به منافع عمومی در هر سیستم دولتی و اجتماعی به چشم میخورد؛ اما در مورد لبنان، ناکارآمدی مدیریت عمومی را میتوان دلیل اصلی فقدان توسعه ظرفیتهای این کشور، علیرغم پتانسیل عظیم آن، دانست.
علاوه بر این، باید خاطرنشان کرد که سیستم لبنان تا حدی زندگی مسالمتآمیز بین مذاهب و جوامع قومی (با محرکهای دشمنی تاریخی) را تأمین کرده است. در اروپا، جوامع تا حدی یکدست هستند اما باید در نظر داشت که احزاب سیاسی برآمده از وابستگیهای مذهبی ممکن است بهتدریج به جناح «سکولار» تبدیلشده و در فساد، پارتیبازی و بیتفاوتی به منافع عمومی فروروند. این فرایند اصطلاحاً «حزب گرایی» (partitism) است و نه فرقهگرایی (فرقههای تبدیلشده به حزب) یا «حکومت حزبی» (partitocracy) که 60 سال پیش در ایتالیا مرسوم بود.
چشمانداز «انقلاب» لبنان
از همان آغاز، «انقلاب» لبنان علیرغم حمایت گسترده مردمی، از فرایند سیاسی باز ماند و تابهحال توانایی تأثیر بر روند امور را نداشته است. موج اعتراضات و فشار متفکران، محققان، روزنامهنگاران و کارشناسان نتوانست موجب شروع اصلاحات حتی به مقدار لازم برای دریافت کمکهای خارجی شود. چنین به نظر میرسد که هیچ دولتی (نه دولت اکثریت و نه دولت وحدت ملی) در چارچوب سیاسی فعلی قادر به ایجاد تغییرات موردنظر «انقلاب» نیست.
حمایتها از تشکیلات حزب سیاسی جدیدی به چشم میخورد که روح انقلاب را تجسم کرده و برای آینده لبنان دیدگاه «هوشمندانه» ای دارد. بااینحال، این حزب به این زودی قادر به همراهی فرایند سیاسی نخواهد بود زیرا انتخابات بعدی مجلس برای سال 2022 برنامهریزیشده و انتخابات زودهنگام هم به نفع هیچیک از ذینفعان نیست.
جایگاه حزبالله در روند تحولات
حزبالله با چالشهای مهمی مواجه است که تا حدی شکاف جاری در سیاست و جامعه لبنان را نشان دهد: یعنی شکاف بین کسانی که طرفدار «مقاومت» بوده و به آن کاملاً وفادار هستند و کسانی که میخواهند لبنان سیاست خارجی و امنیتی متفاوتی را اتخاذ کند بدون اینکه عداوت با اسرائیل، دوستی با آمریکا برای اجتناب از تحریمها و رویگردانی متحدان آن برایش اهمیت داشته باشد. در چنین شرایطی رویکرد آتی حزبالله میتواند بر روند تحولات حزبالله بسیار مهم باشد.
درمجموع، لبنان با شرایط پیچیدهای مواجه شده است که عبور از آن نیازمند هماهنگی همه جریانهای سیاسی و مذهبی برای مقابله با چالشهای پیش روی این کشور است.
0 Comments