جدیدترین مطالب

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

دلایل و شانس اردوغان برای آشتی با دولت سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود اظهار داشت: «استراتژی ما در حال حاضر گفتگو و صلح است و از ایران و روسیه نیز می‌خواهیم که در این روند نقشی سازنده ایفا کنند.» با توجه به این صحبت‌ها بار دیگر این مسئله مورد توجه قرار گرفته که سیاست ترکیه در قبال پناهجویان سوریه به چه صورت است و تبعات این سیاست چیست؟

Loading

أحدث المقالات

پالتیکو: اسرائیل به آمریکا فشار آورده تا زودتر سلاح دریافت کند

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به آمریکا به مقامات این کشور فشار آورده تا هر چه سریع‌تر فهرستی از سلاح‌ها را که تل‌آویو در نبرد به آن‌ها نیاز دارد، تهیه کند، زیرا در حال حاضر انبارهای خود را در جنگ با حماس و حزب‌الله خالی کرده است.

ترامپ: اظهارات «هریس» در مورد اسرائیل، بی‌احترامی است/ رابطه من با نتانیاهو هرگز بد نبوده/ اسیران در غزه باید فوراً آزاد شوند

دونالد ترامپ ضمن انتقاد از سخنان «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ غزه، این سخنان را «بی‌احترامی به اسرائیل» توصیف کرد و گفت رابطه او با نتانیاهو هیچگاه بد نبوده است.

ترامپ خطاب به نتانیاهو: خروج آمریکا از برجام بهترین کار من برای اسرائیل بود

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) «بهترین کاری» بود که برای اسرائیل انجام دادم.

ترامپ: اگر من پیروز نشوم جنگ جهانی سوم راه می‌افتد

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده که چنانچه در انتخابات پیروز نشود جنگ‌های خاورمیانه ادامه خواهد یافت و ممکن است جنگ جهانی سوم راه بیفتد.

تیم انتخاباتی ترامپ: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند

تیم انتخاباتی ترامپ اعلام کرد: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند.

تغییر موضع دولت انگلستان در قبال حمایت از نتانیاهو در دادگاه لاهه

حزب کارگر در جریان رقابت‌های انتخابات مجلس (که ماه گذشته در انگلستان برگزار شده بود) و با هدف جلب جمعیت روزافزون رای دهندگان طرفدار فلسطین در این کشور وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات مخالفت دولت قبلی با حکم دادگاه لاهه علیه نتانیاهو را پس بگیرد و همچنین کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

Loading
رصد اندیشکده‌های غربی

از 37 میلیون آواره جنگ‌ اعلامی آمریکا با تروریسم تا فرصت محدود ژاپن

شورای راهبردی آنلاین – رصد: فرصت محدود نخست‌وزیر جدید ژاپن برای بهبود روابط با کره جنوبی، غیرممکن بودن صلح عربی-اسرائیلی، هشدار اروپا به روسیه درباره بلاروس، رویکرد اروپا در شرق مدیترانه، خطرناک بودن عادی‌سازی روابط اسرائیل-سودان، 37 میلیون آواره ناشی از جنگ‌های آمریکا با تروریسم و آماده نبودن آمریکا برای تهدید روبه رشد تروریسم در آفریقا ازجمله برجسته‌ترین موضوعات موردتوجه اندیشکده‌های غربی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌‎ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

 

 کارنگی

رهبر جدید ژاپن برای پیشبرد روابط با کره جنوبی فرصت اندکی دارد: بهبود روابط با سئول مستلزم تلاشی فعال برای رفع مشاجرات اخیر و جدا کردن مسائل تاریخیِ پیچیده از همکاری اقتصادی و امنیتی است.

پیشرفت عربی-اسرائیلی غیرممکن به نظر می‌رسد: پیشگویی ترامپ درباره «صلح جامع» و «طلوع یک خاورمیانه جدید» پیش‌بینی‌هایی زودهنگام است. مناقشه اسرائیل-فلسطین اگر توسط ترامپ یا جانشین احتمالی او رها شود، شرایط وخیم‌تر خواهد شد و خواسته‌های ملی فلسطینی‌ها محقق نشده باقی خواهد گذاشت.

چند مسئله درباره امنیت سایبری: اغلب سازمان‌ها، دولت‌ها و شرکت‌ها برای حفاظت از خود در مقابل تضعیف دستگاه‌های اطلاعاتی در تلاش هستند. تعداد معدودی از سازمان‌ها می‌توانند با گروه‌های امنیتی شرکت‌های بزرگ ارائه‌دهنده خدمات ابری رقابت کنند؛ بنابراین بسیاری از آن‌ها تصمیم گرفتند امنیت خود را به این گروه‌ها بسپارند.

اتحادیه اروپا به روسیه: با بلاروس کاری نداشته باش: اتحادیه اروپا و دولت‌های عضو باید فشار حداکثری را به روسیه وارد کنند تا از الگوی آن‌ها پیروی کند و در امور داخلی بلاروس دخالت نکند.

 

شورای روابط خارجی اروپا

همبستگی نامطمئن: چرا ممکن است پیمان مهاجرتی جدید اروپا فرو بپاشد؟ پیمان جدید مهاجرتی و پناهندگی اروپا این خطر را به دنبال دارد که مسئولیت میزبانی پناهندگان را از آسیب‌پذیری جغرافیایی به آسیب‌پذیری اقتصادی تغییر بدهد. آتش‌سوزی‌های اخیر در اردوگاه پناهندگان باعث درخواست‌ برای همکاری بین‌المللی و یک راهبرد مهاجرتی بهبودیافته اروپایی شد.

اتحادیه اروپا چطور باید با مدیترانه شرقی برخورد کند؟ : اگرچه اتحادیه اروپا در دیپلماسی اخیرش در شرق مدیترانه پیشرفت‌هایی داشته است اما برای حل مشاجرات اقتصادی و امنیتی در منطقه به رویکردی جامع نیاز دارد.

 

بروکینگز

کووید ۱۹ و احیای غیر منتظره تجارت جهانی در شرق آفریقا: در آغاز شیوع کرونا دامنه اختلال اقتصادی ناشی از اقدامات قرنطینه‌ای در حدی بود که بسیاری، صحبت از فروپاشی تجارت جهانی می‌کردند. سازمان تجارت جهانی در بحبوحه‌ی قرنطینه‌ها، در ماه آوریل، برآورد کرد که رکود در همه‌جا بین ۱۳ و ۳۲ درصد خواهد بود.

عادی سازی روابط سودان-اسرائیل بازی خطرناکی است: یک دولت متحد سودانی با یک دستور کار مردمی بهتر می‌تواند با اسرائیل صلح کند، بااین‌حال یک توافق شتاب‌زده اسرائیلی-سودانی می‌تواند گذار سودان را با مشکل روبرو سازد.

 

میدل ایست فروم

آیا دیپلماسی “بده بستان” ترامپ می‌تواند در خاورمیانه پیروزی بیشتری رقم بزند؟: این احساس رو به رشد در خاورمیانه که روابطِ اسرائیل می‌تواند برای دولت‌هایی که نیاز به نفوذ بیشتر در واشنگتن دارند، در حکم یک تغییردهنده بازی باشد، برای دکترین کنونی ترامپ حائز اهمیت است.

توسل اسرائیل به بازی‌های جنگی های‌تک برای آموزش جنگ به ارتش: اسرائیل به‌منظور آماده شدن برای مناقشات احتمالی پیش رو با چالش‌های متعددی روبرو است.

 

بلفر

بایدن باید از کارت ملی گرایی استفاده کند: انتخابات ۲۰۲۰ در حال تغییر مسیر به سمت قلمرویی خطرناک است و لیبرالیسم برای پیروزی کافی نخواهد بود.

چرا اتحاد روسیه با چین غیرمحتمل اما نه غیر ممکن است: این مقاله به دنبال پاسخ به سؤالات مهم برای درک ویژگی‌های نظم جهانی در حال ظهور است: آیا روسیه و چین در یک اتحاد نظامی بالفعل (علیه آمریکا) قرار دارند یا ممکن است به‌زودی وارد یک اتحاد شوند؟

 

فارین پالسی این فوکوس

جنگ آمریکا با تروریسم ۳۷ میلیون آواره بر جای گذاشت: بحث‌های قابل‌توجه هفته گذشته در خصوص محاسباتی که من به انجامش کمک کردم نشان داد که جنگ‌های دولت آمریکا بعد از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ دست‌کم ۳۷ میلیون تن و شاید حتی ۵۹ میلیون تن را مجبور به فرار از خانه‌هایشان کرده است.

 

امریکن اینترپرایز

آمریکا برای تهدید رو به رشد تروریسم در آفریقا آمادگی ندارد: ژنرال اندرسون، فرمانده فرماندهی عملیات ویژه آمریکا در آفریقا در وبینار اندیشکده امریکن اینترپرایز ارزیابی هوشمندانه‌ای از افزایش تهدیدهای امنیتی القاعده، داعش و امثال آن‌ها در آفریقا ارائه کرد. او درباره واکنش‌های روبه افزایش وابسته‌های آفریقایی القاعده به سازمان‌های والدشان هشدار داد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *