جدیدترین مطالب

افزایش شهدای غزه به ۳۴۰۴۹ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: آمار شهدا در نوار غزه از تاریخ ۷ اکتبر گذشته به سی و چهار هزار و ۴۹ نفر رسید و هفتاد و شش هزار و ۹۰۱ نفر هم تاکنون زخمی شدند.

ترس منبع قدرت راهبردی ایران

ترس منبع قدرت راهبردی ایران

اسلام ذوالقدرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تحولات یک دهه اخیر در آسیای جنوب غربی به عنوان پهنه بزرگ نظام جهانی و کانون تنش و تشنج جهانی، نشان داده است که قدرت ترس از جایگاه مهمی برخوردار بوده و ایران از دارندگان اصلی این منبع قدرت محسوب می‌شود.
Loading

أحدث المقالات

پاسخ نظامی اسرائیل به تهران ممکن است در قالب حمله به نیرو‌های نیابتی در خارج از ایران باشد / انتظار نمی‌رود که تل آویو مقامات ارشد ایرانی را هدف قرار دهد

مقامات ایالات متحده انتظار دارند که پاسخ احتمالی اسرائیل به حمله آخر هفته ایران محدود باشد و به احتمال زیاد شامل حمله به نیرو‌های نظامی ایران و نیرو‌های نیابتی تحت حمایت ایران در خارج از ایران باشد.

بورل: اتحادیه اروپا در شرایط فعلی نمی‌تواند سپاه را «تروریستی» اعلام کند / تحریم‌های جدید علیه تهران مستلزم وجود چیز‌هایی است که قابل تحریم باشد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی گفت که این اتحادیه در شرایط فعلی نمی‌تواند سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران را «تروریستی» اعلام کند.

نامه وزیر خارجه اسرائیل به ۳۲ کشور برای قراردادن سپاه در لیست تروریسم و تحریم برنامه موشکی ایران

کاتز وزیر امور خارجه اسرائیل در نامه‌ای به ۳۲ کشور از آن‌ها خواست تا تحریم‌هایی را علیه برنامه موشکی ایران اعمال کنند و سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهند.

وزیر خارجه چین به همتای سعودی: ایران گفت که هدف ضدحمله اش، هیچ کشور همسایه‌ای نیست / تهران مایل است به سیاست‌های حسن همجواری ادامه دهد

وانگ یی گفت: چین قاطعانه با حمله به سفارت ایران در سوریه که به شدت قوانین بین المللی را نقض می‌کند، مخالف است؛ در عین حال متوجه شدیم که ایران اعلام کرده است که هدف ضدحمله‌اش هیچ کشور همسایه‌ای نیست و مایل است به سیاست‌های حسن همجواری و دوستانه ادامه دهد.

واکنش ولی نصر، مشاور سابق اوباما، به تماس وزرای خارجه چین و سعودی: عربستان اعتماد کمی نسبت به آمریکا دارد که بتواند از جنگ جلوگیری کند / بهایی که پکن برای استفاده از نفوذش در تهران می‌خواهد چیست؟ در مقابل به ایران چه خواهد داد؟

ولی نصر نوشت: « عربستان امید چندانی به توانایی آمریکا برای جلوگیری از توسعه درگیری‌ها در منطقه ندارد. این نشان می‌دهد که سعودی‌ها چقدر نگران وضعیت فعلی هستند و چقدر اعتماد کمی نسبت به آمریکا دارند که بتواند اوضاع را مدیریت و از جنگ جلوگیری کند.»

Loading

نگرانی آمریکا از گسترش نفوذ روسیه و چین در خاورمیانه

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اخبار نهایی شدن قرارداد همکاری اقتصادی و امنیتی چین و ایران که در ژانویه 2016 به پیشنهاد پکن منعقدشده بود نگرانی زیادی را در مقامات کاخ سفید نسبت به واگذاری تدریجی خاورمیانه به اصلی‌ترین رقیب آمریکا ایجاد کرده است. مفسران سیاسی نگرانی‌های مشابهی را بعد از ترور ژانویه 2020 سردار قاسم سلیمانی مطرح کردند. ترور سردار سلیمانی و یک فرمانده شبه‌نظامی شیعه عراقی، روابط آمریکا را نه‌تنها با ایران بلکه با عراق تضعیف کرده است.

وب‌سایت اندیشکده کارنگی در یادداشتی نوشت: در مرحله اول، ایالات‌متحده نگران حضور چین در خاورمیانه است و در مرحله دوم، نگران روسیه است که هم‌اکنون بانفوذترین بازیگر خارجی در سوریه و لیبی است. استراتژی امنیت ملی کاخ سفید در سال 2017 و استراتژی دفاع ملی پنتاگون در سال 2018 به نگرانی آمریکا از احیای رقابت بزرگ با پکن و مسکو پرداخته است. درحالی‌که آسیا – اقیانوسیه و حوزه بالتیک برای آمریکا اهمیت دارند، خاورمیانه در حال کسب اهمیت روزافزون‌تری است. در ماه ژوئن امسال، ژنرال کنت مکنزی، فرمانده نیروهای مرکزی ایالات‌متحده، خاورمیانه را عرصه رقابت خطرناکی توصیف کرد که چین از توانایی اقتصادی خود برای ایجاد منطقه نفوذ دائمی استفاده می‌کند و روسیه با استفاده از استقرار امکانات نظامی محدود اما قوی سعی دارد درحرکت آمریکا خلل ایجاد کند. چنانکه امروز وقتی صحبت از مسائل خاورمیانه می‌شود، روسیه به‌عنوان یک بازیگر اصلی مطرح می‌شود.

کاهش نفوذ ایالات‌متحده در خاورمیانه اجتناب‌ناپذیر بوده وبرتری نسبی آمریکا در امور جهانی نسبت به زمان فروپاشی شوروی کمتر شده است. در همین حال، چین و روسیه توانایی بیشتری در افزایش نفوذ خود در مرزهای دور و نزدیک و همچنین خاورمیانه دارند. سیاست‌گذاران و مردم ایالات‌متحده خواستار بازنگری مجدد در نقش کشورشان در منطقه، نه‌تنها به دلیل شکست نظامی در افغانستان و عراق، بلکه به‌منظور محدود کردن حضور آمریکا در خاورمیانه هستند. اگرچه بر روی این ایده اجماع نظر وجود ندارد ولی این ایده طرفداران مشهوری را به دست آورده است.

درنهایت ممکن است این‌گونه نتیجه‌گیری شود که خاورمیانه در منافع ملی ایالات‌متحده نسبت به یک یا دو دهه قبل دارای اهمیت کمتری شده است. انقلاب جدید انرژی که در آمریکا در حال روی دادن است وابستگی آمریکا به واردات نفت خام و گاز از خاورمیانه را کمتر کرده است و عملیات ضد تروریستی آمریکا تهدید جهانی داعش را به‌ویژه در این منطقه کاهش داده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *